Börja träna med usel kondition

Kom ihåg att lite är bättre än inget. Är du väldigt otränad och van att tex sitta i soffan hela dagen, börja lägga in en promenad runt kvarteret eller motsvarande en gång om dagen. Försök äta mat innan du äter godis.

Nu är ju alla olika, men risken med att planera om på tok för mycket, göra jätteambitiösa träningsscheman, veckomenyer med mat osv är att det lätt blir jobbigt, ett stort projekt, något man kanske orkar ett tag och sedan faller tillbaka till gamla vanor. Genom att istället ändra vanor, ta det i en takt som passar en själv osv så är det lättare att få hållbart resultat.

För egen del gick jag upp och ner i vikt (och kondition) massor så länge jag hade fokus på att försöka bli vältränad, försöka äta bra osv. När jag sedan la om fokus, funderade på vad jag mådde bra av, vilka aktiviteter jag blev glad av, vilken mat som faktiskt var god och som kändes bra i magen... Då blev jag mycket mer vältränad utan att det ens kändes som en ansträngning. Och, det var inte ens svårt att hålla samma vikt, kondition osv i många år.

Instämmer verkligen. Jag är livrädd för stress kring mat och träning men insåg i höstas att jag gått upp för mycket I vikt sedan jag slutade rida. Och jag ville ju på sikt kanske börja igen nu när hästens skador verkade gå bättre att rehabilitera än den första prognosen. Men verkligen inte att han skulle bära runt på en massa extra vikt pga dem.

Gjorde/gör samma resa med att hitta vad jag egentligen vill i min vardag, vad som hindrar mig från att äta bättre och hinna röra mig mer, vilka känslor som är inblandade osv. Successivt har det blivit lättare och lättare att göra bättre val och speciellt när jag märker hur mycket bättre jag redan mår. Men innan jag gjorde en enda förändring funderade jag kring detta i säkert flera månader, för att hitta vad som kändes bra ens i tanken för mig och sedan mer och mer i praktiken. Och jag hade redan innan inga negativa tankar om mig själv eller kring mat/träning/vanor man inte mår bra av, har man det tror jag det är ännu viktigare. Att inte bara tänka att det är dåliga val man gör utan varför man tycker de är dåliga och hur man underlättar för sig själv att välja något som är bättre.

Chipspåsen på Ica när jag ändå handlar på väg hem från stallet är så mycket lättare att välja bort att köpa när jag hunnit planera vad jag ska äta/laga när jag kommer hem, fundera över hur mycket jag Egentligen vill ha den och hur jag kommer må efter att ha ätit chips (jag får typ alltid ont i magen). Till Mello ville jag äta chips och då gjorde jag det utan minsta tveksamhet, fick inte ens ont i magen. Antagligen pga vardagen varit så mycket mer stabil det senaste med mat, stress, sömn och början till rörelse. Och då finns det ändå fortfarande stor förbättringspotential. Men det känns bra att ha påbörjat och lite känna att det blir en positiv spiral.
 
Eftersom jag har svårt att komma igång om jag inte har det inplanerat i kombination med att jag avskyr att gå på gym så har jag köpt ett hemmaträningsprogram där jag får göra träningen i min takt, men passen är uppdelade veckovis så jag känner ändå viss press att det faktiskt ska bli av. Jag har valt ett som verkligen börjar från start och successivt bygger på, för det absolut vanligaste för mig är att jag är superambitiös och sen när kroppen gör ont och går sönder pga överansträngd så ledsnar jag. Så nu ska jag bygga upp den låååångsamt. Jag har bara gjort en vecka ännu, men känner mig väldigt taggad och vill liksom träna mer.
 
Mitt bästa tips är att hitta en fysisk aktivitet som du tycker är rolig helt oberoende av hur bra du är på den/hur tränad du är. Sen anpassar du helt enkelt den aktiviteten till där du är just nu. Det finns en himla massa olika saker, från klättring till simning till dans till boxning till vandring till tennis... Allt! Aldrig för sent att börja på något kul. Och om du inte vet vad du vill så kan målet i sig vara att testa så många olika du kan :)
 
Promenader. Så långt eller kort, snabbt eller långsamt som känns bra och blir av regelbundet. Sen kan du öka när det känns bra. Tycker stavar är jättebra. Överkroppen får lite mer att göra och för mig så gör det att jag går med mycket bättre hållning. Rekommenderar Bungypump som fjädrar. Lyssnar nästan alltid på talbok när jag går, vissa dagar koncentrerat andra dagar flyter ljudet förbi som en bakgrund och jag får lyssna om efteråt.

För styrkan har jag haft hjälp av att köra maskiner på gym (basic program på litet ställe med mest pensionärer på tider när få är där) för att inte kunna göra rörelserna fel. Märker nu att det är lättare att kunna göra en del hemmaövningar när jag har lite grundstyrka och kan kontrollera mina rörelser bättre. Tänkte inte att jag skulle känna mig bekväm där men det har gått bättre än jag först trodde. Var nyligen tvungen att byta ställe och bad då om att få gå in och titta på några olika och kände efter hur musik, stämning och miljö skiljde sig åt.
 
Jag tycker det är väldigt tråkigt att bara promenera. Möjligtvis om kan kunde låna en hund att gå promenad med. Eller typ vandring i grupp, vi har intressanta torpvandringar att följa med på. Cykling på sommaren är ok. Gruppträning i lokal gymnastik förening är ofta trevligt.
 
Jag tycker också du ska försöka hitta någon aktivitet som du tycker är kul och uppskattar att göra mer än bara gör för att. Finns ju hur mycket som helst egentligen.

Jag personligen behöver någon som säger åt mig vad jag ska göra plus att jag tycker promenader är ganska tråkigt. Jag behöver även signa upp mig på något för att träningen ska bli en rutin. För tillfället följer jag ett styrketräningsprogram med bestämda pass, på bestämda dagar.
 
Dans. Hur kul som helst och man tänker inte på att man får träning på köpet.
Gillar du inte pardans så finns linedance till exempel.
Ja, dans är utmärkt träning! Åtminstone jag blir väldigt glad av att röra mig till musik 😊 När pandemin var som värst och jag inte ville gå på gruppklasser på gymmet letade jag upp barnens gamla Just Dance och körde framför TV:n. Då kunde jag få ihop ett rätt bra träningspass på egen hand!
 
Ja, dans är utmärkt träning! Åtminstone jag blir väldigt glad av att röra mig till musik 😊 När pandemin var som värst och jag inte ville gå på gruppklasser på gymmet letade jag upp barnens gamla Just Dance och körde framför TV:n. Då kunde jag få ihop ett rätt bra träningspass på egen hand!
När pandemin börjat hittade jag en danslärare i London som lärde ut bachata och salsa live. Deltagarna kunde ställa frågor i chatten så det blev bra lektioner. Jag valde bachata. Vi var deltagare från hela världen. Jättekul och så fick jag träna engelskan också.

Hon, Rasa Pauzaite, är danslärare på heltid och blev ju - som många andra Londonbor - instängd i lägenheten och kunde inte utöva sitt yrke och följaktligen inte få in några pengar heller.
För att inte klättra på väggarna och kanske få in några kronor startade hon detta. Allt var gratis och det hon fick in var frivilligt.
Om någon är intresserad så finns det mesta kvar på Youtube.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 404
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 350
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag är fruktansvärt otränad och måste göra något åt det. Har inga problem med övervikt men behöver muskler, jag är trött på att vara så...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 888
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 761
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp