Bo nära hästen eller jobbet?

BernT

Trådstartare
Ni som har häst och jobbar (vilket jag antar att majoriteten av vuxna med häst gör ;) ) vad tycker ni är bäst av dessa alternativ:

1. Bo nära jobbet (mitt i stan helt enkelt, promenadavstånd till jobbet) och ha hästen ca 3-4 mil enkel väg bort, dvs alltid åka bil dit (buss är för krångligt och långsamt, tid är också pengar så därför skulle det bli bil dit jämt).

2. Bo några mil från jobbet men bara kanske 1-5 km från stallet, vilket iofs för min del innebär bil till stallet ändå men det går ju mycket fortare. Då blir ju avståndet till jobbet större (ca 3-4 mil enkel väg där med då) och det blir bil varje dag dit och hem med.

Så ja, vill man bo och ha häst på ungefär samma ställe och ist ha lite längre till stallet eller ska man bo vid jobbet och ha hästen lite längre bort?

Hur gör ni? Vad känns smidigast?

Kan tillägga att det mest optimala, häst, jobb och bostad nära varandra går inte, finns inga stall i närheten av jobbet. Närmsta bra stall är 3-4 mil bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag har nära till hästen och lite längre till jobbet. Tycker det känns bäst så om hästen skulle bli dålig och man måste passa på honom ofta.
Till jobbet ska man förhoppningsvis bara en gång om dan.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag har valt att ha nära till jobbet, och lite längre till stallet. Prioriterar sovmorgon på morgonen när jag ska till jobbet. På stallet har jag fullservice så jag måste inte vara där varje dag, så då är det inte så farligt att ha lite längre resväg.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Lite så tänkte jag med, men samtidigt så bor ju hästen lite ''på landet'' och ja då får man ju också bo lite på landet och det är jag trött på. Jag vill bo i the city typ :p
Svårt det där.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag är galet morgontrött så därför känns nära till jobbet bra för det.
Fullservicestall verkar inte finnas där jag ska bo (Karlskrona) annars hade det lätt blivit det. Verkar knappt ens finnas stall med ridhus och det måste jag ha, annars dör mitt intresse direkt :p
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Bor nära jobbet och har lite längre till hästen... Men har iofs inte så mycket val, lägenheten ligger ju mitt i stan så vad gör man liksom. Tar dock bara 40 min att åka kollektivt till hästen enkel väg, så det är egentligen inte så mycket att tjafsa om för min del.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag har provat båda varianterna och vill helt klart ha närmare till stallet. Jag jobbar ju 5 dagar i veckan men är hos hästen 7...
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag har helst nära till jobbet och lite längre till hästen!
För det är ju roligast att åka till hästen och då gör det inget om det är lite längre väg! :love:
(Slippa stressa till jobbet för att hinna, efter jobbet kan man åka i lugn och ro)
Nu har jag iof ett väldigt roligt jobb och trivs väldigt bra också men jag tror du förstår hur jag menar! :laugh:
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

För mig är det ett enkelt val. Jag vill bo nära stallet. Vill kunna åka dit ett par gånger om dagen om det skulle vara nödvändigt utan att all bensin försvinner ur tanken...
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag tycker nog det låter som att du allra helst vill bo i stan, nära jobbet och ha lite längre till hästen. Så jag tycker att det är det du ska satsa på ;)

Själv bor jag långt ifrån både jobb och stall. Då ligger även jobbet ganska nära stallet. Jag bor alltså på helt fel sida stan :laugh:
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag kommer att ha det så att jobbet ligger nära så jag kan gå/cykla/ta stadsbuss dit och sen har jag stallet 1 mil utanför stan. Jag vill bo i stan och ha nära till allt och gärna ha min oas på landet dit jag kan åka och mest få den roliga biten, nån annan fixar snöröjning och allt sånt liksom..

Bor i studentbostad nu eftersom jag pluggar så jag kommer ju få flytta när jag är klar men jag kommer att skaffa något relativt nära jobbet (sjukhuset mitt i stan).
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag vill hellre ha nära till hästarna och längre till jobbet. Innan vi (Jag, sambon och två hästar) flyttade hade jag hästarna 100m bort, hos mamma o pappa, och 3 mil enkel till jobbet. Vi hade turen att hitta en lägenhet som ligger vid en Herrgård med superfint stall på gården. Så jag har fortfarande hästarna hemma och har nu 1,2 mil enkel till jobbet.

Så helt klart nära till hästarna istället för jobbet. Som någon skrev tidigare, man är på jobbet 5 dagar i veckan och hos hästarna 7.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag bor ganska centralt (10 minuters gångväg till centrum) i en stad som är större än Karlskrona och har nära både till jobbet och till stallet. Hemifrån tar det ca 8-10 minuter med bil till jobbet och ca 10-12 min till stallet. Ca 5 minuters bilväg mellan jobbet och stallet. Hästen bor på "landet" och jobbet ligger i utkanten av stan. Dessutom finns två ridhus + ridbana inom 500m radie från stallet. Helt perfekt. :D

Bortskämd? Jag? Näe, inte alls. :p
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag valde att flytta från stan (jobbet ligger mitt i stan), till en by 2,5 mil utanför och tog med mig hästen dit. Har 800 m till stallet och på somrarna står hon utanför köksfönstret. Känns otroligt mycket skönare att ha nära till stallet och så trivs jag mycket bättre med att bo på landet! :love:
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag hade valt att bo nära hästen. För i regel jobbar man 5 dagar i veckan men till hästen vill man ju 7 dagar i veckan.

Jag bor på landet med min pålle men har bara 7 km till jobbet. Helt perfekt! :bow:
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag har provat på båda delar och det klart bästa enl mig är att bo där hästen är. Nu har jag iofs egen gård och pålle 20m bort;) men att ligga och köra 3 mil först till hästen och sen jobbet var då bannemig ingen höjdare. men jag trivs ju som fisen i vattnet på landet med
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Det man måste vara på varje dag, kanske tidiga morgnar till sena eftermiddagar, skulle jag vilja bo nära.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag föredrar att ha nära till hästarna. Jag har ett par hundra meter till stallet och nästan 3 mil enkel väg till arbetet.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Vad många som helst bor vid hästen, skitsvårt att välja ju.
Iofs behöver jag ju inte köpa bostad utan kommer ju iaf i början hyra och passar inte det jag väljer är det ju bara att testa den andra varianten.
Kommer nog välja att bo vid jobbet. Jag hatar mornar och kan jag sova längre så vinner det. Iofs kommer jag antagligen ta bilen till jobbet även om det är promenadavstånd och inbilla mig att jag får 5 min extra sömn på det :p
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 030
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 648
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 733
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp