Bojkotta varor

Jag sällar mig till att Klarna suger :cautious: Inte så mycket pga klarna i sig utan för att det så ofta är det enda alternativet om en vill handla på faktura.
Jag fick lite för lätt att handla på konto och har tröstshoppat en del när jag mått psykiskt dåligt. Jag har därför spärrat mig själv - försökte få en lägre kreditgräns men se det gick minsann inte, antingen får man ha en orimligt hög gräns eller så får man spärra sig helt. Att spärra sig innebär att man även spärrar sig från14 dagars faktura.

Det innebär att jag nu, när jag skulle behöva köpa medicin igår men inte har råd förrän om en vecka, helt enkelt får vara utan tills jag får pengar alternativt ta Apotekets avbetalning och hämta ut på apotek. Jag är sjuk så jag pallrar mig inte jättegärna till apoteket i onödan och jag vill ju inte ha skiten på avbetalning.

Kunde jag använda Klarna så hade jag helt enkelt kunnat beställa med early bird så hänger medicinen på dörren och fakturan betalas nästa vecka och så är det klart. Men icke.

För övrigt är jag skitsur över att jag inte tål Ben & Jerrys längre.
 
Tvärtemot flera andra så prioriterar jag Lidl av flera skäl när det gäller frukt och grönt. De har frukt och grönt i säsong (i Europa). Nu har de gul sparris (från Tyskland) inte hela året från Sydamerika som de kan ha på Willys och ICA. När ärtor och bönor är i säsong så har de det, från europeiska leverantörer, inte hela året från Kenya som de andra som inte ens ids ta in europeiska ärtor när de är i säsong. Persikor, plommon aprikoser säljs nästan enbart på våren och sommaren när de är i säsong i Europa. Även på andra grönsaker ser man en tydlig säsongsvariation. Självklart fyller de på vintern på med varor som kommer längre ifrån, t ex ananas, men generellt är det ganska stor säsongsvariation. Vill man kunna köpa allt hela året så begränsar det förstås, själv tycker jag om att det varierar. Hur skulle man annars märka att våren är här om det inte vore för sparrisen? Att äta det hela året är inte alls lika roligt. Och få saker är så goda som när persikor, aprikoser och körsbär kommer på sommaren.
Vår lokala handlare hade ett tag varorna placerade så att alla Ekogrönsaker/-frukt kom först, man kunde inte undvika dem. Ville man inte ha ekocitroner fick man gå längre in i butiken. Nu är det som vanligt igen, båda sorterna citroner ligger bredvid varandra. Kanske var kunderna inte mogna för upplägget?
I början (dvs ganska många år sedan) hade de inga/få svenska inköpskanaler men nu är mycket/det mesta svenskt. De har bra chark som dock tyvärr är mycket importerat, men motsvarande varor på ICA är också importerade. Även inom kött och fisk har de blivit bättre än de var de första åren och har även kravmärkt (själv handlar jag dock normalt kött direkt från bönder) .
Visst, utbudet är mindre, det finns inte 14 sorters/märken av alla varor och gillar man inte deras egen variant av en viss produkt (om det är den enda) så får man handla det någon annanstans, men det gäller ju även Willys, coop och ICA ibland, även om Lidl har mer EMV. En del av deras egna varor är bra, t ex har de en bra vaniljglass till bra pris i storpack som är gjord på svensk mjölk, inte så lätt att hitta annars.
En annan positiv sak, jämfört med ICA t ex, är att de verkar ha en annan policy vad gäller tillsättande av butikschefer. Har sett hur invandrarkillar har gått från kassan till att bli butiksansvarig. Kanske blir de inte rika som en ICA-handlare, men ger det fler chansen att utvecklas så är det positivt. Personalen på de ICA-butiker som jag handlar i är väldigt homogen och speglar inte alls samhället. Främst i vissa länder har det förekommit orimliga personalförhållanden, men det är de inte ensamma om (i de länderna), jag trodde att det var därför som en del bojkottad dem.
Nu låter det som att jag är en alltid pro Lidl, så är det inte, men försöker köpa frukt och grönt där p g a kvaliteten.
Jag fullständigt älskar Lidl pga alla dessa anledningar. Nu har jag inte varit i en Lidl-butik sedan i somras eftersom de av någon anledning inte har hemkörning. Men en god vän som bor bredvid Lidl och då kan handla när hen ser att det är lite folk köpte det nödvändigaste för en tid sedan. Bl a deras eget organic- och fairmärkta snabbkaffe som är oslagbart godast och dessutom inte speciellt dyrt. Helt absurt, men jag verkligen längtar efter att kunna åka till Lidl och handla! Att sortimentet är annorlunda och ändrar sig är verkligen en del av charmen. De säsongsanpassade grönsakerna från Europa (dessutom fina grönsaker), många bra vegetariska alternativ, superfina ostar, mycket fin svenskt kött (ffa deras eko-högrev), roliga färdigrätter, korv, choklad, diverse pesto....:heart TUR att de slutat med sina ost- och skinkpiroger!:rofl:

Jag vet inte om jag bojkottar några varumärken. Har för all del inget från Saltå kvarn hemma. Oatlys produkter är jag inte intresserad av eftersom jag inte använder segmentet. När det gäller varor är det en del jag inte köper:

- Jag har helt slutat äta fisk, skaldjur och produkter som är baserat på havets djur (t ex fisksås).
- Jag försöker verkligen undvika palmolja.
 
Jag sällar mig till att Klarna suger :cautious: Inte så mycket pga klarna i sig utan för att det så ofta är det enda alternativet om en vill handla på faktura.
Jag fick lite för lätt att handla på konto och har tröstshoppat en del när jag mått psykiskt dåligt. Jag har därför spärrat mig själv - försökte få en lägre kreditgräns men se det gick minsann inte, antingen får man ha en orimligt hög gräns eller så får man spärra sig helt. Att spärra sig innebär att man även spärrar sig från14 dagars faktura.

Det innebär att jag nu, när jag skulle behöva köpa medicin igår men inte har råd förrän om en vecka, helt enkelt får vara utan tills jag får pengar alternativt ta Apotekets avbetalning och hämta ut på apotek. Jag är sjuk så jag pallrar mig inte jättegärna till apoteket i onödan och jag vill ju inte ha skiten på avbetalning.

Kunde jag använda Klarna så hade jag helt enkelt kunnat beställa med early bird så hänger medicinen på dörren och fakturan betalas nästa vecka och så är det klart. Men icke.

För övrigt är jag skitsur över att jag inte tål Ben & Jerrys längre.

Varför måste du hämta på Apoteket?
 
Amazon, Göta energi, klarna, Dubai, utländskt gris och kycklingkött när jag är i Sverige, GP (fast där börjar jag vackla), MAX, burägg, butiker med hög musik och Hyresgästföreningen är det jag kommer ihåg på rak arm.
 
Jag sällar mig till att Klarna suger :cautious: Inte så mycket pga klarna i sig utan för att det så ofta är det enda alternativet om en vill handla på faktura.
Jag fick lite för lätt att handla på konto och har tröstshoppat en del när jag mått psykiskt dåligt. Jag har därför spärrat mig själv - försökte få en lägre kreditgräns men se det gick minsann inte, antingen får man ha en orimligt hög gräns eller så får man spärra sig helt. Att spärra sig innebär att man även spärrar sig från14 dagars faktura.

Det innebär att jag nu, när jag skulle behöva köpa medicin igår men inte har råd förrän om en vecka, helt enkelt får vara utan tills jag får pengar alternativt ta Apotekets avbetalning och hämta ut på apotek. Jag är sjuk så jag pallrar mig inte jättegärna till apoteket i onödan och jag vill ju inte ha skiten på avbetalning.

Kunde jag använda Klarna så hade jag helt enkelt kunnat beställa med early bird så hänger medicinen på dörren och fakturan betalas nästa vecka och så är det klart. Men icke.

För övrigt är jag skitsur över att jag inte tål Ben & Jerrys längre.
Jag blir sjukt provocerad av att man måste leta sig fram till alternativet att betala med kortet på en gång och inte köpa på kredit...

Göta energi ligger på min shitlist efter deras djävla sätt att fakturera på ( jag ser många olika fakturor i jobbet). Jag blir vansinnig på att systemet i princip bygger på att du får kredit, man måste lusläsa för att begripa fakturera och alla idiotiska tilläggskostnader.

Det ska vara lättare att handla för pengar man har än att handla för pengar man inte har...
 
Alltså skulle man bojkotta allt man tycker är fel skulle man ju få svälta. Jag bojkottar varor som är tillverkade i israeliska bosättningar på Västbanken och dito i Västsahara . Sedan undviker jag flera märken och vid alternativ väljer jag svenskt, ekologiskt och / eller fairtrade.
 
Varför måste du hämta på Apoteket?
Det är enda sättet att kunna ta det på deras avbetalning. Nåja, jag kan vänta några dagar till och hämta på posten istället, men det blir ju lite sak samma fast med längre väntetid.
Alla andra alternativ innebär direktbetalning eller Klarna.

Jag blir sjukt provocerad av att man måste leta sig fram till alternativet att betala med kortet på en gång och inte köpa på kredit...

Göta energi ligger på min shitlist efter deras djävla sätt att fakturera på ( jag ser många olika fakturor i jobbet). Jag blir vansinnig på att systemet i princip bygger på att du får kredit, man måste lusläsa för att begripa fakturera och alla idiotiska tilläggskostnader.

Det ska vara lättare att handla för pengar man har än att handla för pengar man inte har...
Ja det med! Så enerverande :arghh: Och Göta energi kan ju dra åt helvete de också. Bytte till de för billigare el men det blev fan inte billigt, tvärtom. Väntar bara på att bindningstiden går ut så ryker de.
 
Bojkott vet jag inte men köper mycket i första hand svenska råvaror så långt det går.
Svårt att bojkotta företag/koncept om man tex ofta äter på restaurang eller reser mycket (vilket iofs folk knappt gör just nu med rådande pandemi)
Jag tänker inte så mycket bojkott utan mer val av vettiga produkter.
 
Göta Energi ligger ju på Konsumentverkets svarta lista så de är välkänt dåliga. Och är det inte de som har den där tråkiga reklamen som går på radio just nu?
 
Varför Hyresgästföreningen?
Dom är(eller i all fall var sist jag kollade) för förbud mot "kamphundar" och reptiler i hyresrätter eftersom "det kan väcka obehag". Är det några djur som faktiskt är rätt lämpliga i hyresrätter är det reptiler, de orsakar inte allergier, de gnager inte sönder inredning eller kissar i barnens sandlådor och står inte och ylar på nätterna...
 
Det är enda sättet att kunna ta det på deras avbetalning. Nåja, jag kan vänta några dagar till och hämta på posten istället, men det blir ju lite sak samma fast med längre väntetid.
Alla andra alternativ innebär direktbetalning eller Klarna.

Men vad dumt! Borde inte spela roll om man får hem eller hämtar på utlämningsställe. Konstig regel 👎
 
Amazon är ju bland det bästa som finns 😍
Sjukt snabba leveranser och bra grejer till väldigt bra priser.
Beställde en kattlåda igår, skickades från Tyskland och kom fram idag 😍

Svenska eller tyska? Finns endel på Amazon jag vill ha, som inte finns i Sverige. Inte vågat beställa än dock, rädd för ev tull då vissa varor är slående lika Wish-grejer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 974
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 418
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 977
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 569
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp