Bostadsbidrag

Oj, så 30´000 kr före skatt är lågavlönat (15´000 kr vid halvtid) tycker du?

Häromkring är runt 20-25´000 kr före skatt ganska normalt för ett normalarbete.

Jag har inte skrivit att det är lågavlönat.
Läs det du citerade!
Jag skrev normalt, inte alltför välbetalt. Samt skrev även för säkerhets skull att det finns de som tjänar både mindre och mer.
 
Men här var det två vuxna som tillsammans tjänar 30k innan skatt. 15 000 innan skatt per person. Även om man jobbar inom lågavlönade yrken har jag svårt att då ihop det.
Extraknäcker du i butik och kör nån helg så får du mer än 15 k före skatt. Det måste gå att få upp inkomsten tycker jag!

30 k före skatt är väl en hyfsat normal heltidslön? Det ger ca 21 k ut. Sen finns det ju självklart de som tjänar både mer och mindre
Nu hittade jag ingen färsk statistik men i min kommun var medelinkomsten 23 783 kronor år 2016. För hela riket var medelinkomsten 25 800 kronor samma år.

De flesta vanliga löner är väldigt långt ifrån 30000 före skatt.
 
Som jag ser det är största problemet egentligen att ni har för låg inkomst. Även om du skulle välja att jobba halvtid med ett lågavlönat yrke så borde du kunna få ihop mer än 15 k FÖRE skatt speciellt om du har lite ob.
Du säger att ni tillsammans får in ca 30 k före skatt. Det är ju typ som EN heltidslön inom ett inte alltför välbetalt yrke? Får inte riktigt ihop det.

Är problemet att ditt företag du nämnde inte är lönsamt? För 30k före skatt har jag svårt att tänka mig att ni bägge lönearbetar? Kan du lönearbeta och köra företaget lite mer på sidan om?

.
Sambon jobbar heltid. Jag jobbar mestadels med egna företaget, och sedan anställd (dock färre procent än tidigare pga att jag får ont i handlederna av det jobbet). Jag letar efter mer timjobb. Egna företaget skulle kunna öka mer, men det ligger på liten ort så det tar ju ett tag.
 
Men här var det två vuxna som tillsammans tjänar 30k innan skatt. 15 000 innan skatt per person. Även om man jobbar inom lågavlönade yrken har jag svårt att då ihop det.
Extraknäcker du i butik och kör nån helg så får du mer än 15 k före skatt. Det måste gå att få upp inkomsten tycker jag!

30 k före skatt är väl en hyfsat normal heltidslön? Det ger ca 21 k ut. Sen finns det ju självklart de som tjänar både mer och mindre
Sorry! jag läste ihop det som att femtontusen på halvtid var lågavlönat. My fault!
 
Men här var det två vuxna som tillsammans tjänar 30k innan skatt. 15 000 innan skatt per person. Även om man jobbar inom lågavlönade yrken har jag svårt att då ihop det.
Extraknäcker du i butik och kör nån helg så får du mer än 15 k före skatt. Det måste gå att få upp inkomsten tycker jag!

30 k före skatt är väl en hyfsat normal heltidslön? Det ger ca 21 k ut. Sen finns det ju självklart de som tjänar både mer och mindre
Enligt SCB år 2016
Medellön kvinnor 25-34 år 28100 kr
Dito män 30500

Medellön kvinnor 35-44 år 32400 kr
Dito män 37400 kr

http://www.scb.se/hitta-statistik/s...obb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/
 
En fråga: med er ekonomi, får ni ens låna till den nya bostadsrätten? Banken brukar ju tycka till en hel del om kostnader och tror knappast de skulle låna ut till någon som baserat sin budget på bostadsbidrag.

Finns det möjlighet att köpa en större trea med lägre avgift? Kanske är det värt att kika på något nytt område? Och kan ni öka era inkomster? Det låter väldigt lågt att tjäna på två personer...
 
Ja man brukar ju göra det.
Jag jobbar inte heltid, så jag tjänar mindre.

Ok men då är det kanske det som är problemet :) Kan du ta ett extrajobb på timmar? Tex vårdbiträde på äldreboenden/hemtjänst finns det ju efterfrågan på vart du än bor. Lågavlönat men om du jobbar helger blir det ju lite mer. Annars har Handels bra ob, sådana jobb är inte heller speciellt svåra att få och pga generösa ob-tillägg mer betalt än vård/omsorg.
 
Medianlönen i Sverige var förra året 29 300 enligt SCB.
Hälften av de som jobbar har en lönenivå som ligger över det och hälften ligger under det.
Om man inte är chef eller har högre utbildning så är nog sannolikheten att man ligger under 30 000 ganska stor. Men under 20 000 borde vara ovanligt om man har ett ok kollektivavtal och jobbar heltid.
 
Nu hittade jag ingen färsk statistik men i min kommun var medelinkomsten 23 783 kronor år 2016. För hela riket var medelinkomsten 25 800 kronor samma år.

De flesta vanliga löner är väldigt långt ifrån 30000 före skatt.

Vet inte om deiagrammet syns? Om man istället talar medianlön blir bilden kanske en annan. Men ändå inte så förfärligt annorlunda? Betänk att det är fyra år gamla siffror.

Medianlön efter ålder och sektor, 2013. Månadslön
Dia4-linje3.png


https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Medellonen-hogre-an-medianlonen-i-manga-yrken/

@Magiana Sedan tänker jag som så att ditt jobb inte ska jämföras med en person i din kommun. Företaget ligger i Stockholm och då borde det vara stockholmslöner den jämförs med? För det normala vore väl att personen som jobbar där bodde i Stockholm.
 
När Det handlar om ekonomi tror jag man måste vara krass.

Det låter som du vill ha ett liv som ni inte har råd med dvs ett till barn, dyrare bostad.
Så antingen får ni skaffa er större inkomster så ni har råd med det livet ni vill ha.
Eller acceptera vad ni har råd med och lägga livsstilen där.

Sen har jag all förståelse för att man har längtan efter barn, lägenhet etc.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 436
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 534
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp