Borde inte dagis ringt mig?

Sv: Borde inte dagis ringt mig?

Jag tycker inte dagis ska behöva ringa mamman för pappan hämtar sitt barn.
Som många andra skrev, hade det varit samma sak om det varit tvärt om?

Jag förstår inte riktigt problemet. Är du arg för pappan tog med sig barnet till kompis i karlskoga och kom hem sent? Kan tycka att det inte är så farligt om barnet får gå och lägga sig lite senare. Det verkar ju inte hända så ofta iom att du verkar hålla stenhårt på dina rutiner.
Vem vet, han kanske sov i bilen på hemresan?

Om man får vara lite på det viset.

Rutiner är jättebra absolut, men det kan ju komma att behövas rucka på för dig också någon gång ?!

Är det annorlunda då?

Rutiner är ju till för att hållas merparten av gången, men som sagt så kan det komma sådana dagar för dig också i framtiden :)

Däremot tycker jag absolut att ni ska sitta ner och prata igenom allt kring barnet iaf, men blanda inte in förskolan..

Kl

Det kanske kommer en dag när M vill att pappan ska hämta på dagis och då tycker han kanske inte att det är så kul längre om han får bannor när han gör det frivilligt. Barnsligt men mänskligt.

Jamen det har ju inte dagis med att göra !

OM pappan gör saker du tycker är ansvarslöst så är det ju honom du pratar med.

Nu är inte jag någon barnexpert men vore jag som du skulle jag nog tycka att det inte var hela världen om barnet var trött en dag utan istället vara glad för att barnet och fadern får tid att umgås. Är det så att du vill att ni ska vara mer överens om hur det hela ska gå till, ja då får du väl vända dig till pappan ifråga? Dagiset har ju inte så väldigt mycket med er uppgörelse att göra.

Jag tycker det är fult att lägga skuld på dagis för att du och pappan har problem med kommunikationen. är ni vårdnadshavare båda två så ser jag inte problemet.
Hur skulle en annan rutin se ut, att ringa när nån annan förälder än den uppgjorda hämtar tror jag inte går, jag skulle tex bli väldigt kränkt om nån ringde någonstans om jag hämtade mitt barn.Det är ju mellan pappan och mig.

Jag räknar med att dagistider osv är något som redan är bestämt men att det brutits i det här fallet, då sätter man ner foten för sitt barns skull är min åsikt!

Men en enda gång ?!

Jag undrar om det skulle bli samma jäkla hallaballo om mamman hämtar barnet tidigare än dagistiden och sedan kommer hem något sent en kväll?!

Tillåt mig att tveka faktiskt :)

Men helt ärligt kan du säga att du inte hade blivit skitförbannad om ditt ex hade gjort en sån sak?

Jag köper till fullo att dagis inte ringt (om du läser tidiagre svar) men jag hade kännt mig arg och fullkomligt överkörd av mitt ex om han hade behandlat mig så!

Ser ingen anledning till att dagis skulle hindra pappan från att hämta sitt barn, inte heller ser jag någon anledning att de skulle kontaktat dig när barnet hämtades.

Förstår inte riktigt problemet faktiskt, pappan hade försökt nå dig, du svarade inte, och pappan skickade istället ett mess.

Vill du inte att pappan och barnet ska få egentid och ha roligt tillsammans? Är det verkligen hela världen ifall rutiner ruckas på någon gång ibland? Kan inte se det ansvarslösa som du tydligen ser i pappans beteende...

Ja jag hade INTE blivit förbannad öht om Ellas pappa försökt nå mig men av någon anledning kan jag inte svara, han meddelar då via sms att han hämtar Ella tidigare för att umgås..

Om dom då råkar komma hem något sent så skulle jag inte höja på ögonbrynet ett jäkla dyft!

Vaddå överkörd, hur menar du och varför skulle du känna dig överkörd ?

Senast ändrad:

Men helt ärligt kan du säga att du inte hade blivit skitförbannad om ditt ex hade gjort en sån sak?

Jag köper till fullo att dagis inte ringt (om du läser tidiagre svar) men jag hade kännt mig arg och fullkomligt överkörd av mitt ex om han hade behandlat mig så!

Nu frågar du ju inte mig men jag tror jag kan tala för många och även mig själv förr.. jag hade blivit överlycklig! Att de har umgänge och sponanitet är väl mer värt än att alltid hålla på rutiner?

Nu frågar du ju inte mig men jag tror jag kan tala för många och även mig själv förr.. jag hade blivit överlycklig! Att de har umgänge och sponanitet är väl mer värt än att alltid hålla på rutiner?

Det skriver iaf jag under på till 100% :)

Jag räknar med att dagistider osv är något som redan är bestämt men att det brutits i det här fallet, då sätter man ner foten för sitt barns skull är min åsikt!

Men hur tänker du? Dagis är till för att barnet ska vara där när föräldarna jobbar. Om man sedan gör ett schema och sen blir någon ledig en hel eller halv då då SKA de väl ändå vara med sitt barn i första hand. varje normal förälder borde tycka det är självklart att åka och hämta sitt barn för umgänge. Och om man dessutom inte lever ihop så anser de flesta att de får för lite av sitt barn och vill verkligen inte missa en sådan chans!

Och den föräldern som det inte passar kan ju sätta ned foten bäst den vill för är båda vårdnadshavare så anses det nog som att dagishämtaren har rätt av alla som eventuellt skulle uttala sig om det hela. Vad ska den som inte tycker det är ok anföra, att den vill ha dagis på ledig tid, att det är dumt att umgås med sitt barn?

Senast ändrad:

Så du är alltså egentligen arg för att pappan gjorde så att pojken fick gå och lägga sig en halvtimme senare än vanlig tid.

Så har jag också fattat det och det ska dagis få skulden för..:confused:

Den här tråden skulle kunne vara en påminnelse till alla som skriver vårdnadsutredningar.. det är inte den som gör allt perfekt som är den bästa föräldern utan den som ser barnets behov av att ha två jämställda föräldrar.

Jag tycker det är läskigt att ens tro att man kan säga till på dagis att den andra inte får hämta.Det skulle se otroligt illa ut om sån info kom fram vid en en vårdnadstvist tex. Som tur är får dagis inte förhindra vårdnadshavare att hämta deras barn.. för det finns tydligen folk till det mesta.

Stackars barn..

Senast ändrad:

Jag förstår inte ditt resonemang. Om barnet har två vårdnadshavare så kan inte ni ge den ena rätt att begränsa den andre. Om en pappa meddelade att mamman inte får hämta barnet och vårdnaden är gemensam, skulle ni åtlyda det då?

Jag får per automatik inget papper i handen som säger om barnet har en eller två vårdnadshavare. Jag vet inte om det är en eller två vårdnadshavare per barn. Däremot har kanske min chef det?? Det vet jag inte eftersom vi aldrig varit i den sitsen ännu. Vi har aldrig behövt fundera på det. På mitt förra jobb hade VARENDA barn föräldrar som bodde ihop. Nu har vi ett barn med skilda föräldrar och de har aldrig satt oss i den sitsen. Däremot har vi en gång pratat löst om någon har ensam vårdnad kan vi inte neka den andra föräldern att träffasitt barn. Föräldern får komma in på gården eller in till oss och säga hej till sitt barn, men ej ta det därifrån.

Så länge jag inte vet vilka barn som bara har en vårdadshavare så kan jag heller inte neka den andra föräldern att ta barnet därifrån. Därför skriver jag att man i så fall måste berätta det för personalen, vad som gäller. Det står inte direkt i barnens pannor. (Och tur är väl det)

Innan jag och mitt ex fick den här harmonin i föräldraskapet så har det blåst en del vindar.

Jag har varit i den sitsen att inte pappan fick hämta och då fick jag såklart visa domen på enskild vårdnad. Annars kan inte dagis hindra naturligtvis, den som förespråkar restriktioner måste ju kunna styrka att den har rätt att bestämma!

För att det inte skulle bli svårt för personal och även pappan så hade han ett möte med med chefen för barnomsorgen där de klargjorde barnomsorgens riktlinjer. Stadsjuristen var med. Det här är ju oerhört viktigt eftersom det inte får bli fel, om en person har enskild vårdnad och nekar den andre föräldern är det ju lika illa att lämna barnet till denne som till vem som helst.

Det jag försökte säga är att vi som personal inte per automatik vet vad som sker och händer. Vi får inte papper på allt skickat till oss.

Det jag försökte säga är att vi som personal inte per automatik vet vad som sker och händer. Vi får inte papper på allt skickat till oss.

Nej jag förstår det och jag försöker förklara att det är barnets vårdnadshavare som måste klargöra det hela.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 485
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 996
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka