Blötdjur i riksdagen

Frågan är vad det får för konsekvenser när en av Sveriges ministrar upprepade gånger förolämpar ett lands regering och dess handlingar?
Att vara minister är att förvalta sin befolknings säkerhet och vällevnad, att utveckla sitt lands möjligheter till ekonomisk frihet, att sörja för dess befolknings behov. Att äventyra vårt lands handel och relationer med Israel genom att officiellt kritisera ledningen känns väldigt omodernt och ”risky”. Att vara en frisk fläkt kan Carola ägna sig åt, politiker bör ha långsiktiga goda planer för det land som de är folkvalda i.

Det skyddar inga (palestinska) liv, att Wallström retar upp Israel. Det underlättar inte diplomatin mellan Israel och Palestina. Israel är en egen stat som agerar på hot om våld och faktiskt våld mot befolkningen. Lika Palestina. Vad som sägs i Svensk Riksdag påverkar inte ett enskilt beslut i varken Palestina eller Israel. En Israelisk militär kan sitt jobb, och agerar utifrån sina befogenheter och uppdrag. En Palestinsk självmordbombare/misil-avfyrare agerar utifrån desperation, frustration och övertygelse, oavsett Wallström säger.

I norden har vi varit duktiga på diplomati. I synnerhet Jan Eliasson. Det vore bättre om Eliasson skötte diplomatin i svensk utrikespolitik än Wallström. Han har en otrolig förmåga att läsa av spelreglerna i världen, och få sina diplomatiska motspelares förtroende. DET skapar förutsättningar för att förändra ett låst läge. Att förolämpa ledare känns för mig som 80-tals Svensk utrikespoliktik.

Jag är fullt medveten om Palestinernas förtvivlade situation. Något måste göras, men Wallström representerar en omodern politik.
Fast ingen har FÖROLÄMPAT någon??
Nu tycker jag du läser in extremt mycket i Wallströms uttalande för jag ser det inte alls som förolämpande så det blir svårt att diskutera när du reagerar så starkt på något som jag tycker var väldigt tamt i jämförelse

Vi har olika åsikter om vad som är förolämpande så det finns inget att diskutera för din kritik handlar bara om att hennes uttalande var ett enormt övertramp som jag inte håller med om att det var alls
Hade jag tyckt att det var anmärkningsvärt det hon sa så hade jag väl argumenterat som du men jag tycker inte det var det

Och så läser du in lite andra saker än jag i uttryck som frisk fläkt och våga ta plats för mig betyder det någon som inte vänder kappan efter vinden som inte lägger sig platt för att få politiska poänger eller är egennyttig hellre än spelar en viktig roll internationellt. För mig betyder ta plats absolut inte att man går runt och förolämpar folk!! Det finns något mellan att vara en nickedocka och en ångvält och där i mitten någonstans ligger mitt ideal

Jan Eliasson är en bra diplomat det håller jag med om däremot!! :up: Mer Jan Eliasson åt folket!!!
 
Fast ingen har FÖROLÄMPAT någon??
Nu tycker jag du läser in extremt mycket i Wallströms uttalande för jag ser det inte alls som förolämpande så det blir svårt att diskutera när du reagerar så starkt på något som jag tycker var väldigt tamt i jämförelse

Vi har olika åsikter om vad som är förolämpande så det finns inget att diskutera för din kritik handlar bara om att hennes uttalande var ett enormt övertramp som jag inte håller med om att det var alls
Hade jag tyckt att det var anmärkningsvärt det hon sa så hade jag väl argumenterat som du men jag tycker inte det var det

Och så läser du in lite andra saker än jag i uttryck som frisk fläkt och våga ta plats för mig betyder det någon som inte vänder kappan efter vinden som inte lägger sig platt för att få politiska poänger eller är egennyttig hellre än spelar en viktig roll internationellt. För mig betyder ta plats absolut inte att man går runt och förolämpar folk!! Det finns något mellan att vara en nickedocka och en ångvält och där i mitten någonstans ligger mitt ideal

Jan Eliasson är en bra diplomat det håller jag med om däremot!! :up: Mer Jan Eliasson åt folket!!!

Oavsett vad du och jag läser in i Wallströms uttalande, så är det Israels tolkning som får betydelse för hur relationerna mellan Israel och Sverige utvecklas.
 
Jo, fast det går ju heller inte att låta Israel hållas bara för att de blir upprörda om de blir kritiserade.

Wallström lär inte uppnå ett dyft för att förbättra för Palestinerna, med att förolämpa Israel officiellt. Så var poängen?

Poängen måste väl ändå vara att sträva mot fred? Sverige skulle kunna vara en part i det spelet, men nu har Wallström sett till att ialla fall inte hon kommer spela en viktig roll i den processen.
 
Nej, det tror inte jag heller, men jag tycker att det är bra att en utrikesminister kan uttrycka sig som Wallström för att visa när något inte är okej.
Jag vet inte vad Sverige vinner i sak genom att man tillåter en av de tyngsta ministrarna uppvisa en så flagrant inkompetens...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Letar efter nuvarande skrivning av lagen om tillträdesförbud till bl.a. bibliotek. Hittar den bara i den här skrivningen , d.v.s. vad...
Svar
4
· Visningar
633
Samhälle Så, nu när det pågår ett krig i Ukraina, så beslutar våra populister i riksdagen att slösa massa pengar på vårt försvar, istället för...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 856
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 942
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp