Blir snart galen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag varit mer eftertänksam, men det har aldrig varit problem med tidigare hyresvärdar.

Första gången jag upptäckte att hen varit inne i lägenheten utan lov blev jag lätt chockad över beteendet, men tänkte att det säkert var en engångshändelse. Tji fick jag. Hen fortsatte. Jag sa ifrån och hen bättrade sig.

Jag är inte omöjlig på något sätt, har hen något ärende i lägenheten kan det gå an att hen går in, men hen måste höra av sig i god tid innan (minst en dag).

Det funkade ett tag, men sedan blev det någon förändring. Hyresvärden flyttade tillbaka till orten och bor numera tillfälligt i närheten. Hen tar sig ofta hit för att besöka grannen eller tvätta. Och då är det ju hur skönt som helst att samtidigt gå in i lägenheten när man ändå är här...

Senaste två veckorna har hen varit i lägenheten 7-8 gånger. Vissa gånger har hen hört av sig med kort varsel om ett ärende, övriga gånger har hen bara gått in.

I onsdags skulle jag hem en vända på lunchen. Möter hyresvärden vid dörren till tvättrummet. Syns tydligt att hen blir nervös av att se mig vid den tiden, att hen inte räknat med det. Jag går vidare mot lägenhetsdörren, som är olåst. En stund därefter kommer hyresvärden in (utan att knacka) och börjar prata om att hen måste ställa rätt min uteplats.

På fredagen när jag kommer hem dröjer det inte länge förrän hyresvärden dyker upp. Hen klampar bara rätt in genom dörren till uteplatsen, som stod öppen. "Hej, jag har ett ärende i lägenheten, är det okej om jag kommer in?" säger hen när hen redan är inne. Tydligen hade hen skickat ett sms om att hen hade ett ärende, 30 minuter tidigare. På vilket vis är det i "god tid"? Jag hade inte ens hunnit se smset, men uppenbart är det ok att klampa på ändå.

Nu har jag inte sett hen här sedan dess, men det är dags att ta ett riktigt snack med hen. Jag vill inte bråka, men om ingen skärpning sker blir det troligtvis en anmälan. Alt. om man kan bryta kontraktet p.g.a. att hen hela tiden är här, gör jag nog det istället.
 

Så klart det inte går att bara ha en falsk folkbokföring och sedan blir någons hyreskontrakt ogiltigt. Så enkelt är det inte.
Sen säger jag inte att det kan finnas gränsfall, men då lär det ju inte vara enbart folkbokföringen som det grundar sig på, utan lite verkliga omständigheter.
Jag tror att det tillsammans med att hyresvärden har kvar personliga ägodelar av typen kläder i lägenheten gör att bostaden antagligen kommer att beyraktas som delad.
Kontraktet blir ju inte ogiltigt utan får en annan innebörd än vad TS önskade.
Jag undrar så vad som står i kontraktet?
Det finns många sätt att skriva kryphål.
Typ "hyr bostad i lägenheten si och så".
Det innebär ju inte att det är hela lägenheten exklusivt.
 
Det står inget om uppsägningstid i kontraktet. Det står att jag hyr mellan 15 maj och 30 augusti.

Den 3 juni meddelade då hyresvärden att hen vill att jag flyttar ut redan 31 juli. Jag har förstått när jag läst runt att hen får säga upp mig, men om hen vill att jag flyttar ut 31 juli, måste hen inte då ha sagt upp avtalet 30 juni? För att det ska vara riktigt rätt.

Det är en hyresrätt.
Jag tror att du har 3 månaders uppsägningstid.

Jordabalken kap 12 § 4
"
Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, skall uppsägningen ske senast
1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,
2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,
3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,
4. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och det är fråga om en lokal,
5. nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader och det är fråga om en lokal. Lag (1984:694)."
 
Jag tror att det tillsammans med att hyresvärden har kvar personliga ägodelar av typen kläder i lägenheten gör att bostaden antagligen kommer att beyraktas som delad.
Kontraktet blir ju inte ogiltigt utan får en annan innebörd än vad TS önskade.
Jag undrar så vad som står i kontraktet?
Det finns många sätt att skriva kryphål.
Typ "hyr bostad i lägenheten si och så".
Det innebär ju inte att det är hela lägenheten exklusivt.
Jo, men det är fortfarande frågan om det är ett avtalsbrott att han inte tagit bort sakerna eller om avtalet var att han skulle disponera utrymmet. Så det behöver inte alls vara så att det försvagar ts sak.
 
Jag tror att det tillsammans med att hyresvärden har kvar personliga ägodelar av typen kläder i lägenheten gör att bostaden antagligen kommer att beyraktas som delad.
Kontraktet blir ju inte ogiltigt utan får en annan innebörd än vad TS önskade.
Jag undrar så vad som står i kontraktet?
Det finns många sätt att skriva kryphål.
Typ "hyr bostad i lägenheten si och så".
Det innebär ju inte att det är hela lägenheten exklusivt.
Det står i princip inget mer i kontraktet än det jag redan nämnt. Det är jag som har skrivit ut kontraktet och vi fyllde i samt skrev under direkt efter. Hyresvärden tyckte egentligen det var onödigt att ha det skriftligt, men hen fyllde i kontraktet för att jag ville det. Hen har enbart fyllt i det mest basala. Inga egna skriverier.

Det finns en klausul "Särskilda bestämmelser", men den är tom eftersom hyresvärden tyckte det var onödigt som sagt.
 
Jo, men det är fortfarande frågan om det är ett avtalsbrott att han inte tagit bort sakerna eller om avtalet var att han skulle disponera utrymmet. Så det behöver inte alls vara så att det försvagar ts sak.
Problemet är nog mest att man inte vet hur det skulle tolkas. Och att hyresvärden antagligen kommer att påstå att den har bott i lägenheten för att inte riskera sitt hyresavtal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var jag för säkerhets skull uppe 9.45, då E (unge personen) från HV skulle komma 10.30 och hen har kommit 20-40 minuter tidigare...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
814
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp