Blistring för/emot

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lillfina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 6 717
L

lillfina

min gosse blev blistrad härom dagen.
Jag e nyfiken nu på,vilka är för och vilka e emot,själv har jag ingen erfarenhet alls:confused:

Sv: Blistring för/emot

*Knapplån*

Nån som vill förklara vad som menas med blistring? :)

Jag är imot blistring..

Onödigt lidande för djuren.
Förhoppningsvis så finns det bättre blistringsmetoder än den som min gamla häst utsattes för för flera år sedan.
Hon fick fula sår av det som vätskade mycket....

Konstigt ihopa kok bla var det gjort på rödsprit...
Recept fick jag av en kiropraktor..

Så räcker upp handen som imotsägare....

Blistrade men förra häst och hon reagerande bra på detta.
Blev helt bra sen!

Så jag har bara bra erfarenheter av det...

Min russtravare har blivit blistrad en gång .. först knäna runt om med cedar .. ingen reaktion, andra gången togs kotorna runt om på henne, då jäklar vart de en reaktion på henne ! Tog bra på henne, och hon vart mkt bra sedan.

Så jag har också bara positiva erfarnheter .. dock så rann de ner i karlederna på henne så hon fick sår (men dom läckte mkt snabbt och hon är helt återställd så att säga ..) !

Fungerar bra som underhåll så länge det används med sunt förnuft. Jag "lättblistrar" min häst med speedway + bandage med jämna mellanrum i rent underhållssyfte, det blir ibland lite skorv men inga värre reaktioner. Cedar oil är också helt ok att använda men jag tycker det ger väldigt olika reaktion på olika hästar så försiktigt första gången, inte gnugga hårt eller länge. Har varit med om hästar som inte alls tålt det utan fått kala fläckar men aldrig sår.

Men som sagt, enbart i underhållssyfte, misstänker man hälta uppsöker man veterinären!

Vad är blistring och vad vill man få ut av att blistra?

Av vilka anledning ska man blistra? Jag har bara hört blistring i samma område som barrering. Alltså för att få hästen att lyfta med på fossingarna.
Men vad hjälper blistring mot i medecinskt område?

Fungerar bra som underhåll så länge det används med sunt förnuft. Jag "lättblistrar" min häst med speedway + bandage med jämna mellanrum i rent underhållssyfte, det blir ibland lite skorv men inga värre reaktioner. Cedar oil är också helt ok att använda men jag tycker det ger väldigt olika reaktion på olika hästar så försiktigt första gången, inte gnugga hårt eller länge. Har varit med om hästar som inte alls tålt det utan fått kala fläckar men aldrig sår.

Men som sagt, enbart i underhållssyfte, misstänker man hälta uppsöker man veterinären!

precis. det är en sund syn du har på det hela och så där tycker jag att man ska resonera om man ska pyssla med det. :bow:

Hmm, säger som ngn annan sa, i underhållande syfte.
Vi fick tipset att använda Recinolja (stavas?) när våran häst markerade ytterst lite på böjprov (förmodligen slag i transporten..), dock hände ingenting..Hon reagerade inte på ngt sätt. Och det innebar tydligen att det inte var nån inflammation eller liknande..Antar att det var blistringseffekten som hade kommit fram annars?!

Hmm, säger som ngn annan sa, i underhållande syfte.
Vi fick tipset att använda Recinolja (stavas?) när våran häst markerade ytterst lite på böjprov (förmodligen slag i transporten..), dock hände ingenting..Hon reagerade inte på ngt sätt. Och det innebar tydligen att det inte var nån inflammation eller liknande..Antar att det var blistringseffekten som hade kommit fram annars?!

Recin? Du menar möjligen inte Cedarolja? Recin dricker man väl?? Eller?? :confused:

Det jag har sett av blistring är sorgligt...
ett vackert varmblodssto hade fått hela ryggen hårt blistrad så att all hårrem flagnade av....det är visst ganska vanligt att blistra innom travet.
Det finns säkert hyvsat bra sätt att blistra om man vet vad man gör, jag har dock bara sett dåliga...
Måste ju finnas bättre sätt att lösa ett problem.

ett vackert varmblodssto hade fått hela ryggen hårt blistrad så att all hårrem flagnade av....det är visst ganska vanligt att blistra innom travet.
Det finns säkert hyvsat bra sätt att blistra om man vet vad man gör, jag har dock bara sett dåliga...

Finns väl ingen vettig männsiak som blistrar ryggen medvetet på en häst?? :eek:

KL

Nu har det varit flera inlägg för och emot blistring, men det är ingen som har svarat de tre som frågat (plus jag) vad blistring är och vad det är bra för...

Liknande trådar

Hästvård Närmare bestämt någon muskelskada insida lår. Min stackars E (22år) är halt, det som hittats (av veterinär) hittils är att något skett... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 112
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 317
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 213
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka