Blir galen snart!

Sv: Blir galen snart!

visst är det fel av L att inte använda dina instruktioner...

det övriga kan man ju diskutera.

jag tror inte att du är en dålig hästägare men du kanske borde vara mer öppen för fler lösningar på problem... man tror sig hitta en första lösning men om man provar sig fram på olika förslag så kanske det finns en lösning som är bättre. själv tycker jag det är väldigt utvecklande och det ger mig många ahaa...

det kommer alltid finnas annat hästfolk som inte tycker man är god nog hur mycket man än försöker.
 
Sv: Blir galen snart!

Det finns ju inga direkta problem!

Så länge man använder stigbett och kedja så händer det ju inget!
Saken är den att L tog in hästarna UTAN stigbett och kedja vilket resulterade att hästarna stack + att hon inte ens ringde till mig.

Eftersom jag tränar med 6-åringen att han ska gå utan stigbett varje dag och det blir ju bättre.

Men jag har ju blivit idiot förklarad och är en olämplig hästägare så att man ska väl då kanske sälja hästarna.


Men visst är det ett problem att de inte kan ledas i grimma?
Jag hade sett det så om det hade varit jag som hanterat dina hästar.

Jag har inte idiotförklarat dej som hästägare, jag har gett dej min synpunkt. Att den inte innebär att jag tycker L gör fel och du rätt gör inte att jag idiot förklarar dej på något vis, vi har bara olika åsikter och eftersom du skriver på ett diskussions forum så får du ju vara beredd på att alla inte har samma åsikt som du.

Jag har gett dej tips på hur du ska lära dina hästar.

Jag tror nämligen att alla har något att lära av alla och att man med ödmjukhet kommer längst.
 
Sv: Blir galen snart!

enligt mig kan man inte skylla på "att hästen är unghäst" när den inte uppför sig i hantering, när hästen faktiskt är 6 (!) år!
det är en unghäst inom ridning men inget man kan skylla på när hästen är ouppfostrad.
 
Sv: Blir galen snart!

Tycker du får stå på dig med att du vill att hästen skall ledas i det du vill. Vist det är alltid säkrare om hästen är lung och sansad är man skall ta in. men det är dina hästar och du skall få gör som du vill med dem. på de stor anläggningarna så som flyinge och strömsholm så måste man leda alla hästar med kedja hingstar med stigbett även om de är snälla som lamm. se till att få en bättre komunikation mellan er i stallet och om det är så jobbigt att stå hos dem byt stall.. eller så får man inte bry sig om va de säger
 
Sv: Blir galen snart!

Har suttit här en stund och läst och blir lite förvirrad, får känslan av att Kingsland har svårt för att få förståelse men ändå så verkar det som att Kingsland har svårt för att ta kritiken, kritik får man ju överallt när man skriver i forum. Men jag förstår ändå, det sista en hästägare vill höra är att man är olämplig som hästägare? Vet ju hur jag själv skulle ha reagerat....

Jag ställer mig inte på någons sida alls här men verkar som att de flesta här har änglahästar, jag erkänner min häst är änglahäst oxå men även om han är det så vill man ju ha säkerhetsåtgärder gentemot de andra i stallet. Alla är inte så lyckliga och har ett eget utan måste hyra in sig någonstans. Det är ju ändå mitt ansvar om någon skadas i min hästs närvaro, oavsett hur snäll hästen må än vara så kan något alltid hända.

Det finns folk till allt men mycket är ändå relativt. Jag kan tycka att Kinglands hantering är hård men ändå så verkar det vara den metoden som funkar bäst på hennes hästar, hon känner dem bättre än någon annan här.
Innan någon uttrycker sig för att hon är en dålig hästägare så får man nog åka och kika hur det är I.R.L innan man uttalar sig.

Jag personligen har som krav att mina hästar ska vara lätthanterliga och ska kunna hanteras av vem som helst oavsett utbildningsnivå, men en häst som inte fått rätt uppfostran från början blir svår att få i ordning på på bara en månad.

Kan ju bara säga hur jag skulle gjort i Kingslands sits. Eftersom det verkar som om alla utan en i stallet accepterar dessa säkerhetsåtgärder så skulla jag först och främst klargöra för alla att om de väljer att inte använda det så vill jag ta ifrån mig ansvaret om något händer, all information om säkerhet är ju ändå klargjord från början. Men skulle heller inte tvinga någon som inte vill hantera pigga, busiga hästar leda eller hantera mina hästar. Även om man är erfaren hästägare så behandlar man ju inte sina egna hästar som man behandlar andras eller vill ha med pigga, sprättiga kusar att göra.
Så om någon har ett pass i stallet som inte vill ta mina busiga hästar så skulle jag snällt åka ut och ta dem själv. Skulle jag ha hästar med speciella "behov" så skulle jag offra mig lite granna.
Men skulle även kräva att jag blir kontaktad om något händer, även om de så bara skulle slita sig.
Och slutligen, skulle jag ha hästar som är lite av graden ohanterliga så skulle jag hitta någon som kunde hjälpa mig med det. NH-tränare eller vad som helst, klart man alltid är mer välkommen till nya stall med snälla änglahästar än med hästar som behöver speciella medel för att bli ledda.
Skulle aldrig kräva mer av andra än vad de kräver av mig....

Det blev ett långt inlägg och hoppas jag inte får någon emot mig! ;)
 
Sv: Blir galen snart!

Är ni inte riktigt kloka?
Hur kan man säga åt nån som använt kedja på en häst att hon inte är lämplig som hästägare? Att man törs.. Vad är ni för helyllehästägare. om jag får fråga? Ni kan ju utan er vetskap gladeligen rida runt på er halta häst och tro att ni är så bra så bra.
Jag har jobbat som stallmästare flera år och jag vet att NÅN häst behöver NÅNGÅNG kedja / stigbett / spö / u name it. ALLA hästar är inte gosiga och mysgia och följer som fromma lamm. Tvärtom. Och INNAN man får dessa "svåra att leda hästar" att bli vettiga igen, behövs ev kedja. Inget konstigt med det.
Leder jag en häst som försöker springa över mig ska denne veta hut. Jag är ingen trasdocka som man kan springa omkull, och fakta är, att dessa hästar FAKTISKT existerar, och jag förstår inte vad som är så hemskt med det?

Sen så har TS haft sin 6 åring i 1 månad, hur j-kla mycket hinner man skola och fixa till den så att de andra i stallet ska kunna leda ut den utan stigbett??
Och vart ska hon ha hästarna så länge hon tränar att leda dem? I garaget?

Jag tror det flesta har lite svårt att skilja på cyperspace och verkligheten...:angel:
 
Sv: Blir galen snart!

Så du tycker att det är helt okej att L skiter i vad jag har gett henne för instruktioner??? Men jag är rädd om mina hästar!


Vad är det som är så extremt hemsk med att rycka mannen?? Det är inte bara jag som gör utan det är något dom flesta som vill ha en jämn och fin man gör.

Jag är iaf inte elak emot mina hästar men sen kan jag vara bestämd!
Dom ska stå stila i stallgången m.m... inte så mycket begärt.

Att jag har benskydd eller lindor i hagen är för att jag är rädd om hästarnas ben, och även där...inte bara jag som använder det!

:eek: Så att misshandla hästen är att lägga till spöt när hästen inte lyssnar för min skänkel????? Då får jag nog ta och ringa mina tränar och fråga!

Jag använder spöt som en förstärkande hjälp!

Tack för att du tycker jag är olämplig som hästägare, det sved till rejält!
Jag tycker det är 500gr värre för dom hästarna som inte får mat och ingen som helst vård!
Men sen tycker jag att det ska vara tråkigt när man bli idiot förklarad när man ber om hjälp!

Ta inte för hårt på hennes inlägg, att ha grimma är snudd på för grymt enl henne.

Jag hade också velat veta om min häst slet sig, det är inget konstigt. Inte heller att rycka man eller ha benskydd.

Jag tycker det är bra att du är ärligt med att dina hästar kan vara stolliga.
Hellre det än ägare som anser att deras häst är snäll men knappt går att styra.

Min häst är väldigt lydig hanteringsmässigt och det är jätteskönt. Men det är också pga hon lärt sig rätt från början och är en känslig häst. En okänsligare häst (som många halvblod är) blir lätt blockerad vid stress och liknar då mer en bulldozer.

Att ge hästarna mat närmre insläpp är en bra idé, hungriga hästar har mer bråttom in. Märks tydligt på somrarna när det finns gräs, då lullar de flesta hästar in lugnt och fint.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag måste hålla med här.

Bara för att alla här verkar ha hästar som är fromma som lamm, och som aldrig skulle göra något och som allihopa verkar vara NHtränade upp över tänderna betyder inte att alla hästar i landet är det.

Hon har haft unghästen i en månad, ska hon ha lyckats korrigera alla hästens brister på den tiden? Det finns ju inte en sportslig chans.
Att hon då tycker att det ska användas stigbett undertiden hon jobbar med att kunna leda hästen i grimma, är det för mycket begärt?

Det är levande djur med fri vilja , även om ni kanske tränat bort den från era hästar. Men 500kg djur ska ta mig fan inte springa över mig, och skulle det behövas att jag sätter på hästen träns och ha ridspö med mig skulle Jag ha det, men självklart försöka träna bort detta beteende.

Rom byggdes inte på en dag, så varför ska hennes häst ha hunnit bli felfri på en månads tid?
 
Sv: Blir galen snart!

KL

Där vi har våra hästar, har vi regler om att alla hästar ska ledas med kedjegrimskaft eller träns. För allas säkerhet!

Tycker inte det är en stor grej med kedja/stigbett samt ett spö, det handlar ju om uppfostran. I längden antar jag att sexåringen inte ska behöva ledas med stigbett, men i en fas för att korrigera något så är det ju bättre än att hästarna sliter sig.

hade det varit mina hästar som kom lösa pga att någon inte gjorde som jag sa vid in/utsläpp, hade jag blivit minst sagt upprörd, och hade de inte meddelat mig hade jag blivit galen. Hade man kommit till stallet och hästen stod skadad pga detta, vem tar kostnaderna och vem ansvarar för olyckan?

Lindor/ benskydd i hagen, det är väl heller ingen stor sak. Vet man med sig att hästarna lätt slår sig, så är det väl bättre. Och kommer hästen lös så är man garanterat tacksam..

Gör upp det tydligt om vad som gäller, klargör för L att det är dina hästar, dvs du bestämmer vad som gäller. Sköter hon inte det, så får du kanske gå och prata med stallägare,chef eller vem som nu har ansvaret.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag kan tycka att Kinglands hantering är hård men ändå så verkar det vara den metoden som funkar bäst på hennes hästar, hon känner dem bättre än någon annan här.

TS har ägt sin 13 åring i 3 år och har fortfarande inte "uppfostrat" den nog till att andra ska kunna leda den utan kedja.. låter inte riktigt som att hon tagit tag i grundproblemet. Att bli ledd i enbart grimma och grimskaft är basic saker som en häst borde ha lärt sig efter 13 år tycker jag.

Till TS: Jag tycker att din sexåring får alldeles för mycket kraft med tanke på att du varken tävlar eller ens rider honom varje dag (jag tolkade det så i alla fall). Och så mycket betfor som du ger känns bara onödigt.
 
Sv: Blir galen snart!

Alla kanske inte KAN uppfostra en häst så den blir perfekt att leda? Men inte är man djurplågare för det.
VAR OCH EN HAR RÄTT TILL SIN NIVÅ!
Vad ni är småsinta, ursäkta mig, men värre saker har man både sett och hört.
 
Sv: Blir galen snart!

Det är en oerhörd skillnad på vad man kan tolerera i sitt eget eller hos proffs och när man står på kollektiv. Om en häst brallar (eller trippar så illa att TS vid två olika tillfällen i tråden talar om brallar) när man leder den vid utsläpp/insläpp, kanske det inte är en lämplig häst att stalla in med kollektiv skötsel? Ska man förlita sig på andra, måste man hålla saker okomplicerade och förlika sig med att alla inte gör på samma sätt som man själv. Det finns många hästar i Sverige, som är helt OK, men som inte hör hemma i kollektivstall. Ofta är hästägaren helt medveten om det och stallar inte in t.ex. svårklass hästar i dressyr, betäckande hingstar etc i miljöer där den måste kunna hanteras av nybörjar-Lisa och Anna 13 år.

Jag anser inte att jag vet tillräckligt för att avgöra om TS eller L är knäppa i huvudet. Jag anser att TS borde vara försiktigare med stallsämjan. Jag skulle vara sårad om jag var L och sett tråden. Hästvärlden är liten och man kan räkna med att alla läser Buke!

Vill man reda upp en situation i sitt stall får man prata med de människor som det berör. Kanske skulle rätt sak att säga vara: "Jag ber om ursäkt att jag kanske överreagerat. Jag blev orolig när jag hörde att hästarna hade varit lösa. Jag vet att du och jag tycker olika, men jag vill gärna att du gör så här. Det funkar för mig och övriga i stallet. Jag vill gärna att vi gör lika." Ofta kommer man längre om man ber om något än om man beordrar och domderar. Jag skulle ta illa vid mig om någon som stod i samma stall kom och "chefade".

Om L är den enda som har problem med att använda stigbett och kedja, kan man enkelt lösa problemet genom att själv ta ut och in hästarna på hennes dagar. Ibland är det lättare med extra jobb än extra bråk.
 
Sv: Blir galen snart!

kl

Håll er till sakfrågan UTAN att idiotförklara någon eller skriva elaka ord.

mvh
moderator
mysko
 
Sv: Blir galen snart!

Du tog orden ur min mun.

Egentligen håller jag med för det är inte stallkompisarnas eller stallpersonalens sak att uppfostra andras hästar. Men, det är inte alltid genomförbart i praktiken att ha den träningen med hästen innan någon annan ska hantera den! jag måste ju ha den uppstallad någonstans redan från dag 1 och pga t ex jobb kan jag kanske inte vara med VARJE in- och utsläpp/fodring. Dessutom kanske jag inte märker att min nya häst är ouppfostrad att leda/fodra förrän jag fått hem den...
Att säga som ni gör är att se det lite väl svart/vitt tycker jag.

Det JAG skulle irritera mig på i TS situation är att folk struntar i instruktionerna, har man åsikter ska man säga det och inte bara göra som man själv tycker. Anser man att hästen borde ha ett annat täcke, annan mat, ledas på annat sätt får man faktiskt ta upp det med ägaren!
 
Sv: Blir galen snart!

Jag är så arg att jag kommer explodera när som helst! Måste bara skriva av mig lite…

Flyttade mina två hästar till en ridskola för 1 månad sen (dock står jag i ett av privat stallen med 7 boxar i).

Jag har stått i det stallet förut då jag hade medryttar hästen där , och stort sätt samma människor står kvar inkl. min före detta medryttar häst.

Har alltså 2 hästar, en 13-åring som jag haft i snart 3år och en 6-åring som jag bara ägt i en månad och det må jag säga är den mest ouppfostrade häst jag stött på… ovälriden m.m.

Så nu till saken/sakerna…

Vi turas om att ta in hästarna på helgerna och jag har skrivit stort och tydligt på tavlan i stallet. Att 6-åringen alltid ska ledas med stigbett och 13-åringen alltid med kedja.
Därför jag vill att 6-åringen ska ledas med stigbett är pga att han flyger iväg som en jäkla gutaperka och 13-åringen brallar runt lite när hon leds.

I söndags så hade min förre medryttar hästs ägare (vi kallar henne L) och en annan tjej i stallet intaget.
L skulle ta 6-åringen och 13-åringen tillsammans (dom står i samma hage och kan ledas ihop) men hon satt inte på verken stigbettet eller kedjan. Så bägge hästarna hade ju slitit sig och stuckit upp på stallplan och det hade tydligen tagit en evighet att få in dom. Men hon ringde ALDRIG till mig och sa detta utan jag fick reda på det IDAG av en annan i stallet.

Jag blev ju vansinnig och just när jag skulle ringa L så kom hon, jag frågade henne då varför hon inte ringt till mig i söndags och jag fick till svar att hon inte tyckte det var sån stor grej eftersom vi känner varandra ändå.
Jag blev du ännu mer irriterad och sa att det handlar om mina hästar, att det kunde hända precis vad som helst. Hennes argument var då att mina hästar verkar snälla och att jag gör att dom blir så och jag svara då tillbaka att det är en säkerhets sak. Att jag inte vill att nån annan tappar mina hästar och sen sa jag även att jag känner mina hästar bättre än vad hon gör.

Och vet dom exakt var min gräns går iofs så har inte 6-åringen riktigt lärt sig det än så när jag leder honom så har jag alltid spö med mig så fort han inte lyssnar och fjantar får han ett rap.
Men jag fattar inte varför hon inte bara kan göra så som jag skrivit?? Det är ju MINA hästar!

Fick även jag en av hyvling att jag var elak emot mina hästar och att jag var för sträng m.m:crazy:

Hon har inväningar till nästan allt jag gör dvs detta:

* Att jag rycker mannen på mina hästar, det tycker hon är bedrövligt pga av att hästen tycker faktiskt det är obehagligt. Ja det kanske hästen tycker men dom verkar inte lida av det och jag VÄGRAR klippa som hon gör iaf.

* Att mina hästar går med skydd lr lindor i hagen, jag är rädd om hästarnas ben + att dom går i en stening hage. Men det tycker hon onaturligt för hästen. Ja det kanske det är med nu är det så.

* Dom får så mycket mat, mina hästar får mest mat av alla i det där stallet...dom får knappt något kraftfoder i det stallet och dom har noll energi. Hon förstår inte hur jag kan ge så mycket mat till hästar som redan är "heta"...har väl inte med saken att göra...hästarna behöver ju enegi för att kunna prestera hårt.

* Att jag spöar upp mina hästar när jag rider som hon så fint kallar det:eek:, det ÄNDA jag gör med spöt när jag rider är att jag lägger till spöt när hästen inte lyssnar på min skänkel och hästen kanske då gör ett skutt men det var tydligen att misshandla:crazy:


* Att jag rider ena hästen på pelhambett pga av att hon blir så j*ävla stark vid hoppningen, det tycker hon är att förstöra hästen. Vet inte om hon ska säga så mycket som låter hennes häst på med hackamore så hästen nästan lägger huvudet i backen och kallar det rätt form!

Tydligen så gör jag allt fel när det kommer till mina hästar, men jag vill ha någorlunda pli på mina hästar ändå. Det har inte hon på sin som får göra lite som hon vill.

Plus att hon har sina j*kla ungar med som som springer runt hästarnas ben och vette gudan, och jag har sagt till att spring inte runt mina hästar. För dom är inte så snälla som vissa andra hästar.

Vad ska jag göra?? Varför ska hon läggas sig i ALLT??

Usch vad rörigt allt blev men hoppas ni kan förstå någorlunda...

Tack

Att fela är mänskligt och
förlåta är gudomligt.

Det jag menar med mitt inlägg är att visst blir man arg och sårad efter en sådan upplevelse.
Jag har varit med om något liknande och förstår hur illa berörd man blir.
För din skull och "L" skull är om du är den större personen i denna situation som har inträffat.
Genom med en ödmjuk inställning och ett ärligt förklarande på tu man hand med "L" om hur och varför just dina hästar ska bli ledda på det viset du vill dom ska bli.
Samt du berättar för "L" om hur illa berörd och sårad du blev av hennes ord.
Det visar en stor personlig mognad och är mycket respekterat.

Jag är helt och hållet på din sida
för även om min herre väluppfostrad att leda i grimma och grimskaft.
Har han vissa dagar då han har en hiskelig överskottsenergi och blir då svår och hålla om han får för sig och bralla. Då brukar jag leda honom i träns med ponnyhackamore för vi bor bara 600m från E20,
Det är ur en självklar säkerhets syn för mig att min häst inte kommer lös.

Mvh Xoya.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag håller med dig till fullo. Det är hästägaren som bestämmer. Hellre hjälpgrejer på, än som vissa envisas med att alla hästar ska knalla lugnt i grimma. Jag har alltid longerlina med kedja på mina unghästar när jag lastar ut dom ur transporten på bortaplan. Dom är lugna hemma till och från hagen men skulle aldrig riskera en löshäst på främmande plats. Vi får försöka ignorera dessa naturister. Och som nån skrev, det verkar som alla här på Buke har världens pli på sina hästar i alla lägen. Konstigt att det är så mycket frågor om olika mysko hanterings problem på en annan viss sida.
Från en som är rätt trött på att det alltid huggs så fort nån gör nåt annat en dansar runt med sin häst.
 
Sv: Blir galen snart!

Men är det 13åringar som leder Kingslandshästar då?

Hon står på en ridskola med kollektiva helger. Det är väl nåt helt annat än kollektivt stall? Står man så får man vara beredd på att andras hästar inte är lika snälla som ens egen.
 
Sv: Blir galen snart!

*Kl*

Hade L följt TS anvisningar hade ingen olycka skett. Att använda säkerhetsåtgärder på hästar som behöver det är väl ingen större skillnad mot att använda bilbälte?
Har jobbat som stallhjälp och var ofta den som fick ta de "nipprigaste" hästarna, med rätt verktyg tillhandahållna av ägarna så funkade det också. Men om man så själv väljer att skita i att använda verktygen för att man vill försöka sig på att uppfostra/lägga sig i skötseln av någon annans häst och dessa sedan sliter sig... Då får man banne mig skämmas. Och definitivt ringa upp ägaren, berätta vad som hänt och be om ursäkt.

Hellre en hästägare som inser att dennes häst inte är perfekt och hänger fram ett stigbett, än en pjolltig hästägare som inte ser annat än att hästen är en ängel som sedan drar runt med stallhjälpen över gårdsplan och fladdrar runt.

I en utopi är alla djur och människor väluppfostrade, trevliga, hänsynsfulla och håller 0,75m avstånd till varandra. Dock lever vi inte i någon utopi.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag skulle börja träna lite hantering från backen.. Beter de sig så när du rider också eller är det inte viktigt att uppfostra dem från backen? Tycker det är lite väl att be andra människor leda in och ut dina hästar om de "brallar omkring" när man leder dem. Det finns ju effektivare och vettigare sätt att lära en häst att gå hyffsat i grimma än att varje dag behöva ha en pisk och rappa till med. Förstår att du inte hunnit så långt med sexåringen, men börja träna direkt och ta ut den själv tills den förstår hur man ska bete sig. Man kan komma långt på några timmars träning:)

Klart folk ska lyssna på dig när det gäller dina hästar men jag står på kollektivstall och skulle inte gilla att behöva klä på hästarna en massa bett och grejer varje gång man ska gå lilla biten till hagen.

Klart: funkar det bra med stigbett, kör på det. Men jag vill ha känsliga och snälla hästar på backen och när jag rider. Bara för att en häst kan hållas på ett knadar är den ju inte lydig eller välriden, utan man har mkt att jobba på. Så ser jag det på backen med.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 195
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 373
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 314
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 300
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp