Börja hoppträna häst dock problem

A

aassie

Funderar på att börja hoppträna hästen. Både för instruktrör och själv.

Hästen jag rider är en hyfsat stor häst på nästan 1,70mkh. Han är alltid glad och älskar att bli riden, han är något tung, han har ett högt fint steg och lyfter dock på benen. Han hoppar allt dock det vill säga om det är i skogsväg.

Har hoppat hästen 2 gånger på bana. Och rästen i skogen.

När jag hoppar Floyd(som han heter). I skogen så har vi hinder på ca 110 cm. Han blir så där super super pigg, men går att hålla, han älskar det. Han kan hoppa på stället klippa med öronen, och lyssnar på minsta hjälp.

Han vill gärna ha hjälp över hindren han vill att man håller om och "klickar" till löst med skänklarna vid själva avhoppet. Han är alltså en häst som hoppar tillsammans med ryttaren och man får hjälpa till ganska mycket. Men han hoppar super fint.

Dock första gången jag hoppade på banan så gick det uruselt och jag har aldrig under våran tid tillsammans varit med om att han faktiskt inte velat. Hindren var väldigt låga men han ville endå inte hoppa. Du vet.. trög, helt utan motivation.

Det kan ha varit en dålig dag, men jag vet inte. Han var verkligen inte motiverad.

Andra gången var nu i vintras. dock var hindret väldigt lågt då, men pigg var han och man kände hur kul han tyckte det var.

Jag ska hoppa han någon dag framöver, och ta tag i det mer då jag är mer hopp en dressyr människa.

Någon som har tipps på hur jag ska börja, vilka övningar det finns, Hur jag kan bygga hindren. Hur högt. Och hur jag kan träna honom för att komma mot högre höjder.

Jag tänker ta det väldigt långsamt och känna så att det både är kul för häst och människa. Skulle aldrig göra något som kändes fel.

Och såklart hästen ska hålla.
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

När jag säger att han är tung menar jag inte tung i vikt utan tung i stegen
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

Tråkigt tips kanske, men det bästa jag kan ge: skaffa en duktig tränare.
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

Man behöver ju faktiskt inte krångla till det :) Du kan enkelt bygga upp ETT hinder på mitten av ridhuset och hoppa en 8a eller hålla in honom 4 steg direkt efter språnget och sedan driva på till normal arbetsgalopp. Och tex därefter flytta honom in i sluta. Gäller bara att ha fantasi :)
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

Jag skulle ha börjat med lite varierat markarbete.

- Serie med travbommar.
- Galoppbom/mar på volt, kan även vara upphöjda.
- Upphöjda travbommar (varannan sida upphöjd)
- Travbommar med kryss efteråt, gör det lättare att "fånga in" hästen och gör den mer uppmärksam enligt min mening.

Men försök variera mycket så att hästen inte tycker det är tråkigt. Lycka till!
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

Det du beskriver stämmer ganska så bra in på min häst. han är iof unghäst (5år) Men han hoppar utan motivation på små hinder på bana. Och ännu värre om jag travhoppar. Om jag därimot höjer hindret och tar det i galopp i stället har han mycket mer motivation, annars lyfter han inte på benen, tycker förmodligen inte att det är värt det..

Men eftersom du vet att din häst klararav att hoppa som ex i skogen så höj upp hindren på banan och rid i ett friskt tempo!
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

Menar du att jag ska Höja hindren och låta han galoppera såfort som han gör?:)
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

ja det är iaf värt att testa, du vet ju att hästen kan hoppa, han kanske bara tycker att det är för fjantiga/små hinder på banan ;)
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

Hhaha jo det är sant, problemet är vell lite att när det går så där fort så hoppar han av förtidigt, Och jag menar inte fort som i en ordentlig galopp utan den hästen är som ett fullblod i galoppen när han kommer igång, men jag tänkte också på att vi har haft ca 25 till 35minus ett tag och ingen har ridit, han karnske har mycket överskotts energi också, Ska rida han idag, Sen på torsdag så ska jag hoppa igen tror jag!
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

Det låter inte som en bra ide att låta honom rusa ifall han blir som du säger "som en galopphäst".

Hoppa studs är ganska kul och är gymnastiserande, dessutom måste han ha ett bra och jämnt tempo och lyfta på benen.
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

Om du nu har hoppat honom på bana två gånger, kan du knappast säga något om hästens generella tillstånd efter detta.

är han hopptränad sedan tidigar? på vilken nivå?

Oavsett skulle jag börjat med att köra igång grundläggande och sedan bygga på. Grundläggande för mig är att på en volt kunna ha galoppbommar, med olika avstånd och att du som ryttare rider kort galopp - läng galopp, på volten & att hästen lyssnar snabbt och enkelt för hjälperna. om hästen inte kan det skulle jag öva in det.

Sedan hade jag antagligen gått över till en åtta och velat ha galopp ombyte (på en äldre häst som är hoppad tidigae) om hästen inte kan det skulle jag öva in det.

jag skulle antagligen se till att stopp knappen fungerar och köra kryss på diagonalen med en halt emellan. Dvs in galopp X , hopp, halt, galopp y , hopp, ( om man har en större ridbana)

o s v, det finns mängder med böcker och om du ska rida för tränare är det kanske där du ska börja.

Dock vill jag påstå att det är viktigt med regelbundenhet och att jag skulle rekomendera att du ser till att rida för tränare varje vecka, för att komma vidare och utvecklas.
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

nej hästen ska inte rusa som du beskriver, men rid honom ordentligt innan ni ska hoppa och avsluta med ett litet hinder på 60 cm. Först och främst behöver du förmodligen träna på att hästen ska lyssna på dina hjälper. Innan du plockar in hinder i bilden.
 
Sv: Börja hoppträna häst dock problem

Jag red somsagt idag och har även pratat med en tjej som jag kan rida lektioner för som är i samma stall, hon är väldigt erfaren, duktigryttare.

Men iallafall när jag red honom idag kom vi fram till att problemet ligger i att han inte blivit hoppad speciellt mycket under vintern (eller inget) jag hoppade en gång ute i skogen, små fjutt hinder. Då jag red idag gick det så mycket bättre, när han blev het så tog jag en paus från hoppandet och körde lite volter, åttor osv, fick honom att lugna sig, sedan hoppade jag igen. det gick toppen. Han är fortfarande "het/pigg" men problemet låg antagligen för nära näsan för att jag skulle kunna se.. men vi får se, det är för tidigt att säga.

Påtal om att träna in galoppombyten, Jag har kört åttor i galopp med honom, han är inte "döv" för hjälper, han är känslig för skänkel, vikt osv. Men nu ska jag inte komma av mig, iallfall när jag ska göra ett galoppombyte så "snubblar" han till som, eller bockar in i galoppombytet.

Floyd som hästen heter är inte speciellt vig, eller formbar eller vad jag nu en säger, han behöver tränas upp på det. Hästen är inte min, men jag har som sagt fritt val att göra vad jag vill så länge inte han eller jag skadas.

Jag ska börja med privat lektioner med han någon gång ibland. Även ta han till ridhus.

Vad tycker ni jag ska göra för att öva upp smidigheten?
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 322
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 339
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp