Bukefalos 28 år!

Borde hästen gå i hagen?

Sv: Borde hästen gå i hagen?

Släpp ut hästen! Vi kräver så mycket av hästarna så nog fan bör vi anstränga oss för att de ska få leva så naturligt som möjligt resten av tiden.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Jag har alltid gått efter min tro att skaderisken på tävlingshästar är mindre om de får gå i hagen som "normala" hästar. Jag tror att leder och skelett blir starkare av att hästen själv får använda dem hur den vill, och så blir den ju både nöjdare och gladare av att vara ute!


håller med :bow::bow::bow:
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Håller helt med - min åsikt är att om de vänjer sig vid kuperad o varierad terräng så blir de hållbarare i längden!.... Men visst, har du en import som är 10 år o aldrig gått i kuperade hagar värda namnet så kan han säkert snubbla o göra sig illa.

För min del är det bara positivt med berg o liknande i hagen - min lillkille är mer som bergsget än häst mellan varven o jag har aldrig sett maken till säkerhet på foten ute i skog o mark...:banana:
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Alltså... hur tänkte du nu? *suck* Så du menar alltså att hästen ska stå inne och dö av tristess och bli helt avskuren från allt som är naturligt för en häst, vilket är att vara UTE I DET FRIA. Jag tror att du har drabbats av en allvarlig form av nötter i hjärnan, för om man tycker att hästen ska stå inne för att den kan sabba ens egen "tävling karriär" så har inte alla indianer i kanoten.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Hästar BEHÖVER få röra sig utomhus VARJE dag. Tänk dig själv att stå inne dag ut och dag in. Allt detta tramsande med tävlingshästar, är det inte viktigare att främja deras naturliga beteende?
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Som en del andra har skrivit så lär hästen ta mer skada utav att stå inne. Hästar är gjorda för att vara i rörelse under större delen av dygnet, och det är ganska lätt att räkna ut hur nyttigt det är för senor, leder, ben och muskler att vara stillastående hela dagen om man har en tanke på det.

Det finns ju något som heter sjukhage som man alltid kan använda om hästen är sjuk, för att den ska slippa stå inne... :D

Måste bara få påpeka också, som även någon annan hade gjort, att tävlingshäst eller inte, det är fortfarande ett djur och ingen maskin. Tänk vad hästen ställer upp på dig och åker runt hit och dit på tävlingar, varken den vill eller inte, då är väl ändå det minsta man kan göra att låta den få vara lite häst i hagen åtminstone? En glad och välmående häst preserar dessutom bättre ute på banan.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

*KL

Hoppas det är troll i tråden när det står att man ens överväger att inte släppa ut hästen! Jag får dåligt samvete om inte hästen vart ute minst 12 h om dagen. Är det dåligt väder är det täcke på som gäller.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Släpp ut hästen i hagen.
Enda gången det är ok enligt mig att ha hästen på box, är när en veterinär har rekomenderat det efter en konstanterad skada. Och duväl inte haft dig veterinären?

Är du orolig över att hästen ska skada sig i hagen, så skulle jag, om jag vore du, se över miljön i hagen. Plocka bort saker som hästen kan skada sig på.

I stallet där jag har hästen jag lånar nu så har vi stenar, träd, diken osv i hagen.. men jag är absolut inte orolig. Jag tror på det att hästen lär sig att lyfta benen och se sig för. Och han har då inte varit skadad hittils trots att dom rejsat runt som galningar.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Usch, tråkigt med klantar till hästar som går sönder så fort de får springa fritt i hagen. Jag vet vad du menar, min förra häst var precis sån. Vrickade sig, skrapade sig, drog av sig skorna, fick lymfangit, hovbölder osv osv osv i all oändlighet. Allting i hagen.
Jag slet mitt hår och stackars pappa letade i plånboken efter gömda tusenlappar. Jag önskade mig en madrasserad, dränerad, rund grushage, precis så liten att han inte skulle kunna springa ;)
Det var alltid nåt med den där hästen. Jag tror det berodde på att han fortfarande inte var färdigväxt när jag köpte honom (5åring) och dessutom inte riktigt lärt sig att hantera sina låååååååånga ben ordentligt. Han var helt enkelt en stor valp ända tills han var sju.
Men nu är han såld till en jättebra tjej och hon har inte haft problem alls! Han växte helt enkelt ifrån det.

TS:
Din häst kanske bara hade vrickat sig lite och reagerade kraftigt eller kanske fått något i hoven som trillade ur sen. Det kan ju vara bra att rådgöra med en veterinär om vad det kan ha varit. Det beror nog inte enbart på hans utevistelse. Sånt kan ju hända när man rider också, till och med i boxen!
Släpp ut din häst du :) Ju mer den får vara ute desto mer lär den sig att akta sig för stenar och annat i hagen. Dessutom blir han ju lycklig av att vara ute, det vill du ju inte ta ifrån honom eller hur? :laugh:
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

:confused:Jag tror ni missbedömde mig lite nu...självklart skulle jag inte låta honom stå inne jag menar att han inte får gå med andra hästar ute!
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

stog ju , ska jag låta hästen vara ute, inte: ska jag låta hästen gå med andra hästar i hagen...eller? :crazy:
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Usch, tråkigt med klantar till hästar som går sönder så fort de får springa fritt i hagen. Jag vet vad du menar, min förra häst var precis sån. Vrickade sig, skrapade sig, drog av sig skorna, fick lymfangit, hovbölder osv osv osv i all oändlighet. Allting i hagen.
Jag slet mitt hår och stackars pappa letade i plånboken efter gömda tusenlappar. Jag önskade mig en madrasserad, dränerad, rund grushage, precis så liten att han inte skulle kunna springa ;)
Det var alltid nåt med den där hästen. Jag tror det berodde på att han fortfarande inte var färdigväxt när jag köpte honom (5åring) och dessutom inte riktigt lärt sig att hantera sina låååååååånga ben ordentligt. Han var helt enkelt en stor valp ända tills han var sju.
Men nu är han såld till en jättebra tjej och hon har inte haft problem alls! Han växte helt enkelt ifrån det.

Min är nu 13 år :crazy: och jag har haft honom sedan han var 4 och trodde väl oxå att han skulle växa upp och lära sig någon gång, men detta exemplaret verkar inte ha den förmågan. Det har blivit bättre de senaste åren, men han lyckas oftare än de flesta ändå.
Nåväl, jag älskar honom som han är och de sista dagarna har han inte skadat sig och såren börjar läka, så nu är jag inte så trött längre, tills nästa gång, då blir jag trött igen. :cool:
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Säger som de andra, släpp ut hästen.
Är du orolig för att hästen ska skada sig i hagen kan du slänga på ett par boots eller ev benskydd (rena dock, så att det inte blir skav!)
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Tjat hit och dit om att hästar ska gå i hage? Ärligt talat, vart har du lärt dig HÄST någonstans? Hästar är inte direkt som små knähundar som du kan ha inne eller i en väska hela tiden! Hästar ska självklart få gå ute i hage under dagen (MINST!)

Om jorden går under för att du inte kan tävla, har du funderat på att börja med en sport som inte innefattar 500 kilo dresserade muskler, fart och dessutom ett bytesdjur?
Risker skador gör du vad du än gör med din häst, fatta hur stora skador hästen kan få om h*n försöker ta sig ur boxen, när alla andra får vara ute? Eller en häst som står inne 24/7 som sedan får chansen att komma ut och se världen med dig på ryggen, det blir nog en lugn och trevlig skrittrunda:grin:

Är du så sat*ns orolig, så kanske en stor platt hage göra susen?
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

:confused:Jag tror ni missbedömde mig lite nu...självklart skulle jag inte låta honom stå inne jag menar att han inte får gå med andra hästar ute!

Men, tänk ur hästen vinkel, FLOCKDJUR! visst, den mär bättre ute än i en liten box, men den har inte så kul ensam...
Hur skulle du må om du hade en egen liten hörna på skolgården, dit ingen annan gick? Mobbat?
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

skaffa en annan hobby, det är levande varelser vi talar om...med behov!
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Det var inte det du skrev, du frågade: "Ska jag låta honom fortsätta gå i hage och riskera stora skador?"
Men jag ser fortfarande att det är mental misshandel att låta hästar gå ensamma i hagen. Hästar är flockdjur, dom ska kunna klia sig med varandra, dom ska kunna få vara med en hästkompis eller fler för att kunna må bra och kunna prestera bra. En ensam häst är olycklig, om inte så blir den det. Kan man inte låta sin häst få vara häst så ska man inte ha häst, är tävlingslivet viktigare än allt annat så har man missat poängen med hästsporten. Har man inte råd att hästen snubblar eller skadar sig på annat vis för att träningen eller tävlingskarriären får stå stilla ett tag så får man skaffa fler hästar så man har fler att välja mellan eller så ska man bli medryttare på flera hästar så man åtminstone har en annan att välja mellan som reserv.

Jag vet inte men det kanske bara är jag som tänker såhär? På hästens bästa? Att hästar ska vara i flock och få ett riktigt hästliv som är det minsta vi kan ge dom efter allt släpandes dom får gå igenom under åren med oss på ryggen? :mad:
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Håller med dig:bow:

Skulle heller aldrig kunna göra ngt sådant. Det är flockdjur med stort rörelsebehov vi pratar om.

Ts: Om du är rädd att hästen ska bli skadad av andra hästar så kan du ju skaffa en liten shettis? Blir ju inte så stora skador om h*n får en spark av en shettis som av en annan stor häst.

Men låt hästen vara i hagen!
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Skulle du vilja stå i ett instängt rum dygnet runt, för att din mamma säger "Nej men lilla gumman, om du går ut kan du skada dig, du får vackert stanna här inne"?

Och om din mamma (Kom ihåg att det bara är ett exempel) TILLÅTER dig att gå ut en dag, så är det i en rastgård utan några som helst kompisar...

Skulle du stänga in ditt barn om h*n vrickar sig ngn gång? Stänga in eller inte låta träffa kompisar??

Att du skulle frånta en hästs natur på det sättet anser jag misskötsel av häst..

Och framför allt, att du skulle missköta din häst för din egen vinning....
Då anser jag att man inte borde ha häst. Fotboll kanske är en bättre sport, fotbollen kan du stänga in hur mycket du vill.

Och om man ska få dig att förstå ur din mer egoistiska synvinkel.
Ju mer hästen får gå ute bland natur (Även stenar) desto mer muskler och kondition bygger den/håller på top), och även gladare blir den.
Med andra ord, den kommer troligtvis prestera bättre åt dig på tävlingarna..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 655
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: Lutten
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
992
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp