Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Han tar många sådana samtal med gubbsen därnere. Speciellt med dom som är smygrasister. Ibland får han pausa fikandet för han orkar inte med all skit dom häver ur sig. Den gången satt han dock några bord bort och kunde inget säga.
Vad bra, fler såna män behövs. Och kvinnor såklart så ingen ska reagera på det. Men äckel-gubbar lyssnar oftare på män..

Men om personen tråden handlar om, får stanna enbart pga att han bott här så länge - är det ju jättemärkligt med alla skötsamma, välordnade och icke våldsbenägna människor som bott här många år och som utvisas av märkliga paragrafskäl. Vi har haft flera sådana i min närhet, som är helt obegripliga. Varför man inte kan se mer klarsynt på dem, men "ömmar för" våldsmannen, förstår jag inte.

Jag tycker motfrågan blir varför vi inte ska ta ansvar för att hantera brott och konsekvenserna av brott som begås i vårt samhälle begångna av personer som har sitt liv i vårt samhälle och har haft länge? Varför ska <Någon Annan>TM ta hand om det?
Sverige verkar fullständigt okapabel till ändring just denna person eftersom människan fortsätter begå brott gång efter annan.
Det är väl egentligen där själva skon klämmer. Dels att det blev fel från början -integration (?) men säkert annat också. Man kan inte skylla på dålig uppväxt mm när det är fullkomligt hål i huvudet.

Min make hörde för några år sedan en då 75-årig gubbe på ett lokalt cafe vara arg för lagen om våldtäkt inom äktenskapet då det enligt honom är "omöjligt". Min gamla klasskompis farsa faktiskt. Allt medan hans fru satt bredvid och såg obekväm ut. Han lät också min klasskompis supa sig full hemma regelbundet när vi gick på högstadiet. Mysig gubbe. Hans kulturella ursprung? Supersvensk. Skithögar får vi dras med oavsett ursprung.
Jag håller med dig.

Men om personen tråden handlar om, får stanna enbart pga att han bott här så länge - är det ju jättemärkligt med alla skötsamma, välordnade och icke våldsbenägna människor som bott här många år och som utvisas av märkliga paragrafskäl. Vi har haft flera sådana i min närhet, som är helt obegripliga. Varför man inte kan se mer klarsynt på dem, men "ömmar för" våldsmannen, förstår jag inte.
Vet inte om resonemanget är att klarar man att bete sig här så klarar man att skapa ett likvärdigt liv nån annanstans? Medans den kriminella anses inkapabel till det och då måste han få stanna.

Varför man inte kan se mer klarsynt på dem, men "ömmar för" våldsmannen, förstår jag inte.
Håller med dig. Har heller inte förstått det varför brottslingen är så "viktig" att ha ett ömmande fokus på. . Det som är viktigt är väl brottsoffren och dom som sköter sig som ska ha fullt fokus. Brottsoffer ska ha upprättelse fullt ut och dom som sköter sig ska ha uppskattning från Statens sida.

Förvisso, men varför ska vi vurma för en som inte ens är svensk medborgare. Inte ens ett rejält straff fick han. Skamligt.

Vad är ett kulturellt brottsligt land? Låter lite racist att antyda att ett land har brott som kultur?
Men flera i tråden har ju antytt att det finns länder som har de här brotten som kultur, kanske rent av medfött. Att det är därför de ska tillbaka dit.

Jaga vurmar inte. Det stod ju hur domstolen gjorde bedömningen att han hade mest svensk anknytning.

Men flera i tråden har ju antytt att det finns länder som har de här brotten som kultur, kanske rent av medfött. Att det är därför de ska tillbaka dit.

Jaga vurmar inte. Det stod ju hur domstolen gjorde bedömningen att han hade mest svensk anknytning.
Aha då är jag med. Trodde det var du som tyckte att vissa länder har brott som kultur och tänkte att det lät oväntat. Men då misstolkade jag dig totalt.

Vet inte om Bukefalos hör till ett undantag. Men tycker att det överallt annars både på internet och irl är majoriteten av åsikterna att de som begår brott ska utvisas. Oavsett hur länge man bott här.
Skulle inte tro det. Skulle tro det är olika bubblor man existerar i. Sedan är ju "internet" mer extremt än "allmänheten". Om man skulle tro internet ser det ju inte ut som att runt 80% av befolkningen vill att man ska ta tag i klimatproblemen tex.

Vet inte om resonemanget är att klarar man att bete sig här så klarar man att skapa ett likvärdigt liv nån annanstans? Medans den kriminella anses inkapabel till det och då måste han få stanna.
Å då ska skattebetalarnas stå för detta. Men det måste väl ändå vara ekonomiskt försvarbart för staten att behålla dom som sköter sig och bidrar till välfärden får stanna än att kriminella får stanna som skapar problem och kostnader för staten och dess medborgare

Skulle inte tro det. Skulle tro det är olika bubblor man existerar i. Sedan är ju "internet" mer extremt än "allmänheten". Om man skulle tro internet ser det ju inte ut som att runt 80% av befolkningen vill att man ska ta tag i klimatproblemen tex.
Jag tycker ändå jag har rätt spritt vad gäller umgänge och åsikter. Iofs pratar vi sällan om just dessa frågor men det händer.
Men du kanske har rätt i detta. Det vet jag inte. Mest ett konstaterande.

Nä, men i de 80%:en så svarar många ändå att det är otänkbart att genomföra prishöjningar på fossila drivmedel. Frågorna styr svaren. Det är lätt att tänka att någon otäck person som begått brott helst ska ut ur landet långt bort från "mig", istället för att lyfta blicken till hur man egentligen vill att hela systemet ska fungera.

Om en person född i Sverige flyttar till USA med familjen som 8-åring och sedan i vuxen ålder inleder en bana med grova narkotikabrott och vid 37 års ålder blir dömd i sin hemstad i USA för ett grövre brott i samband med det så ser jag inte det som glasklart att det är Sverige som ska ta hand om straff och rehabilitering och har bäst förutsättningar för att göra det. Även om hen är svensk medborgare.

Senast ändrad:
Nä, men i de 80%:en så svarar många ändå att det är otänkbart att genomföra prishöjningar på fossila drivmedel. Frågorna styr svaren. Det är lätt att tänka att någon otäck person som begått brott helst ska ut ur landet långt bort från "mig", istället för att lyfta blicken till hur man egentligen vill att hela systemet ska fungera.
Vi vet ju hur vi vill att systemet ska fungera. Men vissa som kommer hit från andra länder accepterar ju inte hur Vi vill ha systemet. Allt från misshandel till våldtäkter, rån av äldre människors tillgångar, hot, utpressning, gör ni inte som vi säger spränger vi era bostäder, nässlar sig in i olika myndigheter, m.m m.m

Jag står fast vid att ett välordnat liv innehåller varken våldtäkt eller misshandel, eller andra ”grova” brott. Fortkörning eller liknande ”mindre” brott blir knappast någon utvisad för vad jag vet.
Va? Men vi har väl massor av folk som kan hamna i lite krogslagsmål. Det var ngn tjej som åkte dit på misshandel när hon gav en misstänkt våldtäktsman på moppo. Och det har ju varit superförvirrade våldtäktsfall där det är helt självklart att han ska dömas men att han kanske inte fattade, dvs inte smög runt i ngn skog. Till synes välordnade typer. Och vi har ju redan konstaterat att Brommaborna röker och tar allt möjligt lite till helgen.

Sedan fortkörning, snatteri, tiggeri och liknande brott kommer ju vad det lider, sådant där har ju en tendens att accellerera när det handlar om invandrarfientlighet osv.

Ja det kan ju vara jättekonstigt ändå?
Det är ju extremt märkligt och det kan ju åtgärdas eller hur?
Genom att politikerna ändrar reglerna.

Sverige verkar fullständigt okapabel till ändring just denna person eftersom människan fortsätter begå brott gång efter annan.
Det är väl egentligen där själva skon klämmer. Dels att det blev fel från början -integration (?) men säkert annat också. Man kan inte skylla på dålig uppväxt mm när det är fullkomligt hål i huvudet.
Med tanke på hur många helyllesvenska män som misshandlar kvinnor så kan det väl förmodligen gått helt vanligt åt helskotta, inte ngt special integration åt helskotta.

Å då ska skattebetalarnas stå för detta. Men det måste väl ändå vara ekonomiskt försvarbart för staten att behålla dom som sköter sig och bidrar till välfärden får stanna än att kriminella får stanna som skapar problem och kostnader för staten och dess medborgare
Låter exakt som något Trump sagt. Och han har ju misslyckats ganska kapitalt med just det.

Vi vet ju hur vi vill att systemet ska fungera. Men vissa som kommer hit från andra länder accepterar ju inte hur Vi vill ha systemet. Allt från misshandel till våldtäkter, rån av äldre människors tillgångar, hot, utpressning, gör ni inte som vi säger spränger vi era bostäder, nässlar sig in i olika myndigheter, m.m m.m
Vilket land har rån av äldre människor som kultur?

Svaret är att istället för att utvisa personer som varit bosatta i Sverige sedan 3 års ålder inte utvisa skötsamma, välordnade och icke våldsbenägna människor som bott i Sverige. Bara häromdan läste jag om en högutbildad person om har precis den spetskompetens som Sverige skriker efter, jobbar, äger en BR vid Hornstull, har flickvän osv. Problemet var att AG hade glömt att betala in en försäkring för hen. Så hen utvisas. Hen har redan sökt jobb i andra EU länder och chanserna att hen får det är stora. Fast hen vill stanna i Sverige där hen har sitt liv, vänner osv.

Vi läser varje dag om utlänningar som arbetar och bidrar till Sverige som utvisas pga stelbenta regler. Det är där det ffa behövs en lagändring. Det var väl någon kommun i norr som fick panik när stora delar av deras personal inom hemtjänst och vård utvisades eftersom de inte hade tillräckligt hög lön. Hmm att det är många nysenskar som tar just de jobben, undrar varför.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka