Bostadsbidrag

Nu ska jag ge lite tough love av välmening.:)

Men varför ska staten dvs vi andra betala för er genom bostadsbidrag? Vill man ha något tex större lägenhet eller fler barn så får man ju själv se till att ha råd med det. Grunden i samhället är ju att man försörjer sig själv.
Jag älskar verkligen de trygghetssystem vi har i Sverige. Men för att det ska funka så måste vi vara rädda om dem och det funkar bara om vi alla har inställningen att vi i grund och botten försörjer oss själva och de som inte kan tex pga sjukdom får bidrag och hjälp.

I ditt fall får du ju fundera vad du vill. Vill du ha större lägenhet och fler barn så måste du öka inkomsten - tex kanske du inte ska fortsätta driva företag om det knappt ger någon lön? Varför inte ta ett annat heltidsjobb så har ni ju råd istället för att leta efter deltidsjobb att komplettera med? För du kunde jobba heltid?

Vet inte vad du har för utbildning/ kompetens men jobba helger inom butik tex söndagar ger bra ob.
Vill du däremot fortsätta med något som ger låg inkomst tex företaget innebär ju det att ni inte kan få allt annat ni vill ha tex barn och lägenhet.

Man får helt enkelt göra val.
:bow::up:
 
Nu ska jag ge lite tough love av välmening.:)

Men varför ska staten dvs vi andra betala för er genom bostadsbidrag? Vill man ha något tex större lägenhet eller fler barn så får man ju själv se till att ha råd med det. Grunden i samhället är ju att man försörjer sig själv.
Jag älskar verkligen de trygghetssystem vi har i Sverige. Men för att det ska funka så måste vi vara rädda om dem och det funkar bara om vi alla har inställningen att vi i grund och botten försörjer oss själva och de som inte kan tex pga sjukdom får bidrag och hjälp.

I ditt fall får du ju fundera vad du vill. Vill du ha större lägenhet och fler barn så måste du öka inkomsten - tex kanske du inte ska fortsätta driva företag om det knappt ger någon lön? Varför inte ta ett annat heltidsjobb så har ni ju råd istället för att leta efter deltidsjobb att komplettera med? För du kunde jobba heltid?

Vet inte vad du har för utbildning/ kompetens men jobba helger inom butik tex söndagar ger bra ob.
Vill du däremot fortsätta med något som ger låg inkomst tex företaget innebär ju det att ni inte kan få allt annat ni vill ha tex barn och lägenhet.

Man får helt enkelt göra val.
Tycker det där var lite väl hårt. TS verkar ju vända och vrida på sig för att hitta en lösning. Sen vet vi ju inte om det är sjukdom som spökar t ex.
 
Tycker det där var lite väl hårt. TS verkar ju vända och vrida på sig för att hitta en lösning. Sen vet vi ju inte om det är sjukdom som spökar t ex.
Ja fast samtidigt: jag blir också provocerad av att ett par med mindre än 30K brutto ens funderar över att köpa en BR-4. Om, som du säger, det inte är sjukdom inblandat i den låga inkomsten. Med så låg hushållsinkomst måste man nog först göra något åt sin arbetssituation innan man skaffar fler barn och köper större lägenheter.
 
Tycker det där var lite väl hårt. TS verkar ju vända och vrida på sig för att hitta en lösning. Sen vet vi ju inte om det är sjukdom som spökar t ex.
Ja finns det sjukdom så är det en annan fråga. Som jag skrev så älskar jag våra trygghetssystem och jag vill att den som är sjuk ska få hjälp.
Men TS säger själv att hon letar efter ett timjobb för att komplettera de två jobb hon har idag bla eget företag . Så då finns det möjlighet att jobba mer? Varför då inte se över möjligheten till ett heltidsjobb som ger mer pengar istället för eget företag som inte drar in tillräckligt?
Även partnern kan ju se över sin arbetssituation. När jag jobbade inom handeln och tog helger och kvällar tjänade jag mer än 20 före skatt på heltid.
 
Senast ändrad:
Vill inte gå in mer exakt på det men det finns anledningar (hälsa) till att jag inte kan ta vilket jobb som helst.
 
Ja fast samtidigt: jag blir också provocerad av att ett par med mindre än 30K brutto ens funderar över att köpa en BR-4. Om, som du säger, det inte är sjukdom inblandat i den låga inkomsten. Med så låg hushållsinkomst måste man nog först göra något åt sin arbetssituation innan man skaffar fler barn och köper större lägenheter.

Håller med dig!
Det är bra att möjligheten till bidrag finns, alla kan hamna snett och behöva hjälp från samhället. Samtidigt är jag också tveksam till att skattebetalarna ska sponsra folk som vill bo i en stor BR och skaffa fler barn. Jag tänker att det är ngt man gör om man har förutsättningarna för det.
Det är ju mycket folk vill göra som kanske inte är rent krasst "nödvändigt". Ska samhället/skattebetalarna betala bidrag till folk som vill ha häst, resa, köpa hus också?

Jag förstår att det kan finnas en stor önskan från TS om bättre boende och fler barn, men är det samhällets sak att ombesörja?
 
Håller med dig!
Det är bra att möjligheten till bidrag finns, alla kan hamna snett och behöva hjälp från samhället. Samtidigt är jag också tveksam till att skattebetalarna ska sponsra folk som vill bo i en stor BR och skaffa fler barn. Jag tänker att det är ngt man gör om man har förutsättningarna för det.
Det är ju mycket folk vill göra som kanske inte är rent krasst "nödvändigt". Ska samhället/skattebetalarna betala bidrag till folk som vill ha häst, resa, köpa hus också?

Jag förstår att det kan finnas en stor önskan från TS om bättre boende och fler barn, men är det samhällets sak att ombesörja?
Bra skrivet.
Det var mycket det jag tänker. Var går gränsen?
Jag har flera familjer i min närhet som skulle vilja ha fler barn men där det är ekonomin och boende som stoppar det. I en drömvärld skulle ju samhället hjälpa alla dem. Men jag tror inte det funkar i verkligheten tyvärr.
 
Jag tänker att det är ngt man gör om man har förutsättningarna för det.

Exakt. "Vi skulle vilja ha fler barn men har inte råd" borde inte vara en långsökt tanke. Och igen, har man en sammanlagd inkomst på 30 000 brutto så måste man nog försöka göra något åt den, innan man gör något annat. Det är heller ingen given rättighet för en familj med två småbarn att bo i en fyra - om de inte har råd.
 
I kassakollen ser det ut som att ni kan få typ några hundra per månad i bostadsbidrag med en gemensam inkomst på 30 000 per månad och en månadskostnad på 12000. Väg det mot risken för räntehöjningar och avgiftshöjningar som snabbt äter upp bostadsbidraget.
Dessutom har ni amorteringskravet på lån som ni tar.

Men gör en budget där du räknar utan bostadsbidraget och se om ni har nån marginal kvar.
 
Det jag menar är att jag tycker absolut att det ska finnas en trygghet i samhället. Om någon tex ville ha hjälp för att man tex bor i en etta med familjen och man har inte råd med hyra, mat etc. Självklart ska man då få hjälp. Alla ska kunna ha tak över huvudet och mat för dagen.

Men däremot tror jag inte samhället har råd att stödja lyx. Tyvärr. Och där räknar jag in att stötta med bidrag så folk kan skaffa en stor lägenhet eller skaffa fler barn. Det finns inte obegränsat med pengar och jag ser hellre att det bidraget går till familjen i ettan som inte har mat för dagen.

Sen tror jag att många människor har drömmar om en livsstil som de tyvärr inte har råd med. Jag tror de flesta i tex sthlm önskar större bostad. Och tyvärr tror jag inte samhället kan ordna det för alla.
 
I kassakollen ser det ut som att ni kan få typ några hundra per månad i bostadsbidrag med en gemensam inkomst på 30 000 per månad och en månadskostnad på 12000. Väg det mot risken för räntehöjningar och avgiftshöjningar som snabbt äter upp bostadsbidraget.
Dessutom har ni amorteringskravet på lån som ni tar.

Men gör en budget där du räknar utan bostadsbidraget och se om ni har nån marginal kvar.
Jag tänker också att det är osäkert att vara beroende av bidrag speciellt med familj. Tänk om bidraget tas bort?
 
Ja absolut behöver jag tjäna mer, men eftersom vi har klarat oss på nuvarande löner under tiden vi bott här så har jag inte gått upp i tid utan istället försökt öka omsättningen i företaget.
Jag förstår. Jag tänker dock att i första hand bör väl tanken vara att jobba mer för att ha råd att bo större, inte lösa det med eventuella bidrag.

Många har skrivit bra saker i tråden så jag behöver inte lägga till så mycket men jag tycker att det låter otroligt feltänkt att köpa en lägenhet man faktiskt inte har råd med.
 
Njae....

Medellön ligger mitt emellan högsta och lägsta lön. Medianlön är den "vanligaste lönen" dvs den lön majoriteten har. Väldigt enkelt förklarat.
Medianlönen är inte den lönen majoriteten har. Medellönen är genomsnittslönen. Medianlönen får man om man sorterar alla som har lön från högst till lägst lön, och så tittar man på vad personen i mitten har för lön. Den personens lön, om hen så är ensam om att ha den lönen, är medianen. @MiaMia har helt rätt, hälften av de som jobbar tjänar mer än medianlönen, andra halvan mindre.
 
Att höja er inkomst (särskilt din, TS) bör vara er första prioritering. Dels för att kunna försörja er själva, men också för att ni inte ska behöva leva på skorpsmulor på äldre dar. Det är helt ok att prioritera annat ett tag under livet och därmed acceptera en låg inkomst, men på sikt bör ni ändå fokusera på att höja er inkomst. Och därefter är det inte samma problem längre med att överväga ett större boende och fler barn.
 
Ja fast samtidigt: jag blir också provocerad av att ett par med mindre än 30K brutto ens funderar över att köpa en BR-4. Om, som du säger, det inte är sjukdom inblandat i den låga inkomsten. Med så låg hushållsinkomst måste man nog först göra något åt sin arbetssituation innan man skaffar fler barn och köper större lägenheter.
Jo. Nånstans blir väl då frågeställningen vilka som har "rätt" att skaffa barn liksom. Jag tycker inte att det är så enkelt bara.
 
Det jag menar är att jag tycker absolut att det ska finnas en trygghet i samhället. Om någon tex ville ha hjälp för att man tex bor i en etta med familjen och man har inte råd med hyra, mat etc. Självklart ska man då få hjälp. Alla ska kunna ha tak över huvudet och mat för dagen.

Men däremot tror jag inte samhället har råd att stödja lyx. Tyvärr. Och där räknar jag in att stötta med bidrag så folk kan skaffa en stor lägenhet eller skaffa fler barn. Det finns inte obegränsat med pengar och jag ser hellre att det bidraget går till familjen i ettan som inte har mat för dagen.

Sen tror jag att många människor har drömmar om en livsstil som de tyvärr inte har råd med. Jag tror de flesta i tex sthlm önskar större bostad. Och tyvärr tror jag inte samhället kan ordna det för alla.
Lyx nej. Men samtidigt...Sverige har aldrig varit så rikt som idag, aldrig nånsin. Däremot ökar klassklyftorna mest i hela västvärlden i Sverige idag. Jag tror det är vad som speglas i TS:s trådstart.
 
Lyx nej. Men samtidigt...Sverige har aldrig varit så rikt som idag, aldrig nånsin. Däremot ökar klassklyftorna mest i hela västvärlden i Sverige idag. Jag tror det är vad som speglas i TS:s trådstart.
Som jag ser det så är det en väldigt osäker tillvaro att leva på bidrag.
Säg att familjen köper lägenheten. Vad händer om det blir en ändring av bostadsbidrag så familjen inte länge får detta?
Dessutom vill TS ha barn. Vilket kommer resultera i en låg föräldrapenning. Vad händer om TS partner blir sjuk eller arbetslös? TS kommer få låg pension etc.

Jag tycker att bidrag självklart ska finnas. Men på längre sikt tror jag det är tryggare att försöka öka sin inkomst. Att försöka se om det finns något sätt där TS partner kan öka sin lön. Kan han hitta något annat jobb? Utbilda sig etc.
Finns det något jobb som funkar för TS så hon kan jobba fler timmar/ komma upp i tid.

Jag tänker att för någon som lever ekonomiskt på marginalen är det väldigt osäkert att ha så låga inkomster i trygghetssystemen.

Sen måste jag säga att det är ju jättebra av TS att fundera och kolla innan.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 336
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 428
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 295
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp