Här är holländarna 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Brukshundklubben verkar härlig. Var där på tävling för ett par år sedan!Skellefteå då? Det har ju hänt Massor där de senaste åren och kulturutbudet verkar ha växt rejält. Där finns skidspår och promenader både inne i stan och nära inpå.Aktiv brukshundklubb fanns när jag bodde nära i alla fall, även om det inte var "min" klubb.
Eller känns stan för liten?
Vi hade en egen klubb för de samlade småsamhällena i Ostvik strax utanför stan (till och med egen innehall, jättefint!), men generellt har både hund och häst varit trevligt att pyssla med runt Skellefteå.Brukshundklubben verkar härlig. Var där på tävling för ett par år sedan!
Ostvik!!!Vi hade en egen klubb för de samlade småsamhällena i Ostvik strax utanför stan (till och med egen innehall, jättefint!), men generellt har både hund och häst varit trevligt att pyssla med runt Skellefteå.![]()
Måste vara drygt femton år sedan nu, Kailzie har ju varit borta i fem år. Jag flyttade 2012 och då hade vi absolut haft innehallen ett par år.Ostvik!!!När var detta?!?
Du är verkligen betydligt bättre än mig på promota våran stad![]()
Förlåt, själva lokalen var belägen utanför Drängsmark, men man svängde ju av mot Ostvik.Ostvik!!!När var detta?!?
Alltså han älskade Luleå men hatade Göteborg (hade varit i Gbg jan-feb) full förståelse för hatet..Ja nu börjar bästa tiden på året, strålande sol, lätttillgängliga utflykter, alla är ute hela tiden. Isvägen runtom centrumhalvön är full jämnt. Luleå satsar rätt mycket på att både medborgare och turister ska ha många aktiviteter att välja på utomhus.
Men kan tänka mig att det är tufft för en syrian, speciellt om dom två månaderna var november-december... Dom är supertuffa.
Nu kommer det ju (troligen? eventuellt? kanske?) börja vända lite uppåt igen efter Northvoltsmockan. Men jag måste säga att oavsett allt var hela resan med Northvolt positiv för känslan i stan. Även om många fick det superjobbigt och behövde flytta, har den virvelvindskorta tiden med internationell stämning gjort nåt med hur det är att vara här. Bostadsmarknaden är dock fortfarande mycket trevlig om man vill hyra.Skellefteå då? Det har ju hänt Massor där de senaste åren och kulturutbudet verkar ha växt rejält. Där finns skidspår och promenader både inne i stan och nära inpå.Aktiv brukshundklubb fanns när jag bodde nära i alla fall, även om det inte var "min" klubb.
Eller känns stan för liten?
Vindeln är lite för långt till Umeå mtp hur litet det är.
Jag tänker att Umeå är lite mindre "insnöat" än där jag bor nu. Bodde ju i Uppsala förut och jag vantrivdes visserligen i staden men känner att jag matchar bättre med människorna där.
En gång i tiden var skillnaden mellan Skellefteå och Umeå främst att Umeå var en universitetsstad, präglad av detta. Medan Skellefteå var präglat av Rönnskärsverken, en "arbetarstad". Umeå sågs som ungt och livligt medan Skellefteå var lite dystrare, typ. Idag finns det ju universitet lite överallt och Skellefteå har blommat upp rejält! Stor skillnad motför tidigare. Northvolt är ju en katastrof men gjort är gjort.....Nu kommer det ju (troligen? eventuellt? kanske?) börja vända lite uppåt igen efter Northvoltsmockan. Men jag måste säga att oavsett allt var hela resan med Northvolt positiv för känslan i stan. Även om många fick det superjobbigt och behövde flytta, har den virvelvindskorta tiden med internationell stämning gjort nåt med hur det är att vara här. Bostadsmarknaden är dock fortfarande mycket trevlig om man vill hyra.
(Förut hade jag aldrig aldrig aldrig ens andats en rekommendation att flytta till Skellefteå, jag hade sagt Umeå alla dagar.)
Och ja, det verkar gå bra att vara aktiv med hund. Jag har bara koll på mina grenar, men jag tror att det finns rätt mycket aktivitet inom hundsport i allmänhet.
Vi får väl se vad som händer med Lyten. Förhoppningsvis en satsning i lite hållbarare takt.En gång i tiden var skillnaden mellan Skellefteå och Umeå främst att Umeå var en universitetsstad, präglad av detta. Medan Skellefteå var präglat av Rönnskärsverken, en "arbetarstad". Umeå sågs som ungt och livligt medan Skellefteå var lite dystrare, typ. Idag finns det ju universitet lite överallt och Skellefteå har blommat upp rejält! Stor skillnad motför tidigare. Northvolt är ju en katastrof men gjort är gjort.....
Däremot har stan (schtaaan ;-) ) problem som de flesta andra med droger och tillhörande kriminalitet.
Nu kommer det ju (troligen? eventuellt? kanske?) börja vända lite uppåt igen efter Northvoltsmockan. Men jag måste säga att oavsett allt var hela resan med Northvolt positiv för känslan i stan. Även om många fick det superjobbigt och behövde flytta, har den virvelvindskorta tiden med internationell stämning gjort nåt med hur det är att vara här. Bostadsmarknaden är dock fortfarande mycket trevlig om man vill hyra.
(Förut hade jag aldrig aldrig aldrig ens andats en rekommendation att flytta till Skellefteå, jag hade sagt Umeå alla dagar.)
Och ja, det verkar gå bra att vara aktiv med hund. Jag har bara koll på mina grenar, men jag tror att det finns rätt mycket aktivitet inom hundsport i allmänhet.
Och delar av naturen, som kusten vid Bjuröklubb och en del ställen inåt landet också för den delen, är faktiskt helt fantastisk.Ja, jag känner absolut att den stad mina föräldrar nu bor i och beskriver för mig är ett helt annat Skellefteå än stan jag växte upp med. Den känns bredare, rikare, modernare och livligare!
Jag har aldrig haft ett gott öga till just Umeå men hade nog alltid sagt Luleå eller till och med Piteå först innan, med reservation för att jag aldrig haft häst eller hund i Luleå. Där var både Piteå och Skellefteå berikande och lätt. Nu känns Skellefteå roligt som stad Också.
Sedan är det ju lagom långt till både Umeå, Luleå och Piteå och alla trevliga småsamhällen dessutom!
Och Skellefteå har Björkis SouthJa, jag känner absolut att den stad mina föräldrar nu bor i och beskriver för mig är ett helt annat Skellefteå än stan jag växte upp med. Den känns bredare, kulturellt rikare, modernare och livligare!
Jag har aldrig haft ett gott öga till just Umeå men hade nog alltid sagt Luleå eller till och med Piteå först innan, med reservation för att jag aldrig haft häst eller hund i Luleå. Där var både Piteå och Skellefteå berikande och lätt. Nu känns Skellefteå roligt som stad Också.
Sedan är det ju lagom långt till både Umeå, Luleå och Piteå och alla trevliga småsamhällen dessutom!
Ja, Björkis! Jag får fortfarande godis därifrån.Och Skellefteå har Björkis South
Jag älskar ju Kiruna, men det är nog inte rätt stad för dig @Niyama
(Inte för någon längre, blir bara värre och värre)
En gång i tiden var skillnaden mellan Skellefteå och Umeå främst att Umeå var en universitetsstad, präglad av detta. Medan Skellefteå var präglat av Rönnskärsverken, en "arbetarstad". Umeå sågs som ungt och livligt medan Skellefteå var lite dystrare, typ. Idag finns det ju universitet lite överallt och Skellefteå har blommat upp rejält! Stor skillnad motför tidigare. Northvolt är ju en katastrof men gjort är gjort.....
Däremot har stan (schtaaan ;-) ) problem som de flesta andra med droger och tillhörande kriminalitet.
Alltså allt mina föräldrar pratar om runt Skellefteå är typ nya vinbarer, mysiga nya restauranger och Sara Kulturhus.Från mitt perspektiv går det inte att jämföra... Alltså visst är Skellefteå betydligt bättre och mer livat, men om man vill befinna sig på stan för stadsliv så är det ju precis som du sa en hel del problem. Raggarbilar och tunga droger.
Jag tycker även att Luleå fortfarande är lite för hockeydräggigt och tycker inte om att gå ut på nattklubb här, men jag blev rent chockad när jag var i Skellefteå förra året. Både dagtid och nattetid. Många av Luleås hockeyfans bär numera kostym, om du förstår vad jag menar. Skellefteås stämning är mer som typ... Gällivare.
Skellefteå är definitivt fortfarande arbetarstad med "nerlagd bruksbygd"-feeling, både före, under, och efter Northvolt.
Jag hoppas att alla fina byggen och projekt dom har kommer att göra att det känns annorlunda om några år, men för någon som funderar på Umeå så skulle jag aldrig i livet rekommendera Skellefteå. Eller Vännäs...
Alltså allt mina föräldrar pratar om runt Skellefteå är typ nya vinbarer, mysiga nya restauranger och Sara Kulturhus.De går ut nästan varje helg.