Borde inte fenulbutazon hjälpa mot pulsen? Fång, hovbensrotation.

Mli

Trådstartare
Ponnyn har nu efter nästan fyra veckor på boxvila med butta (först två påsar, sen en) och får nu gå ut i sandpaddock eftersom hon inte är halt. Hon var inte särskilt halt från början heller, mest puls och lite värme. Hon vart röntgad redan efter några dagar efter hon fick värme/puls/hälta då veterinären mer trodde på hovböld eftersom det var bara i en hov, därav den tidiga transporten till klinik och röntgen. Hovbensrotation på båda fram, värst höger.

Men så fort ponnyn rör sig så får hon tillbaka puls i höger fram. Ingen hälta, men kanske lite tveksamt steg ut ur boxen på hårt underlag. Men sen ingen hälta alls, bara puls. Enligt veterinären inrådan så får hon ändå gå ut i paddock på dagen men med fortsatt butta. Men det hjälper inte, pulsen är kvar och kommer och går även om hon står inne på box mer än över natten.

Borde inte ponnyn vara pulsfri nu? Jag ser den först positiva prognosen blekna bort. Jag ska ge henne butta ett par dagar till, sen återbesök om 1,5v. Men jag kan ju inte låta henne ha ont? Hon har redan en muskelsjukdom (pssm1) som bara blir värre och värre, den enda medicinen för den är lösdrift och daglig och mycket motion. Hon har haft ont av den sjukdomen länge innan vi fick diagnosen, därför vet jag att hon är bra på att "bita ihop". Ett under att hon klarat sig så bra på box så länge, men nu går det inte längre med box, vilket veterinären förstått.

Behöver puls betyda smärta? Och är det vanligt att puls varar mer än fem veckor trots antiinflammatoriskt?
 
Mina stod på box betydligt längre tid än 4 veckor. Sedan var det flera veckor med längre och längre stunder i boxhage. Då fick de inte längre smärtstillande. Tror att de fick hyfsat stora hagar igen efter ca 6 mån. Igångsättning efter 9 månader (fast det blev 1 år pga stenhårt underlag). Fång med rotationer tar TID! Det krävs också en riktigt skicklig hovslagare, och jag lyssnade på hans råd angående hagar, rörelse, igångsättning, osv.

Just puls verkar ta lång tid innan den försvinner förresten. Men den ska ju inte vara ihållande förstärkt.
 
Mina stod på box betydligt längre tid än 4 veckor. Sedan var det flera veckor med längre och längre stunder i boxhage. Då fick de inte längre smärtstillande. Tror att de fick hyfsat stora hagar igen efter ca 6 mån. Igångsättning efter 9 månader (fast det blev 1 år pga stenhårt underlag). Fång med rotationer tar TID! Det krävs också en riktigt skicklig hovslagare, och jag lyssnade på hans råd angående hagar, rörelse, igångsättning, osv.

Just puls verkar ta lång tid innan den försvinner förresten. Men den ska ju inte vara ihållande förstärkt.

Min veterinär och hovslagare (båda på evidensia hbg) sa att hon skulle kunna börja skrittas på mjukt underlag så fort hon var utan smärtstillande och ohalt, och att hon kan vara ute i paddock nu. De menade på att prognosen var god och att det inte skulle ta så lång tid trots rotation på båda. Blev förvånad, hade ju tänkt mig betydligt längre vila. Och glad, eftersom ponnyn riskerar stor muskelsmärta, korsförlamning, om hon står på box. De två sjukdomarna hon har motarbetar varandra i behandling.
 
Varför röntgades hästen pga hovböld misstanke ? Fattar inte ?

Nu har ju din häst tydligen grav fång med hovbenssänkning osv ? Då ska den inte öht gå i hage eller röra sig fritt .

Undrar allmänt vad du fått för råd av en veterinär tydligen ? :(
 
Varför röntgades hästen pga hovböld misstanke ? Fattar inte ?

Nu har ju din häst tydligen grav fång med hovbenssänkning osv ? Då ska den inte öht gå i hage eller röra sig fritt .

Undrar allmänt vad du fått för råd av en veterinär tydligen ? :(

Grav hovbenssäkning är det ju inte tal om, gradantal vet jag inte. Det jag fick höra var lindrig på vänster fram, och "lite mer" på höger fram. De sa att prognosen var god, och att de trodde att en så pass kort boxvila skulle räcka. Den goda prognosen byggde de på att ponnyn inte var särskilt halt, att vi upptäckte rotationen tidigt, att ponnyn hade tjocka sulor och att den rörde sig betydligt bättre (närmast ohalt) direkt den skoddes av klinikhovslagaren. Jag litar på deras kompetens.
 
Grav hovbenssäkning är det ju inte tal om, gradantal vet jag inte. Det jag fick höra var lindrig på vänster fram, och "lite mer" på höger fram. De sa att prognosen var god, och att de trodde att en så pass kort boxvila skulle räcka. Den goda prognosen byggde de på att ponnyn inte var särskilt halt, att vi upptäckte rotationen tidigt, att ponnyn hade tjocka sulor och att den rörde sig betydligt bättre (närmast ohalt) direkt den skoddes av klinikhovslagaren. Jag litar på deras kompetens.

Förstår nog inte ?
Varför röntgade man om man trodde hovböld som sagt ???

Och hovbenssänkning så ja - det är ganska gravt . Därav kommentarerna . Jag skrev grav fång . Grav fång är det om hovbenssänkning diagnosticeras .
 
Förstår nog inte ?
Varför röntgade man om man trodde hovböld som sagt ???

Och hovbenssänkning så ja - det är ganska gravt . Därav kommentarerna .

Läs tidigare svar så blir det kanske klarare ang. röntgen. Och hovbenssänkning är det inte, det var rotation. Smittades av tankefel och skrev otydligt när du påstod grav fång med sänkning.
 
Flera diagnoser är ju apjobbigt. Särskilt när den ena prognosen kräver precis motsatsen till den andra. Boxvila kontra lösdrift t ex.

Fång med så allvarliga följer brukar dessvärre ta tid, och jag har svårt att se någon nytta med att hästen provocerar tillståndet genom utevistelse.
 
@Mli Synd att du inte vet grader. Min hade 10 respektive 15 graders rotationer (har jag för mig - det var 6 år sedan nu...) och också sänkning på ena fram. Håller med Lovisaleonora om att det ju blir väldigt jobbigt att få rätt på fångkomplikationerna om hästen har en annan sjukdom som kräver rörelse :( ...
 
@Mli ok ;)
Fast för att knyta an till din ursprungsfråga så butta är smärtstillande deluxe så nej - den ska inte vara så påverkad efter behandling om inte stor smärta/problem kvarstår . Dax att ringa veterinär ang detta .
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Flera diagnoser är ju apjobbigt. Särskilt när den ena prognosen kräver precis motsatsen till den andra. Boxvila kontra lösdrift t ex.

Fång med så allvarliga följer brukar dessvärre ta tid, och jag har svårt att se någon nytta med att hästen provocerar tillståndet genom utevistelse.

Nä, det är verkligen pest eller kolera just nu.. Uppenbarligen så är det provocerande eftersom pulsen ökar, frågan är hur det påverkar smärtan och läkningsförloppet? Är det "bara"
att det tar längre tid att få ponnyn i träning så får man ju ta den risken, eftersom alternativet är att provocera fram en korsförlamning/muskelsönderfall med boxvila. Men ger utevistelse i paddock smärta är det ju inte ok. Hur säkert är puls ett tecken på smärta?
 
Nä, det är verkligen pest eller kolera just nu.. Uppenbarligen så är det provocerande eftersom pulsen ökar, frågan är hur det påverkar smärtan och läkningsförloppet? Är det "bara"
att det tar längre tid att få ponnyn i träning så får man ju ta den risken, eftersom alternativet är att provocera fram en korsförlamning/muskelsönderfall med boxvila. Men ger utevistelse i paddock smärta är det ju inte ok. Hur säkert är puls ett tecken på smärta?
Jag hade varit rädd för en ytterligare sänkning och rotation i och med provokationen.
 
Vet. sa att det ibland är så att pulsen är kvar, och att man kan ge butta och fortsätta låta ponnyn vara i paddock. Hon springer inte runt, men hon rymmer så fort jag vänder ryggen till. Så jag har koll på henne ute. El och plank stoppar tyvärr inte den här ponnyn, och jag är livrädd för att hon ska springa eller beta.
Men ska ringa vet igen på måndag och höra igen.
 
Nä, det är verkligen pest eller kolera just nu.. Uppenbarligen så är det provocerande eftersom pulsen ökar, frågan är hur det påverkar smärtan och läkningsförloppet? Är det "bara"
att det tar längre tid att få ponnyn i träning så får man ju ta den risken, eftersom alternativet är att provocera fram en korsförlamning/muskelsönderfall med boxvila. Men ger utevistelse i paddock smärta är det ju inte ok. Hur säkert är puls ett tecken på smärta?
ställ dina frågor till veterinären !
 
@Mli Tycker att det skulle vara svårt att hålla koll på hästens status om den både får röra på sig och äter butta samtidigt. Svårt att veta hur den egentligen mår/hur halt den är, tänker jag. Vad är, enligt vet, anledningen till att fortsätta med buttan? Medicinen är ju inte speciellt snäll mot magen heller, tyvärr.
 
@Mli Tycker att det skulle vara svårt att hålla koll på hästens status om den både får röra på sig och äter butta samtidigt. Svårt att veta hur den egentligen mår/hur halt den är, tänker jag. Vad är, enligt vet, anledningen till att fortsätta med buttan? Medicinen är ju inte speciellt snäll mot magen heller, tyvärr.

Veterinären resonerade att det inte är ovanligt att pulsen är kvar när ponnyn är ohalt och börjar röra mer på sig och att man då kan ge butta. Hade nog varit annorlunda om ponnyn varit halt, vilket den inte har varit på länge. Bara puls, även utan butta. Han tog också hänsyn till ponnyns andra sjukdom, och menade på att den blir mycket svårare att hantera än "bara" puls om ponnyn är ute i paddock.
 
Jag hänger nog inte riktigt med. Menar vet att hästen är ohalt och smärtfri, men ändå ska ha butta pga att den har puls? Och vad menar vet att pulsen beror på då?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 805
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: valley
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 692
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp