Blir galen snart!

Sv: Blir galen snart!

När det är jag som leder mina hästar så skärper dom sig betydligt mer än vad dom gör när andra leder dom...och då tycker inte jag att det är så konstigt att jag vill att dom tar dom i kedja och stigbett eftersom det är en SÄKERHETS BIT!

Ja,jag tycker att dina uppmaningar att använda stigbett och kedja ska följas, eftersom det är dina hästar och ligger på ditt ansvar. Om denne frivilliga vill ge sig in i detta. Det är självklart att det ska följas, jag hade också blivit jätte irriterad! Och dessutom inte informerat. nej ajjabajja.

Men hade jag varit du, så hade jag aldrig vågat låta någon annan leda pga "säkerhets biten" . skulle inte stå ut med mig själv om mina hästar skulle skada någon annan eller var så ouppfostrade att de till och med behöver ett "rapp" ibland :crazy:

Tycker istället du borde lösa det själv att leda ut och in från hagen tills det fungerar. Du säger ju själv att dom skärper sig med dig....

Jag tror spontant att de inte ringt upp, pga de blev rädda och lite chockade av händelsen, visste med sig att de hade gjort "fel".
Man får försöke se ur alla perspektiv. Ingen vill ofta någon annan ont. Utan handlar mest om rädsla och osäkerhet osv.

Jag har ingen aning. detta är inget påhopp. Bara mina åsikter, som inte alls behöver tas på för stort allvar (för jag behöver inte ha rätt). :)
 
Sv: Blir galen snart!

Hon står på en ridskola med kollektiva helger. Det är väl nåt helt annat än kollektivt stall? Står man så får man vara beredd på att andras hästar inte är lika snälla som ens egen.

Fast man måste ju tänka på att alla är inte världsduktiga.

Man ska inte ta för givet att alla i stallet tycker det är helt ok att hästar kan vara tokiga att leda utan diverse hjälpmedel.

Det kan faktist vara så pinsamt för dom att dom inte ens vågar fråga om HUR ett stigbett ska sitta..

Det kan vara folk som i sin tur har köpt en snäll gammal pålle för att lära sig mer.
Dom köpte en snäll för att dom inte vågar/kan hantera en som är korkad och på gränsen till ouppfostrad..

Själv har jag inga problem att leda med eller utan hjälpmedel men skulle aldrig kräva att andra ska fixa saker åt mig.

För om jag måste ha kedjegrimskaft så finns det ett par orsaker till det.
Att jag har en hingst som inte har lärt sig vett och etikett än..
Eller kanske urstark och oförskämd fölmärr.

I båda fallen får man jobba på problemet tills det går att leda dom smärtfritt.

Under den tiden vill jag nog inte lämna jobbet till andra.

För hur skulle ägare och ridhästmänniska reagera om jag, min klant, tappade hennes fina hopphäst med kedja eller stigbett i mun?

Måste jag betala veterinärkostnaden då hästen står på klinik med hela ansiktet fullt av ståltråd p.g.a. avsliten underkäke och krossad nosrygg??

Jag är i alla fall helt övertygad att jag skulle få skulden för jag tappat en annans häst...

Rätta mig sen om jag har fel, men skulle dessa två sen även ledas samtidigt?????

AM
 
Sv: Blir galen snart!

Oj. Mitt intryck nu är att du hellre bankar ur olater istället för att ta tag i dem på riktigt. :eek: Jag tycker inte att folk ska behöva använda stigbett och grejer, det är ditt ansvar att fostra dina hästar så att de kan hanteras av andra.

Jag kan förstå dock om detta var tänkt som tillfälliga lösningar, finns det ett behov av att tillfälligt ha kedja på en häst så är det acceptabelt - och det kanske var så? Och jag tycker också att de som inte vill använda sådana saker ska informera dig om detta om det är mkt viktigt för dig.

Men som sagt kan jag förstå deras reaktioner på detta med kedja och stigbett. Det klassas som allvarliga problem om en häst måste ledas med stigbett till hagen och det ska man som hästägare ta tag i, tycker jag. Och väldigt många människor använder kedja av egen rädsla men helt i onödan så om de inte förstått att detta var ett KRAV från din sida kan jag återigen förstå att de valde att inte använda den. De kanske trodde att det var en rekomendation?
 
Sv: Blir galen snart!

Jag leder en hel del hästar med kedjegrimskaft. OM hästen sliter sig trots det och trots att jag inte gjort fel och den skadar sig så är det inte mitt ansvar nej.
 
Sv: Blir galen snart!

Nu var jag oklar. Den biten var mest riktad till Kaffikakk och det handlade om att det är en stor skillnad mellan den häst du kan ha om du sköter den själv eller lämnar den till proffs och den häst du kan ha om du måste förlita dig till kollektiv skötsel. Alla hästar lämpar sig inte för stall med kollektiva lösningar.

Om det rör sig om en ridskola med kolletiva helger, så handlar det fortfarande om kollektiv skötsel. I en sådan situation borde dessutom TS kunna lösa utsläpp och intag själv, om hennes hästar är svåra att hantera att minsta misstag leder till dödsfara - detta oavsett om svårigheten handlar om själva hästen eller om att extra utrustning krävs. TS framhåller ju också att hon tror att problemet är övergående - dvs hon skulle inte behöva ta på sig extra arbete under någon längre tid.

Det är inte helt självklart att man vet hur man hanterar stigbett och kedjor. Det är inte heller självklart att en hobbyryttare på en ridskola tycker att det är roligt med den typen av hästhantering. Det handlar om ett skarpt hjälpmedel.

Jag vet inget om TS och L. Och jag vill egentligen inte lägga mig i deras interna angelägenheter. Jag ville bara föreslå att man kanske skulle prata med varandra istället för att utdela order - det är ingen självklar rättighet att styra och ställa med övriga inhysningar på de platser där man är uppstallad. Jag tror inte att det leder till någon bra stämning.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir galen snart!

Så klart. Du har ju kunskap och erfarenhet och kan direkt avvisa och säga att du inte gjort nåt fel.. ;)

Men hur det med dom andra?
Dom kanske hade gjort nåt galet och kanske inte förstått exakt vad som krävdes av dom eftersom dom inte kan eller har erfarenhet...

Äsch..fattar du hur jag menar?
Du och jag har inga problem, Vi har hållit på ett tag och lärt oss.
MEN i storstall KAN det finnas dom som har det..problem alltså.
Alla ligger inte på hög kunskapsnivå eller är lika tuffa och modiga att hantera korkade hästar..

Ska man verkligen kunna lägga ett sådant ansvar på dom? Att använda kedja/stigbett och sedan blir det fel?

Hmm..jag skulle inte våga i alla fall. Varken för hästens, min egen eller dom andras skull.

AM
 
Sv: Blir galen snart!

Det är en oerhörd skillnad på vad man kan tolerera i sitt eget eller hos proffs och när man står på kollektiv. Om en häst brallar (eller trippar så illa att TS vid två olika tillfällen i tråden talar om brallar) när man leder den vid utsläpp/insläpp, kanske det inte är en lämplig häst att stalla in med kollektiv skötsel? Ska man förlita sig på andra, måste man hålla saker okomplicerade och förlika sig med att alla inte gör på samma sätt som man själv. Det finns många hästar i Sverige, som är helt OK, men som inte hör hemma i kollektivstall. Ofta är hästägaren helt medveten om det och stallar inte in t.ex. svårklass hästar i dressyr, betäckande hingstar etc i miljöer där den måste kunna hanteras av nybörjar-Lisa och Anna 13 år.

Jag anser inte att jag vet tillräckligt för att avgöra om TS eller L är knäppa i huvudet. Jag anser att TS borde vara försiktigare med stallsämjan. Jag skulle vara sårad om jag var L och sett tråden. Hästvärlden är liten och man kan räkna med att alla läser Buke!

Vill man reda upp en situation i sitt stall får man prata med de människor som det berör. Kanske skulle rätt sak att säga vara: "Jag ber om ursäkt att jag kanske överreagerat. Jag blev orolig när jag hörde att hästarna hade varit lösa. Jag vet att du och jag tycker olika, men jag vill gärna att du gör så här. Det funkar för mig och övriga i stallet. Jag vill gärna att vi gör lika." Ofta kommer man längre om man ber om något än om man beordrar och domderar. Jag skulle ta illa vid mig om någon som stod i samma stall kom och "chefade".

Om L är den enda som har problem med att använda stigbett och kedja, kan man enkelt lösa problemet genom att själv ta ut och in hästarna på hennes dagar. Ibland är det lättare med extra jobb än extra bråk.

13-åringen går 1.35 - 1.40 hoppningar så du menar att bara för att jag hästar som går svår klass m.m. inte ska få stå i ett kollektivstall??:confused:

Hade jag haft råd hade jag gärna haft eget eller ställt hästarna på sambons jobb men där finns det inga platser tyvärr där.

Eftersom det inga tas in av nybörjare eller barn så behöver du inte oroa dig för det men jag förstår vad du menar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir galen snart!

När jag köpte 13-åringen så kom hon från en välkänd hoppryttare (han hade haft henne sen hon var 1) från England och han berätta att han alltid leder sina hästar med kedja och han visste inte hur hon reagerade utan kedja.

Hon kan gå utan kedja men jag tycker det är en billig försäkring på att vara på säkra sidan och ta henne med kedja. Och speciellt när andra leder henne som kanske inte är vana med en häst som trippar lite m.m.

Hon lider absolut inte över att gå med kedja.

6-åringen rids varje (jag ska glömde några ord och formulera mig kanske konstigt) och ska börjar tävlas i vår...
 
Sv: Blir galen snart!

Att jag använder stigbett är en tillvällig lösning för att han ska fatta att han inte kan slita sig!

Självklart vill jag att dom ska kunna ledas utan kedja men eftersom jag tycker att kedja är en säkerhetsak så kommer och skulle jag använda kedja även om jag skulle ha världens snällaste hästar just för att det kan hända vad som helst t.ex att hästen blir rädd m.m.

Jag vill helt enkelt ha något att hålla i.
 
Sv: Blir galen snart!

Mina hästar kommer hädanefter att tas in av mig/mamma/sambon så slipper det blir sådana situationer igen.

Men eftersom det hade gått så bra dom andra dagarna så antog jag att det skulle göra det i söndags också.
 
Sv: Blir galen snart!

13-åringen är väldigt snäll att rida och gör vad som helst för sin ryttare och det ända hon gör är att bli stark på hinder och ibland sparkat bakut efter hindrena. Hon är väldigt bra grundutbildad och välriden.



6-åringen bockar i galoppen (men då låter jag honom bara bocka av sig och sen börjar jobba honom igen). Sen har även denna herre ett sju helvetets temprament och humör dock vilken jag förmodar att han fått en del av sin pappa i sig. Men han är aldrig elak på något sett!
Sen är han inte den mest välridna hästen men det är något jag jobbar på varje dag.

Men jag förstår vad du menar med ditt inlägg:)
 
Sv: Blir galen snart!

Jag tycker det verkar vara en bra lösning att du tills vidare ordnar med insläppen själv.
På så sätt undviker du ju även att andra sabbar den träning du lagt ner. Om andra ska hålla på och tappa hästarna (med eller utan kedja) kommer de ju fortsätta att testa.

Hoppas du får ordning på unghästen snart, det är ju lättare om han kan hanteras av de andra i stallet utan problem.
Lycka till!
 
Sv: Blir galen snart!

När min "lilla" gosse var 3år var han inne i riktigt testar period med alla som höll på med honom. Han stod då på ridskola. Det slutade med att jag själv fick ordna med in/utsläpp till honom (åkte dit själv) - på min egen begäran. Jag ville inte ha på mitt samvete att han skulle råka ställa till med någon skada på varesig folk eller sig själv!
Men det var så jag ville göra med min häst - jag ville dessutom inte ta risken att någon annan skulle "läxa" upp honom....
 
Sv: Blir galen snart!

Hästar delas in efter ålder i föl: 0-1 år,
åringar: 1-åriga hästar,
unghästar: 1-3 år
och hästar: från fyra år och uppåt.
 
Sv: Blir galen snart!

Well, jag tänker inte lägga mig i hur du uppfostrar dina hästar för det hör väl inte till saken. Det jag inte förstår är varför du inte pratar ordentligt med denna "L". Det har ett fåtal gånger hänt saker med min häst, en gång var hon och hagkompisen lös ute på asfaltväg i 30 minuter och hade galopptävling, och jag blev då inte heller uppringd. När jag har kommit till stallet och fått höra detta har jag blivit fullkomligt galen! Personalen, i detta fallet, eller vem det nu än är som tar ut eller in hästen ska självklart ringa dig när hästarna är lösa. Tänk så var hästen halt dagen innan, det kanske inte dem vet och så står hästen och blir tjock som klot i benen på natten eller ute i hagen.
Jag hade pratat med "L" och talat om vad som gällde, hon ska följa anvisningar eller helt enkelt inte ha med hästen att göra. Om du så har en sådan där änglahäst som jag hör talas om ibland och du ändå vill ha den ledd i kedja så ska detta följas. Att hon lägger sig i vad din häst äter och hur frisyren fixas hade jag inte accepterat.
I kollektivstall är kommunikation A och O, det gäller att visa hänsyn till varandra och följa anvisningar gällande andras hästar för att det ska fungera. "L" och alla andra får såklart tycka bäst de vill men det bästa brukar vara att sköta sig själv och inte lägga näsan i blöt. Hoppas allt löser sig för dig!
 
Sv: Blir galen snart!

Ja, jag hade vägrat att hantera såna hästar öht.
Kan man inte fostra sina hästar så skall man inte kräva att andra skall hantera dem heller.

Jag får känslan av att du inte har en aning om korrelationen mellan för mycket kraftfoder och hästar som stollar när man tar in/ut från hagen.

Eller förstår sambandet mellan skydd och lindor i hagen och överben...

Däremot förstår jag att man blir förbannad om folk som trots att hästarna är ouppfostrade inte inser säkerhetsrisken för både häst och sig själv när de inte använder kedja och stigbett (även om jag som sagt aldrig i livet skulle hantera en annans häst som krävde det)


Precismina tankar också! håller med fullt ut! :)
 
Sv: Blir galen snart!

Hästar delas in efter ålder i föl: 0-1 år,
åringar: 1-åriga hästar,
unghästar: 1-3 år
och hästar: från fyra år och uppåt.

Det där vet jag också..

Så därför undrar jag varför man envisas med att kalla 6 åringen för unghäst..

Att den ridmässigt kan vara någonstans i början av sin karriär kan jag förstå.
Men hanteringsmässigt finns inga ursäkter.

AM
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 375
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 316
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 309
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp