Blir galen snart!

Sv: Blir galen snart!

Gud vad folk måste hålla på och hetsa upp sig så fort man nämner något om spö, stigbett eller andra "tortyrredskap" som folk verkar tro att det är. Det är ju inga små djur vi har att göra med och hur skulle din unghäst kunna vara uppfostrad när du haft den 1 månad, det är ju just uppfostran du håller på med när du korrigerar när den gör fel. Spö eller inte, givetvis är det ju ingen som förespråkar våld (även om man blir anklagad för att vara hästmisshandlare bara man nämner ordet ridspö) men ibland så måste man faktiskt använda sig av ett extra hjälpmedel för att korrigera en olydig häst ! Men ni andra kan ju kanske stå där och gulla och klappa unghästen när den drar rakt över er....det är inget fel att använda hjälpmedel om man gör det på rätt sätt !

Inlägg värt att läsa tycker jag. Det ÄR lätt att döma, och att vara efterklok. Kanske tenderar hästmänniskor att vara värst av alla?
 
Sv: Blir galen snart!

Det blir alltid problem i kollektivstall om man inte klarar av att samarbeta från alla parter. Det kan fungera oerhört bra i ett stall där de flesta kommer överens, men om en enda person bryter detta så skapas det problem.

Inom "stallkulturen" finns plus detta en attityd att snacka ordbajs om sina stallkollegor, veta bättre och ha alla de färdiga svaren. Lägg sedan ytterligare på tanken att "min häst är bäst/jag rider bättre/jag hanterar min häst bäst" så har vi ett stort stort problem.

Något grundläggande är att alla gör vad som är överenskommet. Har man problem med de regler som hästägarna stiftat, hur hästen betèr sig eller hur ryttaren behandlar sina djur får man eventuellt försöka ta detta med personen som det gäller och vid större problem ta detta med stallägaren. Vi kan inte ta ansvaret ifrån ägaren och omyndighetförklara denne bara för att vi anser att det är fel eller ohållbart och "lösa situationen".
 
Sv: Blir galen snart!

fy sjutton jag spyyyyyyr på sånt här trams och skvaller. flytta hästen eller vänj dig vid skvallerkärringar och stäng av öronen, trots att det är svårt ....

stod i ett stall med 25 hästar, jag hade en travare som var i mkt dåligt skick, mager, dålig päls, skada på benet osv. han skulle slaktas, man jag ville ge honom en chans, " du får honom, annars slaktar vi honom" . det sattes upp lappar på min box " klappa inte hästen han har skabb", vissa vägrade mata honom under deras matveckor så jag fick åka dit och göra det själv, de tittade snett på både honom och mig, ifrågasatte hur mkt mat jag gav honom. en gång när jag skulle leda ut honm i hagen stod de ett par tanter i 50-60 års åldern och jag hörde när jag gick förbi hur det sa "den hästen borde inte leva .." osv osv. Alltså jag blev så fruktansvärt ledsen. Jag var TRETTON år dessutom. okej om dom hade pratat TILL mig på ett vettigt sätt men att dom pratade så himla mkt skit, det var nog de värsta jag varit med om.
Han blev lite bättre i pälsen och lite piggare, men det slutade iaf att jag fick avliva honom efter ett tag, min fina macken, som var så snäll och tapper, bara fem år gammal :( Helt förstörd i benen :(
 
Sv: Blir galen snart!

Om dom inte ville mata ..hur kunde dom då ifrågasätta hur mkt mat du gav ?:(

kanske man tycker att om hästen är i dåligt skick att det bästa hade varit och avliva, men
hade ju varit snällt om dom hjälpt dej istället för att snacka skit när han nu stod där redan :cry:
 
Sv: Blir galen snart!

Det är väl egentligen ingen som sagt att TS ska klappa och gulla när hästen springer över henne, DÄRIMOT har det givits lite andra råd om hur man kan gå tillväga UTAN att använda sig av spörapp....Jag har exempelvis gett förslag som iof kräver lite mer envishet och tålamod än ett snabbt rapp med ett spö, men som jag är övertygad om kan ge ett långvarigare och stabilare lösning..,.,., det tar tid att få bort olater, men med våld löser man inga problem långsiktigt... konsekvens kan man utfärda utan att rappa...hästar är inga maskiner som man kan repa och fixa på en kafferast... man måste gå både lugnt och metodiskt tillväga och personligen så tycker jag att det är nått man måste vara villig å ge, annars kan man lika gärna sälja... för kan man inte fostra och lära utan våld, ja, då bör man nog ta sig en funderare på om detta med djur är nått för mig.,,.,,.

I går kväll när sambon ledde mitt matvrak till ponny , ( som tror att om de andra hästarna går in före henne så äter dom hennes mat ).. så försökte hon springa förbi honom hela tiden men nåt som till slut verkade funka är att han ställde sig framför henne och sparkade bakåt i luften ( inte på henne )alltså med ryggen mot henne...första gången såg hon skitförvånad ut och fortsatte försöka gå förbi, men efter 3 ggr så verkade hon fatta...när han sen gick med henne behövde han bara stanna och titta på henne så stannade hon och väntade tills han sa att hon får gå..

Det tyckte jag var ganska smidigt :D inget våld, inga höga röster, bara en markering och ponnyn som är en gammal tjurkärring fattade direkt
 
Sv: Blir galen snart!

I går kväll när sambon ledde mitt matvrak till ponny , ( som tror att om de andra hästarna går in före henne så äter dom hennes mat ).. så försökte hon springa förbi honom hela tiden men nåt som till slut verkade funka är att han ställde sig framför henne och sparkade bakåt i luften ( inte på henne )alltså med ryggen mot henne...första gången såg hon skitförvånad ut och fortsatte försöka gå förbi, men efter 3 ggr så verkade hon fatta...när han sen gick med henne behövde han bara stanna och titta på henne så stannade hon och väntade tills han sa att hon får gå..

Det tyckte jag var ganska smidigt :D inget våld, inga höga röster, bara en markering och ponnyn som är en gammal tjurkärring fattade direkt

Precis... Detta är exakt det jag menar med inlärning utan våld...:banana:
 
Sv: Blir galen snart!

*kl*
Nu har jag inte läst hela tråden, men kan faktiskt hålla med TS i att om man vill att ens häst ska ledas i stigbett eller kedja är det väl bara att sätta på det.
Min häst är absolut inte ouppfostrad, men jag vill att hon ska ledas med kedja. När jag köpte henne sa de att hon alltid skulle ledas med kedja eller stigbett för stalltjejerna hade tappat henne några gånger.
99 gånger av 100 är hon som en kossa. Mina nya stallkamrater har frågat om varför jag har kedjan, de förstog inte det förrens de såg henne när hon hade en dålig dag. Då behövs verkligen kedjan! Kedjan stör inte och om den behövs så finns den där.
 
Sv: Blir galen snart!

men hästarna sköter sig ju när dom har stigbett och kedja! De är ju en säkerthet och avnända det tycker jag!
Inge tips på vad du kan göra men jag önskar dig lycka till och hoppas dom gör som du vill sen med dina hästar!
 
Sv: Blir galen snart!

*KL*

Jag har vart bort rest ett tag och därför inte vart inne.

Jag tar insläpp och utsläpp och i vårat stall har vi även ändrat på fodertiderna, så dom får mat mer regelbundet.

Kommer flytta mina hästar i vår, vi har bestämt att bygga stall.
Eftersom L har lagt sig i för mycket och även nu börja lägga sig i min ridning, känner jag att det får räcka.
Börjar tröttna på allt skitsnack och okunskap.
Hade hon vart duktig, dvs veta vad hon pratar om hade jag tagit det till mig men hon gör inte det.

Det är lite tråkigt när resten av oss kommer bra överens så förstör L allt. Det är många i stallet som börja fråga sätta henne nu också… och även tar mig i försvar.

Vilket känns skönt att veta att man inte är helt själv.
 
Sv: Blir galen snart!

Tycker det är synd att du ska flytta från stallet när hästarna trivs men roligt frö dej att bygga stall :D Förstår dej , har haft ungefär samma problem innan jag flyttade till ett annat stall. Säg till L om hon gör något innan du flyttar typ : SLUTA LÄGG DIG I , MINA HÄSTAR ÄR INTE SOM ALLA ANDRA SPECIELT INTE MIN 6-ÅRING DET ÄR BARA OCH GILLA LÄGET OM DU INTE VILL BLI ÖVERKÖRD MEN DET ÄR OCKSÅ MINA HÄSTARS SÄKERHET DET HANDLAR OM. Då kanske hon blir lite ställd. Hoppas det löser sig med allt Känner medlidande )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 348
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 243
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 257
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp