Bo med sin häst?

A

anja

Måste man köpa hus på landet för att få bo nära sin häst? Ni som har erfarenhet av att bo tex. i lägenhet vid häststall, eller i bostadsområden med stall i närheten - hur funkar det? Har ni sett bra exempel tex. utomlands eller i Sverige?

Jag har funderat på det där med att så många stadsbor som har häst åker flera mil ut på landet för att få vara med sin kompis, varje dag. Borde man inte börja planera in hästarna (på säkra, allergivänliga sätt) när man bygger nya bostadsområden i utkanten av städerna? Jag tänker mig att man skulle blanda villor och lägenheter med stall, dyrt och billigt, så att folk med olika inkomster och ålder kan bo där.

Jag trivs själv bra med att bo nära stan med mycket grannar runt omkring mig (och såna saker som gemensam tvättstuga, nån som klipper gräset osv), men känner mig nästan tvungen att köpa gård i framtiden om jag ska kunna bo tillsammans med mina pållar! Finns det fler som tänker som jag?

(Kan tillägga att jag kommer att jobba med planering i framtiden, när jag har pluggat klart. Kanske har jag någon möjlighet att förverkliga det här då...)
 
Det finns ju stora gårdar/anläggningar där man kanske kan hyra ett hus eller del i hus. Då kan man kanske få lite av det du efterfrågar. I mindre städer ligger ju ofta ridanläggningen nära stan och då kan man ju bo där och ha hästen inackorderad.
 
Men visst finns detta idag? Jag har sett flera koncept för ridbyar, dock har det varit småhus (bostadsrätter och friköpta). Vet inte hur dyrt detta varit (gemensamt stall men enskilt boende alltså), men jag antar att det kostar en slant eftersom det är nybygge...
 
Sveriges bästa 3-åriga sto (i gång) som vann i år bor itne bredvid matte. Hon går på ridskolan, och mamman bor ca 5 km bort. funkar jätte bra! men iofs, så jobbar ju mamman i stallet också.. men ja. d funkar iaf jätte bra.
 
Har du någon erfarenhet av hur det är att bo så? Sköter man stallet kollektivt, hur delar man på kostnader för stall mm. Är det bra eller dålig grannsämja...?
De boende-med-häst alternativ jag sett har varit så dyra, dessutom oftast bara ett tiotal hus. Jag tänker mig att man skulle integrera hästarna i större sammanhang, alt. ha flera sådana "byar" med strategiskt placerat ridhus och ridvägar i genomtänkta stråk, alltså planera in det från början och inte bara att det blir som det faller sig. Skulle det finnas intresse att bo i hyreshus en bit utanför stan, med stallmöjligheter?

När jag bodde i Göteborg fanns det ett större stall på Hisingen som hade ett antal lägenheter ovanför stallet som hyrdes ut med box. Det måste finnas fler sådana ställen, jag vill gärna veta hur de funkar och var de finns?
 
Söder om Sthlm finns ett ridcenter som har flera lägenheter och hus till uthyrning. Kommer inte ihåg namnet, men det kan vara Grödinge eller Södertörn eller nåt sånt...

I Norrtälje finns en radhusby med stall i närheten. Husen är inte nybyggda, men nyligen ombyggda till radhus. Det var inte så väldigt dyrt med Sthlms-mått mätt vill jag minnas.

I Sthlm kan man annars bosätta sig i hästnära kommuner som tex Vallentuna norr om Sthlm - där finns många stall att välja på som är max 10 min med bil från centrum! Knivsta kan vara ett alternativ om man vill vara närmare Uppsala.

Kolla annars under "Uthyres" på rubriken "Hästgårdar" här på Bukes annonsforum. Många personer som har köpt gård har ofta ett hus eller lägenhet till uthyrning på gården. Ibland står det i annonserna att ägarna vill ha hjälp med stallet, ibland står det inget så det varierar säkert. Så visst finns det möjlighet att bo nära sin häst!

Själv bor jag i Solna (alltså precis utanför tullarna i Sthlm) och har ca 15 min med bil till flera stall i Kungsängen (förutsatt att det inte är rusningstrafik då...) :angel:
 
Tack för tipsen! Minns du vad stället i Norrtälje heter? Jag är kanske lite otydlig - jag letar inte just nu efter boende själv, utan letar mer efter goda (och dåliga) exempel på hur man har kombinerat boende och hästhållning. Inte att hyra hus på en gård alltså utan att ha hästarna som ett inslag i ett mer traditionellt bostadsområde. Hur funkar det rent praktiskt på de ställen som finns, är det mycket konflikter med grannar som inte har häst? Hur är det med möjligheter att rida ut? Det finns en del forskning som gjorts om ridvägar etc. och tydligen tar man sällan hänsyn till hästarna i planeringen i kommunerna. Det tycker jag är synd eftersom ridning är en så stor folksport och majoriteten av hästarna i vårt land ändå finns hyfsat nära städer, eftersom de flesta människor inte bor på landsbygden. Men det känns som om stallarna får vara kvar på nåder på lite markplättar här och där, tills staden behöver växa och de måste flytta på sig. Istället borde man ta tillvara på de kvaliteter som hästarna kan ge, socialt och ekologiskt, och integrera hästarna i planeringen.

Vad tror ni, skulle det kunna finnas intresse för att skapa "häststadsdelar" där man redan från början planerar in möjlighet att hålla häst i bostadsområdet, fast man bor i en vanlig lägenhet? Finns det något sådant i Sverige - det är säkert vanligare i Europa. Jag vill gärna ha fler tips!
 
Där jag tidigare hade mina hästar var det bara en grusväg som skiljde stallet från bostadsområdet...lägenheter alltså. Hade inte stallet varit K-märkt hade det säkert inte funnits kvar (eller huset som hör till stallet egentligen).

När jag hade hästarna där bodde vi mitt i stan (en stadsdel, villaområde) och hade bara 500 m ner till stallet. Det fanns andra som bara behövde passera grusvägen från trädgården...KANON om man vill bo i stan men ha hästen nära.. Det är väl det som har gjort att det är så stor efterfrågan fortfarande där trots att det inte finns varken ridbana eller ridhus.

Var det nåt sånt här du letade efter exempel på...??
 
Hur funkade det att ha det så? Vad tyckte grannarna, klagade de? På vad i så fall? Hade ni mölighet att rida ut någonstans? Berätta gärna mer...
 
Mindes inte riktigt, men hittade det snabbt via sökning: www.norrbygard.se

All möjlig info finns att läsa där.

Jag tror nog att det finns en marknad för hästnära boende på samma vis som det finns golfnära boende. Det finns ju flera Brf som man automatiskt blir medlem i en golfklubb när man köper radhus/lägenhet i. Det skulle kunna funka på samma vis med stall - stallplatsen ingår i hyran. Dock tror jag att det bara funkar i stadsnära och penningstarka områden som tex Sthlm. I mindre städer är det så kort bit att åka mellan stall och city så det blir inte så stor skillnad.
 
Det funkade jättebra. I området runt om kring bor det mycket barnfamiljer och en del äldre i lägenheterna. Andra sidan stallet ligger en stor sjö en en skog. Det ligger alltså i utkanten av stan men ändå "mitt i centrum" (för att vara stall). Vi hade jättemycket fina ridvägar i skogen och det var nästan aldrig något tjat från grannarna...tror att de tycker att det är ganska trevligt att det finns hästar i närheten. Självklart kan man inte låta skiten ligga kvar mitt i vägen å så eftersom många motionerar sina hundar i skogen närmast stalllet men det har faktiskt funkat riktigt bra...
 
Hade fram tills ganska nyligen min häst uppstallad i ett stall som låg i "utkanten" av Göteborg, mer eller mindre mitt i ett villaområde och med gångavstånd till närmsta lägenhetsområde. Jag måste påstå att det enda som var positivt med det var att det fanns bra kommunala färdmedel dit... För övrigt så var det väldigt jobbigt med all trafik (blir ju en hel del då det är så "mitt i stan"), trängsel med icke-hästintresserade på ridvägarna (vilket ledde till många tråkiga konflikter!), bristande möjligheter att rida ut, dåligt med plats för hagar osv. osv. Dessutom blir det alltid en massa spring i stall som ligger nära bostadsområden. Det var ofta flera gånger i veckan man fick jaga ut folk ur hästarnas hagar och från stallet och förklara för dem att det faktiskt var ett privat stall och inget zoo där var och en kunde komma och klappa på hästarna hur som helst. :crazy:

Numera bor jag på landet med underbar ridterräng, stora härliga hagar och framför allt Lung och Ro! Både jag och min häst har blivit mycket mer harmoniska efter flytten. :idea:
 
Jag tycker att det till stor del är en prisfråga.
Det är dyrt att hyra och ha personal som skottar snö och klipper gräset.

Vi bor så billigt på min gård att allt annat blir för dyrt.
 
Jag bor i stuga vid stallet och det är kanonskönt att slippa resorna! Men jag hade hästen i stallet i nästan två år innan jag flyttade dit så jag kände människorna innan.

Det kan nog lätt bli för mycket om man bor i ett område där alla har hästarna i samma stall :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 631
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 321
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 065
Senast: warg
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 207
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp