Blöjor for dummies

Ellajsa

Trådstartare
Hej! Med risk för att låta som en total idiot :o, så postar jag den här tråden ändå, för det är något jag faktiskt funderar över och vill ha hjälp med. Jag har googlat men jag tycker att det är lite knepigt. Skulle verkligen vara tacksam om detta tas på allvar och om jag får råd inför framtida barn.

Det här med blöjor...
1. När har kissats, ska det inte alltid torkas med någonting blött då? Enligt vad jag har hört så görs inte alltid detta, och det känns för mig väldigt märkligt. Känns som om att det behövs...
2. Pojkars könsorgan ska pekas neråt i blöjan har jag hört... Hur funkar det med byxblöjor eftersom de träs på?
3. Och vid blöjbyte... Att riskera att bli kissad på vid blöjbyte, är det något som "försvinner" vid en viss ålder normalt sett? Gäller detta både flickor och pojkar, för jag har bara hört det om pojkar.
4. Skötbord... Hur länge byts blöjor liggandes på skötbord normalt sett? Är det något man slutar med vid en viss ålder, eller hur funkar det?
5. Kan både kiss- och bajsblöjor bytas ståendes? Är det likadant för både vanliga blöjor som byxblöjor? I mitt huvud känns det svårt att byta bajsblöjor med barnet ståendes, men det kanske är något man lär sig..?
6. Är det bäst att använda våtservetter eller fungerar det med bara tvättlapp med bara vatten?

Och om du har några andra smarta tips, ös dom gärna över mig! Skulle vara jättetacksam. Eller om det är något som du önskar att du visste om blöjor innan, men som du nu lärt dig av erfarenhet. Jag förstår att det är väl inte hjärnkirurgi, men jag vill gärna ha koll på läget. :o:bow:
 
1. När har kissats, ska det inte alltid torkas med någonting blött då? Enligt vad jag har hört så görs inte alltid detta, och det känns för mig väldigt märkligt. Känns som om att det behövs...

Är huden torr så gör jag ingenting, är ungen precis nykissad så huden fortfarande är blöt torkar jag torrt innan jag sätter på ny blöja.

2. Pojkars könsorgan ska pekas neråt i blöjan har jag hört... Hur funkar det med byxblöjor eftersom de träs på?

Byxblöjor är stretchiga, man får lätt ner en hand och kan justera om det behövs.

3. Och vid blöjbyte... Att riskera att bli kissad på vid blöjbyte, är det något som "försvinner" vid en viss ålder normalt sett? Gäller detta både flickor och pojkar, för jag har bara hört det om pojkar.

Här passar jag. :D

4. Skötbord... Hur länge byts blöjor liggandes på skötbord normalt sett? Är det något man slutar med vid en viss ålder, eller hur funkar det?

Förutsatt att barnet samarbetar så tror jag att rätt många använder skötbord så länge det bara går. Det blir ju en bra arbetshöjd och man har allt nära till hands.

5. Kan både kiss- och bajsblöjor bytas ståendes? Är det likadant för både vanliga blöjor som byxblöjor? I mitt huvud känns det svårt att byta bajsblöjor med barnet ståendes, men det kanske är något man lär sig..?

Om det går att byta en bajsblöja med barnet stående beror på innehållet i blöjan och barnets förmåga och vilja att samarbeta, skulle jag säga. :p

6. Är det bäst att använda våtservetter eller fungerar det med bara tvättlapp med bara vatten?

När vi bytte många bajsblöjor per dag använde vi de där små frottehanddukarna från Ikea och fuktade dem med varmt vatten. Hade MÅNGA och var eller varannan dag körde vi en laddning i maskinen. Nu byts oftast bara en bajsblöja hemma och då får det bli våtservetter.
 
Hej! Med risk för att låta som en total idiot :o, så postar jag den här tråden ändå, för det är något jag faktiskt funderar över och vill ha hjälp med. Jag har googlat men jag tycker att det är lite knepigt. Skulle verkligen vara tacksam om detta tas på allvar och om jag får råd inför framtida barn.

Det här med blöjor...
1. När har kissats, ska det inte alltid torkas med någonting blött då? Enligt vad jag har hört så görs inte alltid detta, och det känns för mig väldigt märkligt. Känns som om att det behövs...
2. Pojkars könsorgan ska pekas neråt i blöjan har jag hört... Hur funkar det med byxblöjor eftersom de träs på?
3. Och vid blöjbyte... Att riskera att bli kissad på vid blöjbyte, är det något som "försvinner" vid en viss ålder normalt sett? Gäller detta både flickor och pojkar, för jag har bara hört det om pojkar.
4. Skötbord... Hur länge byts blöjor liggandes på skötbord normalt sett? Är det något man slutar med vid en viss ålder, eller hur funkar det?
5. Kan både kiss- och bajsblöjor bytas ståendes? Är det likadant för både vanliga blöjor som byxblöjor? I mitt huvud känns det svårt att byta bajsblöjor med barnet ståendes, men det kanske är något man lär sig..?
6. Är det bäst att använda våtservetter eller fungerar det med bara tvättlapp med bara vatten?

Och om du har några andra smarta tips, ös dom gärna över mig! Skulle vara jättetacksam. Eller om det är något som du önskar att du visste om blöjor innan, men som du nu lärt dig av erfarenhet. Jag förstår att det är väl inte hjärnkirurgi, men jag vill gärna ha koll på läget. :o:bow:


Jag har inga egna barn men alltid torka rent, ingen vill väl ha gammalt kiss på sig oavsett om huden är torr för att det torkat.

Finns underbara våtservetter som återfuktar fint utan att vara parfymerade.

Och lufta så mycket det går! :)
 
1. När har kissats, ska det inte alltid torkas med någonting blött då? Enligt vad jag har hört så görs inte alltid detta, och det känns för mig väldigt märkligt. Känns som om att det behövs...

Är huden torr så gör jag ingenting, är ungen precis nykissad så huden fortfarande är blöt torkar jag torrt innan jag sätter på ny blöja.

2. Pojkars könsorgan ska pekas neråt i blöjan har jag hört... Hur funkar det med byxblöjor eftersom de träs på?

Byxblöjor är stretchiga, man får lätt ner en hand och kan justera om det behövs.

3. Och vid blöjbyte... Att riskera att bli kissad på vid blöjbyte, är det något som "försvinner" vid en viss ålder normalt sett? Gäller detta både flickor och pojkar, för jag har bara hört det om pojkar.

Här passar jag. :D

4. Skötbord... Hur länge byts blöjor liggandes på skötbord normalt sett? Är det något man slutar med vid en viss ålder, eller hur funkar det?

Förutsatt att barnet samarbetar så tror jag att rätt många använder skötbord så länge det bara går. Det blir ju en bra arbetshöjd och man har allt nära till hands.

5. Kan både kiss- och bajsblöjor bytas ståendes? Är det likadant för både vanliga blöjor som byxblöjor? I mitt huvud känns det svårt att byta bajsblöjor med barnet ståendes, men det kanske är något man lär sig..?

Om det går att byta en bajsblöja med barnet stående beror på innehållet i blöjan och barnets förmåga och vilja att samarbeta, skulle jag säga. :p

6. Är det bäst att använda våtservetter eller fungerar det med bara tvättlapp med bara vatten?

När vi bytte många bajsblöjor per dag använde vi de där små frottehanddukarna från Ikea och fuktade dem med varmt vatten. Hade MÅNGA och var eller varannan dag körde vi en laddning i maskinen. Nu byts oftast bara en bajsblöja hemma och då får det bli våtservetter.


Körde ni verkligen bajsiga "trasor" i maskin? Och sen andra kläder efter det.. :cautious:
 
Jo tack jag förstår nog detta! ;):D

Mer en hygienfråga att tvätta en hel bajsrumpa (:o:o) och sen inte slänga som jag menade.
 
Jag med i så fall! :nailbiting: :rofl:

Våtservetter överlag är en hyffsat stor miljöbov, eftersom man slänger ganska många! Så när vår bäbis kommer tänkte vi ha våtservetter som "worst case scenario" och försöka återanvända vanliga handdukar/liknande tvättlappar så mkt som det går men man måste ju få rent dom på nåt sätt och då känns ju tvättmaskinen ypperlig till det så länge man kör fulla maskiner :p
 
1. När har kissats, ska det inte alltid torkas med någonting blött då? Enligt vad jag har hört så görs inte alltid detta, och det känns för mig väldigt märkligt. Känns som om att det behövs...

Beror på om han är torr eller inte. Är han helt torr gör jag det inte.

2. Pojkars könsorgan ska pekas neråt i blöjan har jag hört... Hur funkar det med byxblöjor eftersom de träs på?

Alltså, jag har aldrig förstått vikten av det där. Har aldrig tänkt på det och absolut inte haft mycket problem med läckande blöjor. Men det kanske sker automatiskt i vårt fall vem vet :p

3. Och vid blöjbyte... Att riskera att bli kissad på vid blöjbyte, är det något som "försvinner" vid en viss ålder normalt sett? Gäller detta både flickor och pojkar, för jag har bara hört det om pojkar.

Jag tror att det var minst ett år sen det hände, och sonen 1,5 år. Ingen aning om ifall det är normalt eller inte :D Fast vi började potta tidigt också så väldigt liten risk att han ligger ner och är kissnödig

4. Skötbord... Hur länge byts blöjor liggandes på skötbord normalt sett? Är det något man slutar med vid en viss ålder, eller hur funkar det?

Så läng barnet ligger sill och inte vill hoppa ner är det väl bara bra (för den som byter) att ha kvar skötbordet så länge som möjligt. Även om vi tog bort det rätt tidigt.

5. Kan både kiss- och bajsblöjor bytas ståendes? Är det likadant för både vanliga blöjor som byxblöjor? I mitt huvud känns det svårt att byta bajsblöjor med barnet ståendes, men det kanske är något man lär sig..?

Bajsblöja är nog helt beroende på hur bra barnet är på att stå still under tiden.

6. Är det bäst att använda våtservetter eller fungerar det med bara tvättlapp med bara vatten?

Vi har bara våtservetter i skötväskan och använder om vi är iväg. Hemma tvättlappar och vatten eller toapapper om det är väldigt lite. Undviker våtservetter dels av kostnadsskäl och dels för att undvika kemikalier i onödan.
 
Jag har inga egna barn men alltid torka rent, ingen vill väl ha gammalt kiss på sig oavsett om huden är torr för att det torkat.

Finns underbara våtservetter som återfuktar fint utan att vara parfymerade.

Och lufta så mycket det går! :)
Gör du det på dig själv också, dvs torkar med vått efter att du kissat?
När det gäller barnrumpor så handlar det om att man inte ska utsätta den känsliga huden för mer på påverkan än nödvändigt. Därför inte tvätta med vatten om det inte är nödvändigt.

Våtservetter skulle jag aldrig utsätta en barnrumpa för dagligen. Våtservetter är nödlösning när inget annat finns att tillgå.
 
Gör du det på dig själv också, dvs torkar med vått efter att du kissat?
När det gäller barnrumpor så handlar det om att man inte ska utsätta den känsliga huden för mer på påverkan än nödvändigt. Därför inte tvätta med vatten om det inte är nödvändigt.

Våtservetter skulle jag aldrig utsätta en barnrumpa för dagligen. Våtservetter är nödlösning när inget annat finns att tillgå.


Ibland gör jag det om det dröjer länge tills jag ska duscha på kvällen innan jag går o lägger mig.
Det kanske bara är jag som är ovanligt noga med min hygien, vad vet jag.

Givetvis skall inte barnets rumpa vara blöt utan man torkat bort ev kiss rester med det blöta och sen duttar man givetvis tort med papper.
 
Med vilken blöja då? Då har de ju noll uppsugningsförmåga om man skulle bli "full med kiss".

Du förstår nog vad jag menar. Om man kissar i en blöja så kommer man ju självklart i mer kontakt med kisset än om man kissar i toan. Blöjan suger ju inte upp kisset på en tusendels sekund, det ligger ju först i blöjan medans det sugs in i "stoppningen"...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
23 033
Senast: Duplo
·
R
Övr. Barn Imorse inträffade en grej som fick mig att börja undra lite. Släntrade in på det angenäma matplacet Mc Donalds och tog en kaffe. Det var...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 202
Senast: humlanotrocadero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp