Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Ja - det känns som att det hela är väldigt stelbent och går strikt efter regler utan att se till hela bilden. Därför uppstår dessa absurda situationer. Man undrar hur svårt det är att just se till hela bilden och "göra undantag", eller snarare anpassa reglerna efter den verkliga situationen. Som det är nu finns väl ingen som tycker det är finfint att skötsamma människor med jobb där de behövs, ska utvisas?

Så, det handlar kanske främst om en väldigt stel lag, som inte lämnar något som helst utrymme för verkligheten.
Har för mig att jag läste en artikel om att de utsätts för så mycket hot och tryck att de inte kunnat göra bedömningar utanför reglerna för då kan hot öka :( så det vore ju bra om de kunde få till ngt i reglerna som gjorde det hela rimligare.

han har ju inget uppbehållstillstånd då kan man inte ansöka om medborgarskap.
För att du ska kunna bli svensk medborgare måste du uppfylla vissa krav. Följande krav måste vara uppfyllda innan du ansöker. https://www.migrationsverket.se/du-...or-vuxna.html#svid10_2cd2e409193b84c506a28259
" Du ska ha fyllt 18 år

Du ska ha något av följande:

• permanent uppehållstillstånd
  • uppehållsstatus
  • uppehållsrätt eller uppehållskort
  • medborgarskap i ett annat nordiskt land.

• Du ska kunna styrka din identitet

Du ska kunna styrka din identitet genom identitetshandling och genom att besöka Migrationsverket personligen så att vi kan kontrollera din identitet.

• Du ska ha bott i Sverige en viss tid (hemvisttid)
  • Du ska ha levt ett skötsamt liv i Sverige

Läs mer om vad som gäller för styrkt identitet, hemvisttid och kravet på ett skötsamt liv:"
Ah, så om föräldrarna ansöker om medborgarskap och får det så får deras tvååring inte det?

Ok, slå ihjäl dem helt enkelt. Dvs du vill ha dödsstraff inte bara för mord utan även för dråp, våldtäkt och krogslagsmål? (Den svenske lastbilschauffören som körde över en cyklist härom månaden tex) Det är ganska svårt att döda människor, arkebusering? Låter inte sådär helyllesvensk kultur direkt men kanske yxa och tingshög då? Vi har ju knappt ens historiskt sett använt vårt dödsstraff speciellt intensivt. Det liksom självdog, vilket är betydligt mer svenskt. Supertryggt? Civiliserat? Modernt? O_o Öga för öga tand för tand, rent av religiöst. Gammaltestamentligt kristet, sharia osv.

Senast ändrad:
Hade inte hört det. Ville de ta bort det från vilken medborgare som helst och vad behöver jag i så fall göra för att de ska ta mitt medborgarskap? eller "bara" från de som blivit medborgare i vuxen ålder och vilken cutoff på ålder? (eller olika permutationer tex ta det från barn födda till någon som fått det i vuxen ålder eller också från personer som blivit medborgare när de var bebisar?)
jag har hört det. Strider både mot mänskliga rättigheter och grundlagar och kan strida mot internationell lag och är ett ytterligare populistiskt förslag från nassarna i riksdagen.

Hur det ska gå till praktiskt vet man inte men eftersom deras väljare sväljer allt med hull och hår och inte har ens elementär kunskap om hur en rättsstat drivs så behöver man inte presentera sådant heller.

Ok, slå ihjäl dem helt enkelt. Dvs du vill ha dödsstraff inte bara för mord utan även för dråp, våldtäkt och krogslagsmål? (Den svenske lastbilschauffören som körde över en cyklist härom månaden tex) Det är ganska svårt att döda människor, arkebusering? Låter inte sådär helyllesvensk kultur direkt men kanske yxa och tingshög då? Vi har ju knappt ens historiskt sett använt vårt dödsstraff speciellt intensivt. Det liksom självdog, vilket är betydligt mer svenskt. Supertryggt? Civiliserat? Modernt? O_o Öga för öga tand för tand, rent av religiöst. Gammaltestamentligt kristet, sharia osv.
Svenska värderingar vet du 😉

Jag tror att vi i framtiden kommer att få en helylle svensk högteknologisk kultur där dömda asen sätts ut i väglöst land i Sverige med fotboja inom ett geostängsel och där dom övervakas av en drönare. Kliver dom ur geostängslet attackeras dom av drönaren. Maten dom behöver leverans av drönare. Det behövs egentligen inga riktiga fängelser i framtiden.

Jag tror att vi i framtiden kommer att få en helylle svensk högteknologisk kultur där dömda asen sätts ut i väglöst land i Sverige med fotboja inom ett geostängsel och där dom övervakas av en drönare. Kliver dom ur geostängslet attackeras dom av drönaren. Maten dom behöver leverans av drönare. Det behövs egentligen inga riktiga fängelser i framtiden.
Ah som zombierna i walking dead? Supersvenskt :) är du säker på att du gillar svensk kultur?
Du trollar i alla fall litterärt :) Hunger Games eller Battle Royal härnäst?

Är en enorm skillnad mellan två alkisar eller narkomaner som råkar i luven på varandra och män som våldtar och mördar oskyldiga barn.
Det sistnämnda skulle inte röra mig i ryggen om dom kördes ut i havet och dumpades.

Hade inte hört det. Ville de ta bort det från vilken medborgare som helst och vad behöver jag i så fall göra för att de ska ta mitt medborgarskap? eller "bara" från de som blivit medborgare i vuxen ålder och vilken cutoff på ålder? (eller olika permutationer tex ta det från barn födda till någon som fått det i vuxen ålder eller också från personer som blivit medborgare när de var bebisar?)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-vill-sd-kunna-dra-tillbaka-medborgarskap--l9ts1k
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ll-aterkalla-medborgarskap-for-gangkriminella
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ll-aterkalla-medborgarskap-for-gangkriminella

Är en enorm skillnad mellan två alkisar eller narkomaner som råkar i luven på varandra och män som våldtar och mördar oskyldiga barn.
Det sistnämnda skulle inte röra mig i ryggen om dom kördes ut i havet och dumpades.
Rättsystemet har inte lika lätt att skilja på folk och folk som gemene person har. Alla ska vara lika inför lagen och de kan inte bedöma nivå av as bara på att liksom titta på personen.

Tänker det här med att dumpa i havet, vill du ha det jobbet själv eller är det ngn annan som ska göra det?

Tycker du verkligen att Sverige är speciellt utsatt för brott förutom det här med gängkriminaliteten som de nog får ordning på framöver. Vi hade ju problem med motorcykelklubbar för bara 20+ år sedan och de verkar ha löst sig i stort.

Inte bara oskyldiga barn. Även oskyldiga människor på äldreboende har blivit våldtagna och dömda för det.

Varför är det naivt att tycka att två personer med likvärdig bakgrund ska dömas till likvärdigt straff för ett likvärdigt brott?

Varför tycker du att en person som har bott i princip hela sitt liv i Sverige ska dömas till ett annat straff, än en person som levt lika länge i landet men vars föräldrar befann sig på en annan geografisk plats när personen föddes?

Det är mycket man inte måste, både som enskild individ och som samhälle, som man strikt sett inte måste göra om man har makt att avstå. Men man gör det för att man vill kunna gå rak i ryggen och behålla sin anständighet, istället för att vara en liten lort (för att använda Astrid Lindgrens uttryck) som utnyttjar sin styrka för att skita i allt vad moral och civiliserad syn på andra människor heter. Man väljer vem man vill vara, och vi tillsammans väljer vilket samhälle och människosyn vi vill stå för.
För att han inte är svensk. Vi kan göra oss av med alla som vi inte måste ha här. Varför ska vi behålla drägg?

För att han inte är svensk. Vi kan göra oss av med alla som vi inte måste ha här. Varför ska vi behålla drägg?
Varför ska vi inte ta ansvar för hanteringen av personer som bott i Sverige länge och sedan begått brott här?

Varför ska vi ta ansvaret för hanteringen av personer som flyttade till Egypten från Sverige som 2-åringar och sedan begår en våldtäkt i Kairo när de fyller 37?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka