Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Rent juridiskt och rättsstatligt är det mycket svårare att särskilja på vilka som borde få stanna och vilka som borde utvisas utifrån om man tycker de är bra eller dåliga. Så när man stramar åt migrationspolitiken så åker alla med. Det betyder att fler personer som man kan uppfatta som utvisas.
Men i dagsläget är det ju helt galet, alltsammans. Det måste gå att skriva lagar och anvisningar där man kan sålla utan att det blir åt helvete fel.

Det ser vi ju i denna tråd att det finns, och om man inte tycker att fascistmetoder och diktaturstater är ok då försvarar man tydligen brottslingarna istället.
Och återigen. Det känns helknepigt att folk som så uppenbart rysstrollar ens får vara på forumet.
Rysstrollar? Vem har ens varit i närheten av det. 😂

Njae, att använda sådan retorik, är ett sätt att skapa en extra djup skuldbeläggning, och är en typ av retorik som används väldigt mycket av olika varianter av ytterkantsdebattörer.
Men driver du eller? Vi är random människor på ett Hästforum, jag skrev en ytterst personlig åsikt om vad jag hade velat göra med våldsmän. Jag sitter inte i Sveriges regering och antagligen ingen annan i tråden heller:
Det är rent snack.

Hittade artikeln om killen som utvisas pga att ag missat att betalat en försäkring.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/utvisningen-av-masoud-blottar-sveriges-problem/

Helt galet, just det att one size fits all. Han kommer säkert få jobb i ett annat EU land och så var den kompetensen försvunnen. Intressant att Sverige har dåligt rykte bland just de arbetskraftinvandrare vi behöver. Tidö borde vara oroade över utvecklingen om de är allvarliga med att Sverige ska fortsätta utvecklas och att den spetskompetens som behövs invandrar.

Men driver du eller? Vi är random människor på ett Hästforum, jag skrev en ytterst personlig åsikt om vad jag hade velat göra med våldsmän. Jag sitter inte i Sveriges regering och antagligen ingen annan i tråden heller:
Det är rent snack.

Med tanke på medelåldern på detta forum så har de flesta här rösträtt och jag tycker att det är fullkomligt självklart att man tar den på allvar och inte jönsar bort den. Nu vet jag förstås inte om du har uppnått den åldern eller inte, men när man gjort det så behöver vi alla ta ansvar för vilken politik vi röstar på och vilka strömningar i samhället man förstärker.

Mannen greps och häktades. Han nekar till brott, förutom ett par fall av misshandel som han säger att han inte minns. Han döms för grov kvinnofridskränkning till fängelse i 2 år och 9 månader. Domen tar hänsyn till att han suttit häktad i åtta månader.

Åklagaren yrkade på utvisning, eftersom mannen inte är svensk medborgare. Domen innehåller ett resonemang på fem sidor där tingsrätten kommer fram till att mannen inte ska utvisas efter avtjänat straff, eftersom han bott i Sverige sedan tre års ålder.

Han har 22 avsnitt i belastningsregistret och dömdes senast 2020 för våldtäkt och misshandel. Han återföll i brott kort efter att hans villkorliga frigivning löpte ut.

- - - - - - - - - -

Vad tycker ni?

---
Ändrad av admin:
Har kortat ner citaten från en nyhetsartikel:
https://www.sydsvenskan.se/skane/laste-ute-sambo-pa-balkongen-i-vinterkyla-fangelse-for-39-arig-man
Hade han varit i Sverige i 3 år av sina 36 år så hade jag varit för utvisning, nu är han i mina ögon Sveriges problem. För mig är det utvisning av folk som varit i Sverige en kortare tid och kommit hit i sena tonåren eller som vuxna som borde vara aktuella för utvisning och det för rätt lindriga brott om de är flera eller återkommande.

Utvisa varenda våldsbrottsling tycker jag det är deras eget problem hur dom ska klara sig. Fokusera på offren istället för detta eviga jamsande och daltande med fullvuxna män.

För att han inte är svensk. Vi kan göra oss av med alla som vi inte måste ha här. Varför ska vi behålla drägg?

Men vart ska alla länder dumpa sina brottslingar?

Det handlar ju inte om daltande utan om att - även om man skiter i det där med rättsstat och ett civiliserat samhälle - så behöver åtgärder också vara praktiskt genomförbara.

Vore det inte bättre med dödsstraff för alla våldsbrott i så fall? Det kan ju landet lösa på egen hand, så spelar det ingen roll huruvida något annat land vill ta emot våra brottslingar.

Vilka "vi". Det är väl rimligt att säga att det var VISSA som var lite (mycket) senfärdiga i att tro att gängkriminella gäng fanns. Speciellt många partiledare förnekade ju detta och gjorde allt för att dölja det och sopa det under mattan. Man ville inte diskutera detta i tex TV debatter. Många fick tjata om det i decenier att det fanns gängkriminella. Och dom som gjorde det fick rätt. Det vet vi nu Sedan vet mer eller mindre hela befolkningen numera att det är allmänt vedertaget med gängkriminella i Sverige.
Vi som i de som agerar aktivt på sådant. Medier, debattörer och forskare hade ju varnat. (precis som i klimatfrågan verkar våra politiker (samtliga färger och partier) helst inte agera så länge inte tillståndet är lite värre än akut. Det har säkert sina fördelar ibland, men inte i de fallen.)

Ja eller så behöver då inte ta mina kommentarer på fullt allvar, lugna ner dig 🤣
Dina kommentarer framstod inte alls som skämtsamma, snarare som ganska otäcka med tanke på vad som händer i USA nu. Folk som yttrar sådana kommentarer har makten där nu tyvärr.

Men snälla psykvården? Det finns ingen psykisk sjukdom i världen som förklarar varför man dödar ett oskyldigt barn, det är ren ondska.
Oj, uhm, du kanske borde läsa mer eller någonting. Mer av lite vad som helst från skönlitteratur till dagstidningar. Själv skulle jag nog ha tagit rent motsatt hållpunkt, tror det nära bara är sjukdom som kan få en mor eller en annan människa att döda ett litet barn (skyldigt eller oskyldigt sådant) Som tur är händer det dock ganska sällan.

Men i dagsläget är det ju helt galet, alltsammans. Det måste gå att skriva lagar och anvisningar där man kan sålla utan att det blir åt helvete fel.
om det hade varit lätt skulle ju rimligen inte folk där arbetgivaren råkat glömma det ena eller det andra och små barn utan föräldrar åka .ut. Men jag håller med om att jag verkligen inte begriper varför det inte går.

Vilka "vi". Det är väl rimligt att säga att det var VISSA som var lite (mycket) senfärdiga i att tro att gängkriminella gäng fanns. Speciellt många partiledare förnekade ju detta och gjorde allt för att dölja det och sopa det under mattan. Man ville inte diskutera detta i tex TV debatter. Många fick tjata om det i decenier att det fanns gängkriminella. Och dom som gjorde det fick rätt. Det vet vi nu Sedan vet mer eller mindre hela befolkningen numera att det är allmänt vedertaget med gängkriminella i Sverige.
Onekligen, att vi i stort skulle få den utveckling med kriminella nätverk, inhemska och utländska, och olika gängbildningar har varit helt uppenbart länge, kanske i två decennium och politiskt och från media har man konstant försökt mörka det alla insåg. Nu får vi skörda draksådden.

Tekniskt juridiskt skulle det vara hur enkelt som helst bara viljan fanns, det är där det brister och det är det som gör det så svårt.

Själva meningen var god, dvs att rensa bort oseriösa arbetsgivare och tvinga dem att betala arbetsgivaravgifter och försäkringar. Tyvärr har det ju blivit mycket fel och innebär att personer som Massoud och den unga Somaliern utvisas. Jag läste någonstans om att det var ett ärende där det var den fd, fd, arbetsgivaren som glömt att betala försäkringar vilket innebar att personen utvisades.

Att personen låses fast till en arbetsgivare är ännu värre. Där kan vi verkligen tala om utnyttjande och modernt slaveri.

Onekligen, att vi i stort skulle få den utveckling med kriminella nätverk, inhemska och utländska, och olika gängbildningar har varit helt uppenbart länge, kanske i två decennium och politiskt och från media har man konstant försökt mörka det alla insåg. Nu får vi skörda draksådden.
Men det konstiga är varför man inte fortsätter att mörka. Varför tar man upp skjutningen i Gävle för nån dag sedan där många personer blev skjutna och att skytten var barn och hade gängkriminell koppling. En sån grej borde man väl ha lagt locket på?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka