Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Man behöver heller inte ta åt sig av tips man får om man känner att de inte passar en själv eller ens barn, oavsett om de kommer från bvc eller i en tråd på ett forum. 🤷‍♀️ Det känns som en evighetsgrej i föräldraskapet, att folk vill berätta hur de gjort/hur man ska göra och där är det smidigaste för mig i alla fall att bara svara "jaha, okej, det kan ju passa för vissa" och sen bara ignorera allt jag inte är intresserad av.

För egen del hade jag behövt ett 100 %-igt trick som en gång för alla fick en 4-åring som snart varit pottränad i två år att sluta kissa på sig x antal gånger per dag men vi satsar på att tiden ska lösa det där på något magiskt vis 😅

Ja hen hade uppenbarligen lätt för potträning och var redo, vi gjorde ett försök 2 månader tidigare som vi backade från. Det jag vänder mig emot är att ”man” ”rekommenderar” olika saker inom område där det inte finns så mycket rekommendationer. Just för att det oftast löser sig till slut för de allra flesta. Det enda jag vet att ”man” faktiskt rekommenderar är att inte vänta för länge och att risken för förstoppning och urinvägsbesvär ökar ju längre man väntar. Sen om det funkar bäst att gå helt naken, ha underkläder, byxor eller både och vet vi ju liksom inte. Samma med föräldrar som lägger hela semestrar på potträning och knappt kommer iväg hemifrån. Det blir en jättegrej av något som faktiskt inte behöver bli så jobbigt, och som någon annan skrev får man torka mindre kiss på golv om barnet har byxor, men rekommenderar en egen tvättmaskin… jag har haft barn i min närhet som haft mycket svårare för att avbryta sig än vad mitt barn hade, men det är ju liksom ingen big deal, däremot tycker jag att @sthu ska skaffa fler kalsonger/underkläder oavsett om de nu inte har så många. Det kommer behövas sen.

Så att ha egen tvättmaskin under potträning finns det forskning kring då ;) ;)

Det är vad jag vet ingen här som har påstått att det är vetenskapligt framforskat att ett visst sätt är det bästa för alla och att ingenting annat fungerar. Jag använde ordet rekommenderas och rekommendation eftersom det var det ordet som redan användes i diskussionen i tråden. Det fanns ingen avsikt att få det att låta vetenskapligt eller som myndighetsutövning.

Varför det är provocerande att tipsa om sätt som man vet har fungerat för många förstår jag inte. Att kalla det rekommendation var uppenbarligen väldigt dumt, men avsikten var ungefär som med din tvättmaskin.

För egen del hade jag behövt ett 100 %-igt trick som en gång för alla fick en 4-åring som snart varit pottränad i två år att sluta kissa på sig x antal gånger per dag men vi satsar på att tiden ska lösa det där på något magiskt vis 😅

Skickar PM till dig. Inte med ett 100 %-igt trick men med en liknande erfarenhet :)

Måste bryta nuvarande diskussion pga stolt morsa med glada nyheter. Idag när jag lämnade sonen låg hans precis öppnade blöjpaket på hans fack = nu behöver vi inte detta längre. Säkerhetsfrågade en av pedagogerna och nej, det funkade bra utan blöja så jag kunde ta hem det paketet. :banana:

Det jag vänder mig emot är att ”man” ”rekommenderar” olika saker inom område där det inte finns så mycket rekommendationer. Just för att det oftast löser sig till slut för de allra flesta.
Jag använde visst ordet rekommendation i ett av mina inlägg, så syftar du på mig är det ok att tagga mig istället för att kalla mig "man". Jag tänker nog som @Imogen att det är ett ord man kan använda utan att det behöver syfta på tex myndigheter eller forskning. Det är helt enkelt ett råd jag fått som jag finner logiskt utifrån mina erfarenheter. Och eftersom jag avslutade nämnda inlägg med att hänvisa till mina egna upplevelser tänkte jag nog att det framgick.

Personligen tänker jag att i ett diskussionsforum bör det vara uppenbart att olika åsikter och erfarenheter kan dryftas.

Jag använde visst ordet rekommendation i ett av mina inlägg, så syftar du på mig är det ok att tagga mig istället för att kalla mig "man". Jag tänker nog som @Imogen att det är ett ord man kan använda utan att det behöver syfta på tex myndigheter eller forskning. Det är helt enkelt ett råd jag fått som jag finner logiskt utifrån mina erfarenheter. Och eftersom jag avslutade nämnda inlägg med att hänvisa till mina egna upplevelser tänkte jag nog att det framgick.

Personligen tänker jag att i ett diskussionsforum bör det vara uppenbart att olika åsikter och erfarenheter kan dryftas.
Nej formuleringen i fler sunkigt var ”man rekommenderar” utan att det framgår vem denna ”man” är. Så hade inte en användare ei åtanke alls.

Vi har fortfarande en hel del mindre bajsolyckor, nästan dagligen. Det hålls tillbaka för det bajsas hellre i blöjan på kvällen än i potta/toalett på dagen. Verkar vara lite av en klassiker för barn som pottränas sent. Men, det ska väl passera förr eller senare även detta. Vi får vara nöjda med att blöjkonsumtionen minimerats till typ en blöja per dygn (natt).

Här har vi pottränat sedan förra lördagen. Igår och idag har vi inte haft någon kiss eller bajs utanför pottan. Nästa steg är att lära sig dra ner och upp byxorna, det har hon inget som helst intresse av, tvärtom blir hon arg så fort vi föreslår att ta på byxor.

Nattorr tycks hon ha blivit i samma veva, inget kiss i nattblöjan sedan vi drog igång.

Om någon kämpar med försök ett och känner att det är hopplöst är detta kanske ett stöttande inlägg om att det kan ordna sig och bli mycket bättre vid ett senare tillfälle. Vi försökte efter nyår men vi såg inga framsteg alls på flera dagar och hennes hud blev påverkad av allt kiss och tvättande så vi gav upp. Har inte haft henne på pottan alls sedan dess. Nu ganska precis 4 månader senare hade hon ganska bra koll direkt från start och även de första dagarna var mycket enklare denna vända. 🙂

Behöver också smyga in i den här tråden. B blir 2 i sommar, tar av sig blöjan hela tiden. Alla kläder plus blöjan och sedan tar hon på sig kläderna igen men inte blöjan. Tydligt vad hon vill. Är inte förtjust i pottan, säger Nä, nä! och springer därifrån 🙄 Om vi mutar med sång/bok kan hon sitta ner några sekunder till en halv minut, sedan upp direkt, tittar i pottan och slår ut med händerna ”tomt” och sedan drar hon därifrån. Kan prutta nästan viljestyrt så det har hon gjort på pottan i alla fall 😂 till jubel och high fives.

Några tips? Hon är bra på att hålla sig, kan vara torr i över två timmar trots en vällingfrukost. Vi hade tänkt vänta till sommaren helst med potträning. Vi har en barntoasits men har inte tagit fram den ännu. Tar gärna alla råd!

Behöver också smyga in i den här tråden. B blir 2 i sommar, tar av sig blöjan hela tiden. Alla kläder plus blöjan och sedan tar hon på sig kläderna igen men inte blöjan. Tydligt vad hon vill. Är inte förtjust i pottan, säger Nä, nä! och springer därifrån 🙄 Om vi mutar med sång/bok kan hon sitta ner några sekunder till en halv minut, sedan upp direkt, tittar i pottan och slår ut med händerna ”tomt” och sedan drar hon därifrån. Kan prutta nästan viljestyrt så det har hon gjort på pottan i alla fall 😂 till jubel och high fives.

Några tips? Hon är bra på att hålla sig, kan vara torr i över två timmar trots en vällingfrukost. Vi hade tänkt vänta till sommaren helst med potträning. Vi har en barntoasits men har inte tagit fram den ännu. Tar gärna alla råd!
Jag hade tagit fram sitsen! Det är kanske mer spännande att sitta där :).

Jag hade bara kört! Låt henne vara utan blöja, kanske med klänning och utan kläder på underkroppen hemma och så en potta nära tillhands så det är lätt att sätta sig.
Kissa ner sig är ju inte så skönt så ett par gånger sen kanske hon ändå tycker pottan är ok 😊

Min dotter har också kunnat hålla sig länge från start och jag har inte tjatat utan låtit henne känna själv att hon blir kissnödig och då erbjuda potta.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner

Hund

• Valp 2026
  • Uppdateringstråd 32

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈