Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jösses.
Ja, det finns missbruk. Men de sombrukar den som var tänkt behöver dem
Ungefär som att förbjuda alkohol för att det finns rattfyllerister.![]()
Precis. Framför allt den här idiotin att de får köra lastbil bara för det räknas som a-traktor. Än värre en person med MOPPEkort får köra tungt släp utan problem. Du får köra hästtransport med två hästar utan problem.Fast detta handlar ju verkligen inte bara om missbruk. Det handlar även om att när dessa a-traktorer/epa-traktorer framförs fullt lagligt så är det fortfarande idioti.
Det också. Vi har 80 väg. Kurvig mycket trafik och omöjligt att göra omkörning ingen väggren Att köra åt sidan det skryta om att inte göra ju längre köer ju bättre. Att en del behöver för att ta sig hemifrån jodå men dessa åker samma sträcka som bussen.Jag börjar tänka att a-traktorer absolut inte borde få vara på vägar där hastighetsbegränsningen är högre än 70 km/h. Och de jag ser ibland på 100-vägen verkar befinna sig där olagligt, om jag fattar lagen rätt?
Bara om det är motorväg/motortrafikled. Vanlig 110-väg får de köra påJag börjar tänka att a-traktorer absolut inte borde få vara på vägar där hastighetsbegränsningen är högre än 70 km/h. Och de jag ser ibland på 100-vägen verkar befinna sig där olagligt, om jag fattar lagen rätt?
HELT galet...Bara om det är motorväg/motortrafikled. Vanlig 110-väg får de köra på
Det är litet uppseendeväckande, håller med. Men jag ser inget problem i det. (Det är även fullt lagligt för samma femtonåringar - och ännu yngre, även utan traktorkörkort - att köra 30-40-50 ton tunga ekipage med jordbrukstraktorer, och där sker i princip inga olyckor alls. Kontexten är helt annan och A-traktor-subkulturen är inte närvarande.)Precis. Framför allt den här idiotin att de får köra lastbil bara för det räknas som a-traktor. Än värre en person med MOPPEkort får köra tungt släp utan problem. Du får köra hästtransport med två hästar utan problem.
Det var en 15 åring i en traktor som blev överkörd av tåget tidigare i sommar.Det är litet uppseendeväckande, håller med. Men jag ser inget problem i det. (Det är även fullt lagligt för samma femtonåringar - och ännu yngre, även utan traktorkörkort - att köra 30-40-50 ton tunga ekipage med jordbrukstraktorer, och där sker i princip inga olyckor alls. Kontexten är helt annan och A-traktor-subkulturen är inte närvarande.)
Det är inte de ekipagen som människor dör i, eller av, jag kan inte komma ihåg en enda medialt uppmärksammad allvarlig trafikolycka med den typen av A-traktorer (läs: fullstora lastbilar/trailerdragbilar). Fordonen som barnen kör ihjäl sig och andra med är i princip uteslutande vanliga personbilar; typiskt Volvo 740/760/V70 m fl.
Jag tror det hade varit bättre med moped för tonåringar om de nu upplever att de behöver fordon utöver cykel, föräldrar och buss.Jag bor någon km från en riksväg. Det har alltid tagit 10 minuter till stan förutom i skördetid, då räknar man med 20 minuter. Nu tar det 20 minuter jämt. A-traktorer som blockerar vägen, som plötsligt svänger vänster trots att bilen bakom håller på att köra om, som svänger ut framför... Det kvittar att de kör i 30. De blockerar vägen på ett sätt som är trafikfarligt. Jag förstår att vissa vill bli av med problemet de ser sina barn och deras behov som och tycker att det är bättre att sätta dem i en bil utan utbildning som de framför livsfarligt även när de kör helt lagligt och jag lider såklart med dem alla. Både barnen och föräldrarna. Det kan inte vara lätt. Det finns dock bättre sätt. Att utsätta sitt barn för att köra a-traktor kräver speciella föräldrar helt klart. Det är så sorgligt.
Förövrigt har inget förändrats här omkring med allmänna kommunikationer på de senaste 20 åren mer än att man idag kan beställa anropsstyrd kollektivtrafik. Så nej. Ingen kan skylla på att deras barn måste kunna ta sig själva på ett sätt som barn inte behövde för 5, 10, 15 år sedan. Föräldrar behöver vara föräldrar. Det är deras skyldighet att skydda sina barn. Det gör man inte när man sätter dem bakom ratten på en a-traktor.
Igår såg jag en mercedes-epa och en BMW-epa. Kostar inte dessa modeller väldigt mycket pengar? BMW-epan såg jag mer än en gång. En tjej och en tjejkompis som verkade åka runt, runt på orten bara. Just, ja. Jag såg också en som med högt dunkande musik sladdade sig igenom en rondell... Det är enkelt att se att det är väldigt mycket bus-/nöjeskörning.... Kanske vi också ska prata om miljöförstöring och onödigt nyttjande av bränsle när barn sitter och kör runt för nöjes skull i sina fordon?Jag tror det hade varit bättre med moped för tonåringar om de nu upplever att de behöver fordon utöver cykel, föräldrar och buss.
Jag tror att en del av idiotbeteendet och olyckorna orsakas av att ungdomarna känner sig så otroligt säkra i sin bil att det blir så självklart för dem att bete sig idiotiskt och ta enorma risker med sitt och andras liv, helt utan att greppa konsekvenserna- i den åldern kan man inte greppa konsekvenser på samma sätt om man inte möts av riskerna på samma sätt. På en moped är man sårbar och det känns när man kör där i trafiken. Jag tror inte att alla olyckor magiskt skulle försvinna, men en hel del skulle minska i och med att ungdomarna fråntas den skydda formen utan konsekvenser för sitt handlande som a-traktor/epa innebär.
Jag har för övrigt aldrig sett så många mopedbilar/a-traktor/epa-vad de nu olika heter, jag har tappat kollen, som här, framför allt i "rikemansområdet" med 6 miljonersvillorna. Där det går stadsbuss varje halvtimme i lågtrafiktiderna och var 10e minut i högtrafik och är ett par km med UTMÄRKT cykelväg till centrum. Ju mer pengar föräldrarna har desto dyrare fordon har ungen, oavsett om man bor i stan eller ej-de leks mest med.
Igår såg jag en mercedes-epa och en BMW-epa. Kostar inte dessa modeller väldigt mycket pengar? BMW-epan såg jag mer än en gång. En tjej och en tjejkompis som verkade åka runt, runt på orten bara. Just, ja. Jag såg också en som med högt dunkande musik sladdade sig igenom en rondell... Det är enkelt att se att det är väldigt mycket bus-/nöjeskörning.... Kanske vi också ska prata om miljöförstöring och onödigt nyttjande av bränsle när barn sitter och kör runt för nöjes skull i sina fordon?
Igår såg jag en mercedes-epa och en BMW-epa. Kostar inte dessa modeller väldigt mycket pengar? BMW-epan såg jag mer än en gång. En tjej och en tjejkompis som verkade åka runt, runt på orten bara. Just, ja. Jag såg också en som med högt dunkande musik sladdade sig igenom en rondell... Det är enkelt att se att det är väldigt mycket bus-/nöjeskörning.... Kanske vi också ska prata om miljöförstöring och onödigt nyttjande av bränsle när barn sitter och kör runt för nöjes skull i sina fordon?
Fast bara köra runt och bränna bränsle för körandets skullVi behöver absolut även ta med våra hobbies när vi pratar om miljöförstöring och klimatpåverkan, men även att köra sin bil till ett stall är nöjeskörning så jag tror det blir svårt att definiera vilka hobbies det är okej att använda sitt motorfordon till och inte.
Fast bara köra runt och bränna bränsle för körandets skull? Det tycker jag ligger på ett helt annat plan än att använda ett fordon för att transportera sig till stallet, fotbollsplanen, biblioteket eller vad de nu kan vara?
Nej, det tror jag inte heller att det gör. Så länge det finns föräldrar som tjänar såpass bra att de kan finansiera dyr bil och bränsle så kommer det nog att fortsätta.Jag är också helt för att EPA-fenomenet bör minskas, men jag tror inte att miljöargumentet kommer att vara det som får EPA-ungdomar att sluta med just sin hobby.