Bodelning! Hjälp mig!

Martin72

Trådstartare
Hej! Jag är mitt uppe I en tuff bodelning. Lång historia kort , exmake otrogen med nära vän under lång tid , vi bor fortfarande ihop vilket är tufft men vi har olika sovrum , han ( gay) har mkt kontakter värderade vårt hus till ett skambud , jag gjorde en egen värdering och det skiljde nästan 1 miljon då förstår ni uttryck skam , han gjorde nu 1 till med nästan samma resultat till hans fördel. Jag gjorde också en till med nästan samma resultat till min fördel? Vad gör jag nu , vi kan ju inte hålla på så här?
 
Hej! Jag är mitt uppe I en tuff bodelning. Lång historia kort , exmake otrogen med nära vän under lång tid , vi bor fortfarande ihop vilket är tufft men vi har olika sovrum , han ( gay) har mkt kontakter värderade vårt hus till ett skambud , jag gjorde en egen värdering och det skiljde nästan 1 miljon då förstår ni uttryck skam , han gjorde nu 1 till med nästan samma resultat till hans fördel. Jag gjorde också en till med nästan samma resultat till min fördel? Vad gör jag nu , vi kan ju inte hålla på så här?
Spontant tänker jag att om ni inte kan komma överens om ett värde så får ni sätta ut huset till försäljning och se vad marknaden värderar det till. Vill ngn av er ha huset får denne helt enkelt buda högst.
 
Hej! Jag är mitt uppe I en tuff bodelning. Lång historia kort , exmake otrogen med nära vän under lång tid , vi bor fortfarande ihop vilket är tufft men vi har olika sovrum , han ( gay) har mkt kontakter värderade vårt hus till ett skambud , jag gjorde en egen värdering och det skiljde nästan 1 miljon då förstår ni uttryck skam , han gjorde nu 1 till med nästan samma resultat till hans fördel. Jag gjorde också en till med nästan samma resultat till min fördel? Vad gör jag nu , vi kan ju inte hålla på så här?

Skaffa en jurist snarast. Försök hålla dig kall även om det är skitsvårt. Och skriv inte på något utan att din jurist kollat det!
 
Spontant tänker jag att om ni inte kan komma överens om ett värde så får ni sätta ut huset till försäljning och se vad marknaden värderar det till. Vill ngn av er ha huset får denne helt enkelt buda högst.
Påminner TS om rätten för en delägare att gå till försäljning även om den andra inte är med på det. Ni behöver alltså inte enas om vem som ska köpa ut till vilket pris, och du behöver inte sitta fast i "utpressningen" att ni måste komma överens.

Min dator tjorvar så kommer inte åt tingsrättens infosida just nu. Står lite här: http://www.advokatpagroth.se/omraden/forsaljning-enligt-samaganderattslagen/ Tillkommer alltså en viss kostnad för gode mannen (=advokat som anlitar mäklare för annonsering och sedan håller i budgivningen och skriver avtal) men för en miljon lär det vara värt det.
 
Hej! Jag är mitt uppe I en tuff bodelning. Lång historia kort , exmake otrogen med nära vän under lång tid , vi bor fortfarande ihop vilket är tufft men vi har olika sovrum , han ( gay) har mkt kontakter värderade vårt hus till ett skambud , jag gjorde en egen värdering och det skiljde nästan 1 miljon då förstår ni uttryck skam , han gjorde nu 1 till med nästan samma resultat till hans fördel. Jag gjorde också en till med nästan samma resultat till min fördel? Vad gör jag nu , vi kan ju inte hålla på så här?
Värderingen bör för det första göras av helt opartiska mäklare som inte känner någon av er.
 
Skaffa dig en jurist och begär en bodelningsman. Begär sen att bodelningsmannen utser en värderare utan er insyn.
Eftersom du inte står på lagfarten sitter du dessvärre i en sämre sits. Försök att stå ut med att bo kvar under bodelningen. Flyttar du så kan han neka typ allt som rör fastigheten.
 
Påminner TS om rätten för en delägare att gå till försäljning även om den andra inte är med på det. Ni behöver alltså inte enas om vem som ska köpa ut till vilket pris, och du behöver inte sitta fast i "utpressningen" att ni måste komma överens.

Min dator tjorvar så kommer inte åt tingsrättens infosida just nu. Står lite här: http://www.advokatpagroth.se/omraden/forsaljning-enligt-samaganderattslagen/ Tillkommer alltså en viss kostnad för gode mannen (=advokat som anlitar mäklare för annonsering och sedan håller i budgivningen och skriver avtal) men för en miljon lär det vara värt det.

Jag har tidigare fått infon att TS står inte på lagfarten. Därför kan TS inte kräva att fastigheten säljs. Hen kan bara bli utlöst om inte exet själv går med på att sälja och dela summan.
 
Skaffa dig en jurist och begär en bodelningsman. Begär sen att bodelningsmannen utser en värderare utan er insyn.
Eftersom du inte står på lagfarten sitter du dessvärre i en sämre sits. Försök att stå ut med att bo kvar under bodelningen. Flyttar du så kan han neka typ allt som rör fastigheten.
Han kan ju inte neka mig det som är hälften mitt😐
 
Han kan ju inte neka mig det som är hälften mitt😐

Om du står på lagfarten eller inte är en stor, avgörande faktor. Gör du inte det så äger exet huset rent juridiskt men måste lösa ut dig med din andel. Din andel kommer avgöras hur länge ni varit gifta/sambo.
Det är sånt här man behöver en jurist för. Och en opartisk bodelningsman.
Dessutom tas alla lån med i räkneskapen. Det kan finnas lån du idag inte känner till.
 
Om du står på lagfarten eller inte är en stor, avgörande faktor. Gör du inte det så äger exet huset rent juridiskt men måste lösa ut dig med din andel. Din andel kommer avgöras hur länge ni varit gifta/sambo.
Det är sånt här man behöver en jurist för. Och en opartisk bodelningsman.
Dessutom tas alla lån med i räkneskapen. Det kan finnas lån du idag inte känner till.
Fast om det finns lån jag inte vet om betyder det ju att det är hans lån om han tagit dem😊
 
Har varit i kontakt med en

Vad har du fått för rådgivning? Har du anlitat en jurist eller har du bara rådfrågat?

En bodelningsman kan krävas, men det är absolut ingen garanti på framgångssaga har jag fått se från väldigt nära håll. Det kostar pengar, det tar enormt med tid (trots att parterna gjort mycket jobb själva med värdering etc och har jurister på varje sida) och är på det stora hela väldigt segdraget om det inte bara kan användas som hävstång för att lösa upp en förhandlingsvägran.

Om jag läser rätt handlar det om ett dolt samägandeskap (står inte med på lagfarten) och då ska det ju först redas ut om det verkligen föreligger ett samägandeskap. Mer att läsa finns här https://www.villaagarna.se/globalassets/informationsskrifter/samaganderattslagen.pdf
 
Senast ändrad:
Jag vill inflika i det här med jurist....vem som helst kan få kalla sig jurist och öppna juristbyrå. Det är inte som att bli läkare.
Det finns många jurister som gått nån kvällskurs och sen sitter på ett hemmakontor och ger halvtaskiga råd.
Har personen en jur.kand så har den iaf en gediigen juristutbildning.
 
Men då minskar ju min andel?
Ja, det är så det är att vara gift (om man inte har äktenskapsförord). Om man skiljer sig (eller ena parten dör) så görs det en bodelning där alla tillgångar och alla skulder räknas ihop och sedan delar man på det som "blir över". Mycket förenklat, men så är det. Det gör att om man inte specifikt avtalat om att något skall vara enskild egendom så är det giftorättsgods och skall delas lika. Och det gäller även skulder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 914
Senast: Stereo
·
Hemmet Då mitt och makens hus blivit upptaxerat med nästan en halv miljon så har vi börjat diskutera lite om en eventuell omvärdering av vårat...
2
Svar
20
· Visningar
3 239
Senast: Terqa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp