Blistring - tror ni på det?

B

**BORTTAGEN**

Jag har hört väldigt många olika åsikter om detta och undrar vad ni tror...

vissa blistrar som galningar med speedway, cedar m.m. både på halta och friska hästar för att "hålla efter", rätt/fel? :confused:

En annan jätteduktig och extremt erfaren person som jag känner menar på att sådana svaga blister inte gör någon skillnad alls, att om det ska hända nånting måste man ta till mycket starkare blister (typ djurplågeri) som inte är tillåtna i sverige och att man därför lika gärna kan låta bli att blistra. :confused:

Många säger att om man får en svullnad efter blistringen vet man att man "prickat rätt" medan andra säger att det istället har att gör med andra saker om det blir en svullnad eller ej (såsom tiden man blistrar, färgen på benet m.m.) och att det bara är jättefånigt att tro att man prickat in stället. :confused:

Vad tror ni om detta? :crazy:
 
Jag tror så här:

Jag gör först och främst skillnad på blistring och linimentning. Alla svagare preparat som radital, speedway mfl är ju mer liniment, medans cedar är mer ett blistringspreparat i mina ögon. Detta på grund av effekten på preparaten.

Alla dessa typer av medel är ju till för att öka blodgenomströmningen på aktuell plats, skillnade med tex cedar är att det är så starkt så det är mycket lättare att ta i för mycket i jämförelse med de andra medlen, speciellt när cedar används i samband med vatten.

Att det blir en ökad blodgenomströmning det kan man ju känna på sig själv om man gnider in lite på sig själv någonstans, så att det har den effekten det tror jag. Sedan huruvida det sväller mm extra om man träffat rätt är väl lite svårare att säga. Kroppens egna försvar på en skada/ansträngning är ju ökad blodgenomströmning, med dessa medel förstärker man ju den effekten, så visst tror jag det kan synas mer på rätt ställe. Men samtidigt ska man ju komma ihåg att det inte är säkert man gnider in lika mycket på alla ställen mm, vilket alltså kan ge olika effekt bara det.

Blistring fungerar ju bara i förebyggande/underhållande syfte, genom att man vill förstärka kroppens egna reaktion, så det handlar ju inte egentligen om att blistra bort några skador, utan det är ju lättare former av besvär.

Värme är ju alltid skönt, tror dessutom det är bra för att hålla hästen smidig i lederna och för att underhålla lite grann. Jämför hur stel man själv kan bli när det är kallt eller när man överansträngt sig lite, så jag tror blistring/linimentning fyller sin funktion, utan att vara ett botemedel.

Djurplågeri blir det bara när man inte vet vad man håller på med, utan blistrar på allt för kraftigt. Lite blisterreaktion gör absolut inget anser jag (ökad värme svag svullnad), men stora svullnader och sår ska det absolut inte bli. Vitsen är ju inte att orsaka hästen mer smärta, man vill ju ha den i ett välbefinnande.
 
NEJ!! Liniment är en sak, men blistring tycker jag är onödigt! Hört en del skräckhistorier om det där med blistring så att jag är alldeles mörkrädd när det handlar om sånt... :crazy:
 
Vet man vad man gör så är blistring helt okej. Speedway är ett karensfritt jodblister som jag själv har provat på min armbåge för att se om det hjälpte. Det känns som vatten och varken värmer eller bränner men det hjälper. min armbåge blev bra. så jag ser inget fel i att underhålls blistra benen på min häst med det här medlet. Hon gillar det och benen håller sig torra och fina.
 
Jag har inte blistrat en häst på säkert 7-8 år, knappt ens haft liniment...tror blistring o liminitering är överreklammerat faktiskt(förutom underhudsblister)
att man måste blistra eller ha liniment finns att finna på andra ställen, man får fråga sig VART cirkulationsstörningen kommer i från, kanske det räcker med att skritta av hästen nog länge istället...men jag vet...det är en fråga om tid i spec proffstallarna...
NÄR jag använder cirkulationsmedel så har jag magnetpaddar eller backontrack istället...t ex på väg hem efter lopp...det är minst lika bra om inte bättre t om...men liniment o dyl använder jag aldrig numer....
och då har jag haft snabbloppare som verkligen tar ut sig i loppen, böjer igenom dom 1 gång varje år, och aldrig har dom ens en halv grad......det jag kan göra är att underhudsblistra bakknän på min nuvarande häst , då han har en grov bakaktion och raka haser och blir lite öm då o då...
 
Men snälla.......... När man bränner sönder hästens hud (det är DET du gör) så är det väl inte konstig om den svullnar????????? :crazy:
Visst ökar cirkulationen, men det finns mindre smärtsamma metoder att ta till!! Jag anser att om man medvetet blistrar sin häst, så är det djurplågeri - hästarna blir jättesåra och känsliga om benen efteråt. :mad:

Själv använder jag bara Arnika lininment på benen, nån enstaka gång kylgele (vilket också blistrar om det används för ofta.)
 
jag vet inte så mycket om blistring och var klart emot det tills jag testade på mig själv... Visserligen bara med radital, men jag dränkte in min fotled (som jag hade rätt ont i), tog bomullstussar dränkte med radital och la utanpå och sen lindade jag och hade det över natten... har inte kännt av fotleden på 2 månader... :D
Själv tror jag att det finns bättra sätt att förebygga skadorna än att använda blister, men rätt använt på ett ställe där man VET att en skada kan vara på g, så är det nog bra. Men tyvärr används det ofta alldeles för mycket...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 279
Senast: AraSlei
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 529
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Startar den här tråden som spin-off på en tråd om en armbågssmärta. I den tråden, liksom i så många andra, framförs hur man SKA söka på...
42 43 44
Svar
874
· Visningar
45 618
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
7 925
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp