Bukefalos 28 år!

Bo utomlands 6 månader, vad måste jag tänka på/komma ihåg innan jag åker?

Aliche

Trådstartare
Jag kommer vara i England under 6 månader snart och jag kommer hyra ut min lägenhet i andrahand till min bästa kompis (redan godkänt och klart). Men vad ska jag komma ihåg, tänka på, göra, innan jag åker?? Aldrig gjort nåt sånt här innan :)
Jag vill att min post ska komma till min mamma och jag försöker ordna så att allt egentligen kommer till min digitala brevlåda för att undvika missa något. Behöver jag anmäla eller registrera saker någonstans? Är det något annat som jag borde ha tänkt på eller som kan underlätta? Nån typ av försäkring som jag borde ha? Alla tips tack :)
 
Jag kommer vara i England under 6 månader snart och jag kommer hyra ut min lägenhet i andrahand till min bästa kompis (redan godkänt och klart). Men vad ska jag komma ihåg, tänka på, göra, innan jag åker?? Aldrig gjort nåt sånt här innan :)
Jag vill att min post ska komma till min mamma och jag försöker ordna så att allt egentligen kommer till min digitala brevlåda för att undvika missa något. Behöver jag anmäla eller registrera saker någonstans? Är det något annat som jag borde ha tänkt på eller som kan underlätta? Nån typ av försäkring som jag borde ha? Alla tips tack :)
Ja, du lär behöva ta en utökad reseförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag så bör de kunna hjälpa dig. Händer det nåt får du annars stå för alla vårdkostnader själv, om du inte har försäkring som täcker.

Kontrollera även så ditt pass inte går ut under vistelsen.
 
Jag fortsätter själv, min kompis ska ta hand om mina katter som bor i lägenheten, behöver man skriva någon fullmakt eller anmäla till försäkringsbolaget att någon annan har ansvaret för katterna?
 
Jag kommer vara i England under 6 månader snart och jag kommer hyra ut min lägenhet i andrahand till min bästa kompis (redan godkänt och klart). Men vad ska jag komma ihåg, tänka på, göra, innan jag åker?? Aldrig gjort nåt sånt här innan :)
Jag vill att min post ska komma till min mamma och jag försöker ordna så att allt egentligen kommer till min digitala brevlåda för att undvika missa något. Behöver jag anmäla eller registrera saker någonstans? Är det något annat som jag borde ha tänkt på eller som kan underlätta? Nån typ av försäkring som jag borde ha? Alla tips tack :)

Anmäl dig till Svenska ambassadens svensklista. Då kontaktas du vid eventuella krissituationer. Sen kan man väl anmäla en c/o-adress tillfälligt?
 
Anmäl dig till Svenska ambassadens svensklista. Då kontaktas du vid eventuella krissituationer. Sen kan man väl anmäla en c/o-adress tillfälligt?
Smart! Det visste jag inte att man kunde/skulle.
En c/o adress vore ju toppen, var anmäler man det?
 
Jag hade en försäkring som hette något i stil med "försäkring vid lång utlandsvistelse" genom Länsförsäkringar under mina första år här, den funkade väldigt bra!

Annat att tänka på är att se till att du har ett giltigt EU-kort (som gäller åtminstone tillsvidare, trots Brexit).
 
Jag fortsätter själv, min kompis ska ta hand om mina katter som bor i lägenheten, behöver man skriva någon fullmakt eller anmäla till försäkringsbolaget att någon annan har ansvaret för katterna?

När min mor varit kattvakt så har jag skrivit en fullmakt till henne, för att hon ska kunna nyttja katternas försäkring (direktreglering) vid behov.
 
Hade du tänkt att rida eller vara aktiv så hade jag satsat på en olycksfallsförsäkring som täcker sådant på resor.

Ska du jobba tänk på att ta med dig översatta referenser.
 
Hade du tänkt att rida eller vara aktiv så hade jag satsat på en olycksfallsförsäkring som täcker sådant på resor.

Ska du jobba tänk på att ta med dig översatta referenser.
Jag ska jobba genom Workaway, man jobbar typ 25 tim/vecka, ofta hemma hos folk, i utbyte mot mat och husrum men det kan ju hända saker även vid lugnare arbete så bra tips, ska kolla upp om jag kan utöka min nuvarande olycksfallsförsäkring!
 
Jag hade en försäkring som hette något i stil med "försäkring vid lång utlandsvistelse" genom Länsförsäkringar under mina första år här, den funkade väldigt bra!

Annat att tänka på är att se till att du har ett giltigt EU-kort (som gäller åtminstone tillsvidare, trots Brexit).
Jag har också mina försäkringar via Länsförsäkringar så ska kolla upp det, tack!
 
Skrev du ihop den själv eller hade du nån mall för det?

Jag skrev själv. Nu behövde den aldrig användas, men jag har iofs heller aldrig behövt visa upp något leg vid direktreglering (bara uppgett försäkringsnummer och djurets namn), men det kändes ändå lika bra. Jag frågade också försäkringsbolaget om det var ok. Hade katten behövt läggas in och hämtas under tider som det inte går att direktreglera så hade vi löst det på annat sätt (antingen att jag förde över pengar - samma bank så det går på nån minut - eller att kliniken skickat en faktura till mig - det har Ultuna gjort när jag hämtat min häst på tider då ingen fanns i deras reception).

Jag skrev något i stil med att "Med denna fullmakt ger jag Person X XX - personnummer - rätt att nyttja försäkringen för katt Y - försäkringsnummer - vid veterinärbesök. Mitt namn, personnummer, underskrift. Kontaktuppgifter till försäkringstagare (mig) vid frågor."
 
Jag kommer vara i England under 6 månader snart och jag kommer hyra ut min lägenhet i andrahand till min bästa kompis (redan godkänt och klart). Men vad ska jag komma ihåg, tänka på, göra, innan jag åker?? Aldrig gjort nåt sånt här innan :)
Jag vill att min post ska komma till min mamma och jag försöker ordna så att allt egentligen kommer till min digitala brevlåda för att undvika missa något. Behöver jag anmäla eller registrera saker någonstans? Är det något annat som jag borde ha tänkt på eller som kan underlätta? Nån typ av försäkring som jag borde ha? Alla tips tack :)

Ta kopior av pass och eventuellt id-kort så att du kan identifiera dig om oturen är framme och du blir av med något av det. Om du förlänger din vistelse och är borta över ett år ska du anmäla det till Skatteverket. Kolla upp om en vanlig olycksfallsförsäkring verkligen gäller om du ska jobba och det händer något i arbetet eller om du behöver komplettera med något mer. EU-kort som du beställer från Försäkringskassan ska vara giltigt under hela perioden.

Sen är andra saker bra att tänka på med din lägenhet ska din kompis som hyr teckna eget elabonnemang och internet t.ex.? Ska din kompis betala hyran själv eller till dig och du betalar in den? Även om du känner din kompis så är det lite krångligare att hon betalar till dig och sen du betalar räkningen men det är ju å andra sidan ett sätt att veta att el och hyra blir garanterat betalda.

Skriv gärna en inventarieförteckning och gör en besiktning med din kompis så att ni har skicket dokumenterat på din lägenhet innan hon flyttar in. Sen gör ni en besiktning när hon flyttar ut. Nu är inte sex månader en jättelång tid men kom överens innan vad som gäller om något går sönder eller liknande och hur detta ska ersättas. Sånt är skönt att slippa diskutera i efterhand om oturen skulle vara framme.

Kolla så att din kompis tecknar egen hemförsäkring. Glöm inte skatten på andrahandsuthyrning när du deklarerar, du får göra ett schablonavdrag på 40 000 kronor.
 
När jag passat mammas hund under lite längre perioder har hon skrivit en fullmakt att jag får fatta medicinska beslut angående honom. Saker och ting kan ju hända och jag har suttit i väntrummet på en klinik när några kom in med sin mammas hund och det var tal om avlivning, kliniken begärde fullmakt för att genomföra det.
 
Så fort jag hade registrerat mig i Ett annat land skickade varenda myndighet och bank och skulle ha reda på både det ena och andra och fick inte längre ha kvar min adress här i Sverige. jag skulle vara borta i 6 månader. Blev utkastad ur försäkringskassan osv.
Dock kanske det skiftar beroende på vad för land. Detta va ett EES land.

Ring både Skatteverket och försäkringskassan och fråga är mitt tips!
Det va ett helvete för mig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
76 420
Senast: Klara
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa! Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom reglerna en...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
70 465
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp