Bukefalos 28 år!

Bo utomlands 6 månader, vad måste jag tänka på/komma ihåg innan jag åker?

Så fort jag hade registrerat mig i Ett annat land skickade varenda myndighet och bank och skulle ha reda på både det ena och andra och fick inte längre ha kvar min adress här i Sverige. jag skulle vara borta i 6 månader. Blev utkastad ur försäkringskassan osv.
Dock kanske det skiftar beroende på vad för land. Detta va ett EES land.

Ring både Skatteverket och försäkringskassan och fråga är mitt tips!
Det va ett helvete för mig.
Men det här låter ju jättekonstigt! Vad menar du med att "registrera sig i ett annat land"? Det enda jag kan tänka mig som skulle utlösa en sådan situation som du beskriver är ifall du själv anmäler dig som utflyttad till Skatteverket, men det behöver man som sagt inte göra för så lite som 6 månader. Annars finns det ju liksom inget sätt för banker och myndigheter att veta att du flyttat, såvida du inte talat om det för dem själv alltså.

Det enda som hände mig när jag anmälde mig som utflyttad (vilket jag för övrigt gjorde först efter 4 år :angel:) var att jag fick en blankett från Försäkringskassan där jag skulle bekräfta att det faktiskt stämde. Bank, CSN och liknande hörde jag överhuvudtaget aldrig av, och jag har inte haft några problem med dem heller.
 
Men det här låter ju jättekonstigt! Vad menar du med att "registrera sig i ett annat land"? Det enda jag kan tänka mig som skulle utlösa en sådan situation som du beskriver är ifall du själv anmäler dig som utflyttad till Skatteverket, men det behöver man som sagt inte göra för så lite som 6 månader. Annars finns det ju liksom inget sätt för banker och myndigheter att veta att du flyttat, såvida du inte talat om det för dem själv alltså.

Det enda som hände mig när jag anmälde mig som utflyttad (vilket jag för övrigt gjorde först efter 4 år :angel:) var att jag fick en blankett från Försäkringskassan där jag skulle bekräfta att det faktiskt stämde. Bank, CSN och liknande hörde jag överhuvudtaget aldrig av, och jag har inte haft några problem med dem heller.

och kl*
Samma här, jag har i princip inte lyft ett finger (fast jag är givetvis skriven som utflyttad nu. När jag kollade senast var det först efter två år utan hemresa som det hände per automatik sas.), och nu vet jag inte ur det kommer att fungera efter Brexit med NHS men innan dess behövde man inte EUkortet för sjukvård heller. Den är/var gratis här även för människor utanför EU.
 
Ta kopior av pass och eventuellt id-kort så att du kan identifiera dig om oturen är framme och du blir av med något av det. Om du förlänger din vistelse och är borta över ett år ska du anmäla det till Skatteverket. Kolla upp om en vanlig olycksfallsförsäkring verkligen gäller om du ska jobba och det händer något i arbetet eller om du behöver komplettera med något mer. EU-kort som du beställer från Försäkringskassan ska vara giltigt under hela perioden.

Sen är andra saker bra att tänka på med din lägenhet ska din kompis som hyr teckna eget elabonnemang och internet t.ex.? Ska din kompis betala hyran själv eller till dig och du betalar in den? Även om du känner din kompis så är det lite krångligare att hon betalar till dig och sen du betalar räkningen men det är ju å andra sidan ett sätt att veta att el och hyra blir garanterat betalda.

Skriv gärna en inventarieförteckning och gör en besiktning med din kompis så att ni har skicket dokumenterat på din lägenhet innan hon flyttar in. Sen gör ni en besiktning när hon flyttar ut. Nu är inte sex månader en jättelång tid men kom överens innan vad som gäller om något går sönder eller liknande och hur detta ska ersättas. Sånt är skönt att slippa diskutera i efterhand om oturen skulle vara framme.

Kolla så att din kompis tecknar egen hemförsäkring. Glöm inte skatten på andrahandsuthyrning när du deklarerar, du får göra ett schablonavdrag på 40 000 kronor.
Skatta på andrahandsuthyrning? Hen betalar bara samma summa som jag gör så jag gör 0kr i vinst måste jag ändå skatta?
Men bra tips om hemförsäkring, jag trodde den jag hade gällde för lägenheten oavsett vem som bodde där!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
76 425
Senast: Klara
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa! Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom reglerna en...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
70 466
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp