Bo nära hästen eller jobbet?

Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag har ca 5 mil till jobbet och drygt en km till stallet. Det kan jag säga att jag var glad över när han blev opererad för cancer i somras och jag behövde vara i stallet fyra gånger om dagen för att pyssla om honom.

Väljer alla gånger att bo nära hästen! Så fort jag har råd blir det en liten gård så jag kan ha honom och kompis så nära som möjligt :)
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Det beror ju på hur du vill bo också, är du lantis eller är du stadsbo?
Det är faktiskt ganska stor skillnad på villa på landet eller lägenhet i stan.

Själv är jag nog mer stadsbo än lantis, jag tycker om att bara gå ned för trappan och utanför finns krogen, matställen, shopping mm men jag har lyckats lösa det så jag ändå bara har 6km till stallet, har dock destå längre till jobbet eftersom det ligger i en annan stad, men sambon har 5 min gångavstånd till sitt jobb istället så vart vi än bor måste en eller två av oss pendla till jobbet..
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

*knapplån*

Hade vi inte haft hund hade vi bott på landet, närmare hästen. Nu behöver dock hunden komma ut mitt på dagen och då räcker inte lunchrasten till om man bor längre bort.

Bor man på landet får man ju vara beredd på att göra mycket mer själv hemma. Skotta snö, vänta på plogbilen/ploga själv, hugga ved, elda o s v. Bor man i stan får man leva "med" alla andra. Kroggäster som går hem, shoppingtrafiken på helgerna, plogbilar som kör förbi mitt i natten. Vad man trivs med bäst är ju individuellt. Fördelen med att bo i stan är att man har promenadavstånd till skolan, affären, tåget, fiket, biblioteket o s v. Att kunna cykla till skolan på bara några minuter är guld värt...men att kunna gå till stallet (eller till och med kunna se hästen från bostaden) väger mycket tyngre, för mig. (Men som sagt, just nu prioriterar vi hunden.)

Jag har hellre hästen på hemmaplan, eftersom jag är i stallet minst 7 dagar i veckan. Där är jag mest, jämfört med skola/jobb.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

För mig var det viktigt att bo nära hästen, men på ett ställe med ok kommunikationer till jobbet så att det går att åka kommunalt de dagar man inte vill ta bil. Så mitt jobb ligger ca 50 min med bil eller 1-1½h med buss från bostaden medan stallet ligger 5min med bil eller 10-15 min med cykel ifrån. Inte helt idealiska kommunikationer till jobbet för tillfället men jobbet är för roligt för att ge upp just nu ;)
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Stadsbo! Lätt hehe ;)
Kommer ganska nyligen ha fyllt 21 när jag flyttar så än vill jag ju ut och roa mig, så nä landet är nog inte för mig.
Fast jag tror de flesta missförstod vad jag menade med landet, jag tänkte inte 10 mil bort från all civilisation och så utan landet för mig är småstäder med kanske 5-10000 invånare, som jag bor idag mao. Och det är trist som fan :p
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag hade bott nära stallet, dels är man ofta i stallet oftare än på jobbet, hästen kan bli sjuk och man måste dit regelbundet (flera ggr på en dag) osv.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag bor nära stallet, har bara 5 min med bil dit och ca 30 min ut om jag går..

Förut hade jag ca 3,5 mil till stallet och ca 3 mil till jobbet, så stallet låg nära jobbet.. Men det betydde att jag alltid hade 30 min bilfärd hem sent varje kväll. På helgerna satt jag 1 h i bilen och bensinen var inte billig, det kan man lugnt säga.
Dessa 30 min kändes inte så roliga när det var snöoväder etc, så jag valde helt enkelt att flytta hästen närmare för att veta att även om jag är ute sent i stallet så har jag bara 5 min hem med bilen.

Det resulterade i en mycket gladare sambo och jag har också blivit gladare sen jag gjorde det. Så jag har helt klart hästen nära, vill inte ha det tvärt om igen..
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag ska byta mitt nära till hästarna, men långt från civilisationen-liv snart. Jag älskar landet, men i mitt fall finns det flera orsaker till att jag måste flytta (finns inga andra hyreslägenheter här där jag bor och den är i dåligt skick, dåliga kommunikationer m.m). Så för min del är det inte praktiskt möjligt att bo kvar..

Mamma och övriga familjen kan hjälpa mig med hästarna, så blir någon häst akut sjuk finns det hjälp. När jag väl flyttat till stan kommer jag dock bara ha 1 mil till stallet, så det är ju inte långt.

Beror ju lite på vad du känner för egentligen, låter ju som att du vill testa på att ha nära till jobbet och längre till hästen, prova en tid och se om det funkar, det går ju att ändra sig :)
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Stadsbo! Lätt hehe ;)
Kommer ganska nyligen ha fyllt 21 när jag flyttar så än vill jag ju ut och roa mig, så nä landet är nog inte för mig.
Fast jag tror de flesta missförstod vad jag menade med landet, jag tänkte inte 10 mil bort från all civilisation och så utan landet för mig är småstäder med kanske 5-10000 invånare, som jag bor idag mao. Och det är trist som fan :p

Om du bor i en by/samhälle med 5-10 000 invånare så bor du på landet, iaf i mina ögon :)

Hur som haver hade jag varit i dina kläder så hade jag sett till att bo i en stad, och roa dig med shopping, krogen, nära till jobbet medan du tycker det är kul. Helt säkert så kommer du tröttna på det livet om några år och då vill du ut på landet och vara nära hästarna.
Du är bara ung en gång och det är i regel en begränsad tid i livet man gillar stads/utelivet men hästarna har du säkert med dig hela livet på ett eller annat sätt.
Om du sen kommer på att du vill ha närmare till hästarna ja då får väl du eller hästarna flytta då. Det går ju faktiskt att ändra sig som tur är :)
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag är en sån hästnörd att jag vill ha nära stallet. Vill kunna vara i stallet flera gånger om dagen utan att känna att det blir ett projekt varje gång man åker dit. Allt som oftast får jag ett sug efter en hästpuss och sticker iväg till stallet bara för lite kel. Jobbet har inte riktigt likadan dragningskraft :P
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Om du bor i en by/samhälle med 5-10 000 invånare så bor du på landet, iaf i mina ögon :)

Hur som haver hade jag varit i dina kläder så hade jag sett till att bo i en stad, och roa dig med shopping, krogen, nära till jobbet medan du tycker det är kul. Helt säkert så kommer du tröttna på det livet om några år och då vill du ut på landet och vara nära hästarna.
Du är bara ung en gång och det är i regel en begränsad tid i livet man gillar stads/utelivet men hästarna har du säkert med dig hela livet på ett eller annat sätt.
Om du sen kommer på att du vill ha närmare till hästarna ja då får väl du eller hästarna flytta då. Det går ju faktiskt att ändra sig som tur är :)

Ja jag tycker med att det är landet, men andra som svarat har ju skrivit tex att bor man på landet får man ploga etc själv, what liksom det sköter kommunen här i min ''by'' och det gör väl övriga kommuner med? Därför fick jag intrycket att andra med landet menar att jag skulle bo på typ en bondgård mitt i skogen när jag eg menade bo i lägenhet i en vanlig småby.
Ah får nog bli stad, har kikat lite smått på lägenheter som ligger i stan och de ser ju fina ut och 3-4 mil till ett bra stall är ju inte så långt.
Måste ha möjlighet till fullservicestall dessutom då jag ibland kommer jobba flera dygn i rad. Och det går ju inte om jag skulle bo på egen gård och sköta hästen helt själv :p
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag har tre mil in till stan (pluggar på högskola, så det är väl nästan som jobb, jag kommer ju jobba i samma stad när jag blir klar). Hästarna har stått allt mellan två och tretton km bort. Just nu är det lite drygt en mil till stallet, vilket är på vägen in till stan. Känns jättesmidigt, man kan stanna på vägen hem om det är något eller man ska mocka eller så, och slipper åka hem emellan.

Nu bor jag ju fortfarande hemma hos föräldrarna, men jag kommer inte flytta till stan just för att jag inte vill ha längre till stallet. Att bo närmare hästarna är naturligtvis drömmen, allra helst ha eget stall, men då måste jag väl jobba ett tag först.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag skulle hellre vilja bo nära hästen än jobbet. Just nu har jag hästen mellan jobbet o där jag bor (inte helt sant men på ett ungefär).
Har ca 4 mil till jobbet (motorväg så det går snabbt o smidigt) och 3 mil till stallet hemifrån. Från jobbet till stallet är det 1,6 mil, från stallet till hem ca 3 mil.

Mina största utgifter ligger faktiskt på bensin, och eftersom jag är mer i stallet än jobbet så är nästa steg att flytta närmare stallet, vilket jag kommer göra under nästa år eller kommande efter det.
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Jag har bott mitt i smeten i centralaste Sthlm i 16 år och haft hästen uppstallad utanför stan med bra allmänna komunikationer, bra stall och bra omgivningar. Olika faser i livet ger olika prioriteringar, när jag inte längre var lika intresserad av krypavstånd från krogen och tröttnade på att pendla till stallet varje dag så flyttade jag ut och pendlar nu istället till jobbet och gör bilavdrag för resorna, vilket jag inte kunde göra när jag åkte till hästen. :D

För mig är det en win-win, jag har haft bägge delarna av kakan men tjänade mest i plånboken på att pendla till jobbet istället för att pendla till hästen. :idea:
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

När jag hade häst bodde jag i utkanten av stan, då låg skolan 2 km därifrån och hästen max 1 km, så jag hade winwin, bodde i stan men hade gångavstånd till hästen, perfekt :D
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Bo nära jobbet. För det första är det inte kul att sitta åka bil i rusningen sådär tidigt på morgonen. För det andra vill man ha nära till allt. Jag har bott 1 min från hästens box och vad jag längtade tillbaka till stan, iaf vintertid!
 
Sv: Bo nära hästen eller jobbet?

Det har du rätt i. Får nog bli stan. Är ju ca 5 månader kvar så hinner väl ändra mig 100 gånger men landet känns fel. Behöva passa bussar och skit, blää nejtack.
Kommer nog inte ta hem hästen förrens augusti så då har jag hunnit bo i stan 3-4 månader så då kan jag ju välja därifrån om jag vill bo kvar i stan eller nära hästen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 030
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 643
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 165
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 733
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp