Börja träna med usel kondition

Mirre

Trådstartare
Jag måste börja träna. Är sjukt otränad med usel kondition. Verkligen usel och väger klart mer än jag borde göra. Behöver tips på bästa sättet att komma igång och börja bättra på både styrka och kondition. Hur börjar man när man är helt jäkla otränad? Hela hösten och vintern har varit otroligt tuff på många sätt, mycket strul med våra tonåringar, det har inte varit helt bra mellan mig och sambon och jag har varit utan jobb. Mycket som påverkat och det har tyvärr hanterats med tröstätande i soffan och mycket stillasittande.
 
Tycker promenader är ett bra sätt att komma igång när man varit alltför stilla en tid. Finns gott om olika träningsvideor på YouTube också, om du vill ha enkel träning hemma, beroende på vad du gillar förstås.
 
Jag är i samma sits, kass kondition och extrakilon och började träna förra veckan. 🙂

En kompis tränar gruppass i skogen med en ledare. Så jag hakade på. Mycket styrka och kondition, med både vår egen kropp och dom andras kropp som redskap. Riktigt roligt!
Så jag rekommenderar gruppass där man kan vara med utefter sin egen förmåga.
 
Promenader

Kolla YouTube. Det finns en massa olika träningsvideos där som riktar sig till alla möjliga olika träningsnivåer och människor. Jag tycker att Sandra Friberg har bra videos i de flesta olika intensiteter. T.ex. har hon en som är 20 min puls utan hopp. 10 minuter mage osv.

Det finns även Yoga-videos på YT om man föredrar det.

Göra enkla styrkeövningar hemma med den egna kroppen som motvikt.

Sen finns t.ex. friskis och svettis. Börja med ett baspass där. De är ofta lätta att anpassa själva om nån övning inte passar en. Sen är det roligt att känna hur samma pass blir lättare och lättare allteftersom man blir starkare och uthålligare.
 
Jag måste börja träna. Är sjukt otränad med usel kondition. Verkligen usel och väger klart mer än jag borde göra. Behöver tips på bästa sättet att komma igång och börja bättra på både styrka och kondition. Hur börjar man när man är helt jäkla otränad? Hela hösten och vintern har varit otroligt tuff på många sätt, mycket strul med våra tonåringar, det har inte varit helt bra mellan mig och sambon och jag har varit utan jobb. Mycket som påverkat och det har tyvärr hanterats med tröstätande i soffan och mycket stillasittande.

Jag började med promenader, sen skaffade jag gymkort och gick på de pass jag tyckte kändes kul!
 
Promenera kanske med en podd eller musik. Yoga hemma för lite skön känsla i kropp och försiktig styrka efter hand som det känna bra (att bara stå korrekt på alla 4 tycker åtm jag är skitjobbigt 😅). Simma om du gillar det kanske?

Annars är väl egentligen allt man gillar bra bara man tar det lite försiktigt i början. Jag älskar tex thaiboxning men det är ju sjukt intensivt direkt (iaf där jag gick).

Kanske kombinera med någon typ av kiropraktorbesök/massage eller liknande om kroppen inte känns helt hundra antingen redan nu eller när du börjar komma igång. Allt för att det faktiskt ska kännas bra och gynnsamt. Jag har iaf inte öht uthållighet till att kämpa i motvind när det bara känns tungt, tar emot och gör ont utan vill att rörelse ska kännas positivt. Då tror jag att det är större chans att man hittar ett mer långsiktigt sätt att hålla kroppen fräsch och igång.
 
Jag måste börja träna. Är sjukt otränad med usel kondition. Verkligen usel och väger klart mer än jag borde göra. Behöver tips på bästa sättet att komma igång och börja bättra på både styrka och kondition. Hur börjar man när man är helt jäkla otränad? Hela hösten och vintern har varit otroligt tuff på många sätt, mycket strul med våra tonåringar, det har inte varit helt bra mellan mig och sambon och jag har varit utan jobb. Mycket som påverkat och det har tyvärr hanterats med tröstätande i soffan och mycket stillasittande.
Börja träna kursen på Friskis och Svettis, om man verkligen liksom vill komma igång.
Får testa olika pass och en genomgång i gymmet.

Sedan kan man boka en personlig tränare en gång per termin tror jag det är som gör ett program åt en efter förmåga.

Det är kanske lättare att ha ngt ordentligt att gå efter och en tid, typ 1 gång i veckan eller 2 gånger i veckan i början.
https://www.friskissvettis.se/traning/borjatrana/kursborjatrana
 
Om du har råd rekommenderar jag att köpa 10 pass med PT. Är jättekul och du får bra hjälp att komma igång. Och som övriga säger, börja med promenader för konditionen. Cykla till jobbet när väglaget är bra. Det behöver inte vara så svårt! :)
 
Kom ihåg att lite är bättre än inget. Är du väldigt otränad och van att tex sitta i soffan hela dagen, börja lägga in en promenad runt kvarteret eller motsvarande en gång om dagen. Försök äta mat innan du äter godis.

Nu är ju alla olika, men risken med att planera om på tok för mycket, göra jätteambitiösa träningsscheman, veckomenyer med mat osv är att det lätt blir jobbigt, ett stort projekt, något man kanske orkar ett tag och sedan faller tillbaka till gamla vanor. Genom att istället ändra vanor, ta det i en takt som passar en själv osv så är det lättare att få hållbart resultat.

För egen del gick jag upp och ner i vikt (och kondition) massor så länge jag hade fokus på att försöka bli vältränad, försöka äta bra osv. När jag sedan la om fokus, funderade på vad jag mådde bra av, vilka aktiviteter jag blev glad av, vilken mat som faktiskt var god och som kändes bra i magen... Då blev jag mycket mer vältränad utan att det ens kändes som en ansträngning. Och, det var inte ens svårt att hålla samma vikt, kondition osv i många år.
 
Promenader!

Nu måste jag ut ändå pga hundar, men brukar ändå motivera mig med att lyssna på nån bra podd under tiden😊

Bästa träningen är ju den som blir av, och det är lätt att gå ut med för höga ambitioner i början.
 
Det är nog viktigt att först hitta sin egen motivation och sin egen metod för att skapa en vana.
Motivationen just nu kanske är att nu måste jag börja träna, men så finns det en miljon sätt att börja träna. Det måste passa med hur just du funkar.
Vill du träna i fred eller i grupp? Styrka eller kondition? Stenhårt från början eller smyga in i träningen?
Sedan att hitta din motivation till att fortsätta.

Jag hatade all form av att röra på mig och tog inte tag i saken förrän när jag var 20.

Själv ville jag vara ifred, lyssna på musik, jag ville lära mig springa och jag ville ha lösa ramar. Jag ville träna för att det skulle vara kul och inte för att nå något viktmål/tidsmål eller något sådant.
Så jag bestämde mig för att jag en gång i veckan skulle byta om och ge mig ut. Samma runda varje gång, som var på 2,5km.
Jag orkade först knappt mellan två lyktstolpar. Sedan en hel låt, osv. Så jag promenerade mellan. Det var inte viktigt om det gick bra eller var roligt eller om jag utvecklades. Det viktiga var att en gång i veckan gick jag ut på min runda och att jag letade efter glädjen.
Glädjen kom någonstans 8-10e gången, sedan fortsatte det bara så. Började bli tråkigt med samma runda varje gång, och så bestämde jag mig för ett mål - när jag kan springa hela rundan utan att gå får jag springa en annan runda.

Nu är jag en sån där jobbig hurtigbulle som springer 3-4 gånger i veckan, styrketränar 2 gånger i veckan, och rider 1 gång i veckan. Springer långpass på upp till 30km. Håller fortfarande fast vid glädjen.
Visst alla gånger är inte glädjen på topp, ofta får jag slåss lite med hjärnan som tycker att vi kan lägga ner och gå hem och beställa hamburgare i stället. Men då finns glädjen i att inte göra som hjärnan säger i stället och så får man känna sig lite trotsig :angel:
 
För mig är det lättare att komma igång om jag har något att följa (med lagom upptrappning givetvis), så jag hade börjat med antingen gruppass av något slag som känns hyfsat roligt, eller c25k (som är ett väldigt långsamt upptrappande joggprogram, i början joggar man bara några meter). Alla ställen jag har tränat på har haft pass som funkar även för den mest otränade, och man kan alltid be om anpassningar också.

Har jag inte lite struktur att förhålla mig till rinner det lätt ut i sanden...
 
Jag måste börja träna. Är sjukt otränad med usel kondition. Verkligen usel och väger klart mer än jag borde göra. Behöver tips på bästa sättet att komma igång och börja bättra på både styrka och kondition. Hur börjar man när man är helt jäkla otränad? Hela hösten och vintern har varit otroligt tuff på många sätt, mycket strul med våra tonåringar, det har inte varit helt bra mellan mig och sambon och jag har varit utan jobb. Mycket som påverkat och det har tyvärr hanterats med tröstätande i soffan och mycket stillasittande.
Promenader! Börja gå 20-30 min i lite raskare takt och när det känns bra, öka på. Stressa inte fram med att börja springa eller träna tungt om du är i dålig form.
 
Jag måste börja träna. Är sjukt otränad med usel kondition. Verkligen usel och väger klart mer än jag borde göra. Behöver tips på bästa sättet att komma igång och börja bättra på både styrka och kondition. Hur börjar man när man är helt jäkla otränad? Hela hösten och vintern har varit otroligt tuff på många sätt, mycket strul med våra tonåringar, det har inte varit helt bra mellan mig och sambon och jag har varit utan jobb. Mycket som påverkat och det har tyvärr hanterats med tröstätande i soffan och mycket stillasittande.
Vad vill du ägna dig åt för typ av träning? Ensam eller i grupp? Hemma eller borta? Det är enklare att komma med tips och idéer när man har ett hum om vad personen är intresserad av och har för möjligheter.

Om du t.ex. vill börja med promenader kan det vara en idé att hitta en podd/ljudbok som du bara sätter igång vid just promenader. Promenader brukar vara enkelt eftersom man redan har det som behövs och de kan varieras allt från fem minuter till flera timmar, likaså kan hastighet och nivå anpassas (plan mark, backigt, ute i skogen). Även enkelt att ta med partner/barn/vän/annan om man inte alltid vill gå själv.
 
Jag är också en stark förespråkare av promenader, och simning! Väldigt sköna, enkla och skonsamma träningsformer som jag upplever att man mår väldigt bra efter. Samtidigt som det också är enkelt att växla upp i intensitet när man känner att man vill och orkar.
 
Simning och vattengympa är bra att börja med! Sliter inte på leder och man kan enkelt anpassa efter sin egen nivå, alla har förståelse för om man inte klarar att göra alla övningar; många på vattengympa är ju där för att de är trasiga i kroppen på ett eller annat sätt. En del är inte alls intresserade av att träna kondition, så de kör ett väldigt lugnt tempo i konditions-låtarna, men kanske kör med tyngsta gummibanden/hantlarna i styrke-låtarna, någon kör järnet i konditions-bitarna, men kör helt utan redskap i styrke-bitarna osv.
 
Promenader och om du har råd prata med en PT för att få råd om hur du kan träna om du är helt otränad. Tror inte på att t.ex hoppa in köra ett gruppass som bara innehåller kondition om du aldrig gjort det tidigare. Det är viktigt att sätta mål som du kan hålla till en början annars finns det stor risk att du bara lägger ned träningen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 400
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 338
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag är fruktansvärt otränad och måste göra något åt det. Har inga problem med övervikt men behöver muskler, jag är trött på att vara så...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 888
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 760
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp