Bukefalos 28 år!

C

chrysler

Mitt ena marsvin har haft en böld å jag har tänkt boka tid hos veterinär men hann inte det då jag upptäckte att den spruckit medan jag varit bortrest :eek:
Det är hål på mitt marsvin!Men hon verkar inte alls ha ont eller ens vara besvärad.
Är smått chockad då jag inte trodde det ens var risk för det, den var inte spänd eller så, nu är jag inte ngn expert på sånt men iaf...
Har det drabbat ngn annans marsvin/råtta??Varför utvecklas en böld?Är det enbart var i den?
Vet inte ens om det var ngn böld...mer som en bula under skinnet men inte hård eller "skrovlig".
Vet vägrade ta emot samtal å var sur när jag ringde utanför telefon tid.Ska jag ringa å säga att det är vets förbannade skyldighet att kolla på marsvinet eller är det ej brådskande mer, kan det vänta tills helgen är över? :confused:
 
Sv: Böld!!

Min killes råtta hade en böld förut som låter precis som ditt marsvins. Till en början var det bara en böld under huden och då fick han medicin. En dag vid medicineringen så sprack bölden och sedan ramlade den av! :eek: Blä! De ringde iaf vet. och hon sa att det är normalt att det blir så och inget att oroa sig för. Hursomhelst så levde råttan bara någon månad till efter händelsen. Även om du läst mitt svar så tycker jag att du ska ringa och höra med vet. eller åk in så kan de kolla vad det är. Det känns nog bäst så och om ditt marsvin skulle blis å sjukt att det leder till döden (tror det knappast) så känns det iaf bästa att du vet att du har gkort något för det ! Lycka till!
 
Sv: Böld!!

Tvätta med koksalt ORDENTLIGT med steril bomull eller ngt 2 ggr om dagen och se till att få antibiotika om det nu var Var i den som jag tror. har den stuckit sig på ngt eller fått bett? För kommer varet från en infektion så kan antibiotika läka ut det men gör det inte det så kan de dö av en allmän infektion, av en lokal infektion i en böld dör de inte om det hålls rent. Strunta i marsvinets protester om det gör ont, det måste hållas rent!
 
Sv: Böld!!

Antibiotika får jag inte tag i nu när det är helg men jag har tvättat.Tänkte att koksaltlösning var det bästa då tex desivon innehåller saker som inte är lämpliga för "inre" bruk utan bara ytliga sår.Det första jag gjorde var att sätta stackaren i tvättstället å spola av henne med vatten, men det är inte alls geggigt eller vätska i bölden.
Hon verkar inte alls ha ont heller, men sånt vet man ju inte.Men hon protesterar inte, vilket hon gör i hög grad när jag bara ska klippa klorna tex å det gör ju inte ens ont. :smirk:
 
Sv: Böld!!

Jag var ganska förvånad att hon ens lever egentligen.Haft super otur med mina marsvin som förr dött en efter en, jaja kanske inte så illa men de har fått ngn annan sjukdom som ledde till vätskebrist.De sista som blev så sjuka hann jag till vet med för att avliva, de dör på bara några dagar :eek:
Men de marsvin jag har nu har inte varit sjuka(peppar peppar) förrän ena fick den här bölden.
 
Sv: Böld!!

Oj. Låter inte såå kul.. :crazy: Är glada över att mina två är friska och glada och inte övergödda! :D

Nejmen det ska nog gå bra ska du se, bara du sköter om såret som du ju redan gör så ska du nog kunna behålla detta marsvin! Förresten vad är det för ras? :d
 
Sv: Böld!!

Tror inte man kan göra så mkt mer än att tvätta o hålla rent som paradiset skrev, men får du inget bra svar av din vet ring en annan!
 
Sv: Böld!!

Har ingen aning vad det är för ras, hon är svart å släthårig :smirk: .Jag tar å köper/tar emot marsvin som jag tycker synd om å då är inte rasen eller stammen det viktigaste, bara de kommer bort från sina dåliga hem :(
 
Sv: Böld!!

Jo det ska jag göra, har ingen lust att ha ngt med denna vet att göra igen :mad:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 646
Senast: SusieQ
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 659
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp