Bo i Umeå, Höga kusten eller annat?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 4 968

Bukefalos 30 år!

Niyama

Trådstartare
Jag funderar lite på att flytta, dels för att jag inte vill bo på turistort och dels för att jag har över 10 mil till närmsta stad (och 30 mil till näst närmsta, om jag inte åker in i Norge istället). Älskar mycket med platsen jag bor på så vet inte om jag faktiskt kommer kunna lämna den. Nu har det just varit sportlovsveckor och efter såna perioder vill jag alltid härifrån.

Jag har varit en del kring Sollefteå och Kramfors och jag gillar verkligen närheten till allt. Örnsköldsvik, Härnösand och Sundsvall. Det finns så mycket inom rimligt avstånd och det finns mycket aktiviteter inom hund. Jag gillar också att området är ganska kuperat även om det inte finns några högre berg. Sundsvall har jag bott i och jag gillar stan men jag vill inte tillbaka. Funderar därför på Härnösand eller Örnsköldsvik. Tror Härnösand är finare men kanske på gränsen till för litet?

Umeå har jag också funderat på men tror att staden är ful? Och naturen kring stan, när jag gått runt på google maps känns det platt som Mälardalen? Annars verkar den stan ha "allt".

Jag vill ha gångavstånd till bad och gym. Skidspår i närheten. Helst vill jag bo i utkanten av stan eller mindre ort utanför, men inte vara beroende av bil dvs det ska finnas kollektivtrafik med avgångar oftare än var tredje timme typ.

Nu bor jag med skidspår, gym och bad inom 500 m och gångavstånd upp på fjället. Jag funderar på att stryka kravet på fjäll och gångavstånd till skidspår.

Det finns förstås mängder av aktiviteter där jag bor men det mesta är riktat mot turister. Det finns mycket jag vill göra, helt vanliga aktiviteter som finns i de flesta städer men där utbudet här är dåligt eller icke existerande.

Tankar? Jag är öppen för att bo nästan varsomhelst norr om Sundsvall. Men jag gillar fin natur, rena badvatten och städer som inte ser ut som Västerås 😅🙈

Jag åker alltid hem en sväng till Solle i maj och september. Då är det som trevligast. Men det har varit väldigt folktomt och få affärer så länge jag bott där och hälsat på. Vet inte om det blivit bättre nu när militären är tillbaka?

I juli blommar staden upp och alla utflyttade kommer hem. Men det är verkligen en sommarstad.

Fördel Övik som jag tänker på är sjukhuset, om nåt skulle hända. Mer veterinär också. Men jag har inte varit där så mycket mer än via jobbet (2013-2017).

Härnösand har jag svårt för då mitt vidriga ex kom därifrån. Har heller inte haft så trevliga kundmöten där, men det kan säkert ha blivit bättre.

Både Härnösand och Umeå är riktiga blåshål fö.

Umeå har jag släkt i, men det enda jag vet där är att det blivit väldigt dyrt att bo. Minns när brorsan köpte lägenhet för 40 000 kr. Men det var över tjugo år sen. Om du har specifika frågor kring Umeå kan jag alltid fråga släkting. :)

Umeå har jag också funderat på men tror att staden är ful? Och naturen kring stan, när jag gått runt på google maps känns det platt som Mälardalen? Annars verkar den stan ha "allt".

Som en som är född och uppväxt i Umeå och fortfarande bor där så ja – den är fruktansvärt ful. Det vackra arkitekntoniskt har rivits ut i någon slags hysteri för att ge plats för byggnader där folk packas ihop som sillar (gärna till häpnadsväckande höga priser) och man lägger ingen energi på att områden ska vara trevliga för ögat. Allt för att slå politikernas högt satta befolkningsmål och skapa så stor avkastning som möjligt. Det verkar inte avta, heller. 😕

/Monimaker som fortfarande är bitter över att rotundan revs och som tycker väven är en eyesore. :D

Jag gillar Härnösand mycket!
Men mest för att de har ett bra kulturliv för att vara en så pass liten stad. Brukar fara dit från Sundsvall för att besöka konstmuseum eller titta på dansföreställningar.
Jag tror att Härnösand är en stad du gärna åker till och från, men inte bor där :angel:

Jag hatar Härnösand sen höst, vinter och vår... det är ett kallt blåshål utan liv. Trevlig stad sommartid dock ;)
"Vi" har vårat regionkontor där, så jag är en del där på kurser mm. tyvärr så hålls dom inte sommartid :down:

Jag tror att Härnösand är en stad du gärna åker till och från, men inte bor där :angel:

Jag hatar Härnösand sen höst, vinter och vår... det är ett kallt blåshål utan liv. Trevlig stad sommartid dock ;)
"Vi" har vårat regionkontor där, så jag är en del där på kurser mm. tyvärr så hålls dom inte sommartid :down:
Så kan det vara!

Funderade en stund på att flytta dit nu när jag ska flytta norrut, men ändrade mig. 😅

Vindeln är kanske finare än Ume? Men dött dock och mer off 😅 Älven är jäkligt fin iaf och Buberget kan man ju åka skidor på, vet inte hur det är med skidspår annars.

Jag gillar Umeå, men har ju bara varit där på besök iom att jag har släkten där - det är ju skillnad mot att bo. Upplever som att det är rätt likt Lund på många vis?

Både Härnösand och Umeå är riktiga blåshål fö.
Kan omöjligt bli värre än där jag bor nu 😅

Sollefteå tycker jag är trevligt men känns lite döende.
Umeå har jag släkt i, men det enda jag vet där är att det blivit väldigt dyrt att bo. Minns när brorsan köpte lägenhet för 40 000 kr.
Jag ska bo i hyresrätt så det spelar inte så stor roll 🙂

Som en som är född och uppväxt i Umeå och fortfarande bor där så ja – den är fruktansvärt ful. Det vackra arkitekntoniskt har rivits ut i någon slags hysteri för att ge plats för byggnader där folk packas ihop som sillar (gärna till häpnadsväckande höga priser) och man lägger ingen energi på att områden ska vara trevliga för ögat. Allt för att slå politikernas högt satta befolkningsmål och skapa så stor avkastning som möjligt. Det verkar inte avta, heller. 😕

/Monimaker som fortfarande är bitter över att rotundan revs och som tycker väven är en eyesore. :D
Åh nej, som jag befarade! Hur är naturen utanför stan? Platt eller kuperat?

Så kan det vara!

Funderade en stund på att flytta dit nu när jag ska flytta norrut, men ändrade mig. 😅
Vart ska du ta vägen? (om du vill skriva ut det)

Jag har kikat lite på aktiviteter jag är intresserad av i Härnösand och det ser mycket bättre ut än här i alla fall. Och staden ligger fint.

Vindeln är kanske finare än Ume? Men dött dock och mer off 😅 Älven är jäkligt fin iaf och Buberget kan man ju åka skidor på, vet inte hur det är med skidspår annars.

Jag gillar Umeå, men har ju bara varit där på besök iom att jag har släkten där - det är ju skillnad mot att bo. Upplever som att det är rätt likt Lund på många vis?
Vindeln är lite för långt till Umeå mtp hur litet det är.

Jag tänker att Umeå är lite mindre "insnöat" än där jag bor nu. Bodde ju i Uppsala förut och jag vantrivdes visserligen i staden men känner att jag matchar bättre med människorna där.

Alltså ... JAG tycker Umeå är jättefint! Gammal Universitetsstad och inte bara nybyggt och sterilt. Fina naturområden runtom, massor med svamp om du gillar att plocka KarlJohan till exempel ;-) Platt - ja, allt längs norrlandskusten norr om Övik är ju platt, mer eller mindre.

Jag skulle absolut kunna bo i Umeå!

Bott i Härnösand snart ett år och planerar att flytta.

Egentligen inte för stadens skull, utan för jobbets.

Själva stadens är det absolut inget fel på. Den absolut största nackdelen är E4:an. Jag bor nära och det är inte att rekommendera.

Fördelen med Härnösand är att det är mycket lätt att hitta hyreslägenhet. Vid köpes är priset betydligt lägre än exempelvis Sundsvall.

Umeå är det största problemet att hitta bostad, om du inte har stått i bostadskö innan du lärde dig krypa.

Naturen runt Härnösand är fantastiskt. Har hund så är mycket ute i skogen.

Det finns både skidspår och en slalombacke. En sak att tänka på är väl tillgången på snö. I och med klimatförändringarna blir vintrarna märkligare och märkligare.

Denna vintern kom snön först efter nyår. Julafton var grön. När väl snön kom ... så kom det snö.

Är väl januari- mars som det garanterat går att åka skidor.

Kulturutbud och affärer hsr jag ingen aning om. Hur själv noll intresse för sådant. Men det tar bara ca 30 minuter att köra till Birsta och där finns alla affärer du kan tänka dig.

Sundsvall har jag inte koll på. Tänk bara på att inte flytta till svackan innan Birsta (när du kommer från Härnösand). Där luktar det SKIT. Antagligen från någon fabrik. Hur det luktar i övriga Sundsvall ska jag låta vara osagt.

Bott i Härnösand snart ett år och planerar att flytta.

Egentligen inte för stadens skull, utan för jobbets.

Själva stadens är det absolut inget fel på. Den absolut största nackdelen är E4:an. Jag bor nära och det är inte att rekommendera.

Fördelen med Härnösand är att det är mycket lätt att hitta hyreslägenhet. Vid köpes är priset betydligt lägre än exempelvis Sundsvall.

Umeå är det största problemet att hitta bostad, om du inte har stått i bostadskö innan du lärde dig krypa.

Naturen runt Härnösand är fantastiskt. Har hund så är mycket ute i skogen.

Det finns både skidspår och en slalombacke. En sak att tänka på är väl tillgången på snö. I och med klimatförändringarna blir vintrarna märkligare och märkligare.

Denna vintern kom snön först efter nyår. Julafton var grön. När väl snön kom ... så kom det snö.

Är väl januari- mars som det garanterat går att åka skidor.

Kulturutbud och affärer hsr jag ingen aning om. Hur själv noll intresse för sådant. Men det tar bara ca 30 minuter att köra till Birsta och där finns alla affärer du kan tänka dig.

Sundsvall har jag inte koll på. Tänk bara på att inte flytta till svackan innan Birsta (när du kommer från Härnösand). Där luktar det SKIT. Antagligen från någon fabrik. Hur det luktar i övriga Sundsvall ska jag låta vara osagt.
Hyresrätt blir nog inga problem i nån av de städer jag kan tänka mig för jag har lång kötid, utom just i Härnösand som jag aldrig funderat på innan. Umeå var tänkbart för längesen pga studier. Enda problemet är nog att hitta en hyresrätt jag gillar, jag föredrar kedjehus/radhus.

Jo jag har koll på stanken 😆. Har åkt ett antal gånger mellan Sundsvall och Sollefteå och man passerar ju några platser att undvika.

Umeå nära IKSU är både fullt med skog, promenadvägar, bra gym och bad, kuperat... Och väldigt mycket studenter. Ganska stor stad faktiskt numera.

Du kanske inte är så sugen på att komma så långt upp norr, men Luleå (där jag bor nu) är väldigt fint. Väljer man rätt bostadsområde finns det galet bra promenadvägar, skidspår, liten backe, massvis med gym etc. Men vintern är lång. Jag tycker det är lite jobbigt då jag inte är särskilt intresserad av vintersporter. Bra utbud av restauranger i förhållande till sin storlek (80k), bra med flyg. Mycket turism.

Ska jag flytta inom Sverige igen så är mina val antingen Umeå eller Stockholm. Härnösand, Sollefteå, Sundsvall, finns inte en chans 😅... Jag behöver mer storstadsvibb.

Alltså ... JAG tycker Umeå är jättefint! Gammal Universitetsstad och inte bara nybyggt och sterilt. Fina naturområden runtom, massor med svamp om du gillar att plocka KarlJohan till exempel ;-) Platt - ja, allt längs norrlandskusten norr om Övik är ju platt, mer eller mindre.

Jag skulle absolut kunna bo i Umeå!

Jag också! Nu var det väldigt många år sen jag var där tho 😁
Plus att dom verkar ha en väldigt fin kallbadsförening @Niyama

Mycket turism.
Jag står i bostadskö i Luleå 😄. Men mycket turism, nej tack! 😩 Är just vad jag vill slippa. Det har blivit mycket värre på de 10 år jag bott här. Efter denna vecka är det som jag kan andas igen - till påsk. Jag har börjat få ångest redan innan sportlovsveckor, påsk, säsongsavslutning, jul och nyår och nu börjar faktiskt några sommarveckor också bli jobbiga. Vad är det som drar turister till Luleå?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka