Boendekostnad

Hur mycket av din inkomst lägger du på boendekostnader?


  • Antal omröstningsdeltagare
    163
Om jag räknar med både bostadsrätt och sommarstuga (som jag bor i juni-september) betalar jag 38% av min nettoinkomst för boende. Det är inkluderar räntor och amorteringar (som jag inte kan välja bort) samt försäkringar mm. Ca 10 000 kr per månad. Sen får jag iofs in ca 30 000 kr per år på att hyra ut lägenheten under sommaren, om allt går som det ska.

Det är lite väl mycket och jag får se om jag kommer tycka det är värt det framöver, speciellt eftersom jag egentligen har en lägre lön som jag ska gå tillbaka till efter årsskiftet. Om det inte känns hållbart kommer jag få sälja stuga och återgå till lägenhet. Jag hade gärna haft hus men det känns omöjligt på mina lön, måste nog hitta en partner i så fall.
 
Före skatt blir det 26.7 %, efter skatt 38,5 %. Men då har jag räknat högt i boendekostnader, vet inte riktigt var det landar eftersom vi inte flyttat in i huset osv men nånstans mellan 20-30 000 per månad. Galet dyrt och vi är väl ganska lyckligt lottade som har råd.
 
Runt 15% av bruttoinkomsten, räknat på att vi är två som delar kostnaden (jag betalar mer än hälften, pga högre inkomst).

Bostaden är min och jag kan bo här själv också, men det blir bra mycket tråkigare liv i övrigt då.
 
Funderade på hur mycket olika personer lägger boende, så kör en omröstning!
Vi lägger strax under 9%. Har haft tur i bostadsracet. Funderar på om vi vill uppgradera och lägga mer, men det är himla skönt att sova gott om natten och känna att en sån här månad med både bilservice och oväntat behov av nu tvättmaskin inte svider i plånboken. Det gjorde det för några år sen.
 
Jag lägger ca 15% på boende min sambo närmare 17% av sin. Skulle jag bo själv skulle jag nog ligga närmare 25 % av min inkomst på boendet.
 
17 procent av netto-, 13 av bruttolönen. Det inkluderar avgift till bostadsrättsförening, ränta på bolån, hemförsäkring, elnät och elhandel. Det känns orimligt högt eftersom jag är van vid att dela samma bostad med en partner men jag vänjer mig nog.
 
12 % efter skatt strikt räknat på ränta, försäkring, VA/avfall, el. Men har valt att amortera ovanpå det, så totalt sett är det den enskilt största posten per månad, med den inräknad blir det ca 21 % i stället.

Beräkningen bygger på ett ännu gynnsamt elpris (lågt bundet för köpe-el och bra betalt för sälj-el) dvs där inkomsterna för solelen också bakats in i totalen. Beräkningen har dock inte tagit med renoveringskostnader eller alla andra extrakostnader som är förknippade specifikt med en gård, ett lass grus då och då, några färgburkar till ett uthus och andra roligheter. (Trädgårdsinköp går också på ett osynligt specialkonto, där man försöker att bara inte låtsas om kostnaderna. :idea: )
 
Ni som ligger på runt 10% har ni väldigt billiga bostäder eller hög lön? Eller delar ni bostad med någon (sambo/kombo)?

En kombo!
Boendekostnad på 12000 kr (bor i en 3,5 a på 85 kvm, 10 min från Stockholm), relativt hög lön (runt 100k brutto in i hushållet per månad). och delar bostad och kostnader med min man.
 
Ni som ligger på runt 10% har ni väldigt billiga bostäder eller hög lön? Eller delar ni bostad med någon (sambo/kombo)?
Alltihop. Bostaden var inte billig(tycker iaf inte jag) men vi har båda gjort bostadskarriär på olika håll, vi har rätt höga löner (brutto runt 100 000 ihop). Vi bor i en stor trea i centrala Gbg, köpte för 5,4 och ägde innan för nästan motsvarande så har bara hava belånad. Vi har haft tur som sagt. Har en månadskostnad på runt 9000. Amorterar inte men överväger att börja.
 
Ni som ligger på runt 10% har ni väldigt billiga bostäder eller hög lön? Eller delar ni bostad med någon (sambo/kombo)?
Är sambo och har en låg boendekostnad har inte särskilt hög inkomst, jobbar deltid. Vi betalar i stort sett bara driftkostnader på bostaden eftersom den inte har några lån på sig.
 
Räknat på hushållets totala inkomst, alltså både min och sambons, blir det:

Före skatt och inklusive amortering: 21.8%

Efter skatt och inklusive amortering: 27.9%

I detta räknar jag då in ränta, amortering, gas, el, vatten och bostadsskatt - alltså "the bare minimum" för att vi ska kunna bo där. Vad det blir utan amortering har jag inte koll på, jag har den månatliga klumpsumman i huvudet bara :o

Vi bor förhållandevis dyrt, skulle kunna komma undan mycket billigare, men tycker även att det är värt det då vi trivs väldigt bra i såväl boendet som området.
 
Med kun hyre og el ligger jeg på rundt 25-30%. Skulle jeg eid huset selv hadde det fort blitt rundt 50%. (Pga eiendomsskatt, renovasjon, forsikring etc)
 
I dagsläget är det ungefär 25% av lönen till boende, hyresrätt. Troligen kommer den summan öka i takt med att det blir dyrare om inte lönen följer med i samma tempo.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 207
Senast: warg
·
  • Omröstning
Kropp & Själ Börjar känna mig ensam om att inte ha gjort någon skönhetsoperation eller gjort någon form av injektioner. Närmar mig fyrtio och börjar...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
21 296
Senast: VLMF
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 449
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 568
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp