Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Jaja, uppfattade att du läst att man skulle ha kalsonger på direkt men då missförstod jag. Byxor kan man såklart ha direkt. Men tycker du verkligen inte det är skillnad? Jag tänker att det är jätteskillnad på tex ett par boxerkalsonger som ju ändå sluter åt om underkroppen och även låren (även om dom inte skulle vara små/tajta) och ett par lösa mjukisar som bara sitter i midjan och sen är luftiga hela vägen ner.
Nej, för avtagningsvänlighet ser jag ingen skillnad. Ungen har lika lätt att ta av dem som byxor eller blöja.

Och vi äger typ två par mjukisbyxor i rätt storlek 🤷‍♀️ De är dessutom inte speciellt luftiga. Vad nu det skulle spela för roll.

Nej, för avtagningsvänlighet ser jag ingen skillnad. Ungen har lika lätt att ta av dem som byxor eller blöja.

Och vi äger typ två par mjukisbyxor i rätt storlek 🤷‍♀️ De är dessutom inte speciellt luftiga. Vad nu det skulle spela för roll.

Fast rekommendationen har ingenting med hur lätt det är att ta av och på att göra.

Det rekommenderas att börja potträningen med att vara naken på underkroppen. Det beror på att muskelminnet kan ”lura” barnet att tro att blöjan fortfarande är på, och att barnet då ”automatiskt” kissar och bajsar i kalsongerna utan att reagera.

Har man ett barn som inte vill vara naken, man är iväg där det inte är ok att vara naken eller liknande så brukar man rekommendera löst sittande byxor eller kjol/klänning som kompromiss. Poängen är att det ska vara så likt känslan av att vara naken som möjligt 😊

Sen är det såklart individuellt hur känsliga barn är för detta. Vissa fixar fint att ha kalsonger/trosor redan från början.

Fast rekommendationen har ingenting med hur lätt det är att ta av och på att göra.

Det rekommenderas att börja potträningen med att vara naken på underkroppen. Det beror på att muskelminnet kan ”lura” barnet att tro att blöjan fortfarande är på, och att barnet då ”automatiskt” kissar och bajsar i kalsongerna utan att reagera.

Har man ett barn som inte vill vara naken, man är iväg där det inte är ok att vara naken eller liknande så brukar man rekommendera löst sittande byxor eller kjol/klänning som kompromiss. Poängen är att det ska vara så likt känslan av att vara naken som möjligt 😊

Sen är det såklart individuellt hur känsliga barn är för detta. Vissa fixar fint att ha kalsonger/trosor redan från början.
Jag ser inte hur byxor skulle vara bättre än kalsonger i det syftet. De sitter likadant i grenen.
Och vad är då poängen med potträningsbyxor som säljs lite överallt?

Från 1177
En del provar att ge barnet trosor, kalsonger, tygblöjor eller så kallad potträningsbyxa, så att barnet lättare ska känna när hen blir blöt.

Baserat på det kan jag inte se hur det skulle vara fel att ha kallingar på.

Från 1177
En del provar att ge barnet trosor, kalsonger, tygblöjor eller så kallad potträningsbyxa, så att barnet lättare ska känna när hen blir blöt.

Jag håller med. Vi körde aldrig ”naket under”. Rekommendationerna är lite olika beroende på vem man frågar, det kommer ju lösa sig oavsett någon gång så gör vad som funkar bäst för er :)

Det handlar som sagt inte om att det ska vara lätt att ta av. Då har vi olika erfarenheter av mjukisbyxor, du gör såklart som du vill :)

Om jag så skulle ha på mig mina träningstights istället för mjukisar, utan trosor under, så skulle jag känna skillnad...
Vad har det med saken att göra? Klart att tights sitter tightare än mjukisar. Det säger ingenting om kallingar vs blöjor vs byxor. Ja, förutom just haremsbyxor då. Vilket är något annat.
Och om inte kalsonger funkar, hur kan potträningsbyxor göra det?

Vad har det med saken att göra? Klart att tights sitter tightare än mjukisar. Det säger ingenting om kallingar vs blöjor vs byxor. Ja, förutom just haremsbyxor då. Vilket är något annat.
Jag menar att om man kan känna att man är utan underkläder med tajta byxor så lär barnet känna skillnad med lösa byxor utan kalsonger under, jämfört med att ha blöja eller kalsonger på under.
Men vi kan släppa det, det känns som du komplicerar saken onödigt mycket bara...

Jag menar att om man kan känna att man är utan underkläder med tajta byxor så lär barnet känna skillnad med lösa byxor utan kalsonger under, jämfört med att ha blöja eller kalsonger på under.
Men vi kan släppa det, det känns som du komplicerar saken onödigt mycket bara...
Jag komplicerar? Som väljer att ha sittande kalsonger som är enkla för sonen att själv ta av?

Från 1177

Till att börja med så är väl inte det här en fråga som det finns ett faktiskt rätt eller fel i. Funkar något bra för er så var det väl rätt för er, inte mer med det.

Angående 1177 så ligger de ju knappast i framkant när det gäller rekommendationer för potträning. Snarare rätt ängslig. Det var bara några år sedan som de började rekommendera att introducera potta innan barnet kunde gå. Det är kunskap som funnits i årtionden…

Jag ser inte hur byxor skulle vara bättre än kalsonger i det syftet. De sitter likadant i grenen.
Och vad är då poängen med potträningsbyxor som säljs lite överallt?

Det här med potträningsbyxor ja…

Potträningsbyxor har funnits i ”alla tider” och sålts av företag som säljer tygblöjor. Men det har varit en rätt perifier produkt som inte var särskilt populär, speciellt inte efter att även tygblöjor kom som ”dra upp-modell”. Innan dess var de bra som alternativ för lite äldre barn som börjat ta av och på blöjan själv. Speciellt om man babypottat och barnen sällan kissat eller bajsar på sig utan de mer handlar om inte hinna fram i tid. Men nu är de rätt ovanliga i tygblöjevärlden, finns så litet användningsområde.

Men nu är det helt plötsligt som att någon kommit på att här finns minsann en potentiell marknad bland folk som använder engångsblöjor som någon mellanprodukt.

För bara ett par år sen när min 4-åring hade blöjor så var det knappt någon utanför tygblöjevärlden som ens visste vad potträningsbyxor var för något. Nu helt plötsligt finns de precis överallt. O_o

Om det nu inte finns något fel, varför kan jag inte få göra som det funkar för oss utan att få kritik?
Jag hade tänkt strunta i den här tråden nu, men... Du inledde ju faktiskt din medverkan i tråden med flera frågor, du "vet inte vad du ska tro på" osv. Tycker du verkligen att det är konstigt att folk delar med sig av erfarenheter då? Personligen tycker jag att det är trist att göra så och sen vara helt oemottaglig för andra perspektiv än sitt eget. Men jag skulle knappast kalla det att få kritik.

Fast vem rekommenderar det? Självutnämnda gurus, det finns inte så mycket forskning på ämnat för att det faktiskt är lite av en no brainer, problemet behöver inte lösas, det löser sig för i princip alla oavsett metod. Och gör det inte de tär det sannolikt något annat problem som behöver lösas. Jag hade aldrig haft ork att ha ett halvnaket barn i februari och på förskolan direkt olämpligt. Det tog inte tre dagar men det tog kanske 2 veckor trots det?
Och som jag skrivit flera gånger i tråden, lämna det till förskolan med mycket extra kläder, där rutinpottar de säkert redan. Jag tyckte byxor var bra för det blev mindre stök på golv, men vårt barn föredrog just då att gå i bara trosor. Är de lite större (över 2) så har jag svårt att tro att det spelar så stor roll. De är nog rätt medvetna om vad de har på sig och inte i den åldern..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner

Hund

• Valp 2026
  • Uppdateringstråd 32

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈