Blöjor for dummies

:o
1. När har kissats, ska det inte alltid torkas med någonting blött då? Enligt vad jag har hört så görs inte alltid detta, och det känns för mig väldigt märkligt. Känns som om att det behövs...

Vi har torkat med fuktig handduk och är vi iväg våtservetter.

2. Pojkars könsorgan ska pekas neråt i blöjan har jag hört... Hur funkar det med byxblöjor eftersom de träs på?
Ingen erfarenhet av pojkar

3. Och vid blöjbyte... Att riskera att bli kissad på vid blöjbyte, är det något som "försvinner" vid en viss ålder normalt sett? Gäller detta både flickor och pojkar, för jag har bara hört det om pojkar.

Gäller nog båda. Kissar dom vid blöjbyte betyder det förmodligen att dom helst inte kissar i blöjan. Testa att hålla över toalett/handfat/potta om det blir en sån bebis så kommer hen snabbt lära sig att vänta med kissande tills det hamnar på rätt plats.
4. Skötbord... Hur länge byts blöjor liggandes på skötbord normalt sett? Är det något man slutar med vid en viss ålder, eller hur funkar det?
Vår vart som en hal ål efter ett par månader och skötbordet kändes förenat med livsfara :p vi tog den dynan som ligger på och bytte på golv/i soffa etc.

5. Kan både kiss- och bajsblöjor bytas ståendes? Är det likadant för både vanliga blöjor som byxblöjor? I mitt huvud känns det svårt att byta bajsblöjor med barnet ståendes, men det kanske är något man lär sig..?

Har inte kunnat byta bajsblöjor ståendes.
6. Är det bäst att använda våtservetter eller fungerar det med bara tvättlapp med bara vatten?

Vårservetter är mycket kemikalier i så tvättlapp är bättre både för hud och för miljö.


Jag önskar att jag vetat från början hur enkelt och smidigt det är med tygblöjor och att det går alldeles utmärkt att få ett barn blöjfritt tidigt även fast det ibland under tiden kan kännas som ett evighetsprojekt.

:o:bow:
 
Jag torkar alltid med fuktig tvättlapp när jag byter blöja. Har inte egen tvättmaskin så jag använder mest papperservetter. Försöker undvika kemikalier så mycket jag kan och använder enbart ekologiska tvättservetter när vi är iväg (Naty) och enbart ekologiska blöjor (också Naty). Snittar nog 6 blöjor/dygn med min 8-månaders men det var betydligt fler precis i början. Har inte haft problem med sårig hud men smörjer lite med zinksalva när huden verkar lite röd.

Snoppen har en förmåga att hamna rätt oavsett blöja. Man lyfter liksom ut blöjan lite så inte snoppen dras uppåt. Men även om det skulle bli fel så tror jag inte det är någon större fara. Läcker blöjan så är det oftast bajs. När de är riktigt små kan de bajsa hela vägen upp till nacken (på riktigt!).

Blev kissad på senast förra veckan så minst 8 månader är svaret på den frågan... Men det blir mer och mer sällan.
 
Jag torkar alltid med fuktig tvättlapp när jag byter blöja. Har inte egen tvättmaskin så jag använder mest papperservetter. Försöker undvika kemikalier så mycket jag kan och använder enbart ekologiska tvättservetter när vi är iväg (Naty) och enbart ekologiska blöjor (också Naty). Snittar nog 6 blöjor/dygn med min 8-månaders men det var betydligt fler precis i början. Har inte haft problem med sårig hud men smörjer lite med zinksalva när huden verkar lite röd.

Snoppen har en förmåga att hamna rätt oavsett blöja. Man lyfter liksom ut blöjan lite så inte snoppen dras uppåt. Men även om det skulle bli fel så tror jag inte det är någon större fara. Läcker blöjan så är det oftast bajs. När de är riktigt små kan de bajsa hela vägen upp till nacken (på riktigt!).

Blev kissad på senast förra veckan så minst 8 månader är svaret på den frågan... Men det blir mer och mer sällan.
Brukar du ha ombyte till dig med när du är iväg? :D
 
Jag torkar alltid med fuktig tvättlapp när jag byter blöja. Har inte egen tvättmaskin så jag använder mest papperservetter. Försöker undvika kemikalier så mycket jag kan och använder enbart ekologiska tvättservetter när vi är iväg (Naty) och enbart ekologiska blöjor (också Naty). Snittar nog 6 blöjor/dygn med min 8-månaders men det var betydligt fler precis i början. Har inte haft problem med sårig hud men smörjer lite med zinksalva när huden verkar lite röd.

Snoppen har en förmåga att hamna rätt oavsett blöja. Man lyfter liksom ut blöjan lite så inte snoppen dras uppåt. Men även om det skulle bli fel så tror jag inte det är någon större fara. Läcker blöjan så är det oftast bajs. När de är riktigt små kan de bajsa hela vägen upp till nacken (på riktigt!).

Blev kissad på senast förra veckan så minst 8 månader är svaret på den frågan... Men det blir mer och mer sällan.

Oj! Här hände det de första dagarna med sonen. Aldrig någonsin med dottern.
 
Oj! Här hände det de första dagarna med sonen. Aldrig någonsin med dottern.
Han har en förmåga att kissa så fort blöjan åker av. I början hann man lyfta honom och hålla honom över handfatet om man var uppmärksam. Vilket gjorde att jag aldrig blev kissad på men pappan desto oftare :devil:. Men de senaste månaderna så har jag bara hunnit ta av blöjan så har det kommit. Men det är kanske en gång varannan vecka eller så. Synd bara de gånger som lådan under skötbordet är öppen och han kissar på alla de rena blöjorna...
 
Vi hade det som Milosari, man hann knappt lyfta blöjan innan kisset kom. Inte en chans att hinna klä av och lyfta iväg till en toa. Dessutom var ju strålen all over the Place, att pricka ett handfat vettefan hur vi skulle lyckats med.

Sonen kissade gladeligen i blöjan men det är när trycket av blöjan släpper som de ofta får en impuls att kissa.
 
När har kissats, ska det inte alltid torkas med någonting blött då? Enligt vad jag har hört så görs inte alltid detta, och det känns för mig väldigt märkligt. Känns som om att det behövs...

Vi torkar i princip alltid av, tycker det luktar illa annars.

2. Pojkars könsorgan ska pekas neråt i blöjan har jag hört... Hur funkar det med byxblöjor eftersom de träs på?

Aldrig reflekterat över det. Blöjbarn har ju sällan monstersnoppar som behöver riktas rätt.


3. Och vid blöjbyte... Att riskera att bli kissad på vid blöjbyte, är det något som "försvinner" vid en viss ålder normalt sett? Gäller detta både flickor och pojkar, för jag har bara hört det om pojkar.

Tror det är vanligare hos snoppbärare. Får du ett barn med snopp kommer du garanterat bli nerkissad. Vårt barn slutade kissa ner oss runt 6 månaders ålder.

4. Skötbord... Hur länge byts blöjor liggandes på skötbord normalt sett? Är det något man slutar med vid en viss ålder, eller hur funkar det?

Bytte på skötbord tills hen kunde rulla. Sen dess har vi bytt på soffan, sängen och golvet.


5. Kan både kiss- och bajsblöjor bytas ståendes? Är det likadant för både vanliga blöjor som byxblöjor? I mitt huvud känns det svårt att byta bajsblöjor med barnet ståendes, men det kanske är något man lär sig..?

Jag byter oftast bajsblöjor ståendes, andra föräldern inte. Oftast kommer ju barnen in i en hata-byta-blöja-period och då tycker jag att det är lättare att byta ståbajs.

6. Är det bäst att använda våtservetter eller fungerar det med bara tvättlapp med bara vatten?

Torra tvättlappar (coops är bäst, absoluut inte skumgummivarianten), blöt med varmt vatten, krama ur ordentligt och häll på vegetabilisk olja, nån eller några matskedar. Det tar bort allt, är schysst mot huden och går åt en, max två tvättlappar.

Våtservetter är taskigt mot både hud och miljö, är dyrt och funkar sämst på bajs. Det smetar ut, en får verkligen gnugga bort bajset. Olja på en tvättlapp svoschar bort bajset.
 
Hej! Med risk för att låta som en total idiot :o, så postar jag den här tråden ändå, för det är något jag faktiskt funderar över och vill ha hjälp med. Jag har googlat men jag tycker att det är lite knepigt. Skulle verkligen vara tacksam om detta tas på allvar och om jag får råd inför framtida barn.

Det här med blöjor...
1. När har kissats, ska det inte alltid torkas med någonting blött då? Enligt vad jag har hört så görs inte alltid detta, och det känns för mig väldigt märkligt. Känns som om att det behövs...
2. Pojkars könsorgan ska pekas neråt i blöjan har jag hört... Hur funkar det med byxblöjor eftersom de träs på?
3. Och vid blöjbyte... Att riskera att bli kissad på vid blöjbyte, är det något som "försvinner" vid en viss ålder normalt sett? Gäller detta både flickor och pojkar, för jag har bara hört det om pojkar.
4. Skötbord... Hur länge byts blöjor liggandes på skötbord normalt sett? Är det något man slutar med vid en viss ålder, eller hur funkar det?
5. Kan både kiss- och bajsblöjor bytas ståendes? Är det likadant för både vanliga blöjor som byxblöjor? I mitt huvud känns det svårt att byta bajsblöjor med barnet ståendes, men det kanske är något man lär sig..?
6. Är det bäst att använda våtservetter eller fungerar det med bara tvättlapp med bara vatten?

Och om du har några andra smarta tips, ös dom gärna över mig! Skulle vara jättetacksam. Eller om det är något som du önskar att du visste om blöjor innan, men som du nu lärt dig av erfarenhet. Jag förstår att det är väl inte hjärnkirurgi, men jag vill gärna ha koll på läget. :o:bow:
Vi har alltid tvättat sonen under rinnande vatten i wc lavoaren. Torkat torrt med handduk,luftat sgs det går,satt på ny blöja. Sonen är nu 14mån och vi byter bara stående. Har han bajsat (säger till själv) så river man bara upp blöjan i sidorna,drar ner,lyfter upp ungen på armen och bär till tvättfatet. Betydligt lättare än att hålla på med diverse tvättlappar och servetter. När sonen var liten och inte bajsade varje dag hade vi alltid en tvättrutin på morgonen för att tvätta bort nattens kiss. Annars har vi aldrig tvättat eller torkat vid bara kiss.

Luftar gör vi hela tiden,dock lyckas ungen alltid kissa just då han sprungit iväg. Hör bara hur han plaskar i kisset...:angel:
 
1. När har kissats, ska det inte alltid torkas med någonting blött då? Enligt vad jag har hört så görs inte alltid detta, och det känns för mig väldigt märkligt. Känns som om att det behövs...
Vi har förvisso pottat bebis sedan 2 månaders ålder, men kissar i blöja om vi inte är med på hennes tecken. Men jag torkar med vanligt toapapper idag, precis som jag gör med mig själv, fuktar om så skulle behövas. Är det torrt så torkar jag ej och slänger på en ny blöja direkt.

2. Pojkars könsorgan ska pekas neråt i blöjan har jag hört... Hur funkar det med byxblöjor eftersom de träs på?
Ingen erfarenhet av pojkar.

3. Och vid blöjbyte... Att riskera att bli kissad på vid blöjbyte, är det något som "försvinner" vid en viss ålder normalt sett? Gäller detta både flickor och pojkar, för jag har bara hört det om pojkar.
Vi har bara råkat ut för det en gång och det var förra veckan, jag har nog aldrig skrattat så mycket. Sambon var inte snabb nog från soffan till pottan, så hon kissade ned hela honom. Hon är 11 månader. Vill man potta så går det fort att lära känna bebis tecken på att nu är det dags att potta eller nu är det bajs på g.

4. Skötbord... Hur länge byts blöjor liggandes på skötbord normalt sett? Är det något man slutar med vid en viss ålder, eller hur funkar det?
Vi slutade med det vid 7 månaders ålder då ormen vi har behövs hållas i med våld annars. Att byta på golvet är tillräckligt komplicerat, hon lixom ålar iväg hur du än håller.

5. Kan både kiss- och bajsblöjor bytas ståendes? Är det likadant för både vanliga blöjor som byxblöjor? I mitt huvud känns det svårt att byta bajsblöjor med barnet ståendes, men det kanske är något man lär sig..?
Ja! Jag tycker byxblöjor är lättare då man bara river dom. Man kan även dra en ny till knäna, dra av den gamla och ha den nya som skydd för att slippa bajs i kläder/golv osv.

6. Är det bäst att använda våtservetter eller fungerar det med bara tvättlapp med bara vatten?
Vi har inte skötbord vid vattenkran, så oftast har det blivit våtservetter. Men jag gör egna på tvättlappar (gillar gekås, de blir mjuka) kokosolja, på med lite kokt vatten, låt svalna. Krama ur och förvara i burk med lock.
 
1. När har kissats, ska det inte alltid torkas med någonting blött då? Enligt vad jag har hört så görs inte alltid detta, och det känns för mig väldigt märkligt. Känns som om att det behövs...
Tvättar inte med vatten varje gång. Tycker det torkar ut för mycket. Brukar bli på morgonen, ev. Vid lunch och sista på kvällen med vatten och tvättlapp från gekås.

2. Pojkars könsorgan ska pekas neråt i blöjan har jag hört... Hur funkar det med byxblöjor eftersom de träs på?
Ingen erfarenhet av pojkar.

3. Och vid blöjbyte... Att riskera att bli kissad på vid blöjbyte, är det något som "försvinner" vid en viss ålder normalt sett? Gäller detta både flickor och pojkar, för jag har bara hört det om pojkar.
Vi har bara råkat ut för det några få gånger och är då antingen för jag försökt snabba på det och inte låtit henne kissa i handfatet när blöjan tas av eller att hon inte velat kissa i handfatet men det sen ändå kommit. Men är sånt som händer. När man läser om EC så står det att den reflexen brukar försvinna vid ca 3 månader som man inte uppmuntrar dem att göra det.

4. Skötbord... Hur länge byts blöjor liggandes på skötbord normalt sett? Är det något man slutar med vid en viss ålder, eller hur funkar det?
Nu är hon inte så gammal än men vi hoppas kunna använda skötbordet rätt länge. Är ju bekväm arbetshöjd.

5. Kan både kiss- och bajsblöjor bytas ståendes? Är det likadant för både vanliga blöjor som byxblöjor? I mitt huvud känns det svårt att byta bajsblöjor med barnet ståendes, men det kanske är något man lär sig..?
Det märker vi om ett tag.

6. Är det bäst att använda våtservetter eller fungerar det med bara tvättlapp med bara vatten?
Använder bara tvättlappar när vi är iväg och inte har tillgång till vatten. Tycker det fungerar mycket sämre, går åt många fler, är orimligt dyrt att använda hela tiden och inte nyttigt för barnets hud med kemikalier.


Är väldigt glad jag läste på om tygblöjor, EC och babypotting innan hon kom. Hoppas det fortsätter så bra som hitills.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
23 033
Senast: Duplo
·
R
Övr. Barn Imorse inträffade en grej som fick mig att börja undra lite. Släntrade in på det angenäma matplacet Mc Donalds och tog en kaffe. Det var...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 202
Senast: humlanotrocadero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp