Blir snart galen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag varit mer eftertänksam, men det har aldrig varit problem med tidigare hyresvärdar.

Första gången jag upptäckte att hen varit inne i lägenheten utan lov blev jag lätt chockad över beteendet, men tänkte att det säkert var en engångshändelse. Tji fick jag. Hen fortsatte. Jag sa ifrån och hen bättrade sig.

Jag är inte omöjlig på något sätt, har hen något ärende i lägenheten kan det gå an att hen går in, men hen måste höra av sig i god tid innan (minst en dag).

Det funkade ett tag, men sedan blev det någon förändring. Hyresvärden flyttade tillbaka till orten och bor numera tillfälligt i närheten. Hen tar sig ofta hit för att besöka grannen eller tvätta. Och då är det ju hur skönt som helst att samtidigt gå in i lägenheten när man ändå är här...

Senaste två veckorna har hen varit i lägenheten 7-8 gånger. Vissa gånger har hen hört av sig med kort varsel om ett ärende, övriga gånger har hen bara gått in.

I onsdags skulle jag hem en vända på lunchen. Möter hyresvärden vid dörren till tvättrummet. Syns tydligt att hen blir nervös av att se mig vid den tiden, att hen inte räknat med det. Jag går vidare mot lägenhetsdörren, som är olåst. En stund därefter kommer hyresvärden in (utan att knacka) och börjar prata om att hen måste ställa rätt min uteplats.

På fredagen när jag kommer hem dröjer det inte länge förrän hyresvärden dyker upp. Hen klampar bara rätt in genom dörren till uteplatsen, som stod öppen. "Hej, jag har ett ärende i lägenheten, är det okej om jag kommer in?" säger hen när hen redan är inne. Tydligen hade hen skickat ett sms om att hen hade ett ärende, 30 minuter tidigare. På vilket vis är det i "god tid"? Jag hade inte ens hunnit se smset, men uppenbart är det ok att klampa på ändå.

Nu har jag inte sett hen här sedan dess, men det är dags att ta ett riktigt snack med hen. Jag vill inte bråka, men om ingen skärpning sker blir det troligtvis en anmälan. Alt. om man kan bryta kontraktet p.g.a. att hen hela tiden är här, gör jag nog det istället.
 

Låter som förfärligt lösa boliner, och att den där personen inte fattar vad uthyrning innebär. Får jag fråga, är ni släkt på något vis? Isåfall kanske det är en del av förklaringen till att hen inte fattar att ni har ett vanligt hyresförhållande.
Nej, inte släkt på något vis alls.

Jag har definitivt lärt mig en läxa i allt det här och kommer vara noggrannare i framtiden.
 
Det är onekligen intressant att läsa vad ni skriver. Mindre bra för min del i den aktuella situationen kanske.


Det stämmer som du skrivit att hen inte fått tillstånd och att hen fortfarande är skriven i lägenheten. Hen har dessutom nämnt inneboende vid olika tillfällen, som när hen frågat om jag kunde tänka mig det. Jag har varit noga med att påtala att jag inte är det minsta intresserad av det och att kravet för att skriva avtal var att lägenheten var min. Men nej, det står ingenstans i kontraktet att den är exklusivt min. Det står överhuvudtaget inte mycket i den. Hyresvärden gillar att köra muntligt, vilket är försvårande vid sådana här omständigheter.

Sedan måste jag fråga, är det skillnad på hyresrätt och bostadsrätt i den här situationen?
Men det är mycket därför som det finns ickedispositiva regler, de ska gälla oavsett. Och hyreslagen generellt tolkas till hyresgästens fördel om det finns oklarheter.

Av din beskrivning ska det inte vara någon tveksamhet om att du hyr lägenheten och att ägaren inte bor där samtidigt.
 
Nej det är helt lika.
Under de omständigheterna kommer du inte att kunna hävda exklusivt nyttjande och får definitivt inte byta lås.
När jag har dig på tråden, vet du vad som gäller vid uppsägning där det inte finns någon uppsägningstid i avtalet?

Hyresvärden har i kontraktet skrivit in vilken period jag ska hyra, mitten av maj till siste augusti. I onsdags när jag skickade sms till hen att hen inte får gå in hur som helst meddelade hen mig att jag måste lämna lägenheten innan 31 juli. Är en sådan uppsägning ok?
 
När jag har dig på tråden, vet du vad som gäller vid uppsägning där det inte finns någon uppsägningstid i avtalet?

Hyresvärden har i kontraktet skrivit in vilken period jag ska hyra, mitten av maj till siste augusti. I onsdags när jag skickade sms till hen att hen inte får gå in hur som helst meddelade hen mig att jag måste lämna lägenheten innan 31 juli. Är en sådan uppsägning ok?
Vilken uppsägningstid står det i kontraktet?
Om det inte står någon uppsägningstid så gäller privatuthyrningslagen som jag länkade till. Och då så är det tre månader.
Men det finns i hyreslagen en § om kortare tid om hyrestiden är avtalad kortare.
Hur lång hyrestid har ni avtalat?
 
Sasse om det är en BR kan du visa hen detta:

”Är det möjligt att säga upp ett tidsbestämt avtal till en tidigare tidpunkt än hyrestidens utgång?
Både hyresvärden och hyresgästen kan bryta avtalet i förtid. Hyresvärden kan säga upp hyresavtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen och hyresgästen kan säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Rätten att säga upp gäller i alla situationer. Det krävs alltså inga speciella skäl.”

http://www.hyresnamnden.se/Skalig-h...hyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/
 
Nej den gäller även för hyresrätter.
Men här så vet vi att det är en bostadsrätt.
Om du inte läser tråden och håller reda på fakta i den så kan det vara dumt att kommentera en massa.
Vet du? Var har jag skrivit att det är en bostadsrätt?
 
Nej den gäller även för hyresrätter.
Men här så vet vi att det är en bostadsrätt.
Om du inte läser tråden och håller reda på fakta i den så kan det vara dumt att kommentera en massa.
:laugh::laugh:

T ex hos Hyresnämnden i Stockholm står det såhär:

Lagen gäller inte när

  • en hyresrätt hyrs ut i andra hand
  • syftet med uthyrning är att hyresgästen ska använda lägenheten för fritidsändamål
  • uthyrningen sker i näringsverksamhet
  • hyresavtalet har ingåtts före den 1 februari 2013.
http://www.hyresnamnden.se/Skalig-h...hyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/

Och hos jagvillhabostad.nu:

Så här fungerar lagen om uthyrning av egen bostad;
• gäller bara villor, äganderätter och bostadsrätter

http://jagvillhabostad.nu/leta-bost...-i-andrahand-tank-pa/sa-har-funkar-nya-lagen/

Men jag ska naturligtvis genast sluta kommentera i tråden, du har ju omfattande erfarenhet av det här
:D
 
Vet du? Var har jag skrivit att det är en bostadsrätt?
Det har skrivits om styrelse i bostadsrättsföreningen och du har inte protesterat. Så då tog jag det för fakta.
Var det fel?
Om det är en hyresrätt står vad som gäller i hyreslagen. Det är i princip samma som för bostadsrätt numera.

Bäst hjälp angående uppsägning hittar du på Hyresnämndens websida.
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/

När det handlar om hemfridsbrott är det helt lika.
 
Vid den här uthyrningen så gäller privatuthyrningslagen och den är betydligt friare för en hyresvärd.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...2978-om-uthyrning-av-egen-bostad_sfs-2012-978
Men det rör ju en väldigt begränsad del, mest besittningsrätten och de frågor om tillträde och full dispisition som det handlar om här.
Det är tveksamt då hyresvärden fortfarande är skriven i lägenheten.
Folk tror att folkbokföringen har en massa rättsverkan i situationer där den inte har det. Så klart det inte går att bara ha en falsk folkbokföring och sedan blir någons hyreskontrakt ogiltigt. Så enkelt är det inte.
Sen säger jag inte att det kan finnas gränsfall, men då lär det ju inte vara enbart folkbokföringen som det grundar sig på, utan lite verkliga omständigheter.
 
Det har skrivits om styrelse i bostadsrättsföreningen och du har inte protesterat. Så då tog jag det för fakta.
Var det fel?
Om det är en hyresrätt står vad som gäller i hyreslagen. Det är i princip samma som för bostadsrätt numera.

Bäst hjälp angående uppsägning hittar du på Hyresnämndens websida.
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/

När det handlar om hemfridsbrott är det helt lika.
Kan vara en lägenhet som hyrs av BRF också, även om det kanske inte är så vanligt.
 
Vilken uppsägningstid står det i kontraktet?
Om det inte står någon uppsägningstid så gäller privatuthyrningslagen som jag länkade till. Och då så är det tre månader.
Men det finns i hyreslagen en § om kortare tid om hyrestiden är avtalad kortare.
Hur lång hyrestid har ni avtalat?
Det står inget om uppsägningstid i kontraktet. Det står att jag hyr mellan 15 maj och 30 augusti.

Den 3 juni meddelade då hyresvärden att hen vill att jag flyttar ut redan 31 juli. Jag har förstått när jag läst runt att hen får säga upp mig, men om hen vill att jag flyttar ut 31 juli, måste hen inte då ha sagt upp avtalet 30 juni? För att det ska vara riktigt rätt.
Det har skrivits om styrelse i bostadsrättsföreningen och du har inte protesterat. Så då tog jag det för fakta.
Var det fel?
Om det är en hyresrätt står vad som gäller i hyreslagen. Det är i princip samma som för bostadsrätt numera.

Bäst hjälp angående uppsägning hittar du på Hyresnämndens websida.
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/

När det handlar om hemfridsbrott är det helt lika.
Det är en hyresrätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var jag för säkerhets skull uppe 9.45, då E (unge personen) från HV skulle komma 10.30 och hen har kommit 20-40 minuter tidigare...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
831
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp