Bostadsbidrag

Nu vet jag inte var ni bor men finns det möjlighet att hyra ut ett av rummen om ni byter? Än så länge är ni ju bara två vuxna och ett barn och klarar er på en tvåa, då borde ni kunna hyra ut ett rum tills ni behöver det själva om det finns efterfrågan.
Jag vet inte om man får göra så i denna föreningen.. Men hade nog ändå inte klarat av att bo med någon jag inte känner.
 
Jo, om jag räknar på vad vi har över per månad nu så går det absolut inte ihop med en hyra på 10’. Och vi köper typ bara mat och bensin utöver hyra..
Hemförsäkring, el, a-kassa, bredband, telefon, förskoleavgifter, tvlicens osv?

Och med ett nytt barn så bör någon vara föräldraledig?
 
Den där lägenheten är väl inte den enda lägenheten som kommer att säljas inom de närmaste åren? Och ekonomin behöver inte vara densamma för evigt.

Bida tiden, håll utkik efter lägenheter och köp sedan när ni hittar den perfekta.
Det brukar vara lättare att stå ut om man vet att det är övergående.
Nej såklart den inte är den enda, men de vi tittat på de senaste åren har inte direkt varit billigare. Och vår ekonomi ser inte ut att bli så himla mycket bättre. Någon enstaka tusenlapp går väl att öka, men inga mängder..
Jaja, vi får väl bo kvar i vår trånga tvåa :)
 
@Rund: Jag har full förståelse för att du inte vill höra det här men med tanke på er boendesituation och ekonomiska sits, är det verkligen läge att skaffa ett till barn?

Spontant känns det som att det vore bättre att vänta med det tills ni har råd med ett annat boende och faktiskt råd med ett till barn.
 
@Rund: Jag har full förståelse för att du inte vill höra det här men med tanke på er boendesituation och ekonomiska sits, är det verkligen läge att skaffa ett till barn?

Spontant känns det som att det vore bättre att vänta med det tills ni har råd med ett annat boende och faktiskt råd med ett till barn.
Jodå, har tänkt många gånger fram och tillbaka på detta. Gråtit och försökt hitta lösningar (tårarna rinner när jag skriver detta). Jag blir inte yngre och ekonomin ser inte ut att förbättras i det närmsta. Vi väger fram och tillbaks om när det kan vara läge för syskon. Gjorde likadant inför första barnet och då bestämde vi oss bara tillslut eftersom inget förbättrades. Att allt ska vara så jäkla svårt och jobbigt.
Jag förstår att alla här tycker att vi är rätt osmarta som ens funderar i dessa banorna, men tyvärr är det så här. Ah, vet inte ens vad jag skriver längre, bara svammel..
 
Jodå, har tänkt många gånger fram och tillbaka på detta. Gråtit och försökt hitta lösningar (tårarna rinner när jag skriver detta). Jag blir inte yngre och ekonomin ser inte ut att förbättras i det närmsta. Vi väger fram och tillbaks om när det kan vara läge för syskon. Gjorde likadant inför första barnet och då bestämde vi oss bara tillslut eftersom inget förbättrades. Att allt ska vara så jäkla svårt och jobbigt.
Jag förstår att alla här tycker att vi är rätt osmarta som ens funderar i dessa banorna, men tyvärr är det så här. Ah, vet inte ens vad jag skriver längre, bara svammel..
Finns det andra bostäder i orten?
 
Jodå, har tänkt många gånger fram och tillbaka på detta. Gråtit och försökt hitta lösningar (tårarna rinner när jag skriver detta). Jag blir inte yngre och ekonomin ser inte ut att förbättras i det närmsta. Vi väger fram och tillbaks om när det kan vara läge för syskon. Gjorde likadant inför första barnet och då bestämde vi oss bara tillslut eftersom inget förbättrades. Att allt ska vara så jäkla svårt och jobbigt.
Jag förstår att alla här tycker att vi är rätt osmarta som ens funderar i dessa banorna, men tyvärr är det så här. Ah, vet inte ens vad jag skriver längre, bara svammel..

Jag sa inte att ni är osmarta, ni funderar ju över det hela :) Hade ni inte ens reflekterat över er situation och ett till barn hade jag tyckt ni var osmarta.

Självklart är det mycket känslor inblandade och då är det inte lätt. Samtidigt, barn blir äldre och blir dyrare (fritidsintressen, kläder osv). Naturligtvis mår ett barn inte illa av att inte ha det senaste i allting men hur skulle det kännas att alltid behöva säga nej till allt pga ekonomin? Min moster blev tidigt ensamstående med tre barn (pappan med i bilden emotionellt men inte finansiellt utöver det han var tvungen att betala :meh:) och jag vet att det skar i henne att behöva säga nej när de ville göra saker bara för att det helt enkelt inte fanns pengar. Nu fick de göra mycket trots allt för moster vände ut och in på sig själv för fixa det men det var inte lätt.
 
Jag sa inte att ni är osmarta, ni funderar ju över det hela :) Hade ni inte ens reflekterat över er situation och ett till barn hade jag tyckt ni var osmarta.

Självklart är det mycket känslor inblandade och då är det inte lätt. Samtidigt, barn blir äldre och blir dyrare (fritidsintressen, kläder osv). Naturligtvis mår ett barn inte illa av att inte ha det senaste i allting men hur skulle det kännas att alltid behöva säga nej till allt pga ekonomin? Min moster blev tidigt ensamstående med tre barn (pappan med i bilden emotionellt men inte finansiellt utöver det han var tvungen att betala :meh:) och jag vet att det skar i henne att behöva säga nej när de ville göra saker bara för att det helt enkelt inte fanns pengar. Nu fick de göra mycket trots allt för moster vände ut och in på sig själv för fixa det men det var inte lätt.
Nej du har inte sagt det, men jag ser ju på kommentarer av andra att de tycker det. Men det får de tycka om de vill.
Jag tänker efter noga och frågar gärna om råd och om andras erfarenheter kring saker.

Har själv växt upp i familj med knaper ekonomi, så jag vet hur det är att inte få ”allt som alla andra” barn får hela tiden. Det tycker jag har lärt mig att leva sparsamt och tänka efter före. Sedan hade det ju helt klart varit mycket lättare att vara höginkomsttagare och inte behöva tänka lika mycket på alla inköp.
 
Som jag ser det är största problemet egentligen att ni har för låg inkomst. Även om du skulle välja att jobba halvtid med ett lågavlönat yrke så borde du kunna få ihop mer än 15 k FÖRE skatt speciellt om du har lite ob.
Du säger att ni tillsammans får in ca 30 k före skatt. Det är ju typ som EN heltidslön inom ett inte alltför välbetalt yrke? Får inte riktigt ihop det.

Är problemet att ditt företag du nämnde inte är lönsamt? För 30k före skatt har jag svårt att tänka mig att ni bägge lönearbetar? Kan du lönearbeta och köra företaget lite mer på sidan om?

.
 
Som jag ser det är största problemet egentligen att ni har för låg inkomst. Även om du skulle välja att jobba halvtid med ett lågavlönat yrke så borde du kunna få ihop mer än 15 k FÖRE skatt speciellt om du har lite ob.
Du säger att ni tillsammans får in ca 30 k före skatt. Det är ju typ som EN heltidslön inom ett inte alltför välbetalt yrke? Får inte riktigt ihop det.

Är problemet att ditt företag du nämnde inte är lönsamt? För 30k före skatt har jag svårt att tänka mig att ni bägge lönearbetar? Kan du lönearbeta och köra företaget lite mer på sidan om?

.
Men wow liksom. Jag tycker jag har ganska bra lön men det är inga 30 papp i månaden. Där ser man vad olika perspektiv det kan vara.
 
Men wow liksom. Jag tycker jag har ganska bra lön men det är inga 30 papp i månaden. Där ser man vad olika perspektiv det kan vara.
Samma här.
Har 22 800 innan skatt.
Skulle få mer på en lärartjänst men pallar inte en sån just nu
Tycker det är rätt ok men så ser man vad en del tjänar som knappt har gymnasium.
Då funderar man på varför man pluggade
 
Som jag ser det är största problemet egentligen att ni har för låg inkomst. Även om du skulle välja att jobba halvtid med ett lågavlönat yrke så borde du kunna få ihop mer än 15 k FÖRE skatt speciellt om du har lite ob.
Du säger att ni tillsammans får in ca 30 k före skatt. Det är ju typ som EN heltidslön inom ett inte alltför välbetalt yrke? Får inte riktigt ihop det.

Är problemet att ditt företag du nämnde inte är lönsamt? För 30k före skatt har jag svårt att tänka mig att ni bägge lönearbetar? Kan du lönearbeta och köra företaget lite mer på sidan om?

.

Oj, så 30´000 kr före skatt är lågavlönat (15´000 kr vid halvtid) tycker du?

Häromkring är runt 20-25´000 kr före skatt ganska normalt för ett normalarbete.
 
Men wow liksom. Jag tycker jag har ganska bra lön men det är inga 30 papp i månaden. Där ser man vad olika perspektiv det kan vara.

Men här var det två vuxna som tillsammans tjänar 30k innan skatt. 15 000 innan skatt per person. Även om man jobbar inom lågavlönade yrken har jag svårt att då ihop det.
Extraknäcker du i butik och kör nån helg så får du mer än 15 k före skatt. Det måste gå att få upp inkomsten tycker jag!

30 k före skatt är väl en hyfsat normal heltidslön? Det ger ca 21 k ut. Sen finns det ju självklart de som tjänar både mer och mindre
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 430
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 532
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 324
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp