Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Har börjat fundera lite på potträning och lånade boken "Potträning på tre dagar". Blev superstressad! Fick lite känsla av att vara en dålig förälder som inte börjat i tid (trots att sonen bara är ett år). Det är säkert en bra metod, men jag fixade inte att läsa klart boken.
Har en potta ståendes i badrummet. Så vi är redo liksom.

Har börjat fundera lite på potträning och lånade boken "Potträning på tre dagar". Blev superstressad! Fick lite känsla av att vara en dålig förälder som inte börjat i tid (trots att sonen bara är ett år). Det är säkert en bra metod, men jag fixade inte att läsa klart boken.
Har en potta ståendes i badrummet. Så vi är redo liksom.
Ta det lugnt, jag kände lite samma när jag började läsa den, då var mina barn 3,5 år 😅. Vi började försöka lite smått när de var 2,5 men de var verkligen inte redo, det gick toppen att vänta ett år till. Jag tycker att boken har sina poänger men för oss var den alldeles för avancerad och krävande.

Ta det lugnt, jag kände lite samma när jag började läsa den, då var mina barn 3,5 år 😅. Vi började försöka lite smått när de var 2,5 men de var verkligen inte redo, det gick toppen att vänta ett år till. Jag tycker att boken har sina poänger men för oss var den alldeles för avancerad och krävande.
Bra att jag inte är ensam om att känna så. Blev sjukt stressad över allt som skulle göras och såg framför mig hur vi skulle sitta instängda i köket i flera dagar för att träna utan att riskera parkettgolvet i resten av huset.. Och dessutom är jag så dålig människa att jag använder engångsblöjor 😱

Jag tror vi skulle kunna börja träna rätt snart, har suttit lite på pottan och sonen tycker det är kul. Har kissat några gånger när han satt där. Men jag vet inte, det känns övermäktigt efter läsningen..

Bra att jag inte är ensam om att känna så. Blev sjukt stressad över allt som skulle göras och såg framför mig hur vi skulle sitta instängda i köket i flera dagar för att träna utan att riskera parkettgolvet i resten av huset.. Och dessutom är jag så dålig människa att jag använder engångsblöjor 😱

Jag tror vi skulle kunna börja träna rätt snart, har suttit lite på pottan och sonen tycker det är kul. Har kissat några gånger när han satt där. Men jag vet inte, det känns övermäktigt efter läsningen..
Haha, jag vet!! Det där med att spärra av ett rum och sitta där i fyra dagar och att man skulle se till att tillexempel ha ”kollat mailen” innan för att kunna ha fullt fokus fick mig att få panik, jag gav upp boken efter det… Att spärra av ett rum är också svårare när det handlar om två snart fyraåringar än om en ettåring, de hade ju blivit tokiga där inne 😅.
Är det lätt och funkar för er är det ju toppen att börja så tidigt, för mig var det helt oöverstigligt och bara känts stressande, gör det som funkar för er.

Det låter som man lätt tar bort glädjen i att utvecklas och lära sig nått nytt för både förälder och barn genom att sätta sig i fängelse i tre dagar. :rolleyes: fattar inte all denna hets från alla håll och kanter. Både vi och dagis blandar. Blöja av hemma inomhus. Blöja på när han är ute eller på utflykt. Barnet tycker det är spännande och kul. Sen får vi se när han är redo att bli av med den helt. Tror man som förälder märker det

Det låter som man lätt tar bort glädjen i att utvecklas och lära sig nått nytt för både förälder och barn genom att sätta sig i fängelse i tre dagar. :rolleyes: fattar inte all denna hets från alla håll och kanter. Både vi och dagis blandar. Blöja av hemma inomhus. Blöja på när han är ute eller på utflykt. Barnet tycker det är spännande och kul. Sen får vi se när han är redo att bli av med den helt. Tror man som förälder märker det
Precis. Vi körde lite av och på rätt länge, tex blöja på långa bilresor säkert 2-3 mån efter att det slutats helt med blöja på dagen. Vår potträning körde vi hemma med kläder på (parkettgolvet klarade sig bra @sthu) och sen när vi nämnde det för förskolan sa en pedagog att då kör vi här också. Tror de tog på blöja på vilan och ibland ute, var lite tvätt under några veckor men sen var det klart. Vi hade tänkt lägga semestern på det men är glad att pedagogen sa att det är lika bra att sluta här nu med, det var lättare för dem trodde hon att rutinpotta på förskolan än hemma tex för just vårt barn. Kändes som vi inte la så mycket tid på det alls mer än att packa extra kläder, vi bar aldrig med någon potta och sprang aldrig efter med någon heller. Dagtorr vid ca 2,5, lite tidigare än många kompisar men inte jättetidigt :) stressa inte @sthu :)

Ja, vi körde också utan blöja inne och sen på med den på längre utflykter ett tag, och ganska snabbt gick vi ut även utan blöja, vad är liksom det värsta som kan hända? En gång bytte vi byxor fem gånger på ett barn under en utflykt men det var ju inte hela världen.

Jag läste också "på tre dagar" med första barnet, men antagligen lite för sent eftersom han hade blivit snabb och påhittig med egen vilja när jag väl upptäckte boken 😅 Och så blev han heller inte blöjfri förrän nästan 4. Har kompisar som använt metoden när deras varit runt ett och det har funkat klockrent, men för mig har det aldrig blivit läge. Men så har jag heller inte haft något emot blöja, det är ruskigt praktiskt om man tex är på språng mycket, och båda mina ungar har ju fattat galoppen tillslut :)

Vi följde metoden "Blöjfri på 3 dagar" med första barnet. Visst var det intensivt i början men jag såg inga andra alternativ eftersom hon verkligen inte hade fatta detta med att styra sin blåsa då när hon var drygt 2 och jag ville gärna att hon skulle sluta med blöjjor den sommaren. Jag skulle dock snarare kalla metoden "Blöjfri i 3 steg". Men jisses vad fort hon lärde sig. Tog bara någon dag så hade hon hittat blåskontrollen. Efter någon vecka så var hon så gott som torr. Sen kom såklart bakslag när det inte var lika "spännande" med pottan/toan längre.

Med andra barnet blev det mer av en mittemellan metod. Hon härmade ju storasyster som ju kissade på toan/gräset/pottan och började kontrollera sin blåsa innan hon var 20 månader. Men vi tog inte bort blöjorna helt förrän hon var drygt 2 år och i början var det många många olyckor men så helt plötsligt efter en riktigt hemsk helg med extremt många olyckor så trillade polletten plötsligt ner och hon började säga till när hon var nödig. Sen har vi haft några bakslag såklart, senast förra veckan men nu verkar det ha vänt igen. Hon är drygt 2,5 år nu.

Jag tror en av de viktigaste delarna i potträningen är att acceptera att det kommer bli olyckor, troligen många olyckor i början. Barnet måste få både "misslyckas" och lyckas för att lära sig. Sen ska man såklart stötta barnet och ibland kan lite motivering behövas för att de ska vilja "anstränga" sig för att lyckas men ju mindre man kan lägga sig i desto snabbare lär sig barnet.

Bästa tipset tycker jag är att ofta ha med barnet när man själv eller andra barn går på toa/potta. Då kommer de troligen vilja prova själva också.

Jag läste också "på tre dagar" med första barnet, men antagligen lite för sent eftersom han hade blivit snabb och påhittig med egen vilja när jag väl upptäckte boken 😅 Och så blev han heller inte blöjfri förrän nästan 4. Har kompisar som använt metoden när deras varit runt ett och det har funkat klockrent, men för mig har det aldrig blivit läge. Men så har jag heller inte haft något emot blöja, det är ruskigt praktiskt om man tex är på språng mycket, och båda mina ungar har ju fattat galoppen tillslut :)
Håller med, blöja har varit superpraktiskt 😅, om man mest tycker den är jobbig är det kanske mer värt att ta tag i det tidigare.

Problemet med att ha blöja länge är att det kan påverka tarmtömning med medföljande förstoppning. Oerhört många barn nu lider av förstoppning.
Sen tycker jag blöjor är superpraktiskt och jag lägger mig inte i hur andra gör. Alla gör vad som är bäst för deras familj.
Men för barnens skull finns egentligen ingen fördel med att ha blöja länge.
Med det sagt orkade vi inte tag i det med första barnet förrän hon var nästan tre.. men hon har också haft långtgående problem med förstoppning..

Problemet med att ha blöja länge är att det kan påverka tarmtömning med medföljande förstoppning. Oerhört många barn nu lider av förstoppning.
Sen tycker jag blöjor är superpraktiskt och jag lägger mig inte i hur andra gör. Alla gör vad som är bäst för deras familj.
Men för barnens skull finns egentligen ingen fördel med att ha blöja länge.
Med det sagt orkade vi inte tag i det med första barnet förrän hon var nästan tre.. men hon har också haft långtgående problem med förstoppning..
Ah, detta visste inte jag, vet du varför det blir så? Mina barn har inte haft några sådana svårigheter sen de var pyttesmå så har aldrig reflekterat över det.

Haha gud jag tycker det är superpraktiskt att slippa blöjorna! Slippa komma ihåg att ta med blöjor och våtservetter överallt är ju underbart och så säger barnet till om det behöver gå bara. Och bajsblöjor och tillhörande sanering är ju inget man saknar 😂

Ah, detta visste inte jag, vet du varför det blir så? Mina barn har inte haft några sådana svårigheter sen de var pyttesmå så har aldrig reflekterat över det.
Har för mig att det handlar om att dom inte lär sig tömma tarm och blåsa "korrekt". Har läst lite här https://www.rikshandboken-bhv.se/halsosamtal/toalettvanor/.
Men jag är ju inget proffs, samtidigt så låter det ju rimligt om man går tillbaka till en tid då inga blöjor fanns. Gissar att man löste det på annat vis då.
Men man får ju utgå från det liv man lever ☺️

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka