Böjning i sluta för hand..

the_connemara

Trådstartare
Hade lite problem idag, eller jag har haft det innan oxå men funderade mer på det idag.

I slutan från marken så vänder jag mig nästan helt om och vill gå lite framför hennes bog. För att behålla handen nära halsen (håller den ofta lite närmare halsen för att få lite mer slutaeffekt) så kommer jag typ ivägen för hennes böjning. Dvs hon vill inte behålla böjningen för då har hon sitt huvud så nära min arm/axel om ni fattar.. Testade nämligen att gå vänd mot henne, som i böjningen, och lägga handen nära halsen utan att vända mig om och då fattar hon mkt lättare att jag vill ha lite sluta OCH behålla böjningen. Problemet är dock att då "springer" hon så himla lätt i väg och böjer halsen o sätter ut baken ist. Behöver lixom vara lite framför bogen för att få lite broms just i slutan.

Lite funderingar? Gick dock mkt bättre idag, hon har börjat lugna ner sig och kunde både flytta ut bakdelen för att sedan gå ngt steg i sluta på en liten vot utan ngt "stöd" Verkligt framsteg för henne (eller snarare för mig som börjar förstå mig på henne ;) ) :love:
 
Jag brukar gå strax framför min hästs huvud när jag ber henne om slutan. På det viset kommer jag inte ivägen, men kan samtidigt bromsa upp henne.
Så håller jag en hand på halsen för att hon inte ska tappa böjningen.
Mitt tips är alltså att placera dig ännu längre fram
bild på hur jag gör:
ironia


Jag är glad över att få läsa om era framsteg :)
 
Bilden emindy har visar en bra placering.
Det blir lite olika beroende på vem nan är och hur hästen ser ut.

Jag hamnar lite längre bak troligtvis p.g.a att min häst är lite längre i kroppen än vad Ironia är:

http://spider84.t35.com/bilder/ami/slutaborjanmarken.jpg

Om du behöver en broms så försök få det av din kropps placering (blocka henne) och genom tygeltag på inner tygel precis när hon satt ned innerfram (störst effekt). Glöm inte att ha den handen som du tidigare höll vid skänkelläget där halskotpelaren "går in i" bogen.
Jag har min hand någorlunda placerad på Ami.

Kanske ska säga också att vi är på väg in i en sluta. Jag är alltså inte riktigt klar än och inte hon heller. Du kan se att jag tar i henne och att hon nästan har satt ned innerfram (bromsa). Jag är alltså lite "of que" (stavas det så?) när jag ska sätta in bromsen.
 
Hmm.. Fattade inte alls hur, hur långa armar har du eg? ;) Hur kan du hålla handen på halsen OCH gå framför pållans huvud?? *hänger inte alls med..* :confused: Dessutom hade nog min lilla gris puffat på mig ist för att tänka på hur hon går;) Men jag ska testa ändå!



:bow: För att du lagt märke till oss! Fast det kasnke är för att jag frågar så mkt ;) :p Men ni ger så bra hjälp! :bow: :bump:
 
Tittade på din bild, det är nog så som jag oxå gör ;) Får jag fråga hur nära hennes huvud är i jämförelse med din axel?

Försöker "blocka" henne mha kroppen men hon reagerar genom att flytta undan huvudet - räta ut sig. Fast jag kanske ber om för mkt böjning.. *tänker* Men jag tror inte det..

Förresten så är det väl onödigt att grubbla, ägaren ringde idag och vill ha henne snarast :cry:
 
Usch vad tråkigt. :(

Hoppas att du får tag i en annan häst som du kan glädjas med.

Svara på frågan ändå för det kan säkert hjälpa i "framtiden". Jag har aldrig tänkt på hur nära jag går. Aminette kunde slutan bra innan jag tog det från marken (är lite bakvänd i det hela) så henne var det mer eller mindre bara att vända på sig så gjorde hon sluta. Tror att hon kanske är en 10-20cm ifrån mig med huvudet/nacken.

I början kan man få behövs trixa en hel del bara för att hästen ska förstå övning. Om en häst vill rätta ut sig när jag trycker/blockar den så kan jag ta handen utåt, liksom in under huvudet och på så sätt få böjningen utan att det kommer undan. Dock är detta bara under några få gånger. De brukar fort fatta.
 
vad synd att du måste lämna tillbaka henne. Jag har varit i samma sits med min nuvarande häst, men då sa de knappt ens till.
Jag får sträcka mig lite för att kunna peta henne på halsen, det är sant. Men när hon väl har böjningen behöver jag inte hålla handen där hela tiden, bara när jag måste påminna henne.
Handen på halsen är för att påminna om böjningen, medans jag håller henne i slutaposition genom att hålla ut hennes huvud med armen och tygeln.
 
själv skulle jag börja ta itu med problemet i en annan "ände" än de som svarat dig tidigare.

Om du vill komma vidare med markarbetet och göra övningarna mer och mer obehindrat så kommer det aldrig att fungera att gå och bromsa hästen med din kropp hela tiden.
Du måste istället få hästen att följa dig när du vill i ditt tempo.

Om du nu måste gå framför hästen för att bromsa den, ha en hand i tygeln och en vid halsen, hur ska du någonsin komma vidare? När nästa övning introduceras kommer du kanske behöva använda ett spö, eller ha hästen en bit ifrån dig.
Likaså gissar jag att det kan bli problem när du vill göra slutan utan hjälp av ett staket, om du nu bromsar hästens tempo med din kropp framför den och staket vid sidan så kommer den kanske istället när du försöker göra sluta utan staket att flytta ut rumpan ifrån dig och räta ut sig på det viset.

Hästen måste helt enkelt följa ditt tempo oberoende av vart du befinner dig.

Jag har övat detta en del med min travarmadam och nu följer hon mitt tempo hyfsat, gör halt när jag vill osv, vare sig hon går bakom mig eller om jag går vid hennes bog, mage eller för den delen hennes bakben.

Förstår inte heller hur du kan hamna i vägen för hästens böjning? Så mycket böjer den sig ju inte? Man behöver ju inte gå smäck intill den?

En häst som försöker gå undan eller räta ut sig i markarbetet har inte förstått uppgift den ställs inför eller är inte nog stark för den.
Jag stötte på samma problem när jag började be min travardam om halva steg, hon blev lite upprörd och försvann ifrån mig. Då tog jag ner henne i skritt, bad henne söka fram och ned och övade en stund på halter och på att variera tempot.

Börjar man göra sig beroende av vissa saker i sitt arbete med hästen så kommer man stöta på patrull ganska snart när man försöker något nytt, bättre att gå till botten med problemen på en gång.

Med min nyblivna 4-åring övar jag nu från marken att hon ska få en sund relation till bettet & söka framåt-nedåt, hon ska följa mig i mitt tempo, hon ska flytta undan för tryck (även tygeltryck) så jag utan problem kan välja att flytta antingen hennes framdel eller bakdel (såsmåningom utan att röra vid henne utan bara med mitt kroppspråk), jag ska kunna be henne gå bort från mig eller komma emot mig.

Jag räknar med att det kanske kan komma att ta ett tag innan vi hittat varandra i dessa saker och innan dess ser jag ingen anledning att blanda in skolorna då jag inte tror vi kan utföra dem på ett, enligt mig, bra sätt innan dess.
 
Har funderat och tänkt på vad min tränare sa i somras (ståt i höst pga skada) och kommit fram till at jag nog böjer henne för mkt..

För att svara på hille: Vi har/har hfaft problem med att hon bara går och går, full fart framåt, men hon har ändrat sig mkt och det är bara i slutan som det visar sig igen, troligtvis tycker hon det är jobbigt. Hade inte tänkt behöva bromsa henne hela tiden och eftersom hon nu kan gå böjd i min takt så kommer nog slutan funka efter ett tag oxå ;)

Dessutom, vet inte om jag skrev det i denna tråden lr ngn annan, så har vi kunnat börja lite med sluta på volt så hon (och mest jag) har börjat fatta nu :)

Halt gör hon precis överallt ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 391
Senast: Roheryn
·
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 717
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 252
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 146
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp