Borde inte fenulbutazon hjälpa mot pulsen? Fång, hovbensrotation.

Nu har jag pratat med två olika kliniker.
Den ena menade på att så länge ponnyn inte är halt så kan den gå ut i sin sandpaddock, och butta är inte mer lönt att ge eftersom det ändå inte hjälper. Rekommenderade återbesök med röntgen för att se om hovbenet är stabilt. Puls är generellt en indikator på att något inte är tillräckligt bra för den ansträngningen hästen utsatts för. Tror hon sa att ett riktvärde de hade för att börja röra på en ohalt häst igen var att hästen skulle vara pulsfri efter 20 sek om hästen travat 20 meter, men det var ett generellt värde. God prognos ändå för ponnyn eftersom hon inte är halt, och att den reagerat så bra på sjukbeslagen.

Den andra, kliniken vi innan varit på, menade på att det nu inte behövs mer butta om det ändå inte hjälper, att riskerna för biverkningarna är onödiga att ta. Så länge ponnyn är ohalt kan den gå i sin sandpaddock tills återbesöket nästa vecka. Röntgen kan göras för att hovslagaren ska få bästa förutsättningar.

Inte blev jag mycket klokare på det här. Får väl helt enkelt ha henne i mjuk paddock tills onsdag nästa vecka, då det är dags för återbesök, och se om jag kan hitta något mönster i pulsen hon ibland får.
 
@Mli Vad bra att du har kollat. Klinik nummer 2, är det Helsingborg du menar där?
Om du slutar med buttan lär du ju även se om hästen verkligen är ohalt. Min shettis fick butta rätt länge när hon hade fång. Hon stod på boxvila och var ohalt på box, pigg och glad och pulsfri så länge hon fick medicin. Men så fort jag försökte ta bort den så dröjde det bara någon dag och pulsen och smärtan var tillbaks. Det som räddade oss var att börja blötlägga hennes hö. Jag vet att många menar att det inte hjälper,men för oss var det tydligen det som räddade henne. Efter ca 1 vecka med urlakat hö kunde jag permanent plocka bort buttan - tack och lov :)! Men visst var det så att du redan gör detta?
 
  • Gilla
Reactions: kol
Om du nu får börja släppa ut den o sen sätta igång, så är underlaget A o O.
Den kan o ska inte gå på hårda grusvägar. Sandhage o vägar är optimalt.
Jag åkte för att kunna skritta på fånghovvänligt underlag.

Jag hamnade som B M i Nov. med fruset underlag o kunde därmed inte följa planen. Bästa kollen är hur den vänder o pulsen ska inte dunka eller synas på digitaliseringen på insidan av skenan.

PS Jag skulle INTE provtrava hästen för att se hur pulsen är DS
 
Ponnyn har varit utan butta i flera dagar och var då ohalt, vi får se hur det blir nu framöver om det håller i sig. Höet blötläggs redan, trots låg sockerhalt.

Min paddock har ett jättebra underlag, men allt annat här är stenhårt. Får kolla vart man kan åka för bättre underlag, när det är dags för det. Ridhus? Stränder?
 
Min shettis fick butta rätt länge när hon hade fång. Hon stod på boxvila och var ohalt på box, pigg och glad och pulsfri så länge hon fick medicin. Men så fort jag försökte ta bort den så dröjde det bara någon dag och pulsen och smärtan var tillbaks.

Lång tids användning av "butta" eller andra NSAID-preparat kan orsaka eller bidra till smärta hos hästen.
Inom humansidan är fenomenet "NSAID rebound" känt sedan länge. Det uppkommer när NSAIDs har används under en längre tid och sedan plötsligt stoppas.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15271721

Användning av "butta" eller andra NSAID-preparat måste trappas ner. Man kan inte sluta tvärt. Särskilt viktigt är detta efter en lång tids användning. Hästarna kan bli dramatiskt mycket sämre när man tvärt slutar med NSAIDs efter lång tids användning.

http://thechart.blogs.cnn.com/2011/01/11/risks-of-nsaids-backed-in-new-study/
 
  • Gilla
Reactions: kol
Lång tids användning av "butta" eller andra NSAID-preparat kan orsaka eller bidra till smärta hos hästen.
Inom humansidan är fenomenet "NSAID rebound" känt sedan länge. Det uppkommer när NSAIDs har används under en längre tid och sedan plötsligt stoppas.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15271721

Användning av "butta" eller andra NSAID-preparat måste trappas ner. Man kan inte sluta tvärt. Särskilt viktigt är detta efter en lång tids användning. Hästarna kan bli dramatiskt mycket sämre när man tvärt slutar med NSAIDs efter lång tids användning.

http://thechart.blogs.cnn.com/2011/01/11/risks-of-nsaids-backed-in-new-study/

Så är det säkert. Men i mitt fall funkade det att plocka bort medicinen när höet innehöll mindre socker. Så det måste ha funnits ett samband där.
 
Hej och hå, värsta möjliga hände. Och utan negativa effekter än så länge. Jäkligt skumt det här.
I går fick hon spel i paddocken och bara drog över mig och igenom två eltrådar i grinden. Tänkte att det inte skulle vara något större bekymmer eftersom hon aldrig klarat att vara ute själv,brukar få panik och springer direkt till de andra hästarna. Så jag tog in hennes kompis i stallet och trodde att ponnyn direkt skulle komma efter. Men icke, hon vägrade komma in. Och kom jag nära så vände hon rumpan mot mig och slog, pep, och bockade därifrån. Och sen stack hon ut på den oslagna vallen. Det tog trekvart innan vi fick tag i henne igen, då hade hon sprungit och härjat och betat om vartannat. Det absolut värsta tänkbara scenariot för en fångponny med rotation. Enda fördelen var ju att det ändå var mjukt underlag där hon sprang :( Men, hon var ohalt, och utan puls och värme.
Sen detta hände har hon varit ohalt, utan puls och utan värme. Och hon är mycket trevligare, gladare och musklerna är bättre. Hur lång tid tar det innan hon skulle bli sämre av detta? Jag trodde hon skulle bli sämre direkt, iaf inom ett dygn!
 
@Mli Oj, vilken mardröm... Jag vet inte hur lång tid det kan ta för att se ev. negativ effekt, men jag håller tummarna för att det går bra!
 
Lång tids användning av "butta" eller andra NSAID-preparat kan orsaka eller bidra till smärta hos hästen.
Inom humansidan är fenomenet "NSAID rebound" känt sedan länge. Det uppkommer när NSAIDs har används under en längre tid och sedan plötsligt stoppas.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15271721

Användning av "butta" eller andra NSAID-preparat måste trappas ner. Man kan inte sluta tvärt. Särskilt viktigt är detta efter en lång tids användning. Hästarna kan bli dramatiskt mycket sämre när man tvärt slutar med NSAIDs efter lång tids användning.

http://thechart.blogs.cnn.com/2011/01/11/risks-of-nsaids-backed-in-new-study/
Vet ingen Vet som inte minskar o trappar ner.
hästar står sällan eller aldrig på fulldos mer än initialt för att det är absolut nödvändigt .
 
Jag fick ge två påsar i åtta dagar, sen en påse i åtta dagar. Men två påsar är långt ifrån max som jag har läst på fass. Jag menar, ponnyn vägde då 550kg (kallblod, inte bara fet.. )
 
Lång tids användning av "butta" eller andra NSAID-preparat kan orsaka eller bidra till smärta hos hästen.
Inom humansidan är fenomenet "NSAID rebound" känt sedan länge. Det uppkommer när NSAIDs har används under en längre tid och sedan plötsligt stoppas.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15271721

Användning av "butta" eller andra NSAID-preparat måste trappas ner. Man kan inte sluta tvärt. Särskilt viktigt är detta efter en lång tids användning. Hästarna kan bli dramatiskt mycket sämre när man tvärt slutar med NSAIDs efter lång tids användning.


http://thechart.blogs.cnn.com/2011/01/11/risks-of-nsaids-backed-in-new-study/
Jag tycker det är väldigt sällan hästar ordineras NSAID långvarigt snarare brukar kurerna vara korta . Ffa ordineras NSAID inte ut långvarigt utan att veterinär besök sker igen innan ev längre kur skrivs ut igen och sällan som sagt det öht används långvarigt . Det är inte långvarigt att stå på NSAID ett par veckor vilket i regel är Max som brukar skrivas ut - oftast är det 8-10 dagar som ordineras .

Cortison tex, för att ge ett typexempel , utöver det är ett läkemedel /behandling som etablerat kräver utfasning men inte heller det om doserna är låga och behandlingen begränsat kort . Även om den sen upprepas senare men låg dos och kort period dvs regelbundna intervaller . Gäller både människa och djur .
 
Senast ändrad:
Jeg har pssmhester som også fikk fång (en med PPID). De stod på bokshvile i tre måneder. Det tok ihvertfall to måneder før den med PPID sluttet å ha puls, de stod i grusbane ytterligere ni måneder.

De hadde aldri korsforlamning, men fikk Alcar. Hele tiden. Jeg var mer bekymret for korsforlamning av smerter og stress, enn av manglende rørelse.

Får ponnyn Alcar for sin PSSM?
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jeg har pssmhester som også fikk fång (en med PPID). De stod på bokshvile i tre måneder. Det tok ihvertfall to måneder før den med PPID sluttet å ha puls, de stod i grusbane ytterligere ni måneder.

De hadde aldri korsforlamning, men fikk Alcar. Hele tiden. Jeg var mer bekymret for korsforlamning av smerter og stress, enn av manglende rørelse.

Får ponnyn Alcar for sin PSSM?

Jo, hon får Alcar, det har hjälp henne mycket innan. Och jag är just nu mycket less på den okunskap som veterinärer har om pssm. Det är inte bara att ge kiropraktik efter avslutad boxvila för att ta bort det stela, inte heller bara att he smärtlindring mot värken. Och jag är också mer rädd för pssmbesvär än hennes fötter - de kan man behandla.

Ponnyn är fortfarande värme- och pulsfri och helt ohalt. Tyvärr så rör hon sig lite för mycket i paddocken än önskvärt, men hon verkar må betydligt bättre muskulärt, och mentalt. Förstår inte hur hon klarade gräset hon åt häromdagen.. En vecka till återbesök, nu börjar det ändå kännas lovande!
 
Risiko for at hesten må avlives eller ikke lenger kan rides er høyere ved fång enn ved pssm. Jeg ville tatt risikoen for økte pssm symptomer, fremfor risiko for økt hovbensrotasjon eller senkning ved fång. Så jeg ville prioritert motsatt av deg. Har hatt tre ulike pssmhester på bokshvile, det har gått fint med alle. Den lille bevegelse som utevistelse hos fånghest kan få, kan troligvis ikke hjelpe stort for pssmsymptomer uansett, du risikerer slik jeg ser det, bare mer skader av begge sykdommene ved utevistelse.
 
Risiko for at hesten må avlives eller ikke lenger kan rides er høyere ved fång enn ved pssm. Jeg ville tatt risikoen for økte pssm symptomer, fremfor risiko for økt hovbensrotasjon eller senkning ved fång. Så jeg ville prioritert motsatt av deg. Har hatt tre ulike pssmhester på bokshvile, det har gått fint med alle. Den lille bevegelse som utevistelse hos fånghest kan få, kan troligvis ikke hjelpe stort for pssmsymptomer uansett, du risikerer slik jeg ser det, bare mer skader av begge sykdommene ved utevistelse.

Nu känner jag inte till så mycket om pssm men håller ändå med dig. Det är inte helt lätt att behandla hovarna hos en fånghäst. Det tar lång tid att rehabilitera den och ibland går det inte, alla blir inte bra. Dessutom är det oerhört smärtsamt för hästen om den får ett allvarligt fånganfall. Sedan kan det naturligtvis om jag förstått det rätt finnas hästar med pssm som inte svarar så bra på den vård som man kan ge för att underlätta för hästen.
 
Även jag håller med. Fång är allvarlig, det går inte alltid att fixa.

Kan du inte göra hagen mindre så att det ej går att röra sig mer än i skritt? Om hästen är korrekt verkad så brukar det gå bra att röra sig lite, men vi pratar då om att sakta pyssla runt i en sjukhage vs total boxvila.
 
Lite förtydligande om pssm:
Pssm kan man inte behandla alls. Det är en kronisk muskelnedbrytande process som orsakar stor smärta, och inte bara vid akuta anfall. Nedbrytningen skapar vid långvarig nedbrytning ärr i musklerna som kan ge kroniska rörelsestörningar. Vid anfall behandlas pssm som korsförlamning, vätska, b-vit och smärtstillande. Den enda behandlingen man kan ge en häst för att förebygga smärtor är mycket och regelbunden motion, lösdrift, i vissa fall hjälper aminosyran Alcar, men rätt kost (socker- och stärkelsefri) är tillsammans med motion det bästa. Tyvärr är kunskapen om pssm väldigt begränsad hos veterinärer som menar på att stelhet fixar man med kiropraktik efter vilan, eller att ge antiinflammatoriskt - som inte gör annat än att ta bort smärtan tillfälligt men inte stoppar muskelsönderfallet. Muskelskadorna går i vissa fall att kolla med blodprov, vilket jag ska föreslå vet att vi gör på onsdag. Tyvärr är det inte så enkelt att smärtgraden går att sätta i samband med blodprovet, där ser man bara graden av muskelsönderfall (asat och ck)

Jag vet att fång inte alltid går att behandla heller, framförallt inte vid en rotation. Men där kan man faktiskt göra en åtgärd, medicin hjälper och du kan ställa på box och i bästa fall häva ett anfall tidigt. Min ena veterinär sa att jag inte behövde vara särskilt orolig för vidare rotation sålänge hon inte är det minsta halt.

Ponnyn går i paddocken fortfarande med min andra häst som sällskap. Andra hästen springer inte ett steg i onödan och verkar lugnande. Ponnyn får panik själv. Ponnyn strosar mest runt, men det kan bli lite trav och även nån galopp längs en långsida. Inte optimalt, men ponnyn är så mycket bättre i musklerna och visar mycket mindre muskelsmärta nu, och är dessutom fortfarande helt puls- och värmefri. Och ohalt. Vi kan inte ha henne i en mindre hage eftersom hon då tar sig ut - oavsett staket. Och i box vandrar hon.

Jag är inte beredd att byta en smärta mot en annan. Visar det sig att ponnyns hovar - trots att hon mår bra nu - inte klarar av den rörelse hon utsätter sig själv för i paddocken och boxvila igen är nödvändig kommer jag inte tveka att avliva henne om hon återigen visar muskelsmärta. Hennes prognos för framtida användning - och framförallt välmående - är pga hennes två sjukdomar inte strålande. Men fortsätter hon att må så bra hon gör nu så är det ju fantastiskt, och hon får all tid i världen att tillfriskna. Sålänge smärtan håller sig borta.
 
Tillägg om motion vid pssm; den behöver vara jämn. Alltså inte träna ett par dagar i veckan och sen vila. Varje dag med en jämn belastingsnivå är det bästa. Vissa klarar inte en endaste vilodag, min är väldigt känslig för det. Om en häst ska behöva vila från arbete ett par dagar kan det behövas många dagar att trappa ner träningen, det är säkert därför min ponny klarade sig så bra så länge på box, hon hade trappats ner och sista dagarna bara skrittats pga en kiropraktisk behandling. Ren flax vi hade. Förödande är alltså om en ponny är i bra kondition och sedan måste ställas tvärt på box, som kan så bli med akut fånganfall, eller egentligen vilken annan skada som helst som kräver box.
 
Nu har vi varit på återbesök och allt har gått över förväntan! Pulsen försvann för över en vecka sedan och kom inte tillbaka. Röntgen visade att rotationen gått tillbaka rejält! Nu ska vi sätta igång henne försiktigt på mjukt underlag. Även fast det är långt kvar känns allt mycket lättare. Och apropå lättare så har ponnyn tappat 55kg på dessa fem veckor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 805
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: valley
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 692
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp