Bojkotta varor

Ja bor man med såna grannar så blir det såklart inte bra. Själv bor jag högst upp med bara en granne vägg i vägg, så det är inte en massa spring utan man får ha grejerna ifred :)
Mitt trapphus består av fyra långa korridorer och jag bor i början av en av dom. Känner ingen av grannarna.
Bodde förut i ett normalt trapphus där jag kände grannarna på min våning, där hade jag vågat använda EarlyBird. 🙂
 
Jag har haft problem med early bird en gång, paketet dök aldrig upp/försvann. Men det ersatte säljaren så det löste sig.
Annars är jag väldigt nöjd och använder dem mycket 😊
Sambon går upp klockan fem så risken att någon ska knycka är väldigt liten.
 
Måste säga att jag älskar Klarna. Handlat via dem många, många gånger och upplever dem som extremt smidiga gällande både återbetalning och fakturor. Aldrig haft några problem.

Samma här, så pass att jag helst håller mig till att betala via Klarna när jag handlar på nätet (vilket jag gör i stor utsträckning - det blir köp via Klarna i princip varje månad).
 
Jag kom på att det faktiskt finns ett företag som jag aktivt bojkottar - Amazon. Jag ogillar deras personalpolitik, jag ogillar deras storlek och deras tendens att "svälja" hela marknader, och jag tycker att deras lansering i Sverige var så dålig att den var ett rent hån mot konsumenternas intelligens. Så Amazon handlar jag inte av!

Samma här.

Jag har också till slut tagit steget och raderat mitt användarkonto hos Zalando. Strul när jag betalat deras fakturor, återbetalningar som jag plötsligt fick nu när jag skulle ta bort mitt konto (pengar för beställningar gjorda för flera år sen, som jag inte fått info om att jag skulle få tillbaka pga betalat för mycket..), och deras personalpolitik.
 
För att de verkar ha som affärsidé att folk skall glömma betala så de kan ta ut extra avgifter

De tjänar mest pengar på de avgifter som handlarna (företagen som köper deras tjänster, alltså) betalar för att använda Klarna. (Källa för påståendet: deras marknadsansvarig, om jag minns rätt, som var med i en ekonomipodd relativt nyligen och fick just den frågan.)

Jag får alla fakturor i mailen (aldrig i skräpposten) och hittar dem också på en minut (markerade om de är betalda) när jag loggar in på hemsidan. Inte lättare att missa än andra fakturor, jag vet ju vad jag beställt.
 
Tvärtemot flera andra så prioriterar jag Lidl av flera skäl när det gäller frukt och grönt. De har frukt och grönt i säsong (i Europa). Nu har de gul sparris (från Tyskland) inte hela året från Sydamerika som de kan ha på Willys och ICA. När ärtor och bönor är i säsong så har de det, från europeiska leverantörer, inte hela året från Kenya som de andra som inte ens ids ta in europeiska ärtor när de är i säsong. Persikor, plommon aprikoser säljs nästan enbart på våren och sommaren när de är i säsong i Europa. Även på andra grönsaker ser man en tydlig säsongsvariation. Självklart fyller de på vintern på med varor som kommer längre ifrån, t ex ananas, men generellt är det ganska stor säsongsvariation. Vill man kunna köpa allt hela året så begränsar det förstås, själv tycker jag om att det varierar. Hur skulle man annars märka att våren är här om det inte vore för sparrisen? Att äta det hela året är inte alls lika roligt. Och få saker är så goda som när persikor, aprikoser och körsbär kommer på sommaren.
Vår lokala handlare hade ett tag varorna placerade så att alla Ekogrönsaker/-frukt kom först, man kunde inte undvika dem. Ville man inte ha ekocitroner fick man gå längre in i butiken. Nu är det som vanligt igen, båda sorterna citroner ligger bredvid varandra. Kanske var kunderna inte mogna för upplägget?
I början (dvs ganska många år sedan) hade de inga/få svenska inköpskanaler men nu är mycket/det mesta svenskt. De har bra chark som dock tyvärr är mycket importerat, men motsvarande varor på ICA är också importerade. Även inom kött och fisk har de blivit bättre än de var de första åren och har även kravmärkt (själv handlar jag dock normalt kött direkt från bönder) .
Visst, utbudet är mindre, det finns inte 14 sorters/märken av alla varor och gillar man inte deras egen variant av en viss produkt (om det är den enda) så får man handla det någon annanstans, men det gäller ju även Willys, coop och ICA ibland, även om Lidl har mer EMV. En del av deras egna varor är bra, t ex har de en bra vaniljglass till bra pris i storpack som är gjord på svensk mjölk, inte så lätt att hitta annars.
En annan positiv sak, jämfört med ICA t ex, är att de verkar ha en annan policy vad gäller tillsättande av butikschefer. Har sett hur invandrarkillar har gått från kassan till att bli butiksansvarig. Kanske blir de inte rika som en ICA-handlare, men ger det fler chansen att utvecklas så är det positivt. Personalen på de ICA-butiker som jag handlar i är väldigt homogen och speglar inte alls samhället. Främst i vissa länder har det förekommit orimliga personalförhållanden, men det är de inte ensamma om (i de länderna), jag trodde att det var därför som en del bojkottad dem.
Nu låter det som att jag är en alltid pro Lidl, så är det inte, men försöker köpa frukt och grönt där p g a kvaliteten.
Nu är ju alla Ica privatägda men känner inte alls igen mig i din beskrivning vad gäller personalen där det hos oss finns chans för ALLA att växa inom företaget! Unga gamla tjejer killar invandrarbakgrund....
Och är ledsen att du inte hittat ngn ica med frukt och grönt i säsong! Vi lägger stort fokus på det, lyfter fram främst svenskt och lokalt när det är i säsong!

Sedan vad gäller eko så får man faktiskt fler att köpa eko om de ligger bredvid dina konventionella kompisar, fler nya eko köpare föds då :D

Bara ett inflik att alla inte jobbar likadant bara för att man går under namnet ica! :)
 
Produkter och produkter men kommer inte köpa något som ger någon form av inkomst från mig till J.K Rowling pga transfob.

Sedan är jag usel på detta med bojkott då jag aldrig har koll på saker och ting egentligen. Försöker i möjliga mån köpa lokalproducerat men kan nog inte förneka att jag hellre köper mjölk från annat märke än Arla.

Tillägg: ratar oftast butiker som inte har kontantbetalning som alternativ!
 
Nu är ju alla Ica privatägda men känner inte alls igen mig i din beskrivning vad gäller personalen där det hos oss finns chans för ALLA att växa inom företaget! Unga gamla tjejer killar invandrarbakgrund....
Och är ledsen att du inte hittat ngn ica med frukt och grönt i säsong! Vi lägger stort fokus på det, lyfter fram främst svenskt och lokalt när det är i säsong!

Sedan vad gäller eko så får man faktiskt fler att köpa eko om de ligger bredvid dina konventionella kompisar, fler nya eko köpare föds då :D

Bara ett inflik att alla inte jobbar likadant bara för att man går under namnet ica! :)
Jag tror att det inte är alla som har koll på att Ica butikerna har olika ägare och rätt mycket egna val om vad man satsar på. Jag har fyra icabutiker som jag handlar på, ibland ligger valet på närheten men oftast är det vilken typ av varor jag ska handla. En har en fantastiskt utbud på fisk och skaldjur, en annan på kött, en tredje på mjölkfria varor och den fjärde en frukt och grönsaksavdelning som gör mig lycklig. :)
 
Jag har av princip bojkottat EMV tidigare. Men det är inte lika svartvitt för mig sen jag fick veta att tex Icas herrgårdsost görs av Norrmejerier. Vilket ger mejeriet en mycket större spridning än vad det annars skulle ha. Och många bagerier använder andra förpackningar till samma produkter. Nyåkers och Lövångerbröd gjorde så förr vet jag, jag vet inte om kvantiteterna gjorde att de ändå tjänade på det och kunde fortsätta produktutveckla under sina egna märkningar.

På tal om grillost så är Fontanas svenska grillost tillverkad av Norrmejerier:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 964
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 418
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 977
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 567
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Skäller på andra hundar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp