Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Han är inte tre år idag och borde ut snabbare än snabbast. Varför ska vi ha sådana här när vi inte måste. Kunde han tänkt på innan.

Herregud så naiva folk är.

Varför är det naivt att tycka att två personer med likvärdig bakgrund ska dömas till likvärdigt straff för ett likvärdigt brott?

Varför tycker du att en person som har bott i princip hela sitt liv i Sverige ska dömas till ett annat straff, än en person som levt lika länge i landet men vars föräldrar befann sig på en annan geografisk plats när personen föddes?

Det är mycket man inte måste, både som enskild individ och som samhälle, som man strikt sett inte måste göra om man har makt att avstå. Men man gör det för att man vill kunna gå rak i ryggen och behålla sin anständighet, istället för att vara en liten lort (för att använda Astrid Lindgrens uttryck) som utnyttjar sin styrka för att skita i allt vad moral och civiliserad syn på andra människor heter. Man väljer vem man vill vara, och vi tillsammans väljer vilket samhälle och människosyn vi vill stå för.

Om det är rimligt att utvisa någon pga av brottslighet som levt här hela sitt liv är det väll lika rimligt att börja utvisa andra brottslingar med, ska det spela roll vad de har för bakgrund? Vi kan väll börja utvisa etniska svenskar med? Det är väll rimligt i såfall, om det är brottet som är grejen?

Vilka länder är det menar du som inte tar emot?
Nu är du bara fånig. Somalia, Iran, Irak, Eritrea etc etc. Har du någonsin läst en tidning vet du också att flertalet länder inte tar emot utvisade medborgare om de inte vill. Vilket inte ska ens va ett alternativ.

Om det är rimligt att utvisa någon pga av brottslighet som levt här hela sitt liv är det väll lika rimligt att börja utvisa andra brottslingar med, ska det spela roll vad de har för bakgrund? Vi kan väll börja utvisa etniska svenskar med? Det är väll rimligt i såfall, om det är brottet som är grejen?
Vart ska vi utvisa dem då? För min del hade vi gärna gjort det men krävs att de inte enbart är svenska medborgare i så fall.

Nu är du bara fånig. Somalia, Iran, Irak, Eritrea etc etc. Har du någonsin läst en tidning vet du också att flertalet länder inte tar emot utvisade medborgare om de inte vill. Vilket inte ska ens va ett alternativ.
Men du kan ju knappast styra vad andra länder gör, skickar dom många svenskfödda kriminella till oss?

Det är det som är min poäng att det är en orimlig hållning att skyffla folk som vi har fostrat fram över på andra nationer. En person som bott här hela sitt liv räknas som svensk. Vi bär ansvaret, precis som för alla andra svenskar.
Nä det gör vi inte. Vi kommer aldrig va överens om det så det är ingen idé.

Folk får det att låta som att det är svårt att följa lagar och inte misshandla kvinnor.
Det handlar inte om det det handlar om att man ska vara lika inför lagen. Ffa när de levt i Sverige hela sitt liv.
Vilket inte fisnazzarna i regeringen eller för den del ni på buke kan göra ett skit åt så oavsett vem som styr i Sverige är det något ni inte behöver hetsa upp er för, för er egen hälsas skull för ni kan ändå inte förändra totalitära regimer. DET om något är naivt att tro

Det handlar inte om det det handlar om att man ska vara lika inför lagen. Ffa när de levt i Sverige hela sitt liv.

Vilket inte fisnazzarna i regeringen eller för den del ni på buke kan göra ett skit åt så oavsett vem som styr i Sverige är det något ni inte behöver hetsa upp er för, för er egen hälsas skull för ni kan ändå inte förändra totalitära regimer. DET om något är naivt.

Som helt vanlig svensk medborgare är det inte vårt jobb lösa sånt rimligen. Känner mig inte särskilt upphetsad lol, kan ha åsikter ändå.

För ett par hundra år sedan - på den tiden det ansågs moraliskt riktigt att ha kolonier - så använde man sina kolonier till att skicka sina ej önskvärda personer till. Så det är väl dit vi är på väg igen, antar jag?
Vem vet? Jag begår inga brott så jag behöver iaf inte oroa mig.

Men nu ska väl Somalia ta emot sin medborgare som blir tvångsutvisade från Sverige. Sverige har väl betalat Somalia för detta

Varför är det naivt att tycka att två personer med likvärdig bakgrund ska dömas till likvärdigt straff för ett likvärdigt brott?

Varför tycker du att en person som har bott i princip hela sitt liv i Sverige ska dömas till ett annat straff, än en person som levt lika länge i landet men vars föräldrar befann sig på en annan geografisk plats när personen föddes?

Det är mycket man inte måste, både som enskild individ och som samhälle, som man strikt sett inte måste göra om man har makt att avstå. Men man gör det för att man vill kunna gå rak i ryggen och behålla sin anständighet, istället för att vara en liten lort (för att använda Astrid Lindgrens uttryck) som utnyttjar sin styrka för att skita i allt vad moral och civiliserad syn på andra människor heter. Man väljer vem man vill vara, och vi tillsammans väljer vilket samhälle och människosyn vi vill stå för.
Om lagförslagen som jag nämnde i #8 går igenom Riksdagen så kommer Sverige ha en annan människosyn på tex Brott

Nä det gör vi inte. Vi kommer aldrig va överens om det så det är ingen idé.
Att diskutera handlar ju inte om att komma överens utan att kunna se ur olika perspektiv.

Rent juridiskt blir det ju märkligt om den här personen som beskrivs i tråden blir utvisad medan tex ett yngre syskon som föds här och får medborgarskap samt då saknar annat medborgarskap inte kan dömas till utvisning för samma brott. Dessutom om personen då gjort sin pappersexercis och haft medborgarskap så skulle den då har rätt att stanna, då är det ju enbart en teknikalitet det handlar om. Jag förstår inte logiken i det.

Andra länder har ingen sympati för att vi måste behålla deras kriminella som de vägrar ta emot.
Hur är han deras kriminelle? Har de, vilka de nu är, låt säga Norge, hur är det Norges fel att han är kriminell?
De har ju inte varit i närheten av honom sedan han var två? Vad är det i Norges kultur som gör barn som knappt kan gå kriminella?

Om ett barn har två föräldrar och inte sett den ena föräldern på 30 år, utan är helt fostrad av den andra föräldern. Hur är det då den förälder som hen praktiskt taget aldrig mötts fel att hen är kriminell?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka