Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

lingonben

Trådstartare
Utan några skrikmetoder alltså? Jag är stort behov av att+ få lite hopp och peppning just nu. Min bebis är nio månader och har sovit hela nätter sex-sju gånger i sitt liv. Just nu är han sen tre veckor tillbaka inne i en fas då han vill tillbringa hela natten som ett litet plåster intill mig, med tutten i mun. Och vaknar och gnäller/skriker nån gång i timmen ungefär. Han hade en liknande period från fyra till sex månaders ålder. Tiden däremellan sov han bättre, ca fyra uppvak per natt men kunde tröstas med napp eller vyssjande. Så hans dåliga sömnperioder stämmer bra med utvecklingssprånget vid fyra månader och separationsångesten nu. Han blir lessen så fort jag försvinner utom synhåll dagtid sen några veckor tillbaka. Den här konstanta sömnbristen håller på att knäcka mig fullständigt. Orkar inte uppskatta min fine aktive lille son tillräckligt. Vågar inte prata med BVC om saken efter förra perioden, då de sa åt mig att jag inte fick "låta honom styra oss så" och tryckte en broschyr med olika skrikmetoder (5MM, SHN) i handen på mig. Men om man inte vill låta sitt barn skrika då, när det är helt tydligt att det är föräldratryggheten han vill ha? Blir det någonsin bättre av sig självt? De enkla lösningarna, som att ge mycket mat och närhet har vi redan genomfört. Han satt i knä/sjal/sele hela dagarna under sina fem första månader. Sen ville han ner på golvet, och nu flänger han upp kroppen i en irriterad spännbåge när jag bär honom i sele. Och nej, vi har inte "gjort något" mot honom som att försöka tvinga honom att somna ensam eller ignorera honom. Han bara är så här.

/ledsen ledsen lingonben
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Hmmm.

Det är du som väljer. Orkar du eller orkar du inte ?

Så länge som du orkar så kommer han nog kunna hålla igång.

Föräldratrygghet - javisst. Men föräldrarna måste ju orka också.

Min tredje var också rätt ointresserad av sömn som bebis (det är han fortfarande - utom på morgnarna).
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Börjar kännas som jag *inte* orkar längre. Fjädern har varit spänd för länge typ. Jag vill inte vara den sömngångaraktiga lättirriterade trögtänkta person jag är nu. Speciellt inte som jag jobbar deltid numera.
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Båda mina har velat vara nära på nätterna också.
De sov sällan hela nätter när de var under året.
Men 6-åringen sover bra nu, och har gjort det sen länge, även om vi inte låtit honom skrika.
20-månaders killen sover hela nätter han med. Eller har gjort, nu kan han komma till min säng på natten själv, så då gör han det. Men det är inget som stör mig. Han lägger sig brevid mig och somnar om.
Han fick visserligen skrika lite när han var 6 månader. Då gick inget längre. Han ville inte somna i famnen, inte i vagnen, inte i sjalen.
La honom då i spjälsängen och satt brevid och sjöng och smekte hans huvud tills han somnade.
Efter 2 nätter somnade han snabbt i sängen och skrek inget alls.
Innan vi bytte till växa-säng kunde man lägga honom i spjälsängen och säga god natt, sen gå ut från hans rum. Han låg nöjt kvar och babblade lite innan han somnade.
Nu kommer han upp direkt när man lagt honom och gått ut.
Så nu sitter jag på en stol brevid hans säng tills han somnat.
Han är nöjd med det.
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Det brukar vara en sån period vid den åldern..
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Bägge mina bebsiar har varit sådär om, antingen jag (när jag ammade dem) åt mjölkprodukter eller om de själva ätit mjölkprodukter. Och då menar jag minsta lilla spår av mjölk! Då visar ingen av dem utslag på allergitestet, men skriker de gör de och allra helst nattetid av mjölk. Det räcker med en mjölkfridag här för att ha en tyst natt, med undantag för lite amning för den minsta då.
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Låter som separationsfas, min egen var likadan i den åldern. Han fick börja sova med mig,ville ammas kansk 10-15 gånger per natt,vaknade ofta för att se att jag var kvar.

När fasen var över började han mirakulöst sova hela nätter i egen säng något han aldrig gjort innan.

Jag provade 5 mm när Hampus var 5 månader,rejält ipeppad av BVC och vänner som sa att får jag inte ordning på honom nu skulle han vara bortskämd och ta över helt. Slutade med att sonen grät tills han kräktes och var helt förstörd,och jag var nog minst lika förstörd...ALDRIG mer,däremot gjorde mitt försök att sömnen blev ännu sämre,visst jag kunde ha fortsatt men till vilket pris?

Så jag körde tvärtemot vad alla sa,tog upp barnet i sängen,sen ammade han när jag sov och tankade trygghet så för oss fungerade det bättre att gå tillbaka några steg.

Skulle jag behöva jköra en metod idag finns en snäll metod som heter "no cry sleep solution" som går ut på att barnet inte skall behöva skrika sig till sömns.
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Kan tillägga att jag gjorde som så att när jag märkte att han inte vaknade lika mycket satt jag brevid honom vid spjälsängen tills han somnade, något han snabbt fattade,sedan gick jag ut korta små stunder som jag sedan förlängde.

Tog ca 3 dagar innan han fattade galoppen att jag fanns kvar även om jag smet ut någon minut.

Sedan är Hampus ett barn som gärna försöker vara "rolig" vid läggdags och hitta på en massa saker och ger man honom lillfingret tar han hela handen och skuttar upp och ner i sängen,så jag fick absolut inte titta på honom eller bekräfta att något kunde vara roligt efter läggdags...Man kan väl kanske kalla det utråkningsmetoden. :)
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Du skriver att hon sovit hela nätter 6-7 gånger. Är det verkligen så dåligt (vet i och för sig inte hur du definierar hela natten)? Min dotter är snart 1 och sov i natt för första gången mellan 24 och 06. Sedan ett par månader vaknar hon annars oftast 2 gånger varje natt (räknat från vi lagt oss alltså), tidigare vaknade hon 4-6 gånger/natt. Jag ammar dock inte längre (slutade vid 9 månader) så hon äter inget men måste nattas om med klappar eller att jag lägger mig bredvid henne.

Nu skulle det ju inte handla om mig och min dotter :angel:. Jag tycker absolut inte du ska köra en skrikmetod bara för att du är trött! Försök få någon hjälp ibland så du kan sova igen lite när du är ledig från jobbet. Ta sedan en dag i taget - självklart kommer sovproblemen gå över av sig självt - förr eller senare!

Jag kan faktiskt inte fatta att BVC tycker man ska köra dessa metoder (det gör de även på mitt BVC)! Problemet är väl i och för sig att det inte finns några allenarådande tips att ge, antar jag?

Någon nämnde "No cry sleep solution" (heter "Somna utan gråt" på svenska). Jag har under en period inspirerats av boken, men tyckte inte att jag såg några effekter. Å andra sidan är det ju inte en metod på det sättet - det handlar mer om tips att ha en nattningsrutin så barnet varvar ner. Att använda gentle removement om barnet alltid måste ha hjälp att somna (bröst, napp, vaggning etc) osv, osv.

Jag tror på att fortsätta som ni gör, det kommer bli bättre när ni minst anar det! Håll ut! Sov dagtid!

Lycka till!
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Min mellandotter sov sin första hela natt när hon var 1,5 år. Annars vaknade hon mellan 4-12 ggr /natt. Vi tänkte inte så mkt på det , men var rejält trötta jämnt. Sen när hon var ca 6-8 månader så började hon växa sämre och stannade tillochmed upp att växa. Började utredas visade sig inte tåla laktos. När vi tog bort detta så började hon växa och sova.
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Nu var ju mina barn små för ett antal år sedan och det går ju trender i vad man ska göra men vi följde Anna Wahlgrens linje om att kontinuerlig sömn behövs göras till en vana för att fungera.

Så först ge så mycket mat man kan till natten, när barnet vaknar lägg det i för ändamålet inflyttad barnvagn i rummet och DRA. Efter tre nätter lär sig de flesta barnen att det inte händer något på natten och sover ganska bra.

Vi har inte heller haft några barn i sängen förutom några korta perioder med uppvaknande och mardrömmar. Då har de kommit och vi har somnat in sen har de burits tillbaka.
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Har också en son med stora sovproblem. Han är 9 månader om 1 vecka cirka och har haft svårt med sömn sen ca 3 v.

Jag har kört en "Sova hela natten-kur" a´la Anna W i en månad och det funkade inte på oss. Man hör alltid bara om de som lyckas och det blir så fantastiskt men har man ett oroligt barn så funkar det kanske inte alltid.

5 minutersmetoden tycker jag gränsar till misshandel. Kan inte se att barnen somnar tryggt utan av utmattning, och vem vill göra det?

Jag vet inte om det går över av sig själv, men jag vill att du ska veta att du inte är ensam. På en del barn (på många tom) funkar SHN skitbra, men för att köra den måste du vara ganska utvilad, laddad, påläst och i många fall skriktålig och ha en mage av sten :crazy: För det skriks i de flesta fall kopiöst. I många fall så sätte det sig, men inte för oss alltså.

Om du ska köra den så köp boken SHN och läs 2 ggr (tror det är 2hon rekommenderar) och läs på hennes forum så du vet vad du ger dig på för det är en hel vetenskap;)

Jag har även Somna utan gråt och det är som någon annan skrev ingen metod utan tips för att få ner barnet i varv och fungerande rutiner. När jag köpte den så insåg jag att vi redan gjorde allt det.

Hoppas det lättar för er!
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

kl, svarar allihop.

Tack det är skönt att höra att vi inte är ensamma iallafall! Lupino, jo, det är så illa. Vi har räknat sova hel natt som att inte vakna mellan 24 och 06. Och de gångerna har jag uppskrivna.

Jag får sova igen någon timme på helgmorgnarna samt de vardagar sambon jobbar. Det gör att jag iallafall står på benen. De senaste dagarna har han varit extremt gnäälig dagtid med (troligen tand på g) så då är min ork minimal. Jaja, jag får väl sova när han är tonåring eller nåt.
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Oj, jag som själv inte förväntar mej att barnet ska sova en hel natt innan 5 års ålder:angel:, antar att alla tycker olika på den punkten, fast jag har ju tur som har en bebis som vaknar högst en gång/natt & sedan vid 6-7 på morgonen.
Förhoppningsvis blir det bättre, fast om du ammar kan det vara samma problem som jag hade i början, bebis fick inte i sig allt han skulle så han somnade & vaknade varannan timme för att han var hungrig.

Sedan började vi mer ersättning & nu får han i sig så pass att han bara behöver mat var 3e till var 4e timme.
Han har aldrig varit så mkt för bröstsnuttande så svårt att ge tips om det.Det enklaste är väl att inte låta dem vänja sig vid snuttande flera timmar om dagen för då kan man få såna här problem.
Det räcker inte att bara låta han sova bredvid?
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Vi började lägga in mat när han var fyra månader, just för att BVC trodde det kunde bero på hunger. Nu äter han var tredje timme dagtid, två grötmål, två mål riktig mat och så välling, så han *kan* inte vara hungrig. Han orkar ju inte stoppa i sig allt vi erbjuder honom. Inatt tuttade han bara fyra gånger, så det är ett klart framsteg. Resten av natten funkade det att han sov kloss i mig.
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Du missförstod mig (såg först nu att det jag skrev kunde tolkas olika) - du har ett barn som sovit hela natten 6-7 gånger på 9 månader. Det tycker jag faktiskt är bra!! Min dotter gjorde som sagt det först härom natten, dvs 1 gång på nästan 12 månader.

Jag hade hoppats höra till skaran av föräldrar som har ett barn som sover snällt hela natten, men så blev det inte. När man hör sig för med andra föräldrar inser man dock att det är ganska ovanligt (även om de som har såna barn hörs mycket eftersom de är så stolta - som om det är något de har åstadkommit...).

Som jag skrev tidigare: Håll ut! Skönt att läsa att det redan blivit något bättre. Är det tänder på gång antar jag att det absolut kan vara en av orsakerna just nu...

Vad gäller amningen - fortsätt så länge du vill tycker jag. Jag tror barnet mår bäst av att faktiskt själv få välja när det ska äta/få tröst. Min dotter fortsatte att vakna på nätterna även efter jag slutade amma.
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Svar på rubriken: Ja, friska barn sover hela nätter av sig själva när de är mogna för det. För de flesta inträffar det någon gång mellan två och fem års ålder ungefär.

Men, man behöver inte ta till "skrikmetoder" bara för att man av någon anledning behöver styra sitt barns sömn.

Jag hade också otroligt krävande småbarn och vi löste det så att vi lät dem styra (inte oss, utan sin egen sömn) och sedan avlastade min man mig med precis allt i de mest intensiva perioderna. Det funkade för oss, men det betyder ju inte att det funkar för alla.

Mitt tips är att kika lite på No-Cry Sleep Solution av Elizabeth Pantley. Det är en bok som går ut på att programmera om barns insomningsrutiner, utan skrik. Boken finns (vad jag vet) bara på engelska, men den är inte svår att förstå även om man inte är van att läsa på engelska.
 
Sv: Blir sömnen nånsin bättre av sig själv?

Min dotter fortsatte att vakna på nätterna även efter jag slutade amma.

Jag slutade nattamma när mina yngsta grabbar var 12 månader, men de fortsatte vakna ofta på nätterna i ytterligare nästan ett år. Skillnaden var att min man kunde söva om dem, vilket gav mig lite större "frihet".
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 775
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 245
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 113
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp