Värdera om hus

Terqa

Trådstartare
Då mitt och makens hus blivit upptaxerat med nästan en halv miljon så har vi börjat diskutera lite om en eventuell omvärdering av vårat hus. Vi har inte kollat upp alla lagar och regler än utan ska undersöka och fråga runt lite och jag tänkte att det kan vara en bra idé att höra lite här :)

Till att börja med så köpte vi huset innan 1:a Juni förra året så vi har laglig rätt att göra en omvärdering. Varför vi tror det kan vara värt det är dels prisutvecklingen i staden vi bor i, radhus går för samma summa nu som våran över 200 kvadrat stora friliggande villa gjorde när vi köpte. Sen köpte vi huset väldigt förmånligt utan budgivning då vi gjorde en "bytesaffär" med vårat radhus då paret som bodde här separerade och kvinnan köpte radhuset. Hade det gått ut på öppna marknaden hade man med stor sannolikhet fått slå på ett par hundra tusen.

Ivarjefall, vår lilla plan vi kommit fram till hittills är att snygga till här hemma lite mer och sen ta hit en mäklare för en gratisvärdering, bara för att få någon slags indikation vad de tror om värdet. Är vi nöjda med det så kontaktar vi banken och förklarar läget och får vi grönt ljus så gör vi en riktig värdering.
Kan tillägga att syftet är enbart att öka värdet på huset för att kunna lägga om våra lån mer fördelaktigt, vi har inga planer på att utöka lånen.

Är vi helt ute och cyklar med våra funderingar eller kan det vara smart? :idea:
Är det något vi bör tänka om med eller tänka på?

Tacksam för lite input :)
 
Jag vet inte riktigt om jag förstår? Vadå laglig rätt att värdera om?

Det är väl bara att kolla med banken om de har en mäklare de samarbetar med (kanske få ett bättre pris på själva värderingen) Sedan stämmer ni möte med den mäklare ni valt mäklare och hen värderar.

Det kan man väl göra när som helst? T.ex. för att man vill ha en bild av värdet ifall man kanske ska sälja, eller ta mer lån eller bara för att.

Mäklaren tar betalt så det är en tjänst de säljer. Det finns väl inget som stoppar en att köpa en tjänst av ett företag (mäklare)?
 
Jag vet inte riktigt om jag förstår? Vadå laglig rätt att värdera om?

Det är väl bara att kolla med banken om de har en mäklare de samarbetar med (kanske få ett bättre pris på själva värderingen) Sedan stämmer ni möte med den mäklare ni valt mäklare och hen värderar.

Det kan man väl göra när som helst? T.ex. för att man vill ha en bild av värdet ifall man kanske ska sälja, eller ta mer lån eller bara för att.

Mäklaren tar betalt så det är en tjänst de säljer. Det finns väl inget som stoppar en att köpa en tjänst av ett företag (mäklare)?

Vad jag menar med laglig rätt är att efter den 1:a Juni 2016 så får man bara värdera om huset var femte år, köpet då inräknat. Men detta gäller inte köp gjorda innan det datumet.

Ja det är det vi vill göra med en gratisvärdering för att få indikation om värdet enligt en mäklare. En riktigt värdering kostar ju rätt mycket så vill inte göra det "i onödan". Senast vi värderade om, gjorde det med radhuset, så kunde vi inte välja mäklare hur som helst för det utan då med en utsedd av banken.

Vi är som sagt bara i startgroparna med våra funderingar och kommer ju såklart kontakta bank osv, men av tidigare erfarenhet har jag lärt mig att ju mer man har på fötterna inför sådana kontakter desto lättare är det att få saker åt rätt (sitt) håll.
 
Hmm vi tog ut mäklaren som vi köpte huset av och han gjorde det gratis. Det va allt banken behövde för att lägga om våra lån.

Skulle det gå så vore det ju givetvis toppen, men det gick inte sist vi värderade förra huset och reglerna har ju blivit hårdare. När värderade ni om och när köpte ni erat hus?
 
Vad jag menar med laglig rätt är att efter den 1:a Juni 2016 så får man bara värdera om huset var femte år, köpet då inräknat. Men detta gäller inte köp gjorda innan det datumet.

Ja det är det vi vill göra med en gratisvärdering för att få indikation om värdet enligt en mäklare. En riktigt värdering kostar ju rätt mycket så vill inte göra det "i onödan". Senast vi värderade om, gjorde det med radhuset, så kunde vi inte välja mäklare hur som helst för det utan då med en utsedd av banken.

Vi är som sagt bara i startgroparna med våra funderingar och kommer ju såklart kontakta bank osv, men av tidigare erfarenhet har jag lärt mig att ju mer man har på fötterna inför sådana kontakter desto lättare är det att få saker åt rätt (sitt) håll.
Aha.

Fast det känns underligt eftersom min bank sagt mig att en värdering bara är giltig i två år? Fick det beskedet förra hösten.
Det blir tre år utan värdering alls?
 
Aha.

Fast det känns underligt eftersom min bank sagt mig att en värdering bara är giltig i två år? Fick det beskedet förra hösten.
Det blir tre år utan värdering alls?

Vet som sagt inga detaljer om hur reglerna måste tillämpas, blev bara glad att femårsregeln inte bör gälla oss som köpte 2015. Dock träder regeln i kraft om vi gör en ny värdering om jag förstått det rätt.

Förstår inte vad du menar med tre år utan värdering?
 
Förstår inte vad du menar med tre år utan värdering?
Jo såhär.
en värdering är (enligt min bank förr hösten) bara giltig i två år.

Det innebär att man har sin värdering i två år. Sedan måste man vänta tre år till innan man kan få en giltig värdering av huset. Om man av olika skäl skulel behöva en värdering under de där tre åren är man bakbunden av "förbudet" mot värdering.
Den gamla värderingen är ogiltig. Någon ny får man inte göra.
 
Jo såhär.
en värdering är (enligt min bank förr hösten) bara giltig i två år.

Det innebär att man har sin värdering i två år. Sedan måste man vänta tre år till innan man kan få en giltig värdering av huset. Om man av olika skäl skulel behöva en värdering under de där tre åren är man bakbunden av "förbudet" mot värdering.
Den gamla värderingen är ogiltig. Någon ny får man inte göra.
Låter extremt märkligt.
 
Jo såhär.
en värdering är (enligt min bank förr hösten) bara giltig i två år.

Det innebär att man har sin värdering i två år. Sedan måste man vänta tre år till innan man kan få en giltig värdering av huset. Om man av olika skäl skulel behöva en värdering under de där tre åren är man bakbunden av "förbudet" mot värdering.
Den gamla värderingen är ogiltig. Någon ny får man inte göra.

Som jag har förstått det, ja då är man bakbunden att vänta. Men jag kan ju ha tolkat det fel. Har du läst min länk? Det finns undantag som vid t.ex om- eller påbyggnad och säkert fler saker, men som renovering av kök etc ska inte vara skäl nog för det.
Men det finns ju inget som hindrar en från att låta en mäklare göra en värdering ifall man vill ha ett hum om värdet på sitt hus, men banken kan inte höja värdet. Åter igen om jag nu tolkat det rätt.
 
Jo såhär.
en värdering är (enligt min bank förr hösten) bara giltig i två år.

Det innebär att man har sin värdering i två år. Sedan måste man vänta tre år till innan man kan få en giltig värdering av huset. Om man av olika skäl skulel behöva en värdering under de där tre åren är man bakbunden av "förbudet" mot värdering.
Den gamla värderingen är ogiltig. Någon ny får man inte göra.

Enligt de nya bolånereglerna får banken inte HÖJA en värdering förrän efter fem år om inte stora tillbyggnader eller liknande gjorts. Att byta kök eller renovera badrummet räknas t ex inte som tillräckligt stora renoveringar. Internt kan banken sedan ha olika regler för hur länge en värdering gäller, t ex att den måste uppdateras varje eller vart annat år. Men då gäller det en avstämning av att fastigheten har bibehållit sitt värde, d v s det är tillåtet att sänka värdet eller att bibehålla värdet men inte att höja det för då bryter man mot bolånereglerna.
 
Enligt de nya bolånereglerna får banken inte HÖJA en värdering förrän efter fem år om inte stora tillbyggnader eller liknande gjorts. Att byta kök eller renovera badrummet räknas t ex inte som tillräckligt stora renoveringar. Internt kan banken sedan ha olika regler för hur länge en värdering gäller, t ex att den måste uppdateras varje eller vart annat år. Men då gäller det en avstämning av att fastigheten har bibehållit sitt värde, d v s det är tillåtet att sänka värdet eller att bibehålla värdet men inte att höja det för då bryter man mot bolånereglerna.
Se där. Jag lär mig nya saker hela tiden.:)
 
Vet som sagt inga detaljer om hur reglerna måste tillämpas, blev bara glad att femårsregeln inte bör gälla oss som köpte 2015. Dock träder regeln i kraft om vi gör en ny värdering om jag förstått det rätt.

Förstår inte vad du menar med tre år utan värdering?
Jag tror 5-års regeln enbart är kopplad till det lagstadgade amorteringskravet och inte till hur ni förhandlar med banken om bolåneräntan, så förstod jag det när jag läste på internet.
 
Jag tror 5-års regeln enbart är kopplad till det lagstadgade amorteringskravet och inte till hur ni förhandlar med banken om bolåneräntan, så förstod jag det när jag läste på internet.
Nej inte bara räntan, men vi vill lägga om lånen och få bort vårat topplån. Dock är den regeln inget som påverkar oss just nu så är inte så insatt i vad just den innebär .
 
Nej inte bara räntan, men vi vill lägga om lånen och få bort vårat topplån. Dock är den regeln inget som påverkar oss just nu så är inte så insatt i vad just den innebär .
Värderingen påverkar ju både amorteringskrav och bolånetak men min tolkning av reglerna för bolånetaket är att det inte omfattas av 5-årsregelns begränsningar. FI:s bolånetakregel lyder:

När ett företag lämnar kredit mot säkerhet i form av pant i bostad bör det begränsa
krediten, så att belåningsgraden för bostaden inte överstiger 85 procent av bostadens marknadsvärde vid tidpunkten då krediten lämnas.


http://www.fi.se/contentassets/79f5f2bb456541e398d473bd5a58be60/fs1633.pdf
http://www.fi.se/contentassets/83d0b4e743e8439681e7702f6952e4b0/foreskrifter-amorteringskrav.pdf
 
Senast ändrad av en moderator:
Nackdelen, om man ser det som en sådan, är att hela lånet kommer omfattas av amorteringskravet, det finns dock en alternativregel som säger att det nya lånet med säkerhet i bostaden istället kan amorteras med 10 %. Men i övrigt ser jag inga direkta nackdelar förutom då kostnaden för värderingen.

Om topplånet redan ligger i bostaden och inte är ett sk. blancolån borde ni inte omfattas alls av reglerna om ni inte utökar lånet.

Återigen, min tolkning av reglerna.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 725
Senast: Oknytt
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 213
Senast: _Taggis_
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 142
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp