Bukefalos 28 år!

Bomlös hysterin!

Sv: Bomlös hysterin!

Jag kan bara spekulera utifrån egen erfarenhet och den bomlösa jag provade (fitform) hade inget som går att kalla för en ordentlig kanal i sig själv.

Nej, därför de INTE ska användas av padd (annat än på en häst med synnerligen inbäddad och NEDBäddad ryggrad då möjligen, jag skulle dock inte chansa.

Skillnaden mellan s.k skito s´pad och tex. Grandeur som jag har själv äger vet jag inte


Som mellan en Wettextrasa och en sådan där perforerad trasa som är tunn som papper typ :devil: Skämt åsido, det är STOR skillnad mellan Grandeur och Skito. Försök få tag på en skito att titta på. Synd du inte hojtade innan, jag kunde postat bitarna jag klippte av min Skitopadd så kunde du fått se lite iaf ang material.

men om jag nu ska tänka mig att jag lägger på en fit form med en grandeurvojlock med de tjockaste panelerna under så skulle det bli en viss höjning av sadeln, där är jag med, MEN med en ryttare på kanske 70 kg i sadeln anser jag att dessa material (tyg, silikon, skumgummi, etc..) är alldeles för veka för att hålla samma avstånd från ryggraden, eftersom sadeln i sig saknar en stabil kärna.

Jag är beredd att hålla med dig, men om du kastar Grandeurpadden och lägger en Skitopad (som btw finns i olika tjocklekar) så får du ett annat resultat. Det är rätt rejäl skillnad på material etc. Vid PUNKTtryck i form av ett finger som trycks rakt ner i materialet så kan du trycka ihop det men inte 'trycka genom' det. Vid lite större punkttryck under HÅRD belastning (läs: Fall HANDLÖST ner på knä på ett betonggolv med bara padden mellan dina knän och golvet) kommer materialet tryckas ihop vid själva stötdämpningen, men den komemr fortfarande kännas mjuk, dvs skona dig mot golvets hårdhet.

Om du sen tar en Fitform/freeform/etc och sen sätter en ryttare i sadeln så är trycket långt ifrån knäpunkttryck under 'fritt fall'. Jag kan inte ta gift på att trycket är absolut jämnt fördelat hela tiden, men i min FreeForm med Skitopad så är svettavtrycken HELT jämna. När jag provade HOPPA med FF och Skito så fick jag något förhöjt tryck på SIDORNA av ryggen/hästen av stigläderbandet som går ÖVER ryggen. INGEN åverkan över ryggrad etc. Dvs paddan såg fortfarande till att sadeln gick fri över ryggraden etc, men däremot så utsattes padden för punkttryck som gick att avläsa på svettavtrycken. Hästen tycktes inte uppleva det som negativt p något vis men jag bestämde mig där för att experimentet gett mig de svar jag ville ha och jag hoppar INTE i en bomlös med stigläderband över ryggen. Jag har hoppat med SKitopadd i en SportsSaddle (som har en V-infästninga v stigläderfästena) utan minsta synbara ändringar i svettmärkena dock.


Jag får inte ihop det. Att rida i en bomlös på en häst med ordentliga ryggmuskler är inga som helst problem anser jag, däremot är jag oroad för de yngre och de omusklade, att det blir ett för stort punkttryck likt barbacka ridning över ryggraden, vilken är den vi försöker avlasta. Därmed inte sagt att jag är minst lika bekymrad över hur många ryttare som rider runt med illa tillpassade bomsadlar. Men det är en annan tråd.[

Det är därför du ska ha den omtalade och 'omtjatade' PADDEN. Den är liksom hela tricket och det som gör att man övht KAN avlasta ryggraden på en bomlös utan paneler.

UTAN padd så håller jag helt med dig. Men en bomlös är inte 'komplett' utan en padd ELLER paneler.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Jag måste få se en sån där kallad "skito" padd och vad de är gjorda av. Vart jag ska få se en vet jag inte än, eftersom det nästan inte finns en kotte häromkring som rider med bomlöst (och de som gör det rider utan pad...). (skit pad läser jag varje gång, ursäkta uttrycket men det ser ut som det står så :smirk: )
Jag fattar heller inte varför man inte kan få sadeln färdig att använda som den är utan måste peta under en massa dynor? Det är som att köpa en ikea pryl. Man kommer hem, packar upp och inser att man måste tillbaka för att köpa en tillhörande del för att möbeln ska fungera...
/Asmo funderar i bilder..
 
Sv: Bomlös hysterin!

asmodeus skrev:
Jag fattar heller inte varför man inte kan få sadeln färdig att använda som den är utan måste peta under en massa dynor? Det är som att köpa en ikea pryl. Man kommer hem, packar upp och inser att man måste tillbaka för att köpa en tillhörande del för att möbeln ska fungera...

Tror det löser sig när du väl ser på en bomlös i verkliga livet, inte sant?

Sen det där med att inte komma färdig kan man ju diskutera till leda ;)

En bil levereras sällan från fabrik med bensin i tanken, bensin behövs för att bilen ska fungera. Har du fabriken inte levererat en hel bil? Finns många saker som man måste ha något extra för att de ska fungera...

Men som sagt, dina funderingar löser sig nog när du väl ser hur och varför man ska ha en pad under ;)


/Henke
 
Sv: Bomlös hysterin!

Star Trekk behöver du ingen pad till - den har paneler som sitter fast på själva sadeln.

Blir brydd på att du vet om de som rider i bomlösa utan padd - det låter ju fullständigt vansinnigt.

/Camilla
 
Sv: Bomlös hysterin!

JAg tycker Bmlösa sadlar är bland det vidrigaste som finns att rida i! Förstår inte alls vitsen med att ha dem.. det går ju faktiskt att hitta en vanlig sadel som pasar och som man kanske själv sitter bra i också!
 
Sv: Bomlös hysterin!

Om du inte förstår vitsen med bomlösa sadlar och varför de har en marknad tycker jag du ska läsa på lite om hästanatomi.

Det tjänar nog både du och hästarna på.
 
Sv: Bomlös hysterin!

jojo54 skrev:
JAg tycker Bmlösa sadlar är bland det vidrigaste som finns att rida i! Förstår inte alls vitsen med att ha dem.. det går ju faktiskt att hitta en vanlig sadel som pasar och som man kanske själv sitter bra i också!

Du kan aldrig sälja argument genom att säga att du tycker si och så utan att ens förklara varför du tycker si och så.

Så vill du framföra varför bomlöst är skit så motivera och backa upp dina påståenden annars lär det inte vara någon som köper ditt resonemang.


/Henke
 
Sv: Bomlös hysterin!

Vidrigt för dig kanske. Har du dålig balans?
Tänk på hästen. Det finns hästar vars ryggar inte är stöpta i en "bomsadelform" och vad ska man ha för sadel på dom?
/T
 
Sv: Bomlös hysterin!

Ja men hur ska folk veta att de måste ha tillhörande pad då? Står det på en bifogad lapp som kommer med sadeln eller? Tänk nu på att mååånga som köper bomlöst och vanlig sadel på egen hand inte har en aning om vad de håller på med. Ta mina "sommarhästsgrannar" som rider med bomlösa utan paddar som exempel. Skogsmullar, det är roligt att rida principen.. De har nog aldrig ens fått infon om att de ska ha den här padden. Någonting brister i försäljnngen, och jo vi kanske ställer högre "krav" på de här sadlarna, men de har också utvecklats fram i en tid då medvetandet aldrig varit större.
Om du köper en bomsadel är den åtminstone stoppad i förhand, även om den inte passar.

Jag själv använder hjälp minst 1 ggr per år och kontrollerar passformen på mina sadlar vid varje ridpass när jag rider, och passar de inte rider jag inte i dem öht, så jag privat behöver ingen uppläxning om hur viktig passformen är för hästens välbefinnande.(Liten inflikning bara)
 
Sv: Bomlös hysterin!

Hur tjockt blir det på sidorna? För inte kan väl dessa paddar se ut som formen av ett sadelunderrede heller?
 
Sv: Bomlös hysterin!

asmodeus skrev:
Hur tjockt blir det på sidorna? För inte kan väl dessa paddar se ut som formen av ett sadelunderrede heller?


Låna hem en och prova eller besök någon som har så får du garanterat bättre svar då du kan se med egna ögon ;)
 
Sv: Bomlös hysterin!

asmodeus skrev:
Hur tjockt blir det på sidorna? För inte kan väl dessa paddar se ut som formen av ett sadelunderrede heller?
Var i södra norrland finns du? Åker du någonsin söderut? Jag som finns i södra Dalarna är helt klart beredd att både låta dig klämma på paddar och sadlar. Tar du med dig häst så får du dessutom provrida i vilken av mina två bomlösa du vill, bara du orkar pallra dig ner hit.

Faktum är att detta kan ses som en stående inbjudan till vem som helst som är skeptisk till bomlöst och deras tryckavlastande egenskaper. Jag räds inte att stå för min åsikt i praktiken.

PMa mig!

/JES
som har en SportsSaddle och en FitForm (föregångaren till FreeForm) och två olika varianter på Skito-pad.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Jo jag skulle gärna vilja i studiesyfte, verkligen. Men det finns faktiskt ingen återförsäljare långt här i närheten vad jag vet. Finns det någon hemsida för de här paddarna?
 
Sv: Bomlös hysterin!

Tack för inbjudan! Jo jag åker neråt då och då ( bor några mil ovanför gävle) men just nu är det inte aktuellt åt södra dalarna hållet. Om du inte vill ha en gratis hästmassör vill säga :-) Jag vill inte ha någon bomlös själv, eftersom jag är nöjd med mina bomsadlar men däremot så är sadlar mitt stora intresse och det innefattar även de bomlösa som bara blir en större marknad så jag behöver lära mig mer om dem för att bilda mig en bättre uppfattning.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Det är ungefär samma princip som i Tempurmadrasserna. dock är skitomaterialet lite stummare och stadigare.
Brukar de inte ha Tempur hos åldringarna? Smyg in på nåt sjukhem och kolla.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Nej, jag vill inte göra den jämförelsen, med Tempurmaterial. Har haft en padd med Tempur (äkta) och det går inte att jämföra på samma dag!
 
Sv: Bomlös hysterin!

Ja men hur ska folk veta att de måste ha tillhörande pad då? Står det på en bifogad lapp som kommer med sadeln eller?

Jag måste ju vara naiv men det trodde jag faktiskt? Det är möjligen de som säljer den begagnat då som inte talar om att det ska vara pad till, men det ÄR faktiskt första gången jag träffar på att det finns de som rider utan pad.

så jag privat behöver ingen uppläxning om hur viktig passformen är för hästens välbefinnande.(Liten inflikning bara)

Tycker du att jag har gett en sen innan eller förmodade du att jag skulle ge en? Om ingen av dem så var väl det där rätt onödigt.

/Camilla
 
Sv: Bomlös hysterin!

Camilla_H skrev:
Jag måste ju vara naiv men det trodde jag faktiskt? Det är möjligen de som säljer den begagnat då som inte talar om att det ska vara pad till, men det ÄR faktiskt första gången jag träffar på att det finns de som rider utan pad.
Jo det är sant! Och när jag lånade den där fitformen för ca tre år sen så hade den tjejen som red sin häst med den sadeln heller ingen tryckutjämnande pad. I mina öron så verkar det ha kommit lite senare in i utvecklingen av de här sadlarna än när de kom. Jag minns nämligen att jag satt och tittade på Torsion och Fit Forms hemsidor på den tiden när jag funderade omjag skulle köpa en och det fanns ingen som helst info då om att du behövde ett tillägg, så jag har ända tills jag börjat läsa om tilläggspaddar på Buke förutsatt att de fungerar som en form av barbackasadlar eftersom de inte har någon kanal.
 
Sv: Bomlös hysterin!

asmodeus skrev:
Jo jag skulle gärna vilja i studiesyfte, verkligen. Men det finns faktiskt ingen återförsäljare långt här i närheten vad jag vet. Finns det någon hemsida för de här paddarna?
http://www.canadiantack.com/padinfo.htm
http://www.treelesssaddle.com/

Två sidor att börja på iaf? Treelesssaddle är också hemsidan för SportsSaddle-märket och har en bra och informativ sida där man jämför sadlar.

/JES
 
Sv: Bomlös hysterin!

asmodeus skrev:
...när jag lånade den där fitformen för ca tre år sen så hade den tjejen som red sin häst med den sadeln heller ingen tryckutjämnande pad. I mina öron så verkar det ha kommit lite senare in i utvecklingen av de här sadlarna än när de kom.
Nope! Det där är helt enkelt inte sant. Jag köpte min SportsSaddle begagnad år 2000 och det var då SJÄLVKLART att jag skulle ha en Skito till den. Säljaren hade också försökt fråga om man inte kunde ha sina gamla schabrak under, eller ännu hellre (för oss distansryttare) ett renskinn, men fått veta att man MÅSTE ha Skitopadden under. PUNKT.

Det som KANSKE hände när Torsion och FitForm började tillverka "kopior" av SportsSaddle var i så fall att man antingen inte ville skrämma bort potentiella köpare med att de skulle bli tvungna att köpa DYRA paddar (svårt att övertyga bomsadelägare att det är skillnad på en vojlock och en skito-pad kanske??) plus att Torsion kanske inte hade fått igenom att få sälja Skito-paddarna?? Men nu spekulerar jag hejvilt här bara, för jag vet verkligen inte. :confused:

Testa att gå till din Granngården och se om de säljer Knights och hör vad de säger om paddar till den?
(okej, jag gillar INTE Knights pad, men om de säljer sadeln utan att mer eller mindre KRÄVA att man köper padden också så är det ju helt sjuuukt dåligt! :mad: )

/JES
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 482
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då var min hälsohemsvistelse slut, och jag har återvänt hem igen. Men vilken häftig upplevelse det var! Min tanke med att åka dit var...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: cassiopeja
·
Ridning Nu kommer mina klassiska orosmoment upp igen - sadeln och galoppen! :D:o Ni som har kommit en bit inom AR eller kanske har lite...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 546
Senast: bigganl
·
M
Utrustning Jag har letat sadel till min kille i 2 år kanske 2½ år nu. Efter att vi varit hos två diplomerade sadelprovare och provat säkert upp...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp