Börjar bli dags snart... :)

Sv: Börjar bli dags snart... :)

a först med ditt försäkringsbolag om de godkänner en veterinärbesiktning därifrån. Så får du kanske svar på dina frågor. Lycka till
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Asså jag fattar att ni e skeptiska, d e jag också, men hur fan kan de blåsa än när man typ vetrinärbesiktar, röntgar, provrider osv.?? :crazy: :mad:

Det finns tusen sätt att blåsa dig på...sätt du inte ens skulle kunna tänka dig.
Ett väldigt hett tips är att förutom besiktning, röntgen mm ta ett blodprov som analyseras i Sverige...inte helt ovanligt att såna hästar har konstiga substanser i blodet, typ smärtstillande...

Du ska försöka vara lite mer realistisk med tanke på att du har en ytterst begränsad kassa så har du ju inte råd att förlora dina tusenlappar på ett köp, eller? Och att strida med ngn i Tjeckien måste ju vara 1000 ggr svårare än att strida med en svensk säljare som lurat dig?

En 5-åring som kostar 5000 Euro har ju inte ens täckning för sin egen uppfödning, än mindre kostnader för utbildning mm och sen ska ju försäljningsstallet ha nån slags peng för att de säljer den?

Har du inte läst alla artiklar som det varit på senaste tiden i Sverige om importhästar som sålts från Skånehållet och som det varit så mycket fel på? Dessa hästar var i den prisklassen och jag har svårt att tro att alla de var fullt friska när de kom till Sverige och sen ådragit sig alla sjukdomar här.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Det finns tusen sätt att blåsa dig på...sätt du inte ens skulle kunna tänka dig.
Ett väldigt hett tips är att förutom besiktning, röntgen mm ta ett blodprov som analyseras i Sverige...inte helt ovanligt att såna hästar har konstiga substanser i blodet, typ smärtstillande...

Du ska försöka vara lite mer realistisk med tanke på att du har en ytterst begränsad kassa så har du ju inte råd att förlora dina tusenlappar på ett köp, eller? Och att strida med ngn i Tjeckien måste ju vara 1000 ggr svårare än att strida med en svensk säljare som lurat dig?

En 5-åring som kostar 5000 Euro har ju inte ens täckning för sin egen uppfödning, än mindre kostnader för utbildning mm och sen ska ju försäljningsstallet ha nån slags peng för att de säljer den?

Har du inte läst alla artiklar som det varit på senaste tiden i Sverige om importhästar som sålts från Skånehållet och som det varit så mycket fel på? Dessa hästar var i den prisklassen och jag har svårt att tro att alla de var fullt friska när de kom till Sverige och sen ådragit sig alla sjukdomar här.

Jo jag förstår verkligen vad du säger. Men ändå, om de skulle göra så/ha gjort så, skulle de väl förlora sitt goda rykte och sen inte ha några kunder kvar?? :crazy:

Aja, kolla gärna in hemsidan å säg vad ni tycker, kanske lättare å se om det verkar seriöst eller inte. Inte för att man kanske kan se det från hemsidan men iaf. :)

Men ge fan i hästen, ifall den nu inte skulle va konstig ;)


Den här hästen, Portos, ligger under Horse Sales, Under 10000 euro, å sen ere bara å scrolla ner till Portos :)
Om det förändrar era åsikter, eller förstärker dem, berätta gärna :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Börjar bli dags snart... :)


Har ju gjort det och jag får intrycket av att det verkar seriöst. Visst ganska skabbit i vissa ridhus å så, men det ligger ju i Tjeckien så jag blir inte direkt förvånad lixom, men förutom det verkar det ju seriöst lixom... :crazy:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Har ju gjort det och jag får intrycket av att det verkar seriöst. Visst ganska skabbit i vissa ridhus å så, men det ligger ju i Tjeckien så jag blir inte direkt förvånad lixom, men förutom det verkar det ju seriöst lixom... :crazy:

Att de har lägre standard där beror på en massa saker, men jag vetefan om jag skulle vilja kalla ridhusen för skabbiga?? Har sett värre i Storstockholmregionen!
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Har ju gjort det och jag får intrycket av att det verkar seriöst. Visst ganska skabbit i vissa ridhus å så, men det ligger ju i Tjeckien så jag blir inte direkt förvånad lixom, men förutom det verkar det ju seriöst lixom... :crazy:

Jag menar att du ska kolla själv att näsan inte når ner i backen ;) eller det ser så ut iaf :angel:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Att de har lägre standard där beror på en massa saker, men jag vetefan om jag skulle vilja kalla ridhusen för skabbiga?? Har sett värre i Storstockholmregionen!

Jo ja vet, men jag menar bara att d inte e värsta tip top, men jag tycker ändå att d verkar seriöst? Lr?

Vad tycker du?? :crazy:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Men skenet kan ju bedra såklart...

Men om det finns skabbiga ridhus i Stockholm så är de kanske inte försäljningsstall som ska sälja hästar och leva på det? Jag menar att omgivningen betyder mycket i valet av hästköp iaf när du nu måste väga in många faktorer eftersom det ligger utomlands och dessutom inte i ett land som är välkänt för bra exporter.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Som jag skrivit innan, åk ner! Och gör som någon annan skrev också, ta ett blodprov för att vara på den säkre sidan!

Men sen att här är en massa dravel om importhästar, färsäljningsstall osv tycker jag att man kan se lite mellan fingrarna med. Det FINNS faktiskt seriösa stall, oavsett vart i världen dom än ligger.
Men det lättaste sättet är ju att åka ner själv för att ta reda på hur det ligger till.

Man ska inte dömma alla pga någras misstag/oärlighet!

Och att han inte ens skulle kosta så mycket som han har "kostat att föda upp" tycker inte jag är något konstigt.

Räkna själv ut kalkylen på någon som föder upp tex 4-5 åringar och säljer. ALLA kostar inte över 200.000! Men dom har kostat uppfödaren det. ALLA kan inte gå OS och kostar därför inte så mycket.
Och som det står i annonsen på hästen "for hobby" så är det kanske ingen stjärna, men kan likväl kanske gå upp till minst LA i alla dicipliner.
Och är det en sådan häst man är ute efter och inseer att man själv inte kan rida os heller (varför då köpa en häst som kan) så varför ska man då betala över pris för en som kan när man kan hitta fynd med en som är alldrles lagom?!?

(lite luddigt skrivet men hoppas ni fattar:cool:)
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Va fina alla hästarna ser ut :love:

Undrar hur dom får dom att löshoppa så :angel:

Jag skulle nog vara VÄLDIGT försiktig innan jag bestämde mig ;)

Och då har jag varit med ett tag och sett många som fått lära sig den hårda vägen, du anar inte vad mycke trix det finns bland duktiga försäljare....
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Va fina alla hästarna ser ut :love:

Undrar hur dom får dom att löshoppa så :angel:

Jag skulle nog vara VÄLDIGT försiktig innan jag bestämde mig ;)

Och då har jag varit med ett tag och sett många som fått lära sig den hårda vägen, du anar inte vad mycke trix det finns bland duktiga försäljare....

Ok :)

Jo jag har tänkt lite på det jag med, men de ser väl otast ut å tycka att det är kul iaf., så man får väl hoppas på det bästa.

Jo jag kan tänka mig... :crazy:

Tack Rebeckassf :)

Menar inte att jag tycker att ni andra e elaka lr något, jag tänker ju precis som er, men jag har följt det här stället sen de startade verksamheten och jag tycker det verkar seriöst. Men klart att jag inte ska ta något för givet. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Dcok en sak jag har tänkt på, deras unghästar är ju otast väldigt välridna och välutbildade, borde det inte slita en hel del att hoppa så pass högt vid en så låg ålder? Visst de hoppar väl säkert inte så högt spec. ofta, mest när de ska ta kort till annonserna å så, men iaf...?

Sen det där som någon sa om att det inte ens räcker till pengarna den har kostat uppfödarna och så. Det är det ju inte många som gör. Är väl så att uppfödarna går minus på många hästar för att sen gå en massa plus när de får fram en stjärna??
Plus att jag tvivlar på att det är lika dyrt att hålla en häst i Tjeckien som i Sverige, isf. skulle inte hästarna vara generellt sett billigare där nere...
Bara en tanke :)
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

det finns ett stall i danmark, jag har inte köpt där själv, men de har fina hästar med bra stam och mycket välridna. Sen om de har hästar för 50 000 har jag ingen aning om ;) Men när jag ska köpa häst (om jag inte köper ett fullblod) ska jag åka dit och provrida :D
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

det finns ett stall i danmark, jag har inte köpt där själv, men de har fina hästar med bra stam och mycket välridna. Sen om de har hästar för 50 000 har jag ingen aning om ;) Men när jag ska köpa häst (om jag inte köper ett fullblod) ska jag åka dit och provrida :D

Länk tack :p

Dock hoppas jag på att min bebis finns kvar där nere, å att jag kan åka ner å kolla att allt är som det är osv. :) Blodprov å rubbet ^^ Så schnygg :love:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Jag tycker mest att det verkar dumt att köpa en häst du alldrig provridit! Hur bra en häst än är så är kemin mellan ryttare och häst jätteviktig, där kan man ju bara gå på känslan o den e ju svår o se på film. jag skulle aldrig köpa en häst som jag alrid ens suttit på, även om den verkar perfekt:P Och det är ju inte så kul att importera hem en häst o sen märka att ni inte fungerar tillsammans. det e min åsikt iaf:crazy:

isånna fall tycker jag(som nån annan skrev) att du ska åka dit o provrida så du vet vad du får! Lycka till!
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Dcok en sak jag har tänkt på, deras unghästar är ju otast väldigt välridna och välutbildade, borde det inte slita en hel del att hoppa så pass högt vid en så låg ålder? Visst de hoppar väl säkert inte så högt spec. ofta, mest när de ska ta kort till annonserna å så, men iaf...?

Sen det där som någon sa om att det inte ens räcker till pengarna den har kostat uppfödarna och så. Det är det ju inte många som gör. Är väl så att uppfödarna går minus på många hästar för att sen gå en massa plus när de får fram en stjärna??
Plus att jag tvivlar på att det är lika dyrt att hålla en häst i Tjeckien som i Sverige, isf. skulle inte hästarna vara generellt sett billigare där nere...
Bara en tanke :)

Fast de flesta hästarna som fanns till salu där var ju inte ens från Tjeckien? Så då är det ju ännu konstigare hur det kan löna sig för någon att exportera en häst från t ex Holland, till Tjeckien och sen sälja den till Sverige...luktar väldigt illa...

Ang. att uppfödarna skulle gå en massa plus på en stjärna är en kommentar som nog gör att t ex Pooh slår en kullerbytta o garvar ihjäl sig...:smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 193
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
719
Senast: Andromedae
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp