bomlös vs. western?

Seabaz

Trådstartare
Vad är det som skiljer den bomlösa sadeln från westernsadeln?

Vad menas med bom? Jag trodde det betydde typ "stomme" och det måste väl alla sadlar ha?? Även "bomlösa?"

Nu är jag förpirrad!
 
Oj.. det här ju lite svårt att ta skriftligt om du aldrig sett en bom.. men ok.. en vanlig bom ser lite grann ut som ett omegatecken, öglan ligger under bakvalvet den smala delen under sitsen och så är tvärstrecken nervikta längs med hästen längst fram i sadel... nån som förstod?? :o
En Bomsadel har sedan stoppade bossor som ligger mellan bommen(som ofta är i metall) och hästens rygg. En westernsadel har en liknande bom, men i stället för bossor har den stora blad som fördelar trycket över en mycket större yta.
Bomlösa sadlar har ibland ingen bom alls, de är då som en vanlig sadel med bossor och allt bara det att bommen saknas. Andra bomlösa sadlar har ett framvalv och ett bakvalv som stabiliserar lite i sidled och dessa saknar då ofta bossor. Framvalv och bakvalv är inte förbundna med varandra.
 
Bom är stomme, precis som du säger. Och precis som skuggi säger så ser de olika ut i engelska sadlar och westernsadlar. De är oftast gjorda i trä med stål eller i nåt plastmaterial.

Bomlösa har ingen sån stomme utan innehåller väl bara mjukare material, skuggi?

Jag rider just nu i en sadel med bom av läder och fjäderstål och den är :love:.

mandalaki
 
Är det möjligen en Bent-sadel? Såg en med bara läderbom igår.. såg trevlig ut, men jag var inte klädd för att prova :crazy:

Vissa bomlösa sadlar har faktiskt en liten mjuk stomme i pvc som mest liknar en plastskiva, detta för att fördela trycket från sadelgjordsfäste och stigläderfäste.
 
Ah, en sån skulle man allt bra gärna vilja prova... var håller du till i landet tro? Man kanske skulle kunna få prova nån gång?
 
De flesta finns nog här på västkusten för här bor sadelmakaren. Min lånade hör hemma i Värmland.

Å andra sidan skrev Hästfynd om den i nr 11 2003 så efter det kanske hon fått beställningar från resten av landet.

mandalaki
 

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 383
Senast: Seabaz
·
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 182
Senast: Thera
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 658
Senast: Kraxa
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp