Börja förskolan, vilken ålder?

Bukefalos 30 år!

Ja, vid vilken ålder har era barn börjat på förskolan och hur gick det? Kändes det lagom? Tips?
Hur mycket tid hade/har de där?
Ni som har pluttar som min nu, hur tänker ni?
Hur tänker ni om larmen om stora barngrupper osv nu?

Vi tänker att han ska börja när han är ca 2 år förhoppningsvis.

Vid 1 år och 7 månader. Det gick bra och kändes lagom. Gick ca 7.30-15 månd-tors och 7.30-13 på fredagar.

Vår dotter är väldigt framåt, kavat, energisk med stort behov av stimulans så förskolan var inga problem. Vi behövde tvärtom planera våra eftermiddagsaktiviteter noga när hon började förskolan - så hon fick mer stimulans och mer fysisk aktivitet för att sen bli nöjd. Vår upplevelse är att hon fick mindre stimulans och rörelse där än när vi var lediga med henne ☺️ Hon har alltid tyckt om förskolan, även om hon alltid föredragit att vara ledig med oss.

Första barnet började när han var 1 år och 8 månader, mitt i de värsta corona-restriktionerna. Vi fick därför inte vara med inne på förskolan, utan satt kvar på en bänk utomhus (brr, det var kallt minns jag! 😅). Det blev en tuff inskolning! När han var hyfsat redo för att börja på riktigt blev han lite snuvig och med de restriktionerna som var då fick det ju inte komma minsta lilla nysning eller någonting. Så det blev avbrott på två veckor, vi fick nästan börja om inskolningen från början för då var han inte alls redo, sedan blev han snuvig igen... Ja, det var riktigt krångligt. Sedan var sonen var väldigt ledsen vid varje lämning de två första åren. 😓 Fruktansvärt, men det släppte fem minuter efter att vi hade gått därifrån (personalen var så fina och skickade alltid en bild och ett meddelande om att han hade kommit igång med någon lek).

Andra barnet började när han var äldre, 2 år. Det kändes så mycket bättre för mig! Dels för att han var äldre, han kändes mer redo. Men det spelade såklart också roll att det inte fanns några covid-restriktioner då, utan vi fick vara med inne vid inskolningen. Dessutom hade han ju sin storebror på samma avdelning! Det var definitivt en trygghet för honom. PLUS att de är väldigt olika som individer, vår äldsta har väldigt nära till alla känslor medan tvåan är lite mer obrydd.

Tredje barnet kommer också att vara 2 år när hon börjar. Då kommer vår tvåa fortfarande gå på förskolan, vet ju inte säkert om de hamnar på samma avdelning, men det känns bra i alla fall.

Vi har verkligen en jättebra förskola. Jag arbetar själv som lärare i grundskolan och detta med stora barngrupper... Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Det är ju så även i grundskolan, med stora klasser på en ensam lärare, och det klart att jag hellre hade haft färre elever och även att de hade haft mindre barngrupper på förskolan. Men jag tycker att vår förskola fungerar väldigt bra ändå och personalen verkar trivas, samma pedagoger sedan många år tillbaka.

Ja, vid vilken ålder har era barn börjat på förskolan och hur gick det? Kändes det lagom? Tips?

17 månader. Var en väldigt fin barngrupp, inte liten och mycket bra högt utbildade äldre (runt 55-60 år) pedagoger med forskningsanknytning. Tänker det viktigaste är att pedagogerna är engagerade och goa. Våra var alltid över hela gården och hade hand om olika barngrupper och satt i sandlådan kanske med ett barn i knäet eller åkte pulka på kullen (damen som var 60) med alla barnen på ett åklakan. Var oerhört pedagogiska och lärde ut empati. De lärde vårt ut så mycket bra!

Senare fick vi väldigt mycket sämre förskola där de var yngre, inte alls var engagerade i att lära ut empati och bra beteende till barnen på gården innan det blev bråk osv och då är det ju en helt annan sak, blev ju mer stress för dem också.

Tänker att om man kastar ett getöga någon gång när man går förbi så ser man om de är i olika barngrupper och engagerar i fin lek?

Senast ändrad:
Vår dotter började när hon var 1 år och 10 månader. Det var alldeles lagom. Inskolningen gick som en dröm.

Eftersom hennes pappa jobbar skift går hon väldigt olika från vecka till vecka, som minst 17,5 timme och som mest 37,5. Precis när hon började hade hennes pappa helt hopplösa skift, så då gick hon 14-17:30 tre dagar i veckan typ. Det var inte jättebra.

Har inte reagerat på att storleken på barngrupper har varit ett problem alls. Verkar som om det är många deltidsbarn för det är ofta nästan tomt efter 14-15. Ingen på hela förskolan hämtar så sent som jag, 17:30. Dottern är alltid ensam kvar då med två-tre pedagoger (men hon tycker att det är gött så jag försöker att inte ha dåligt samvete...).
Ja jag fick en känsla av att barnet tyckte det var nice och fick lugnare överlämningar de gånger det var tidigt eller sent och få barn. Jämfört med när min man lämnade runt 9 och det var helt full fart.

Åh! Här kan man ställa sig i kö tidigast 4 månader innan man önskar att barnet ska börja (eller hur gammal är din förresten?).

Jomen precis, så får kanske vi också göra på sluttampen där för att det ska gå ihop, ta hjälp av mormor osv. Men hoppas det ska gå.
Precis, jag tror förskolan är bra, är nästan utbildad fsk-lärare. Men inte om det ska vara jättestora barngrupper som man hör om nu.
Så tråkigt! Usch. Nä, nog ska de va dom som gillar sitt jobb. Jag ska börja göra research när tänkte jag kring förskolorna här...
Håller med, har inte skaffat barn för att träffa honom 2 h per dag... om det går att undvika! Obs för vissa går det inte att undvika det förstår jag, men om man kan.

👍

Åh, det låter ju som en dröm med så små barngrupper!

Ska kontakta förskolorna här ikring och höra hur det ser ut.

Tack, ja vi hoppas det ska gå för oss också.

Åh, så skönt!
Jag hoppas det ser likadant här och inte är så stora grupper!
Här kan man ställa sig i kö från att barnet är född, så vi ställde oss i kö när barnet bara var några dagar. Vi ska vara hemma ett år till i alla fall så misstänker att de antingen gjort fel som redan gett oss en plats redan eller att man planerar barngrupperna framåt för att se vilka förskolor som har underlag i och med att mängden barn minskar generellt för att planera eventuella stängningar...

Vi har verkligen en jättebra förskola. Jag arbetar själv som lärare i grundskolan och detta med stora barngrupper... Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Det är ju så även i grundskolan, med stora klasser på en ensam lärare, och det klart att jag hellre hade haft färre elever och även att de hade haft mindre barngrupper på förskolan. Men jag tycker att vår förskola fungerar väldigt bra ändå och personalen verkar trivas, samma pedagoger sedan många år tillbaka.

Jag håller med om det här med storlek på barngrupperna. Absolut att det framför allt på samhällsnivå säger en del, men för den enskilda förskolan så handlar det om så mycket mer än antalet barn per heltidstjänst. Hur många barn som går deltid, hur gruppen delas upp, hur dagarna är strukturerade, hur lokalerna ser ut, hur erfarenna och samkörda pedagogerna är, hur tjänsterna är fördelade, åldern på barnen inom gruppen, hur själva barngruppen ser ut i form av särskilda behov, med mera. Listan kan göras lång på saker som man inte kan utläsa ur något diagram.

Just nu är de 17 barn på tre heltidstjänster på småbarnsavdelningen på vår förskola. Det kan låta som jättemycket, men på grund av ett helt gäng faktorer av de jag räknade upp ovan så upplever personalen det som att det fungerar mycket bättre nu både för pedagoger och barn än för ett par år sedan när det var 13 barn på samma avdelning. Även om det självklart vore ännu bättre med färre barn i de förutsättningar de har nu.

Vi fick tipset att försöka styra förskolestart till augusti eftersom det var mycket större chans att få den förskolan man önskade då. Detta gällde (och gäller) i Stockholm men tänker att det borde vara så på fler ställen så kan ju vara bra att ha med i planeringen.

Jag tror att det också kan vara bra att väga in vilken sorts barn man har. Vårt första som började vid 16 månader hade gott kunnat börja tidigare, han var ett yrväder som tidigt behövde mycket stimulans på ett sätt som var svårt att fullt ut tillmötesgå som vuxen. Och då var vi ändå lediga tillsammans de sista månaderna, det var sommar och vi hängde utomhus de flesta av dygnets timmar. Men han blev nöjd på helt annat sätt av den energi det var med ett knippe kompisar och personal på förskolan.

Tvåan har trivts superbra på förskolan hon med men hade nog även varit väldigt nöjd med att bara vara hemma med oss resten av livet ☺️

Vår började vid "terminsstart" i september när han var 16 månader. Kändes perfekt, tror han varit uttråkad av att vara hemma längre. Sen vabbar man iof i storögt sett första halvåret 😅
Tyvärr måste nog andra barnet skolas in så fort hon fyller ett pga praktiska skäl. Det käns tråkigt och för tidigt

Sonen började när han var ca 16 månader.
Går 1-3 heldagar i veckan beroende på hur våra scheman ser ut. Är inga som helst bekymmer, bara att lämna på morgonen och hämta på eftermiddagen. Ibland är det lite svårt att få med honom hem :rofl:

För oss var det rätt tid att börja förskolan då. Vi ville börja jobba igen (jag 80 % maken 90 %).

Gruppen är inte så stor. 10 barn och minst tre personal. Har ju hört talas om värre.

Storebror är född i slutet av januari och började i augusti året därpå, så han var drygt 1,5 år. Lillasyster är född i slutet av augusti och började i januari när hon var drygt 1 år och 4 månader. Båda barnen kändes redo och hade inga problem med inskolningen. Kanske hade lillasyster haft nytta av att vara hemma lite till, nackdelen för hennes del var att hon inte började gå förrän sommaren hon fyllde 2 år, så hon hade svårt att hänga med de andra barnen. Å andra sidan tror jag det utvecklade och utmanade henne att få vara med jämnåriga och se dom leka och gå också.

Strax över året, gått jätte bra. Älskar förskolan och mamma får andas lite, älskar min pojk över allt annat men himmel vad energi han har😅 Nu får han leka och stimuleras så vi får jätte fina timmar ihop❤️
Min går inte heltid pga mitt yrke, jätte skönt, går som minst 3 timmar och max mellan 6.30-16.
Med minst 1 ledig dag under veckodagarna.

Nyligen har de delat upp gruppen under stor del av dagen så de är ca 10 barn + vuxna. (1 pedagog + 1 barnskötare) Det känns bra, min barn är jätte glad och väldigt nöjd.

Hon var ganska precis ett år, det gick kanonbra och hon har stortrivts från början. Otroligt bra förskola med underbara pedagoger, fina miljöer och bra upplägg med lek och aktiviteter. Hon är 4 nu och älskar sin förskola och vänner.

Eftersom min sambo har lite udda jobbtider (3-skift) gick hon en period så få timmar per vecka att pedagogerna begärde att hon skulle få eget schema eftersom hon kom ifrån gruppen så mycket, så om sambon började jobba vid 14 lämnade han istället 9 på morgonen och jag hämtade 16.30. Tror hon smittar ca 20h per vecka eftersom hon är helt ledig med sambon vissa dagar.

Första sonen började när han var 15 månader och andra när han var 14 månader. Har upplevts helt perfekt för oss. Väldigt lätta inskolningar med båda och de har alltid älskat att vara på förskolan. Tiden på förskolan har alltid varit 8-15.30 pga att jag jobbar natt och sambon dag. Bra tider när de är små men den äldsta var ofta arg för att jag hämtade för tidigt det sista året framför allt.

Här har de en avdelning med 20 barn i småbarnsgruppen, 4 pedagoger. Men de har två avdelningar till sitt förfogande under dagarna (en avdelning står tom) så de delar upp barngruppen på hälften och växlar vilka pedagoger som är i vilken barngrupp. Tycker det är ett väldigt bra upplägg.

Våra har börjat när de varit cirka 16 månader. Har kännts lagom. Efter inskolningen har de älskat förskolan och sina pedagoger. Eftersom båda varit väldigt blyga så är det bra att de fått träna på att knyta an till fler vuxna än oss. Vi har tyvärr inga andra vuxna som de regelbundet umgås med än oss och pedagogerna.

De har gått cirka 06.45 till någon gång mellan 15 och 16. När de varit små har de sovit 1-3 timmar av den tiden. Sen vill de ju sällan gå hem när man ska hämta.

Älsta som nu börjar skolan saknar förskolan. Den är verkligen toppenbra.

Äldsta började när han var 16 månader, fast hos dagmamma. Vi kände att det kändes bättre för oss med mindre grupp då han inte kunde gå än. Jag hade egentligen haft honom hemma lite till, men skulle börja plugga och behövde få göra det ifred. Han gick dock bara 3-4 dagar I veckan, kl 9-14.
Yngsta började hos samma dagmamma när hon var 16-18 månader (minns tydligen inte helt :o) med samma tider först.
Förskola började de på när de var nästan 4 samt 2.5 år, då förskolan var enda vägen in på skolan vi vill ha dom på.

När hon var 1 år och två månader, för då kunde vi "mjukstarta" med att hon var ledig tisdagar och torsdagar, samt hade kortare fredagar, så jag tyckte det funkade super, det var en relativt liten grupp med det första halvåret och hon älskade att vara där.

Vår tjej var 18 månader. Kändes redo på nåt sätt, gick stadigt, åt själv med Bestick osv. Dock hade vi väldigt tuffa lämningar länge, egentligen tills iår när hon är 3,5. Sen vet man ju inte om det spelar någon roll om hon börjat tidigare eller senare.

Jag jobbar skift och sambon kontorstider, så hon har hela tiden gått max 4 dagar/v, ofta halvdagar och nån-ett par dagar 8-16.

Vår sociala och verbala tjej började när hon var 15 månader typ. Vi hade en specifik förskola med rätt språkprofil i åtanke och fick tips av rektorn hur vi skulle tänka för att få plats just där. Gått 08:15-16:00/16:30 från start och har funkat jättebra.

Personlighetsmässigt är vårt barn väldigt förskolekompatibel så det har alltid fungerat bra.

Liknande trådar

• Barnsäkra hemmet
  • Andra barnet
  • Byta skola
  • Hyperaktivt barn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat