Börjar bli gammal i förtid

Jag är inte alls lika smidig längre som jag alltid har varit. Vet inte om det kan skyllas på min övervikt eller att jag helt enkelt blivit äldre och stelare. Går jag ut nu så har jag broddar på skorna och ändå går jag försiktigt. Tantvarning på det liksom. Och jag vet inte om jag skulle kunna ta mig upp på en häst längre. Och skulle jag det så skulle jag nog vara rädd för att ramla av. Tycker att åldrandet kom fort mellan 40 och 50. Tycker det inte var länge sen jag red för fullt, åkte i backen då och då, men borstade av mig och hoppade upp igen. Där är jag nog inte längre. Tycker jag fått svårare att få på mig sockorna. När jag reser mig från stolen så är jag också så mycket stelare än förut. Och något som också blivit besvärlig är faktiskt att torka sig efter nummer två på toa. Mina armar är korta och jag lyckas inte längre flexa ryggen ordentligt så jag når obehindrat. Detta innebär att jag får stretcha en del när detta moment ska utföras. Då når jag nätt och jämt. Fasar för hur det kan tänkas bli när jag blir ännu äldre. Tänk om jag kommer till stadiet då jag inte kan själv? Vad händer då? Får jag sitta i timtal på toa innan någon kommer och hjälper mig? Kan ju liksom inte schemalägga det där.

Jag börjar fundera på något kosttillskott för att bli smidigare. Vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Och så borde jag banne mig gå ner i vikt också. Vill ha tillbaka min kropp som den var för 10 år sedan.
 

Jag vet inte skillnaden.

Och så tvivlar jag på att kunna få hjälp.
Hoppas du kan få hjälp med att förstå skillnaden. Vet inte hur jag ska förklara det i text.

Förstår att det känns som att det är lönlöst då du inte vet vad för hjälp det finns än plus att du är långt ner i en svacka nu som gör det ännu svårare att se det på annat sätt än du gör nu.
 
Jag ska träffa psykologen som gav mig diagnosen på fredag nästa vecka. Skrev bara kort på 1177 och fick en tid direkt. Går ju hos en annan psykolog nu så vet inte vad jag kan få för stöttning från allmänpsykiatrin. Eller så hamnar jag på habiliteringen bara.

Jag har faktiskt lärt mig att diska min tallrik och mina bestick efter att jag ätit. Trodde inte det förut, men det gick visst. Sen har jag annan disk som inte blir diskad, men det är en annan femma.
Alltså fan va bra! Borde egentligen göra något liknande... Men ja. Där är min akilleshäl där allt bara slår slint :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 447
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp