Borde inte dagis ringt mig?

Sv: Borde inte dagis ringt mig?

Jag bara undrar vem som beslutat det? Det är enligt min erfarenhet att få ett sånt som håller juridiskt, för även om man får snabb handläggning så hinner det gå mycket tid i alla fall eftersom tr tar rätt mycket tid på sig. Så jag undrade om det fungerade bättre i Skåne.

Det var jag och FAMILJERÄTTEN som beslutade det i samråd med barnets pappa. Hon förklarade att det inte går att bara ta barnet och "umgås" när man aldrig annars träffar det. Att barnet måste få inskolning när den andra föräldern inte umgås kontiunuerligt och när barnet är litet. Dottern har inte träffat sin pappa på snart 9 månader. Är det ok för mig att dumpa henne där när hon inte ens vet vem han är? Han har inte brytt sig om att umgås med henne alls utan när han träffat henne har han umgåtts med mig och struntat i sin tös. 6 gånger förra året träffade han henne, och då räknar jag också de gånger han stod i dörren och SÅG henne sitta i soffan och titta på TV, hände mer än en gång. Dottern är 2,5 år nu. Fram till hon var 6 månader träffade han henne kanske en gång i veckan.

Jag har nu ensam vårdnad om dottern. Av flera olika anledningar, bland annat att han är totalt ointresserad, ( förutom då och då när han kommer på att OJ jag har ett barn och ska visa mig som en DUKTIG pappa, vilket inte har inträffat på något år nu.

Jag förstår inte hur man kan vara gravid i 40 veckor och sedan ha barn i över ett år till och vara så dåligt orienterad i barnets rättigheter samt vad som åligger föräldraansvaret.

Bara en sån sak som att boföräldern bör främja umgänge med den andra föräldern och barnets rätt till båda föräldrarna..

Men nu eftersom du förklarat att det var en kidnappning som ts var rädd för så förstår jag precis. Synd att det inte framkom tidigare utan då verkade det som de hade ett gott samarbete eftersom han ringde ts. Oj vad fel man kan fatta.

Jag hade å min tur inte blivit arg ifall dagis ringt mig om jag varit nyspearerad och dagis förstått att vi var ovänner eller barnet sällan träffade sin pappa. Jag hade kunnat säga att det var ok och om det sker igen så behöver de inte ringa. Ibland får man ta saker som de är.

Det hjälper inte TS att folk angriper henne på ett otrevligt sätt.

Bara för att jag har förståelse för Mirres reaktion så betyder inte det att jag tycker att hon reagerar rätt. Jag håller med alla andra här som tycker att det är klart att pappan ska få hämta.

Man kan ha förståelse för en reaktion utan att ha samma åsikt som personen, faktiskt.

Men snälla jag fattar väl att det finns massor med föräldrar som inte är bra för barnen, jag jobbar liksom med detta. jag tycker inte att det ska vara umgänge till vilket pris som helst inte heller med kontaktperson, det finns massor med fall där det är lika bra att ligga lågt och vänta in barn, det kan bli bättre när de är större eller så vill barnet inta alls.
Det är bara ett jäklans problem eftersom fr inte är en juridisk instans, sitter en förälder där och samtycker så kan den ändra sig och bete sig tvärtom och i verkligheten och kan inte straffas för då är den lik förbannat vårdnadshavare...
Och det tar sin tid att få ett besöksförbud av tingsrätten som kan överklagas etc.

Jag förstår inte hur man kan vara gravid i 40 veckor och sedan ha barn i över ett år till och vara så dåligt orienterad i barnets rättigheter samt vad som åligger föräldraansvaret.

Bara en sån sak som att boföräldern bör främja umgänge med den andra föräldern och barnets rätt till båda föräldrarna..

Men nu eftersom du förklarat att det var en kidnappning som ts var rädd för så förstår jag precis. Synd att det inte framkom tidigare utan då verkade det som de hade ett gott samarbete eftersom han ringde ts. Oj vad fel man kan fatta.

Gå och ta en promenad och lugna ner dig och läs mina inlägg igen. Försök att fatta det jag skriver någon gång.

Jag har inte alls uppfattat som att Mirre inte främjar umgänge, var har hon skrivit att pappan inte år träffa barnet?

Men snälla jag fattar väl att det finns massor med föräldrar som inte är bra för barnen, jag jobbar liksom med detta. jag tycker inte att det ska vara umgänge till vilket pris som helst inte heller med kontaktperson, det finns massor med fall där det är lika bra att ligga lågt och vänta in barn, det kan bli bättre när de är större eller så vill barnet inta alls.
Det är bara ett jäklans problem eftersom fr inte är en juridisk instans, sitter en förälder där och samtycker så kan den ändra sig och bete sig tvärtom och i verkligheten och kan inte straffas för då är den lik förbannat vårdnadshavare...
Och det tar sin tid att få ett besöksförbud av tingsrätten som kan överklagas etc.

Va? :confused:

Jag bara förklarade för dig hur det ligger till här, eftersom du var på väg att börja hugga på mig för att jag är en usel morsa som förbjuder mitt barn att träffa sin helt underbara pappa.....

OBS, får tillägga så att inga missförstånd sker här på buke, det är ju vanligt.... Jag har aldrig någonsin förbjudit de två att umgås, har bara ställt krav på att jag ska vara med under inskolningen, och vill han inte ha det så får han vara utan umgänge liksom. Jag offrar inte mitt barn för att han ska känna sig duktig. Förlåt, VÅRT barn.

I början för5sökte jag få honom att umgås och jag möttes på halva vägen, jag fixade och donade för att det skulle bli bra. Till slut tröttnade jag, vad jag än skulle göra så skulle det ALDRIG bli bra så länge han själv inte vill, och närj ag slutade tjata så blev det så här. Dottern mår super trots avsaknad av pappa och när hon börjar fråga efter honom och träffa honom så kommer jag ta nya tag, om nu inte pappan hinner ändra sig innan dess för då hjälper jag klart till.

Jag var verkligen inte på väg att hugga på dig för det! Jag tycker INTE att alla människor ens ska träffa sina barn och barnen ska ha glädje av umgänge inte ha ont av det. Barn har behov av trygghet.

Och jag skulle inte heller slita för att få en vuxen människa utan intresse till umgänge då finns det andra förebilder.

Jag var verkligen inte på väg att hugga på dig för det! Jag tycker INTE att alla människor ens ska träffa sina barn och barnen ska ha glädje av umgänge inte ha ont av det. Barn har behov av trygghet.

Och jag skulle inte heller slita för att få en vuxen människa utan intresse till umgänge då finns det andra förebilder.

Nähä? Hur ska jag annars tolka din fråga om vem som bestämt att hon inte får träffa sin pappa? Varför ta för givet att jag är en sådan som ska ha barnen för mig själv så som du uppenbart har gjort av mina inlägg?

Jag förstår inte varför du ens tror att jag är en sådan person?

Men det "problemet" borde väl vara enkelt avlöst? På mina barns dagis lämnar man i samband med inskolningen en lapp där man fyller i telefonnr till föräldrarna, samt vem/vilka som får hämta barnet. (och skulle det vid något tillfälle vara någon annan som ska hämta barnet så är det bara att meddela det i förväg). Ändras detta så fyller man bara i en ny lapp.

Du läste kanske inte alla mina inlägg. Jag skrev att vi på vår förskola aldrig varit denna situation eftersom vi bara har ett par med isärflyttade föräldrar och de hämtar och lämnar lite som de vill och jag antar att de har något eget schema.

Hur som. Vi får aldrig några papper på vem som har vårdnad om barnen. Jag har aldrig fått ett sådant trots att jag är avdelningsansvarig. Vår chef får det kanske?? Det vet jag inte eftersom vi aldrig haft problem med sådant.

Därför skrev jag att jag förutsätter att föräldrarna själva informerar oss om det är problem med hämtning/kidnappning/vårdnad eller what ever. För sådant får iaf inte jag några papper på per automatik och jag är heller inte synsk.

Jag skulle bli galen om någon kom och skrek på mig att jag lämnat ut ett barn till en förälder som inte har vårdnaden om jag inte blivit informerad om det. Hur ska jag veta om jag inte får information?? Jag får alltså inga papper från någon myndighet om sådant. Jag skriver det igen, kanske vår chef får det, men vi har aldrig behövt ta upp frågan. Självklart blir det aktuellt om vi ställs inför den situationen.

Däremot vet jag att min chef pratat om att hon måste få papper på domstolsbslut när vi pratat om en sådan fiktiv händelse. Dvs. ensam vårdnad och att den andre föräldern skulle vilja hämta barnet. Då tolkar jag det som att hon heller inte får sådana papper per automatik utan föräldern måste vara aktiv i frågan.

Dvs. inte som TS där de har gemensam vårdan och hon inte påtalat för personalen att pappan inte skulle få hämta sitt barn.(enligt henne)

Senast ändrad:

Håller med om att det är föräldrarna som ska informera om det. Jag har talat om att ingen annan får hämta förutom jag och min mamma om inget annat anges till personalen. Jag har ensam vårdnad om alla tre barnen.

Vad menas med domstolsbeslut? Jag fick ensam vårdnad genom att han själv skrev på om det, räknas det?

Jag tror inte att pappan INTE fick hämta, men jag tror att hon vill bli informerad av dagispersonalen när så händer bara, det är allt jag tror hon menade. Sätt er in i tanken att pappan hämtar men inget säger till mamman......

Dagispersonalen har ingen skyldighet att informera den ena vårdnadshavaren när den andra vårdnadshavaren hämtar barnet.
De utgår sannolikt, och med all rätt, från att pappa (i det här fallet) är överens med eller informerar mamman. Vilket också skedde.

Döm inte alla pappor efter puckot du skaffade barn med.

Dagispersonalen har ingen skyldighet att informera den ena vårdnadshavaren när den andra vårdnadshavaren hämtar barnet.
De utgår sannolikt, och med all rätt, från att pappa (i det här fallet) är överens med eller informerar mamman. Vilket också skedde.

Döm inte alla pappor efter puckot du skaffade barn med.

HOPPSAN, du missade visst mitt tidigare inlägg där jag skrev just det.

Nej det förstår jag också, men jag har också förståelsen för att det faktiskt är trist när man håller på att spika rutiner, att få dem sabbade istället för att pappan kommer dagen efter och umgås igen. Vad är det som gör det ok för pappan att dra ut på umgänget när det finns 365 dagar på ett år att umgås på? Nu tyckte Mirre rutinerna är viktiga och det borde hon väl få tycka?

Vad är viktigast för barnet?

Att rutiner följs slaviskt eller att det får möjlighet att umgås med sin pappa?
Varför är det mammans definition som ska vara mallen?

De flesta barn har TVÅ, BRA föräldrar.

Nähä? Hur ska jag annars tolka din fråga om vem som bestämt att hon inte får träffa sin pappa? Varför ta för givet att jag är en sådan som ska ha barnen för mig själv så som du uppenbart har gjort av mina inlägg?

Jag förstår inte varför du ens tror att jag är en sådan person?

Jag VET att du inte är en sådan person. Jag undrade eftersom det bara en domstol som förhindra en sådan sak. Familjerätten kan inte bestämma en sådan sak.

Vad är viktigast för barnet?

Att rutiner följs slaviskt eller att det får möjlighet att umgås med sin pappa?
Varför är det mammans definition som ska vara mallen?

De flesta barn har TVÅ, BRA föräldrar.

Har jag sagt nåt annat?

Rutiner är viktiga för en nybliven ensamstående mamma för att orka hålla näsan ovanför ytan, just i början. Varför är det svårt att förstå? Man behöver faktiskt inte lämna barnet så att rutinerna rubbas, i alla fall inte i början. Likväl som att mamman ska hjälpa pappan att umgås så tycker faktiskt jag att pappan ska underlätta för mamman i hennes liv. Varför är det så svårt?

Jag har inte pratat om att följa rutiner slaviskt, jag har pratat om varför rutiner upplevs viktiga i början. Jag tror faktiskt inte jag är ensam om att känna så. Du kanske inte kände så i början, bra för dig. :)

Det måste inte vara antingen rutiner eller umgås med pappan, man kan faktiskt kombinera de här två :idea:

Barnet bor hos mamma i det här fallet så därför tycker jag att hennes och sonens rutiner ska respekteras, medan det hade varit tvärtom om barnet bodde hos pappan. Varför läsa in att jag anser att morsan är den som allt ska räknas efter när vi pratar om en mamma som är boförläder och inte om en pappa som är det?

Jag VET att du inte är en sådan person. Jag undrade eftersom det bara en domstol som förhindra en sådan sak. Familjerätten kan inte bestämma en sådan sak.

Nej någon bestämmande rätt har de inte, däremot så skulle det nog gå att få domstolsbelsut på det i mitt fall. Dessutom är det något han själv gott med på så så länge det inte är gräl över det här går jag inte till domstol och drar igenom allt. Uppenbarligen är Elin inte intressantare än hans eget liv, kanske blir hon aldrig det.

Du dömde ändå pappan i trådstarten efter honom. Tro det eller ej: de flesta pappor är bra och vill träffa sina barn.

Nej, jag har försökt förklara att jag kan förstå TS reaktion, även om jag inte tycker som hon. Jag dömer ingen.

Nu har du upprepat i varje inlägg till mig olika saker om att jag har en usel pappa till mitt barn och jag börjar bli trött på det tjaffset nu.

* Tro det eller ej: de flesta pappor är bra och vill träffa sina barn

* De flesta barn har TVÅ, BRA föräldrar

* Döm inte alla pappor efter puckot du skaffade barn med

Jag har inte skrivit någonstans att pappor inte är bra och inte vill umgås med sina barn eller liknande. Det enda jag pratat om är att jag kan FÖRSTÅ TS reaktion. Men ursäkta mig ifall jag har förståelse för att någon annan kan reagera fel och känna fel.

Du om någon vet att jag inte trivs med vem jag har som pappa till Elin. Att strö salt i såret känns inte som något trevligt att göra, men ok, fortsätt du. Bara fortsätt om det får dig att må bra......

Rutiner är viktiga för en nybliven ensamstående mamma för att orka hålla näsan ovanför ytan

Och för barnet är det viktigaste att ha så stor tillgång till båda sina föräldrar som det bara går, för att känna trygghet i en mkt jobbig situation..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 412
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 465
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 996
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka