Bukefalos 28 år!

Borde hästen gå i hagen?

Moreeeno

Trådstartare
Allt detta tjat hit och dit om hästar ska eller inte ska gå i hagar!
Jag har nyss bytt stall och igår när jag kom till stallet var min häst blockhalt!
Och idag när jag kom till stallet var han inte halt alls? Jag har inte aning om vad det kan va. Jag tävlar välldigt mycket och blir min häst halt så går jorden under för mig! Vi har så mycket planerat i år! Frågan är nu... Ska jag låta honom fortsätta gå i hage och riskera stora skador? Många av dem stora ryttarna kan ju inte fatta att vi släpper ut våra hästar tillsammans bland stenar och berg! Men å andra sidan så vet jag att min häst inte skulle vara lycklig av att få stå inne... :(
Dessa hästar....
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Det är klart att han ska få gå ute! J*vla trams att hästen inte skulle få gå ute, det är en häst och ingen docka. Ska han få stå inne 24/7 annars eller? Hästen måste ju få vara häst oavsett om det är en dyr tävlingshäst eller inte. Att den kan skada sig är ju risken man tar när man släpper den i hage men inte fan ska hästen få stå inne bara för att du vill tävla.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

:bow:
att man ens tänker tanken på att ha hästen inne för att man ska kunna hoppa banor eller rida program som tar 5 minuter :eek:
dessutom tror jag risken är större att den skadar sig om den står inne o sen tävlas hårt.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Måste du ha din häst i flock bland stenar och berg? Kan den inte få gå i en
"normal" hage med t e x en kompis? Klart att dom skall få gå ut men har man
en tävlingshäst så är det inte optimalt med den formen av utevistelse enl min
åsikt. Det finns ju något mittemellan inlåst och utegång modell get!
Kramar ifrån mig!
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Släpp ut hästen i hage.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Inte optimalt? För vem då menar du då?
För hästar är det inte optimalt att inte få gå ut. Enligt min åsikt iaf.
Håller med om att man kanske kan sätta sina hästar i en hage utan berg och stora stenar dock, för att minska skaderisken.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Inte optimalt? För vem då menar du då?
För hästar är det inte optimalt att inte få gå ut. Enligt min åsikt iaf.
Håller med om att man kanske kan sätta sina hästar i en hage utan berg och stora stenar dock, för att minska skaderisken.

Håller med. Hästarna är egentligen byggda för att gå ute dygnet runt och eftersom att vi har "tillfångatagit" och "förmänskligat" dem så är väl det minsta vi kan göra att låta dem gå i hage under dagen. Det går absolut att tävla och ha sin häst i en hage och att man ens funderar på att inte göra så är för mig ofattbart.
Som jag ser det presterar hästarna bättre om de mår bra och får tillgodose sina behov och instinkter så mycket som möjligt. :)
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Jag håller med dem före mig; släpp ut hästen, naturligtvis. Annars blir den olycklig!
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Jag har alltid gått efter min tro att skaderisken på tävlingshästar är mindre om de får gå i hagen som "normala" hästar. Jag tror att leder och skelett blir starkare av att hästen själv får använda dem hur den vill, och så blir den ju både nöjdare och gladare av att vara ute!
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Allt detta tjat hit och dit om hästar ska eller inte ska gå i hagar!
Jag har nyss bytt stall och igår när jag kom till stallet var min häst blockhalt!
Och idag när jag kom till stallet var han inte halt alls? Jag har inte aning om vad det kan va. Jag tävlar välldigt mycket och blir min häst halt så går jorden under för mig! Vi har så mycket planerat i år! Frågan är nu... Ska jag låta honom fortsätta gå i hage och riskera stora skador? Många av dem stora ryttarna kan ju inte fatta att vi släpper ut våra hästar tillsammans bland stenar och berg! Men å andra sidan så vet jag att min häst inte skulle vara lycklig av att få stå inne... :(
Dessa hästar....

släpp ut din pålle för han blir bara stel av att stå inne
hur stora skador får hästarna i ditt stall av att vara ute ?
i vårt stall finns det tävlingshästar (som springer in pengar) och dom är ute från tidiga morgon till sena kväll i ur och skur regnar det för mycket och/eller blåser för kallt så får dom varsit täcke men ut ska dom..och vi har enormt blandade hagar med stenar ,träd ,bäckar ja det mesta och fram till idag så har vi fina välmående och framför allt skadefria hästar (alla 9 )
så låt din pålle få vara häst först och främst
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Allt detta tjat hit och dit om hästar ska eller inte ska gå i hagar!
Jag har nyss bytt stall och igår när jag kom till stallet var min häst blockhalt!
Och idag när jag kom till stallet var han inte halt alls? Jag har inte aning om vad det kan va. Jag tävlar välldigt mycket och blir min häst halt så går jorden under för mig! Vi har så mycket planerat i år! Frågan är nu... Ska jag låta honom fortsätta gå i hage och riskera stora skador? Många av dem stora ryttarna kan ju inte fatta att vi släpper ut våra hästar tillsammans bland stenar och berg! Men å andra sidan så vet jag att min häst inte skulle vara lycklig av att få stå inne... :(
Dessa hästar....

Att ens tänka tanken att inte släppa ut hästen på grund av skaderisken så är man helt fel ute. Hästar som får möjlighet att själva röra sig i kuperade marker torde själva stärka upp sin kropp så att de lättare tål snedsteg här och där. From nästa höst måste du i alla fall låta din häst gå ute och röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Att det är stenigt i hagen eller att du är rädd för att hästen ska skada sig på annat sätt är inte skäl nog för att inte släppa ut den. Du utsätter garanterat hästen för större risker att skada sig om du inte låter den få vara i hagen.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

va faan, MIN häst går i en hage med en 3 meters ganska brant backe som går upp till en liten glänta i skogen, han har stått där i 1 år nu och fanimej aldrig varigt skadad! (förutom ögat en gång)

skaffa en trähäst om du vill hopptävla, lever den hästen för dej eller du för hästen??

GRYMT fräckt av dej om du har in hästen pga att den KAN FÅ skador i hagen?!

(förlåt att jag skriver så påhoppande, men tkr att det borde vara självklart att man skall låta hästen gå ute, då man utan problem har tillgång till hagen) hoppas du är eftersmart o låter pålle gå i hage
 
Senast ändrad:
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Ut i hagen. En häst som står inne får inget vettigt liv och risken för senskador och dyligt är större om den blir stillastående 23 timmar om dygnet.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

förlåt men det låter som hästen är en tävlingmaskin i ditt inlägg, du vill ha den inne för att den kan skada sig och då kan ni inte tävla och då går din värld under..tkr det är tråkigt när man läser sånt här :crazy:
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

förlåt men det låter som hästen är en tävlingmaskin i ditt inlägg, du vill ha den inne för att den kan skada sig och då kan ni inte tävla och då går din värld under..tkr det är tråkigt när man läser sånt här :crazy:

håller med där :crazy: det är så man blir mörkrädd att en del ens tänker tanken..
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Allt detta tjat hit och dit om hästar ska eller inte ska gå i hagar!
Jag har nyss bytt stall och igår när jag kom till stallet var min häst blockhalt!
Och idag när jag kom till stallet var han inte halt alls? Jag har inte aning om vad det kan va. Jag tävlar välldigt mycket och blir min häst halt så går jorden under för mig! Vi har så mycket planerat i år! Frågan är nu... Ska jag låta honom fortsätta gå i hage och riskera stora skador? Många av dem stora ryttarna kan ju inte fatta att vi släpper ut våra hästar tillsammans bland stenar och berg! Men å andra sidan så vet jag att min häst inte skulle vara lycklig av att få stå inne... :(
Dessa hästar....

Sorry, men jag känner bara så här: SKAFFA DIG PERSPEKTIV PÅ SAKER!!! Jag lovar att det finns värre saker än om du får ändra dina tävlingsplaner och ambitioner för en säsong.

I övrigt, släpp ut hästen, klart den ska få vara häst! Jag tror skade/sjukdomsrisken är beydligt mindre då än om den stod inne mer. I synnerhet mentalt.

Ang det du skrev "Många av dem stora ryttarna kan ju inte fatta att vi släpper ut våra hästar tillsammans bland stenar och berg", kan dessa stora ryttare heller inte förstå att hästen är ett flockdjur som är skapta för att röra sig över stor ytor med hästsällskap större delen av dygnet? Självklart behöver ju inte hagen ha hela berg i sig då...
 
Senast ändrad:
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Skulle tro att det är större risk att du rider sönder din häst eller att det händer något i transporten på väg till tävling än i hagen. "Stora" ryttare som inte släpper ut sina hästar är inga vidare förebilder. Din häst har väl halkat i hagen. Det kan dom göra i boxen också.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Känner precis likadant just nu!:crazy:

Min häst blev friskförklarad efter vrickning (i hagen)för en vecka sedan, under denna veckan har han

-dragit av sig båda framskorna villket är en katastrof för hans hovar
- fått ett sår som blev inflammerat och hela benet svullna upp -lymfagit
- fått någon äcklig svamp/mugg på benet även detta benet svullna upp
- idag kom han in och har en djup reva ovanför knäet (tror hans kompis har bitit honom då det är en rolig lek tydligen :cool:) Står nu med jodopaxbandage med förhoppning att ännu ett ben inte skall bli som en stolpe med lymfagit.

Det var denna veckans hyss i hagen. Är helt slut av allt plåstrande och sårtvätt. Känner mig som en sjuksyster när jag kommer till stallet!:grin:

Hagen är en platt fin hage med trästaket runt och han går med en kompis som han kommer jättebra överens med.

Funderar på om man kan ta 2 st madrasser på var sida och med silvertejp täcka in hela honom i dessa madrasser innan han skall gå ut? Vad tror ni?

Klart att han skall få gå ut, men jag börjar ledsna :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Självklart ska hästen gå ute i hagen! Mina hästar har då ALDRIG varit halta och dom går över stock och sten i snårig skog. Dagens daltande om dessa j*vla porslinshästar som ska tävla är sjukt! Föd upp hästarna i ojämn terräng så får ni också hästar som tål att snubbla utan att gå sönder. Låt hästarna leva som hästar MED hästkompisar och i hage många timmar om dagen så får ni också hästar som tycker livet är kul och är mer lättarbetade. Att låta sin häst stå inne är metalt djurplågeri - sådeså :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 655
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Lutten
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
991
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp